AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Har klart å bli forkjøla og skal på svangerskapskontroll på fredag. Regner med at dette ikke går over til da, så da må jeg avlyse kontrollen. Men har også hatt proteiner i urinen og har hovnet opp i føttene så føler meg utrygg med å ikke skulle bli sjekka. Noen som har samme erfaring og hvordan løste det seg med kontroll osv? Anonymkode: ea89b...3ec
tussi84 Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har klart å bli forkjøla og skal på svangerskapskontroll på fredag. Regner med at dette ikke går over til da, så da må jeg avlyse kontrollen. Men har også hatt proteiner i urinen og har hovnet opp i føttene så føler meg utrygg med å ikke skulle bli sjekka. Noen som har samme erfaring og hvordan løste det seg med kontroll osv? Anonymkode: ea89b...3ec Du får ringe dit du skal på kontroll å høre, men ikke forvent å komme inn for undersøkelse. Du kan risikere at du hoster i 2 til 3 uker etter forkjølesen er over, og det er ikke unormalt. Svangerskapsomsorg er nemlig ikke så viktig etter corona kom. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Bare ikke nevn noe. Jeg er 35 uker og har vært forkjøla lenge, jeg sier ikke noe vare drar på kontroller som vanlig. Har enda ikke blitt kasta ut fra hverken helsestasjon eller sykehus når jeg småhoster og snufser under kontrollene. Anonymkode: 6190b...130 3
Frøyamor Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare ikke nevn noe. Jeg er 35 uker og har vært forkjøla lenge, jeg sier ikke noe vare drar på kontroller som vanlig. Har enda ikke blitt kasta ut fra hverken helsestasjon eller sykehus når jeg småhoster og snufser under kontrollene. Anonymkode: 6190b...130 Samme her. Måtte inn på sjekk på sykehuset forrige uke, og ble ikke kasta ut når jeg hosta MYE. Ingen sa noe heller, så... 🤷🏼♀️ Hvis du føler du bør dra på kontroll, anbefaler jeg å ikke si noe om at du er forkjøla. Eventuelt bare knask halsdrops mens du er der så du ikke begynner å hoste. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare ikke nevn noe. Jeg er 35 uker og har vært forkjøla lenge, jeg sier ikke noe vare drar på kontroller som vanlig. Har enda ikke blitt kasta ut fra hverken helsestasjon eller sykehus når jeg småhoster og snufser under kontrollene. Anonymkode: 6190b...130 5 minutter siden, Frøyamor skrev: Samme her. Måtte inn på sjekk på sykehuset forrige uke, og ble ikke kasta ut når jeg hosta MYE. Ingen sa noe heller, så... 🤷🏼♀️ Hvis du føler du bør dra på kontroll, anbefaler jeg å ikke si noe om at du er forkjøla. Eventuelt bare knask halsdrops mens du er der så du ikke begynner å hoste. Håper dere må føde isolert uten partner tilstede. Anonymkode: f2c86...1ec
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Vil nevne at jeg også bare er snørrete, ingen hoste eller noe som helst annet. Føler liksom at jeg hensynsløs hvis jeg utsetter andre for smitte, samme om det er forkjølelse eller korona liksom. Kan jo være nyfødte babyer der 😕 så kommer nok ikke til å la være å si noe samme hvor mye det frister. Anonymkode: ea89b...3ec 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 Jeg har ikke fått tatt første kontroll enda. Er 14+4. Timen har blitt utsatt flere ganger pga forkjølelsessymptomer. Har ikke noe å si om man har negativ koronatest pga faren for falsk negativ. Her må du rett og slett ta en vurdering selv. På meg virker det som om tiltakene begynner å bli farligere enn koronaen i seg selv. Mistenker du svangerskapsforgiftning så kommer du deg til lege. Anonymkode: e8990...daf 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Håper dere må føde isolert uten partner tilstede. Anonymkode: f2c86...1ec Det var ikke noe hyggelig kommentar. Det er en forkjølelse og svangerskapsomsorg er viktig. Hadde det vært korona hadde de garantert følt seg mye verre: Tungt i pusten/lungene, feber, tørrhoste, svekket lukt- og smakssans, osv. Om de har mange av de felles trekka så er det så klart dumt å dra på kontroll uten å ha snakket med en lege først. Anonymkode: 59c33...ddd 4
Kenelz Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Vil nevne at jeg også bare er snørrete, ingen hoste eller noe som helst annet. Føler liksom at jeg hensynsløs hvis jeg utsetter andre for smitte, samme om det er forkjølelse eller korona liksom. Kan jo være nyfødte babyer der 😕 så kommer nok ikke til å la være å si noe samme hvor mye det frister. Anonymkode: ea89b...3ec Ring legen og fortell at du bare er snørrete da. 😊 Bruk gjerne maske! 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper dere må føde isolert uten partner tilstede. Anonymkode: f2c86...1ec Du er nok hyggelig på fest. Anonymkode: 7f803...1be 1
Frøyamor Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil nevne at jeg også bare er snørrete, ingen hoste eller noe som helst annet. Føler liksom at jeg hensynsløs hvis jeg utsetter andre for smitte, samme om det er forkjølelse eller korona liksom. Kan jo være nyfødte babyer der 😕 så kommer nok ikke til å la være å si noe samme hvor mye det frister. Anonymkode: ea89b...3ec Da får du nokk ikke komme inn på kontroll heller... Du kan jo ha på maske? 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper dere må føde isolert uten partner tilstede. Anonymkode: f2c86...1ec Slipper nokk å føde i isolasjon, jordmor kommer hjem til oss, men skal holde deg oppdatert Anonymkode: 6190b...130 1
tussi84 Skrevet 8. september 2020 #13 Skrevet 8. september 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fått tatt første kontroll enda. Er 14+4. Timen har blitt utsatt flere ganger pga forkjølelsessymptomer. Har ikke noe å si om man har negativ koronatest pga faren for falsk negativ. Her må du rett og slett ta en vurdering selv. På meg virker det som om tiltakene begynner å bli farligere enn koronaen i seg selv. Mistenker du svangerskapsforgiftning så kommer du deg til lege. Anonymkode: e8990...daf Tiltakene er farligere enn coronaen i seg selv ja når det kommer til en rekke andre viktige helse tjenester, som svangerskapsomsorg, viktige operasjoner og en del kreft behandlinger. Du får ikke komme inn til undersøkelser eller behandling om du er syk. Alt for å unngå spredning av viruset. At folk risikerer døden/foster dør pga manglende svangerskapsomsorg eller behandlinger for andre ting er vel ikke så nøye, bare ikke noen ekstra blir smittet av corona.. Jeg driter ikke i alle andre mennesker, men som gravid er det babyen jeg bærer på som er viktigst. Endret 8. september 2020 av tussi84 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Skrevet 8. september 2020 Som gravid kan de evt henvise deg til feberpoliklinikk (der har legene smitteutstyr), slik at de om ikke annet får sjekket blodtrykket ditt om du er urolig. Ikke det samme som svangerskapskontroll, men om ikke annet bedre enn ingenting. Eventuelt kan også partner/annen familie dra innom med urinprøve også. Men har du negativ koronatest slipper de deg kanskje lettere inn på legekontoret senere også. Pluss du «vet» hva symptomene dine kommer fra. De nye retningslinjene sier noe om å være feberfri og i god form, men usikker om det gjelder for besøk hos helsevesenet også. Ville ringt til legen og fått veiledning. Hos meg har de prioritert gravide for koronatest. Anonymkode: 84ca0...e4b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 Alt dette er registrert i Norge og det finnes ingen økt mødre/barn dødelighet under korona. Så nå må dere slappe av litt. Det er heller ikke meldt om økte tilfeller av komplikasjoner. Anonymkode: 9c70b...d8e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Du får helt sikkert levert urinprøve, eventuelt at mannen gjør det for deg, og ta en kontroll over telefon. Hvis urinprøve gjør utslag på noe vis slik at de ønsker videre utredning får du nok komme inn. Sånn ellers er det ikke nødvendig å dukke opp personlig, å risikere smitte, for å personlig levere urinprøven og prate litt. Og nei, det er ikke bare Korona man ikke ønsker skal smitte. En forkjølelse snitter også lett, og om helsepersonell får symptomer og må bli hjemme blir det færre folk på jobb igjen. Da kan kanskje ikke denne jordmoren hjelpe en annen gravid kvinne i neste uke, fordi hun må være hjemme "syk". Det handler ikke bare om denne ène gravide kvinnen. Anonymkode: 41ec0...d5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå