Gå til innhold

Hjelp meg sette sammen «business-garderobe»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jobb på et revisorkontor, hvor det også jobber enkelte advokater. Hvordan bør jeg anlegge garderobe? Jeg er fersk rett fra studiet, og har dermed bare klær som er alt for avslappet for et kontor.

Jeg må derfor kjøpe hele garderoben nå. Hva er must, hva er ikke så viktig, hvor mye trenger man av hvert plagg, hvilke merker, stoffer eller snitt ser jeg etter? 

Anonymkode: b3bb4...d44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel strengt tatt ikke kjøpe alt i et jafs? Kjøp inn et par klassiske basic-antrekk først, og bygg gradvis på? Kjører du hvit/mørkeblå/svart er det ingen som merker det i starten om du ikke har så mye å variere i.

Merker velger du etter hva du har økonomi til.

Anonymkode: 1af57...159

• Liker 1
Skrevet

Ugh! Jeg jobber også et sånt sted og syns det er vanskelig å kle seg pent nok. Skal du bygge opp en jobbgarderobe på en fornuftig måte så må du tenke på hva som er realistisk og praktisk for deg og hva du føler deg komfortabel i +  avgrense garderopben til noen veldig få farger (ihvertfall i starten) slik at alt passer sammen: f.eks. en fast basisfarge du kan ha på underdeler, blazere og sko. Det er litt dumt om man har 50-50 svart og mørkeblått f.eks.: da blir det mye mismatch. Selv om man begynner å jobbe et sted med kleskode skal det en del til for at man klarer legge om stilen helt fra det man er vant med fra før. Er det realistisk at du kommer til å gå med skjørt og kjoler eller er du et buksemenneske? Er du komfortabel i skjorter eller føler du deg for mandig i dem og klarer du holde dem hvite og strøkne? Er du frysen er det ikke noe poeng å legge mye penger i tynne silkebluser. Derimot syns jeg tynne ullpologensere/topper er innafor både til bukser og skjørt - de kan man pynte opp med skjerf og smykker. Er det realistisk at du plutselig kommer til å gå med høye hæler hver dag? Hvis nei så bør du heller kjøpe noen pene ballerinasko eller loafers som gjerne ser litt eksklusive ut. Blazere får alt til å se bra ut, men de er ikke nødvendigvis varme nok og de må stort sett også renses, noe som jo er upraktisk hvis man bruker dem mye. Kanskje er det greit å finne en litt pen og varm coatigan/cardigan som du kan slenge over deg hvis du fryser, så kan du heller bytte til blazer hvis du har møter etc? Jeg ville starta med ihvertfall en pen nøytral blazer (ikke for trang! da orker du ikke gå med den), en eller to underdeler (bukse/skjørt) som matcher blazeren og ett eller to par pene sko som du orker å gå med og som da matcher blazeren og underdelene. Og så ser man mye mer ordentlig ut med smykker - som dog må være nokså nøytrale. Det som gjerne kjennetegner kontorstil er også at plaggene er nokså "strukturerte", dvs. at de ikke er i myke, slafsete, strechy jersey-materialer men heller er litt stivere på en måte - og fortrinnsvis ull og ikke polyester. Har du pene nok sko, underdeler og en blazer du kan slenge på deg trenger du ikke tenke så mye på overdelene - så lenge det holdes nøytralt. Tips: søk "business casual capsule wardrobe" så får du tips til hva du kan kjøpe.

Anonymkode: e648d...2ad

• Liker 5
Skrevet

Hadde kun skaffet meg en eller to «dressaktige» bukser/skjørt i svart eller mørk blå, et par loafersaktige sko i skinn og et par tre skjorter/bluser. Det holder i starten. Alt må passe sammen. Er det kaldt kan man bruke tynne ulltrøyer under. Hadde sett an om de andre brukte blazer/om det passer på den arbeidsplassen før jeg investerte i det. Særlig på helt unge synes jeg blazer lett kan bli litt too much.

Anonymkode: e8562...ea8

• Liker 4
Skrevet

Kan selvfølgelig gå i annet en en dress. Hva med en beige Kashmir genser.  

Anonymkode: ef9d3...fa6

• Liker 2
Skrevet
På 7.9.2020 den 22.19, AnonymBruker skrev:

Hadde kun skaffet meg en eller to «dressaktige» bukser/skjørt i svart eller mørk blå, et par loafersaktige sko i skinn og et par tre skjorter/bluser. Det holder i starten. Alt må passe sammen. Er det kaldt kan man bruke tynne ulltrøyer under. Hadde sett an om de andre brukte blazer/om det passer på den arbeidsplassen før jeg investerte i det. Særlig på helt unge synes jeg blazer lett kan bli litt too much.

Anonymkode: e8562...ea8

Kan du gi eksempler på hvilke bukser og skjørt? Er ikke vant med sånn stil, så klarer ikke vurdere hvordan de "skal" se ut når man er ung :)

Anonymkode: 35012...2bb

Skrevet

Jeg bruker mye ensfargede kjoler uten mye detaljer som lommer og rysjer. Farger holder jeg i svart, mørkeblått og litt mørke jordfarger. Passer på at de går til rett under kneet og har lag eller halvlang arm om sommeren er det greit med kort arm.  Har en kort blazer hengende på kontoret som jeg kan ta over ved behov.  

Bruker også litt bukser, varierer mellom slimfit og løse bukser og diverse bluser og topper som passer. Jeg er litt kjedelig å har alt ensfarget, lettere å matche. Men har kolleger som bruker bluser med litt mønster under en blazer. 

Har også to par svarte sko stående på kontoret, ett par loafers med lav hæl og ett par pumps med litt høyere hæl. Sykler til jobben så må skifte der, derfor har jeg litt klær som ikke trenger å vaskes så ofte hengende på jobb.  Bruker også litt smykker, men holder de også ganske nøytrale.  

Anonymkode: ff5c6...79a

• Liker 1
Skrevet

Første dagen kan du møte opp i en enkel sort dressbukse, en tynn, pen genser i med enkel hvit skjorte under, sorte pene loafers, og et enkelt smykke i halsen. Håret setter du i en lav knute i nakken. 

Så ser du på hva de andre går med. Går alle med blazer hver dag kjøper du deg et par sånne. Går alle med pen genser kjøper du mer av det. 

For en rimelig startpakke med klær kan jeg anbefale:

Dressbukse: Selected Femme eller Zara
Sko: Loafers fra Clarks (Lille Vinkel Sko)
Genser: Vila 
Skjorte: Selected eller Zara
Blazer: Zara

Anonymkode: d2616...e5b

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første dagen kan du møte opp i en enkel sort dressbukse, en tynn, pen genser i med enkel hvit skjorte under, sorte pene loafers, og et enkelt smykke i halsen. Håret setter du i en lav knute i nakken. 

Så ser du på hva de andre går med. Går alle med blazer hver dag kjøper du deg et par sånne. Går alle med pen genser kjøper du mer av det. 

For en rimelig startpakke med klær kan jeg anbefale:

Dressbukse: Selected Femme eller Zara
Sko: Loafers fra Clarks (Lille Vinkel Sko)
Genser: Vila 
Skjorte: Selected eller Zara
Blazer: Zara

Anonymkode: d2616...e5b

Takk for tips alle sammen! Og takk for konkrete tips til hvor jeg kan kjøpe.

Hva slags sokker bruker man til loafers eller snøresko når man går med dressbukse? Buksa går jo ganske godt opp på leggen når man sitter..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mye ensfargede kjoler uten mye detaljer som lommer og rysjer. Farger holder jeg i svart, mørkeblått og litt mørke jordfarger. Passer på at de går til rett under kneet og har lag eller halvlang arm om sommeren er det greit med kort arm.  Har en kort blazer hengende på kontoret som jeg kan ta over ved behov.  

Bruker også litt bukser, varierer mellom slimfit og løse bukser og diverse bluser og topper som passer. Jeg er litt kjedelig å har alt ensfarget, lettere å matche. Men har kolleger som bruker bluser med litt mønster under en blazer. 

Har også to par svarte sko stående på kontoret, ett par loafers med lav hæl og ett par pumps med litt høyere hæl. Sykler til jobben så må skifte der, derfor har jeg litt klær som ikke trenger å vaskes så ofte hengende på jobb.  Bruker også litt smykker, men holder de også ganske nøytrale.  

Anonymkode: ff5c6...79a

Jeg liker også ensfarget, så jeg ser for meg at jeg fortsetter med det.

Et helt annet spørsmål: Når du sykler til jobben, dusjer du der? Jeg har muligheten til å sykle, men burde man ikke dusje etterpå? Ser egentlig ikke for meg at jeg blir så svett av det, men jeg vet ikke hva som er normalt. 

Skrevet

64B2DB6A-AA7F-4C9E-BB15-694FFDCA3DC4.thumb.jpeg.ac436799cea6b399eb5bdf1a263aac48.jpeg85EEE7D4-3F6C-4163-BB8D-67D2264899D9.jpeg.b50896fb2a3e6c43485c5f1851e17b33.jpeg

Skal man gå sånn her uten (eller med usynlige) sokker, eller skal man gå med svarte dressokker, eller nylonstrømper? 

• Liker 3
Skrevet

Kjøp deg et par blazere og pene bukser i ullmiks. Styr laaaangt unna polyester og andre syntetiske materialer, men hold deg til ull/kashmir, silke, lin og bomull. 

I begynnelsen behøver du ikke kjøpe så mye, kjøp bare noen få plagg som passer sammen slik at du kan sette de sammen til flere antrekk. 😊

Anonymkode: 6a231...6e3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

64B2DB6A-AA7F-4C9E-BB15-694FFDCA3DC4.thumb.jpeg.ac436799cea6b399eb5bdf1a263aac48.jpeg85EEE7D4-3F6C-4163-BB8D-67D2264899D9.jpeg.b50896fb2a3e6c43485c5f1851e17b33.jpeg

Skal man gå sånn her uten (eller med usynlige) sokker, eller skal man gå med svarte dressokker, eller nylonstrømper? 

Haha, den problemstillingen har jeg aldri vært borti da alle buksene mine dekker anklene 🙈

Jeg bruker sokker når jeg har på bukse. 

• Liker 1
Skrevet

jeg har en kjempeflott dressbukse kjøpt på ricco vero. den er passelig vidde nede, slik at jeg kan bruke all slags sko til den. du får evt bukser lagt opp(mange steder). kombinerer spesielt en hvit pologenser; fint med smykke til. men også bluser, topper etc. så lenge du har en pen bukse med fint snitt, kan du variere resten på mange måter. jeg liker buksa så godt at jeg drar på fest i den også😂

Anonymkode: 8b69d...701

Skrevet

Aldri forstått at alle må kle seg i en spesifikk stil enkelte arbeidsplasser. Er så upersonlig! Forstår man ikke skal "slappe klær", utfordrende klær og ting som oser "10 farger og mønstre i ett". 

Jeg ville forsøkt å finne noe som du også kan like og bruke ellers. Kjedelig å bruke mye penger på en spesifikk garderobe du kun kan bruke på jobb. F.eks kan det være greit å finne et par blazere du også kan bruke til en kjole du allerede har, en dongri osv. 

https://www.floyd.no/klaer/kjoler/hverdagskjoler/floyd-strikkekjole-marlene-army-green Et par lignende kjoler kan være greie. Også deilig å bruke hjemme, bare å slenge av seg strømpebuksen. Kan bruke nylon eller ullstrømpebukse på vinteren. Kan lett pyntes litt opp med smykke og øredobber og et sjal når det er kaldt. Også høye eller lave støvletter eller noen fine sneakers. 

https://www.floyd.no/klaer/kjoler/hverdagskjoler/floyd-kjole-lulu-pops-rust Slike er også fine og mange kler de. Kan også brukes som sommerkjole. F.eks en hvit blazer til når det er kjøligere. 

https://www.zalando.no/soyaconcept-dena-a-line-skjort-black-so821b00y-q11.html Om du ikke vil bare ha inntilsittende skjørt, så er jo lignende skjørt ganske fine. Kan fint kombineres med topp og blazer, bluse eller en fin ullgenser. 

https://www.zalando.no/anna-field-cardigan-black-an621i0dv-q11.html Enkle og pene cardigans slik som denne er også fine. Av og til kan jo blazere føles litt stive. Så lurt å forsøke å strekke på armene og bevege seg litt når man prøver. Ikke kjekt å skrive på en pc med armer som mister blodtilførselen i en trang blazer. 

Ellers kan det være greit med helt enkle chinos. F.eks i svart, mørkeblå eller beige. Blazere i samme farger. Det er lettere og ofte billigere å finne topper, så de ville jeg heller variert litt i farge og enkle mønstre om du vil ha litt mer "liv" i klærne. 

Jeg ville kjøpt to hverdagskjoler, et skjørt, en hvit og en svart blazer, en mørk chinos, en mer bevegelig cardigan. Også ville jeg sett om jeg hadde noen topper/bluser som lett kunne latt seg kombinere hjemme. Om ikke ville jeg kjøpt et par bluser og et par topper. Det bør holde.

Dag 1: Bukse, topp og blazer

Dag 2: Skjørt og ullgenser

Dag 3: Hverdagskjole (evt blazer)

Dag 4: Bukse, topp og blazer

Dag 5: Skjørt, bluse og cardigan

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, den problemstillingen har jeg aldri vært borti da alle buksene mine dekker anklene 🙈

Jeg bruker sokker når jeg har på bukse. 

Jeg er ganske høy og slank, men med kort overkropp. Sliter med å finne bukser som er lange nok uten at jeg svømmer i dem ellers på kroppen.

Vil si at buksa stopper ca. ved skoen, men når jeg setter meg så glir den jo langt opp. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har en kjempeflott dressbukse kjøpt på ricco vero. den er passelig vidde nede, slik at jeg kan bruke all slags sko til den. du får evt bukser lagt opp(mange steder). kombinerer spesielt en hvit pologenser; fint med smykke til. men også bluser, topper etc. så lenge du har en pen bukse med fint snitt, kan du variere resten på mange måter. jeg liker buksa så godt at jeg drar på fest i den også😂

Anonymkode: 8b69d...701

Jeg kjøpte en dressbukse på ricco vero, men jeg synes den viser frem rumpa mi alt for mye. Den er muligens for stram, men de ansatte mente at jeg aaaaabsolutt ikke måtte gå opp i størrelse. Jeg er i hvert fall ikke komfortabel med å ha den på meg, så egentlig burde jeg levert den tilbake.

Pologensere har jeg flere av! Det har jeg ikke tenkt over at kan være fint på et kontor. Helt topp!

Skrevet
5 minutter siden, little fairy skrev:

Aldri forstått at alle må kle seg i en spesifikk stil enkelte arbeidsplasser. Er så upersonlig! Forstår man ikke skal "slappe klær", utfordrende klær og ting som oser "10 farger og mønstre i ett". 

Jeg ville forsøkt å finne noe som du også kan like og bruke ellers. Kjedelig å bruke mye penger på en spesifikk garderobe du kun kan bruke på jobb. F.eks kan det være greit å finne et par blazere du også kan bruke til en kjole du allerede har, en dongri osv. 

https://www.floyd.no/klaer/kjoler/hverdagskjoler/floyd-strikkekjole-marlene-army-green Et par lignende kjoler kan være greie. Også deilig å bruke hjemme, bare å slenge av seg strømpebuksen. Kan bruke nylon eller ullstrømpebukse på vinteren. Kan lett pyntes litt opp med smykke og øredobber og et sjal når det er kaldt. Også høye eller lave støvletter eller noen fine sneakers. 

https://www.floyd.no/klaer/kjoler/hverdagskjoler/floyd-kjole-lulu-pops-rust Slike er også fine og mange kler de. Kan også brukes som sommerkjole. F.eks en hvit blazer til når det er kjøligere. 

https://www.zalando.no/soyaconcept-dena-a-line-skjort-black-so821b00y-q11.html Om du ikke vil bare ha inntilsittende skjørt, så er jo lignende skjørt ganske fine. Kan fint kombineres med topp og blazer, bluse eller en fin ullgenser. 

https://www.zalando.no/anna-field-cardigan-black-an621i0dv-q11.html Enkle og pene cardigans slik som denne er også fine. Av og til kan jo blazere føles litt stive. Så lurt å forsøke å strekke på armene og bevege seg litt når man prøver. Ikke kjekt å skrive på en pc med armer som mister blodtilførselen i en trang blazer. 

