Gå til innhold

Arbeidsledige bør vel kunne nyttes til besøkstj hos eldre som sitter alene hjemme !.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Besøkte igår igjenn  min gamle tante 86  som bl.a  er avhengi av rullator .    Dama får  regelmessig besøk av helsetj. morgen og kveld, men ellers sitter hun mye alene.     Kvardagen går med  til  å sjå på TV, lese aviser, ringe noen  venner,  men hun savner sårt noen som kan komme regelmessig på besøk, og  som kan koke en kaffi, og slå av en prat, og evntl.  hjelpe henne m/ små enkle praktiske gjøremål i hjemmet.

Det er  idag drøyt 200.000 arbeidsledige, og skjønner bare ikkje at det skulle vera muleg å nytte noen av desse til besøkstjeneste hos eldre som sitter hjemme, og savner noen å snakke med.    Koronapandemien har ført til besøksrestrekjoner på mange aldreshjem, og det er forståeleg.     Personer som besøker eldre må sjølvsagt forholde seg til strenge smittværnregler, men her handler det vel bare om vilje til praktiske tiltak.        

Norge står overfor ein eldrebølge, og merkverdig lite fokus på målretta tiltak overfor denne gruppen blandt våre politikere, og på tide våre folkevalgte kommer på banen her.    Mange eldre ønsker å bo hjemme lengst muleg, og  vert å minne om at det er mange eldre som slettes  ikkje har sine pårørende  boendes rundt seg som kan besøke dem regelmessig .   For å gjøre kvardagen bedre for mange av desse så bør mydighetene kome på banen og beordre arbeidsledige til besøkstjeneste ,  og noe  som kan  bidra å høyne  livskvaliteten  hos mange enslige eldre enslige  rundt om i landet.      Ein jobb som  det kun  krevst ein god porsjon omsorg / ansvarsfølelse , og  hvor ein bør også kunne vise  en god porsjon tålmodighet.                  

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?

Anonymkode: f8c10...2f4

• Liker 10
Skrevet

Beordre arbeidsledige ut til de gamle? Sånn uten videre? Hva hvis de gamle ikke vil det da? En sikkert godt ment idè, men egentlig ikke. Hadde jeg vært en slik gammel en så hadde jeg nektet.
Gi de eldre/enslige en egen pc og opplæring i hvordan snakke med hyggelige folk på dertil egnede nettsteder, så tror jeg det hadde vært ganske mye bedre. Pluss på kunnskaper om skype i tillegg. :tommelopp: 

Anonymkode: fd207...d4b

• Liker 13
Skrevet

Jeg er uføretrygdet og besøksvenn for ett par eldre. Det er kjempe trivelig å høre på gamle historier og hjelpe til med småting i hjemmene deres 🤗

• Liker 12
Skrevet

De arbeidsledige skal bruke tiden sin på å søke jobb eller øke kompetansen sin/utdanne seg for å skaffe seg en jobb! Ikke leke besøksvenn for eldre hvis familie ikke gidder å ta ansvar.

Anonymkode: 5e835...be0

• Liker 21
Skrevet

Ingen god idé. De som skal besøke eldre må være egnet. Like mennesker, ønske å gjøre den tjenesten. Ærlig talt. Eldre er ikke noen en bare beordrer hvem som helst til. De er mer verdt enn det. 

• Liker 21
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Ingen god idé. De som skal besøke eldre må være egnet. Like mennesker, ønske å gjøre den tjenesten. Ærlig talt. Eldre er ikke noen en bare beordrer hvem som helst til. De er mer verdt enn det. 

Dette også! 

Anonymkode: 5e835...be0

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet og besøksvenn for ett par eldre. Det er kjempe trivelig å høre på gamle historier og hjelpe til med småting i hjemmene deres 🤗

Så bra! 

Skrevet

Japanerne har allerede utviklet slike roboter for å underholde sine gamle pensjonerte folk. 

Japan har verdens eldste demografi og teknologisk meget avansert, så det er ikke overraskende. 

Det er bare å bestille et par roboter derfra, med norsk oversettelse? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er arbeidsledig, og kunne alltids besøkt eldre. Men da skulle jeg hatt lønn for det. Altså vært fast ansatt og fått de fordelene det er å være ansatt et sted.

Anonymkode: c6f80...fc7

• Liker 9
Skrevet

Helt enig. Alle som mottar trygd burde gi noe tilbake. Trenger ikke å være så mye, men noe . Og nå snakker jeg ikke om uføre som er tilnærmet sengeliggende ,  men uføre som har god tid til å drive med hobbyer og starte familie. 

Dette må selfølgelig være folk som  er glad i folk. Andre kan gjøre noe annet.

Anonymkode: 02bc5...d4a

• Liker 4
Skrevet

Den gamle personen må være istand til å respektere og være hyggelig mot det mennesket som kommer på besøk også da. Tjenesten egner seg ikke for gamle rasister, for eksempel.

Anonymkode: a02f6...cd4

• Liker 6
Skrevet

Synes først og fremst myndighetene burde satset på omskolering og utdanning av arbeidsledige og folk som har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. Vi kommer til å trenge et astronomisk antall helsearbeidere i fremtiden og i stedet for å la folk gå på trygd og begynne å slite selv så kunne man sørget for utdanningsmuligheter og jobbmuligheter innen helsesektoren.

Synes du har et poeng TS. Det er mange med mye livserfaring som ikke er i jobb og som kanskje ikke klarer å henge med i dagensarbeidsliv som vil kunne være gode medmennesker og samtalepartnere for de eldre og andre som trenger noen.

Anonymkode: 94124...258

Skrevet

Syns det var en god ide, for de uføre som har helse til det og kunne tenke seg det. Syns ikke det bør være tvang, syns det er altfor mye tvangsmidler som blir brukt mot denne gruppa allerede. Men at det er en aktivitet som kan gjennomføres i samråd med lege og nav, tror mange hadde fått økt helse av et slikt tiltak! 

Anonymkode: 39ee6...480

Skrevet

Ta kontakt med røde kors eller nærmeste frivillighetssentral, de ordner med bestevenn til din gamle tante!

Anonymkode: 609c2...62a

• Liker 7
Skrevet

Plukker heller hunde bæsj.

Anonymkode: 9123e...aad

• Liker 4
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beordre arbeidsledige ut til de gamle? Sånn uten videre? Hva hvis de gamle ikke vil det da? En sikkert godt ment idè, men egentlig ikke. Hadde jeg vært en slik gammel en så hadde jeg nektet.
Gi de eldre/enslige en egen pc og opplæring i hvordan snakke med hyggelige folk på dertil egnede nettsteder, så tror jeg det hadde vært ganske mye bedre. Pluss på kunnskaper om skype i tillegg. :tommelopp: 

Anonymkode: fd207...d4b

Gji de eldre en PC, og opplæring i bruk  hvordan de  snakke med hyggelige folk. ?    Kan bare  undres på hvilke ærfaringer du har med eldre mennesker , og elektronisk kommunikasjon m.m.  når du skriver som du gjer ?.

Endret av Anonym Bruker
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer !    Ingen tvil om at besøkstjeneste hos eldre ensome menneske gjør kvardagen mer innholdsrik, og mange eldre som setter pris på det .   Mange eldre som lang livsærfaring , og har  gode historier som de kan dele med andre.    Mange av de eldre som har opplevd krtigsårene , og heilt andre levekår en 2020.  

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

Hvorfor akkurat besøkshjem? Hvorfor kan de ikke beordres til å jobbe på sykehus med korona-pasienter? Eller hvorfor ikke settes til arbeid med psykisk syke? Det er enorm mangel på hender i den psykiske helsetjenesten. Også politiet sliter med ressurser, de kunne utført langt mer dersom arbeidsledige på trygd ble beordret til å jobbe i politiet.

Anonymkode: 3a4f3...b83

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor akkurat besøkshjem? Hvorfor kan de ikke beordres til å jobbe på sykehus med korona-pasienter? Eller hvorfor ikke settes til arbeid med psykisk syke? Det er enorm mangel på hender i den psykiske helsetjenesten. Også politiet sliter med ressurser, de kunne utført langt mer dersom arbeidsledige på trygd ble beordret til å jobbe i politiet.

Anonymkode: 3a4f3...b83

Nå er det troleg ikkje så mange m/ helsefagleg bakrunn blandt de arbeidsledige.   Noen politiske partier har fremmet forslag å nytte plikttjeneste i forsvaret på sykehus o.l ,men er vist ikkje politisk vilje til det.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...