AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 hei. er det sånn at når man har jobbet så og så lenge får man sykemelding? jeg har ikke jobbet så lenge men trenger sykemelding av ulike grunner, arbeidsgiver er enig. er det bare å dra til fastlegen da? Anonymkode: 34b59...212
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Du får sykemelding, men om du får penger er en annen sak. Anonymkode: 43dbc...701 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Du kan få sykemelding med lønn etter 1 måned, men du må ha arbeidet 2 måneder for å bruke egenmelding, mener jeg. Dersom du må sykemelde det og ikke har jobbet nok så får du ulønnet. Anonymkode: 514a1...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Hos oss må du ha sykemelding de første 3 mnd du er ansatt, du kan ikke bruke egenmelding. Sykt barn dager er gyldig fra dag en, tror jeg. Jobber i kommunen. Anonymkode: f4f2f...d4c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Etter 6 uker har du rett på egenmelding. Sykmelding kan du få uansett. Men husk, det er legen som sykmelder deg, ikke du. Om legen ikke mener sykmelding er rett, får du det ikke Anonymkode: 75181...d62 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Folketrygdloven skiller mellom din generelle rett til sykepenger og rett til sykepenger fra din arbeidsgiver. For å få rett til sykepenger er hovedregelen at den sykemeldte må være syk fra et arbeid, og at arbeidet må ha vart en viss periode. Det følger av folketrygdloven § 8-2 at den sykemeldte må ha vært i arbeid i minst fire uker før arbeidsuførheten inntraff, for å ha rett til sykepenger. Dette innebærer at du kan ha rett til sykepenger selv om du ikke har vært ansatt hos ny arbeidsgiver i minst 4 uker. Vilkåret er at du har begynt i nytt arbeidsforhold direkte fra et annet arbeidsforhold. Dersom du ikke har arbeidet tidligere, eller det har vært et opphold mellom gammelt og nytt arbeidsforhold, har du altså ikke rett til sykepenger dersom arbeidsforholdet har vart mindre enn 4 uker hos din nye arbeidsgiver. Anonymkode: 43dbc...701
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Hvordan er reglene når man går rett fra et arbeidsforhold til et annet? Jeg bytter jobb 1 oktober og jobber 100% som jeg pleier i den gamle jobben. Må jeg opparbeide meg rett til å bruke sykt barn dager på nytt? Er forsåvidt samme arbeidsgiver(Helse sør øst) jeg bare bytter fra et sykehus til et annet. Anonymkode: 072b0...a3c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan er reglene når man går rett fra et arbeidsforhold til et annet? Jeg bytter jobb 1 oktober og jobber 100% som jeg pleier i den gamle jobben. Må jeg opparbeide meg rett til å bruke sykt barn dager på nytt? Er forsåvidt samme arbeidsgiver(Helse sør øst) jeg bare bytter fra et sykehus til et annet. Anonymkode: 072b0...a3c Er det samme arbeidsgiver, følger alle rettigheter Anonymkode: 75181...d62
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det samme arbeidsgiver, følger alle rettigheter Anonymkode: 75181...d62 Spørs hva de ser på som samme arbeidsgiver da. Samme som betaler ut lønn(sykehuspartner) men to forskjellige sykehus. Anonymkode: 072b0...a3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå