AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Hei, drømmer å studere, men selvtilliten er på bunn og runder over 30 år. Nå i voksen alder har jeg innsett at uten en grad så må du nærmest løpet etter den minimale inntekten du får ifht. til et godt liv som ufaglært. Mitt angst for alt som har med tall og gjøre har hindret meg i å utdanne meg, og det har gitt meg svært dårlige konsekvenser. Spm er da hvilken bachelorgrad er det som har minimal eller ingen krav til tall og regning i sin studie/jobb? Vet dette kan virker som jeg ønsker den lettvinte veien ut av problemet, men sannheten er at jeg absolutt ikke evner engang å være grunnlegende god i matte. Kan innrømme at jeg ikke engang husker gangetabellen fra ungdomskole. Er det noe hjelp og få? Og må en gå 3. videregående hvis en ikke har nok timer til å bruke 23/5 regelen? Og det aller viktigste: er det sånn at en må pugge seg frem til en god karakter fra eksamen på høyskole? kanskje dumme spørsmål, men vet rett og slett ikke hvordan opplegget er.. Anonymkode: ca37d...595
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Kanskje du skal begynne med utredning til dyskalkuli først? Så har du rett på tilpasset eksamen etc Anonymkode: f0a7c...f71 1
Gjest Achelois Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 (endret) Dersom du sliter med matematikk og ikke har oppnådd GSK eller andre godkjente kriterier for høyere utdanning, kan du få noe som heter realkompetansevurdering. Det er noe helt annet enn en ordinær eksamen og du får en vurdering som passer din bakgrunn. Når det gjelder utdanning, kan du gjøre noen søk på ulike yrker du kan tenke deg og se hva som kreves i beskrivelse av utdanningsløpet. Det er ikke dette du vil høre, men matematikk er veldig lurt å lære seg for du vil mest sannsynlig ikke komme utenom faget i de fleste høyere utdanninger. Dersom du tror du oppfyller kriteriene for dyskalkuli, bør du naturligvis finne ut av dette. Lykke til! Endret 7. september 2020 av Achelois *
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 8 minutter siden, Achelois skrev: Dersom du sliter med matematikk og ikke har oppnådd GSK eller andre godkjente kriterier for høyere utdanning, kan du få noe som heter realkompetansevurdering. Det er noe helt annet enn en ordinær eksamen og du får en vurdering som passer din bakgrunn. Når det gjelder utdanning, kan du gjøre noen søk på ulike yrker du kan tenke deg og se hva som kreves i beskrivelse av utdanningsløpet. Det er ikke dette du vil høre, men matematikk er veldig lurt å lære seg for du vil mest sannsynlig ikke komme utenom faget i de fleste høyere utdanninger. Dersom du tror du oppfyller kriteriene for dyskalkuli, bør du naturligvis finne ut av dette. Lykke til! Hei, hvilken grunnlegende matte mener du er nødvendig å kunne før du starter å studere vernepleie f.eks? kan pluss og minus, og vil muligens klare å pugge meg til gangetabellen, men der stopper det.. Anonymkode: ca37d...595
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, hvilken grunnlegende matte mener du er nødvendig å kunne før du starter å studere vernepleie f.eks? kan pluss og minus, og vil muligens klare å pugge meg til gangetabellen, men der stopper det.. Anonymkode: ca37d...595 Vernepleier gir ut medisiner og må kunne vite rett dosering. Anonymkode: 401dd...6ec
Gjest Achelois Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, hvilken grunnlegende matte mener du er nødvendig å kunne før du starter å studere vernepleie f.eks? kan pluss og minus, og vil muligens klare å pugge meg til gangetabellen, men der stopper det.. Anonymkode: ca37d...595 Hei! Jeg kjenner ikke kravene direkte. Men vernepleie, sykepleie etc har samme opptakskrav; GSK. (Vernepleie har slik som sykepleie, medisinregning som fag. Da må man ha bestått vgs matematikk). Ta kontakt med fylkeskommunen du hører til, spør om hjelp til vurdering av gsk. Endret 7. september 2020 av Achelois *
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 Ja du bør jo utdanne deg. Tenk litt på hva slags jobb du ønsker. Hva har du jobbet med de siste 10+årene siden du gikk ut av skolen? Hvis kravet ditt kun er minimalt med matte, ser jeg for meg barnehagelærer, miljøterapeut, ungdomsarbeider kanskje. Men det kommer jo an på personligheten og evnene dine. Yrkessjåfør eller noe annet praktisk? Anonymkode: 22aa8...62d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå