Gå til innhold

Forkjølet eller vondt i halsen. Gå på jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Rodeprikker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vondt i halsen skal du være hjemme til du har vært frisk i ett døgn. 

Anonymkode: 8e897...867

• Liker 3
Skrevet

Hos oss er det ganske klart - har du nyoppståtte luftveissymptomer skal du holde deg hjemme. Vet det er et par allergikere i avdelingen, men de kjenner godt sitt eget symptombilde og når de faktisk blir syke. Hold deg hjemme.

Anonymkode: f5982...499

• Liker 3
Skrevet
57 minutter siden, Rodeprikker skrev:

Hvordan løser dere dette om dere er forkjølet, vondt i halsen etc men almentilstanden er grei? Jeg har ikke nærkontakt med noen, og er alltid minst en meter fra andre på jobb.

Jeg har litt vondt i halsen, men er helt fin ellers. I utgangspunktet skal jeg  på jobb i morgen. Muligheten for hjemmekontor er der, men da må jeg ha alt av PC-utstyr. Dette ligger da på jobben.

Det ser ut til at det er ulik praksis rundt om. Hvordan er det på din arbeidsplass?

Du skal bli hjemme. Ferdig snakket.

Anonymkode: 4d320...fbb

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du bli hjemme.

Anonymkode: d933f...aca

Skrevet
1 time siden, Rodeprikker skrev:

Hvordan løser dere dette om dere er forkjølet, vondt i halsen etc men almentilstanden er grei? Jeg har ikke nærkontakt med noen, og er alltid minst en meter fra andre på jobb.

Jeg har litt vondt i halsen, men er helt fin ellers. I utgangspunktet skal jeg  på jobb i morgen. Muligheten for hjemmekontor er der, men da må jeg ha alt av PC-utstyr. Dette ligger da på jobben.

Det ser ut til at det er ulik praksis rundt om. Hvordan er det på din arbeidsplass?

Jeg hadde ikke gått. Dra på jobben og hent utstyret du trenger og jobb hjemmefra. 

Skrevet

Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb eller skole når du er i god allmenntilstand. Det vil si at du føler deg frisk og er feberfri, selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

Kilde fra fhi.

Så, ta testen først. 

Anonymkode: a2a1c...981

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb eller skole når du er i god allmenntilstand. Det vil si at du føler deg frisk og er feberfri, selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

Kilde fra fhi.

Så, ta testen først. 

Og så smitter TS noen som smitter sine barn og vedkommende må ta seg fri i en uke fordi ungene i dag sendes hjem fra barnehage og skole med minste tegn på luftveisinfeksjon - korona eller ei. Som de sa til meg i barnehagen hvor yngste går ''vi vil ikke ha forkjølelse i barnehagen''. Javel, jeg har bosatt meg i feil land halve året da.

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke at folk ikke har fått med seg ennå at man skal holde seg hjemme fra jobb dersom man har nyoppståtte luftveissymptomer. 

Anonymkode: 8aebc...784

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, Drizzt skrev:

Og så smitter TS noen som smitter sine barn og vedkommende må ta seg fri i en uke fordi ungene i dag sendes hjem fra barnehage og skole med minste tegn på luftveisinfeksjon - korona eller ei. Som de sa til meg i barnehagen hvor yngste går ''vi vil ikke ha forkjølelse i barnehagen''. Javel, jeg har bosatt meg i feil land halve året da.

Skyt meg fordi jeg velger å følge rådene til fhi. Hvis jeg skal holde mini borte fra skolen når han er snørrete så må jeg i praksis holde han hjemme de neste 5 mnd. Det fungerer ikke. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skyt meg fordi jeg velger å følge rådene til fhi. Hvis jeg skal holde mini borte fra skolen når han er snørrete så må jeg i praksis holde han hjemme de neste 5 mnd. Det fungerer ikke. 

Vi er ikke på fhi forumet nå... dette er KG og vi har egne regler for det meste. 

Anonymkode: 01eb4...143

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke på fhi forumet nå... dette er KG og vi har egne regler for det meste. 

Spørsmålet fra TS var om man burde gå på jobb med nylig oppstått luftveissymptom. FHI sier nei. KG lager ikke disse reglene.

Anonymkode: f5982...499

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vondt i halsen skal du være hjemme til du har vært frisk i ett døgn. 

Anonymkode: 8e897...867

den regelen er endret hvis man tester negativt. Hvis man har negativ test kan man gå på jobb når man er feberfri og har god almenntilstand, selv om man fortsatt har litt symptomer. Hvis man ikke tester, må man være hjemme til man er helt frisk.

Anonymkode: a35c3...57f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Drizzt skrev:

likevel er det slik det er nå, fordi man er svært lite smittsom når forkjølelsen er på hell, og skolene må permittere elever og samfunnet går i stå hvis alle som er forkjølte må holde seg hjemme i tre uker til siste host er bort.

SÅ - for vårt felles samfunns beste - la oss informere hverandre om retningslinjene slik de faktisk er: Med negativ test kan man gå på jobb når man er frisk og feberfri, selv om man har litt symptomer

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

likevel er det slik det er nå, fordi man er svært lite smittsom når forkjølelsen er på hell, og skolene må permittere elever og samfunnet går i stå hvis alle som er forkjølte må holde seg hjemme i tre uker til siste host er bort.

SÅ - for vårt felles samfunns beste - la oss informere hverandre om retningslinjene slik de faktisk er: Med negativ test kan man gå på jobb når man er frisk og feberfri, selv om man har litt symptomer

Du er ikke frisk hvis du har symptomer. Du er ikke frisk hvis du hoster eller har tett eller rennende nese. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her skal man fortsatt ikke møte i barnehage og på skole hvis man selv har symptomer - voksen eller barn. Negativ test betyr at du ikke har covid-19, men du er likevel forkjølet eller har et annet virus. Og da skal du være hjemme. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Drizzt skrev:

Du er ikke frisk hvis du har symptomer. Du er ikke frisk hvis du hoster eller har tett eller rennende nese. Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her skal man fortsatt ikke møte i barnehage og på skole hvis man selv har symptomer - voksen eller barn. Negativ test betyr at du ikke har covid-19, men du er likevel forkjølet eller har et annet virus. Og da skal du være hjemme. 

Beklager mitt manglende presisjonsnivå. Jeg skulle ikke brukt ordet "frisk". Dette er det som gjelder: Du kan gå på jobb og skole når du er feberfri og har god almenntilstand i slutten av en forkjølelse, og du har en negativ covid19-test, selv om du fortsatt har restsymptomer som litt hoste eller litt snue.

Dette er de alminnelige retningslinjene til FHI. Jeg vet ikke hvorfor det er strengere der du bor. Er du sikker på det? Kan det være at de ikke er helt oppdatert? De nye retningslinjene er bare noen dager gamle.

I tillegg ser vi at flere kommuner har laget kommunale retningslinjer som går ut på det samme.

• Liker 1
Skrevet

For de som ikke har fått det med seg - dette er det  FHI sier per fra 4. september:

Alle som testes skal holde seg hjemme til negativt prøvesvar foreligger. Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Skrevet

her hadde du blitt spent på hue og ræva hjem igjen. hva er det folk ikke forstår??

Anonymkode: f7694...4c9

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

her hadde du blitt spent på hue og ræva hjem igjen. hva er det folk ikke forstår??

Anonymkode: f7694...4c9

det er jo du og de som "spenner folk på hue og ræva hjem igjen" som ikke forstår. Man blir ikke smittet av korona av en som har en negativ koronatest og en forkjølelse som er på hell.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er de alminnelige retningslinjene til FHI. Jeg vet ikke hvorfor det er strengere der du bor. Er du sikker på det? Kan det være at de ikke er helt oppdatert? 

Vi er ikke på fhi forumet nå... dette er KG og vi har egne regler for det meste. 

• Opprett ny...