Ellers kan det være greit med helt enkle chinos. F.eks i svart, mørkeblå eller beige. Blazere i samme farger. Det er lettere og ofte billigere å finne topper, så de ville jeg heller variert litt i farge og enkle mønstre om du vil ha litt mer "liv" i klærne. 

Jeg ville kjøpt to hverdagskjoler, et skjørt, en hvit og en svart blazer, en mørk chinos, en mer bevegelig cardigan. Også ville jeg sett om jeg hadde noen topper/bluser som lett kunne latt seg kombinere hjemme. Om ikke ville jeg kjøpt et par bluser og et par topper. Det bør holde.

Dag 1: Bukse, topp og blazer

Dag 2: Skjørt og ullgenser

Dag 3: Hverdagskjole (evt blazer)

Dag 4: Bukse, topp og blazer

Dag 5: Skjørt, bluse og cardigan

Ååh! Takk for gode tips og konkrete forslag. Jeg liker typen skjørt, men det er nok litt for kort for meg. Liker helst at skjørt dekker kneet.

Men kan man gå med så løse hverdagskjoler på et kontor, altså? Jeg bruker slike kjoler hele vinteren hjemme, men ser for meg at det kan se litt uprofesjonelt ut på jobb?

Jeg er jo helt ny, så jeg vil ikke skille meg ut så alt for mye enda. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke kjøp mye på en gang, det går seg til. 

Jeg gjorde alt for mange bomkjøp før jeg begynte, og i begynnelsen, før jeg fant min stil. Blant annet bukser med vidde nede, jeg kler det ikke i det hele tatt. Tradisjonelle skjorter, som ingen av jentene bruker. Og jeg oppdaget etterhvert at jeg virkelig trivdes i kjoler, et plagg jeg aldri nærmet meg som student. 

Sorte skinnyjeans eller leggings er faktisk helt vanlig. Ingen bruker drakt, skjørt er også et plagg du knapt vil se, med unntak av en liten handfull kler pensil skirt med en løs bluse i. Ingen går som på bildene vist over. Min favorittleverandør av bukser, tross mange år i bransjen og god råd, er fortsatt Zara. 

I sommer brukte mange hverdags kjoler i alle varianter. En sort kjole om vinteren er også safe, vet knapt om noen som ikke eier en variant av en Tiger etui kjole. 

Hvite bluser og skjorter (moderne snitt) er en gjenganger. En sort blazer er et must. De fleste bruker helt vanlige sko i nøytrale farger, jeg kan fint finne på å gå med sneakers en hel dag om jeg ikke har kundemøter. Sorte ankelstøvletter er gjengangeren hos 80% av jentene i vinterhalvåret. 

Det er barbeint som gjelder, har aldri sett en jente (under 40) med sokker. Noen bruker nylon om vinteren. 

Anonymkode: 4e3b2...e4d

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååh! Takk for gode tips og konkrete forslag. Jeg liker typen skjørt, men det er nok litt for kort for meg. Liker helst at skjørt dekker kneet.

Men kan man gå med så løse hverdagskjoler på et kontor, altså? Jeg bruker slike kjoler hele vinteren hjemme, men ser for meg at det kan se litt uprofesjonelt ut på jobb?

Jeg er jo helt ny, så jeg vil ikke skille meg ut så alt for mye enda. 

Jeg bruker uniform på jobb, så har egentlig ingen anelse. Men er det så strengt da? Jeg tenker så lenge det ser pent og profesjonelt ut. Ikke for dypt utringet, ikke for kort, ikke for glorete, ikke alt for mange farger/mønstre blandet osv. Bør vel stå i stillingsbeskrivelsen hvis det er en spesiell type stil de ansatte skal bruke. 

Du kan jo starte med noe helt enkelt. Et mørkt skjørt eller en chinos med en helt enkel hvit topp/bluse og med blazer som matcher underdelen? Så kan du se første uken hva de andre bruker. Det kan jo hende det passer seg å spørre også. Noe av det viktigste er kanskje å finne noen fine, men behagelige sko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...