Gå til innhold

Felleskort - Hvor mye setter dere inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har skaffet oss et felleskort. Pengene her skal gå til mat, husholdningsartikler og andre felles utgifter.

Hver måned skal vi sette inn et beløp hver, men hva blir det mest riktige - å sette inn lik sum eller at den som spiser mest setter inn litt mer? Vi tjener ca. det samme i måneden, men han spiser en del mer enn meg. Vi er interessert i å høre hvordan andre par praktiserer dette 😊

Anonymkode: 21564...4ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelde mat kan der sette inn etter ca hvor mye dere spiser. Om du spiser for 3000 og han for 5000 så setter dere inn det. 

Noen dele bare alt og bryr seg ikke og setter inn 4000 hver. 

Anonymkode: bb579...3c6

• Liker 1
Skrevet

Jeg får utbetalt 28 000 i mnd og betaler 22 000 inn på felles kortet. Jeg bruker også barnebidrag og barnetrygd. 

Han får utbetalt 23 000 i mnd og betaler 20 000 inn på felleskortet. 

Vi har hus, båt, bil, hund, katt, campingvogn, 2 unger og jobber 100 %.

Anonymkode: 822c8...a3f

Skrevet

Jeg setter inn 5000,- på matkonto (inkl diverse husholdningsting) og 24.000,- på regningskonto. Han setter inn 6000,- på matkonto og 28.000,- på regningskonto. Han betaler altså mer inn til fellesskapet enn meg, men det er fordi han tjener mer. I tillegg betaler jeg mye mer klær til hele familien. 
Hvis vi skulle ha tenkt på hvem som har mest utgifter, så burde han betalt mye-mye-mye mer enn meg siden han har 4 barn og jeg har 1. 

Anonymkode: 5c79d...c4b

• Liker 1
Skrevet

Vi deler likt. Han spiser mer enn meg, men jeg kjøper gjerne litt ting han ikke spiser (mer frukt og grønt osv)...

Skrevet

Vi setter inn 6000 hver som skal gå til mat, bensin og småting til hjemmet. 18000 hver til lån og regninger. Resten er til oss selv og litt sparing 

Anonymkode: 08ba1...4c5

Skrevet (endret)

Vi setter inn 14k hver, som blir brukt til å betale ned huslån, billån, forsikringer, mat, fellesutgifter og kos, som når vi drar på kino og lignende. På den måten deler vi alt likt, men det hender vi spanderer litt på hverandre innimellom for kosens skyld. Og så er ingen av oss så nøye på om man betaler noen 100-lapper ekstra her og der.

Å begynne og regne på krona hvem som spiser mest og hvem som spiser dyrest mat lønner seg ikke for noen og skaper bare mer stress og dårlig stemning. Det kommer til å lønne seg så mye i det lange løp og bare ikke tenke over det, og dele alt likt.

Endret av LillEve
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer har skaffet oss et felleskort. Pengene her skal gå til mat, husholdningsartikler og andre felles utgifter.

Hver måned skal vi sette inn et beløp hver, men hva blir det mest riktige - å sette inn lik sum eller at den som spiser mest setter inn litt mer? Vi tjener ca. det samme i måneden, men han spiser en del mer enn meg. Vi er interessert i å høre hvordan andre par praktiserer dette 😊

Anonymkode: 21564...4ec

vi har ikke felles kort, men vi har en felles konto for faste utgifter. Fra denne kontoen trekkes absolutt ALLE faste avgifter hver mnd. Vi setter inn 19000,- hver i mnd.

Skrevet

Vi setter inn prosentvis likt beløp i forhold til inntekt selv om han spiser mer enn meg bruker jeg mer toalettsaker enn han osv osv - jeg vil tro det jevner seg ut over tid.

Skrevet

Vi har en egen "matkonto", der begge setter inn 3000,- hver i måneden. Er bare oss to (og en hund), og disse pengene skal rekke til både mat og husholdningsartikler. Spiser vi ute tar vi det fra "egne" kontoer, ikke felles matkonto. 

Spiser relativt "rent", med endel karbonadedeig og kyllingfilet. Vi spiser nok ganske like mengder mat, men hadde han spist vesentlig mer enn meg hadde jeg nok slått et slag for å dele summen likt på to uansett. 

Anonymkode: c0a42...6ff

Skrevet

Jeg får bare utbetalt 27. 000kr i mnd. Mindre enn en del av dere fører over til fellesen. Helt vilt. Hvor mye har dere netto utbetalt i mnd da? 

Skjønner jeg tjener dårlig 😇

Anonymkode: 97a32...8ea

• Liker 2
Skrevet

Vi setter inn 4000 hver, det går til mat og husholdning, det vi ikke bruker blir på en bufferkonto.

Anonymkode: c6506...43f

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får bare utbetalt 27. 000kr i mnd. Mindre enn en del av dere fører over til fellesen. Helt vilt. Hvor mye har dere netto utbetalt i mnd da? 

Og jeg har 11000 mindre enn deg. Men, er kun meg og barna da.

Anonymkode: b4722...755

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg har 11000 mindre enn deg. Men, er kun meg og barna da.

Anonymkode: b4722...755

Du får 16.000kr totalt i mnd? 

Inkl stønad til barnetilsyn, barnebidrag, barnetrygd, bostøtte, osv? 

Skrevet

Vi setter inn likt på konto. Han spiser ikke så mye mer enn meg. Han tjener litt mer enn meg men ikke betydelig. 

Skrevet
12 timer siden, kalini skrev:

vi har ikke felles kort, men vi har en felles konto for faste utgifter. Fra denne kontoen trekkes absolutt ALLE faste avgifter hver mnd. Vi setter inn 19000,- hver i mnd.

Akkurat det samme gjør vi, men vi har et felles kort også 👍

Vi setter inn 19.000 hver infanteri utgifter, også betaler jeg 5500 inn for mat, og han 7000. Resten bruker vi på oss selv. 

jeg får utbetalt ca 29000 PR måned, han får alt mellom 30.000 og 37.000 ish, han har mulighet til overtid og blir ofte innkalt (har sikkerhetsansvar. Jeg er bhg - lærer og kan ikke tjene så mye mer enn årslønna 🥴

Anonymkode: 2d74a...42c

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får utbetalt 46.000,- per måned. Det er lange arbeidsdager, men jeg trives både med det og lønna. 

Anonymkode: 5c79d...c4b

Skrevet

Vi setter inn kr 3000 hver på matkontoen. Skal også dekke  vanlige husholdningsartikler som dopapir og vaskepulver.

Vi spiser forholdsvis likt i mengde. Enkelte ting spiser han mer av enn meg,  f.eks en laksefilet ekstra eller 1-2 store tacolomper mer enn meg (men vi bruker bare en pk kjøttdeig), så er det andre dager vi spiser samme mengde, f.eks en biff på hver. Til gjengjeld spiser jeg mer brødmat enn han (han spiser ofte lunsj ute). Så skulle vi ha betalt forskjellig inn på matkontoen så tenker jeg vi snakker en vesentlig forskjell. F.eks at vi måtte ha handlet 2 pk kjøttdeig til tacoen, han ville ha biff x 2 istedenfor 1, eller at han hadde nektet å spise brød og ville lage varmmat til lunsj. Det blir jo fort et par tusen ekstra i måneden. 

Evt øl kjøper han utenfor matkortet. Jeg handler mine velværeprodukter av egne penger, men at han kjøper butikkshampoo 1-2 ganger i året på matkortet er så klart en selvfølge 😂👍 Er han ute med gutta og jeg har jenter på middag her hjemme, så betaler vi også av egne penger. Om en av oss ber venner om å spise med oss en vanlig hverdag, så går det så klart av fellesen uavhengig av "hvem sine venner" det er.

Fungerer utmerket for oss! Noen vil kanskje synes at det er slitsom å betale for ølen utenom, eller at jeg betaler for snacks til jentekveld utenom resten av handlingen. For min del så føles det ryddig og bidrar til at vi ikke krangler. Har vi brukt mye penger,  så har vi gjor det i fellesskap. Det er ikke han som har drukket for mye øl eller jeg som har handlet for dyre shampooer, da er vi som mest sannsynlig spist for dyre hverdagsmiddager, og da må vi skjerpe oss begge to.

Anonymkode: ae46b...a78

Skrevet

Vi setter begge inn 3500 til mat/dagligvarer, og 21-22000 hver til resten (huslån, bil, forsikringer, strøm, k.avgifter etc, alt). Studielån og "egne" regninger holdes utenom.

Anonymkode: 62b8f...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...