AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Har ei jente på 10 år. Hun har alltid vært veldig sosial og har hatt mye besøk og vært mye på besøk. Etter koronaen kom, ble det mye skjermtid, mens landet var nedstengt. Og etter dette har skjermen blitt mye viktigere enn før, og har inntrykk av at det å møte venner ikke er så viktig lenger. Jeg har derfor sagt at hun skal være sosial med venner på fritida i løpet av uka (bor på landet så besøk må planlegges til en viss grad). Hva slags regler/grenser har dere i forhold til skjerm og sosialisering? Er det ok å sette krav til sosialisering? Anonymkode: 4bd30...5ab
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Jeg syns det er ok. Er hun med på noen aktiviteter? Jeg har 3 barn, 7, 9 og 12 år. Vi inviterer hjem én gang pr. uke pr. barn 🙂 Anonymkode: 56160...e62
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Er ikke en forelder men kan fortelle litt om hva som ble gjort med meg da jeg var liten. Jeg har alltid vært veldig selvstendig og ikke trengt noen å leke med. Underholdt meg selv da jeg var enebarn. Hadde venner men hadde ikke behov for å møte de utenfor skoletiden og bursdager/andre felles arrangementer. Jeg ble da tvunget til å ringe venninner selvom jeg ikke ville være med dem. Ble tvunget i helgene til å ringe på hos noen og spørre om å leke. Tvunget til å delta sosiale ting som idrettslag osv som jeg ikke likte. Nå som voksen (21år), tror jeg dette var en bjørnetjeneste. Føler alltid at jeg må møte venner, ikke fordi jeg vil men fordi jeg må. Unngår sosiale ting jeg ikke orker så langt det går. Var kanskje ikke heeelt det du spurte om, da jeg lekte selv og ikke så på skjerm, men man bør ikke pushe altfor mye og gjøre det å sosialisere til noe slitsomt eller negativt for barnet Anonymkode: d9abc...43e 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Gjør ikke det. Gutten min på 9 er ekstrovert men kan fint være alene å spille inne, han får selv ta initiativ til å være med venner Anonymkode: 1453f...fb7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Hva med å heller bruke gulrot. Har dere noen aktiviteter (dyr? Morsomme.spill? Basseng? Etc) som kan gjøre det morsomt å.invitere hjem? Eller at du kan foreslå å lage yndlingsmaten? Anonymkode: d0ff6...8df
tangent Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Synes det er mer innafor å sette begrensninger på skjermtid, og så får hun gjøre hva hun vil med tiden uten skjerm. 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 2 minutter siden, tangent skrev: Synes det er mer innafor å sette begrensninger på skjermtid, og så får hun gjøre hva hun vil med tiden uten skjerm. Nettopp! Jeg fikk heller ikke lov å bruke pc mer enn 2 timer om dagen, også litt tv på kvelden. Anonymkode: d9abc...43e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Nei det reguleres fint selv. Vil de sitte på skjerm hele ettermiddagen er det OK Anonymkode: c75c3...233
GammelKaktus Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Dette styrer niåringen selv, når det er sagt er det sjelden han sitter alene på skjermen, han gamer som regel med vennene og så gnåler de sammen på hangouts 😄 Han har med seg venner hjem nesten hver dag spesielt etter corona stengte ned alt, da gamer de litt, leker og henger ute hvis været passer det de vil gjøre. Tenker at hvis det er blitt slik at hun foretrekker skjerm uten noe som helst sosial kontakt så kan det være en ide å foreslå at hun drar med venner hjem eller finner på noe. Kan jo og være det er vanskelig når ting alltid må planlegges..? Lettere for de som bor nærmere hverandre å bare gå ut å finne noen. Som regel når guttungen har med seg venner hjem så er det sjelden det er planlagt.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 Her er det begrensinger på spill/skjerm uansett.Det er glemmesak at han får sitte hele helgen å bare spille/se på tv. Men her er heldigvis venner 1.prioritert uansett. Har han ingen å leke med i helgen så tvinger jeg han uansett til en tur ut selv om han ikke vil. Når han først er kommet ut så koser han faktisk uansett om det å gå på tur,sykle eller leke på lekeplassen. Han er snart 9 år. Anonymkode: 77b92...46f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det reguleres fint selv. Vil de sitte på skjerm hele ettermiddagen er det OK Anonymkode: c75c3...233 Så spilling fra 08.00 til 20.00 er helt okey? Anonymkode: 77b92...46f
Arkana Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 Jeg ville ikke laget regler for sosialisering, men om barnet vanligvis er sosial og plutselig velger vekk tid med venner for å spille ville vi reagert.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så spilling fra 08.00 til 20.00 er helt okey? Anonymkode: 77b92...46f Dine er ikke på skole de ? Det er mine , men i helgen er det greit ja om vi ikke skal noe Anonymkode: c75c3...233
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dine er ikke på skole de ? Det er mine , men i helgen er det greit ja om vi ikke skal noe Anonymkode: c75c3...233 Tenkte på helg. Var ikke ment som kritikk,er bare nygjerrig på om de virkelig får spille en dag når det er helg. Anonymkode: 77b92...46f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå