AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Hei. Jeg er en jente på 21 år som jobber som servitør på en restaurant i en by på sørlandet. Jeg har jobbet der en god stund nå, men har i det siste tenkt på å slutte siden jeg vil finne noe nytt. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ingen kontrakt, og de følger ikke noe særlig oppsigelsestid. Det er en ganske uformell jobb, folk kommer og går. Man blir bare ikke satt opp på noen flere vakter dersom man slutter, siden hver 29. kommer det ny vaktliste på en app jobben bruker, og dersom jeg slutter nå, i starten av september så blir jeg ikke satt opp fra 29.september mer. Jeg er bare usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg først ta en prat med sjefen min, så hun vet at jeg kommer til å sende en oppsigelse? Eller skal jeg bare sende en på mail med en gang? Og jeg vet ikke helt hvordan det blir med oppsigelsestiden, altså deres ordning, om jeg skal be om å slutte allerede i enden av denne vaktlisten (i tilfelle det er for sent, for langt ut i måneden), eller si jeg kan jobbe ut til 29.oktober. Og hvordan jeg skal formulere dette. Det er jo vanlig å skrive en dato man vil slutte i Oppsigelsen men jeg vet jo ikke når det blir så vet ikke hva jeg skal skrive.. også veldig stressa siden de er underbemannet og er redd de vil bli sure siden jeg egentlig hadde tenkt å jobbe der en god stund til og ga uttrykk for det. Hvordan burde jeg gå frem? Burde jeg ta en prat med henne (sjefen), først? Eller bare sende en Oppsigelsesmail? Burde jeg kreve å ikke bli satt opp noe mer? Stille spørsmål i mailen hvordan det blir med siste dato? Er så stresset, har allerede angst og sånne ting ødelegger meg totalt.. om jeg skal ta en prat med sjefen min er jeg så redd for at hun skal bli sur eller skuffet og jeg vet ikke hva jeg skal si heller.. og er redd hun skal stille masse spørsmål, om hvorfor jeg slutter, da grunnen egentlig er av helsemessige årsaker og at jeg blir utrolig sliten og har begynt å slite mer og mer med angsten min og jobben gjør det ikke noe bedre. Tør ikke si at jeg ikke har planer eller ikke funnet noen ny jobb, er bare fordi jeg ikke vil mer.. føler det er mer proft å prate først men vet ikke om jeg klarer det. Er et nervevrak :( Er forskjellig fra jobb til jobb, men har noen noen erfaringer? Tips eller råd? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 835bf...ef0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Nr 1, du SKAL ha kontrakt. Det er lovfestet. Nr 2, om du ikke har kontrakt er oppsigelsestiden 14 dager Anonymkode: ae9ef...309
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Føler veldig med deg ( er i en lignende situasjon nå). Bare send mail hvor du forklarer at du ønsker å slutte. Du trenger ikke å oppgi forklaring. Men kan sikkert være lurt å nevne en grunn til at du velger å gjøre dette. Kan si noe som at " jeg er i en situasjon som gjør det vanskelig å fortsette arbeidet" eller tilsvarende. Kan være utrolig tøft å håndtere angst i en stressende jobb. Så ikke tenk at du skuffer sjefen din. Noen jobber er kanskje ikke det beste for folk med angst. Og sånn er det bare. Anonymkode: fcd34...feb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Skriv en mail hvor du sier opp fra "dato" og at oppsigelsestiden er 14 dager ("etter paragraf XX i AML fordi du ikke har arbeidskontrakt.) og at du fratrer arbeidet" dato". Attest sendes til "din adresse". Du trenger ikke gi noen videre forklaring. Mukker sjefen på den korte oppsigelsetiden viser du til AML og krav om arbeidskontrakt. Anonymkode: 71b72...cab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå