AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Hei. Ville dere latt deres barn på snart 8 år finne rett rutebuss hjem fra skolen (ca 1430), gå av etter ca 13 min , gå fra busstoppet og hjem (tar ca 35 min i dagslys, helt mørk i vinterhalvåret), låse seg inn i ett gammelt, kaldt hus, fyre i ovnen , sette seg ned med lekser og være hjemme alene til vi kommer fra jobb ca kl 1645 - for å slippe å få så lange dager at lekser blir et ork hver dag? Humøret er på bånn, det er sinne, og en kamp for å jobbe de 30 min som lærer forventer. Hun legges 1845 hver kveld og vekkes 0630 dagen etter. Vi foreldre må jobbe fullt for å få familieøkonomi til å gå rundt, derfor har hun lange dager med SFO til 1630 hver dag. Vi har ingen naboer, og ingen barn hun kan ta følge med hjem fra skolen da alle de andre bør i gangavstand til skolen. Vår jente er ikke moden nok til å klare scenario beskrevet ovenfor i allefall. Anonymkode: 1845e...edd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Ikke søren!! Du hadde meg på bussturen. Hadde aldri latt barnet mitt gå alene i over 30 min hvertfall ikke hvis det bare er 8 år. Fyre i ovnen selv??? Ikke søøøren. Gjøre lekser alene uten hjelp?? Anonymkode: 50154...b3b 24
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Hun har et veldig stort søvnbehov? Det vil bli lettere når hun kan være oppe litt lengre. SFO til 16.30 er helt vanlig Anonymkode: d94d5...666 14
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Kanskje dere må senke levestandarden, og bo litt billigere? Barn vokser veldig fort så det er synd hvis man ikke får brukt noen tid sammen med de. Anonymkode: a5c1f...540 27
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Nei det er uansvarlig. Hvorfor legges barnet så tidlig egentlig? Den leggetiden passer bedre for et barn i 3-4 års alderen. Anonymkode: 74240...005 37
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 7. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ville dere latt deres barn på snart 8 år finne rett rutebuss hjem fra skolen (ca 1430), gå av etter ca 13 min , gå fra busstoppet og hjem (tar ca 35 min i dagslys, helt mørk i vinterhalvåret), låse seg inn i ett gammelt, kaldt hus, fyre i ovnen , sette seg ned med lekser og være hjemme alene til vi kommer fra jobb ca kl 1645 - for å slippe å få så lange dager at lekser blir et ork hver dag? Humøret er på bånn, det er sinne, og en kamp for å jobbe de 30 min som lærer forventer. Hun legges 1845 hver kveld og vekkes 0630 dagen etter. Vi foreldre må jobbe fullt for å få familieøkonomi til å gå rundt, derfor har hun lange dager med SFO til 1630 hver dag. Vi har ingen naboer, og ingen barn hun kan ta følge med hjem fra skolen da alle de andre bør i gangavstand til skolen. Vår jente er ikke moden nok til å klare scenario beskrevet ovenfor i allefall. Anonymkode: 1845e...edd Hva mener du? Det er jo derfor barnet er på SFO - sånn at dere kan jobbe fullt. Men, Ts, du må skille snørr fra fakta her. Det er du og barnefar som har valgt å bosette dere 30 minutter fra busstopp, i et hus dere mener er uegnet for et barn å oppholde seg alene i. Det er deres valg, og deres feil. Går ikke det opp? Ja, da må dere endre det valget. Å flytte for at et barn skal få en mer ok hverdag er en bagatell. Det er også dere som har valgt de jobbene dere har. Er det til barnets beste at dere skaffer jobber som tillater hjemmekontor, fleksitid eller deltid? Ja, da er det en bagatell å endre på. For jeg nekter å tro at dere med to fulle inntekter i verdens rikeste land har dårlig økonomi. Det er det ingen som har. Dere kan ha dårlig økonomistyring, men dårlig økonomi? Nei. Da bruker dere nemlig over 50% av lønna på å bo, og resten på mat. Anonymkode: 384c4...223 79
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Det er jo derfor barnet er på SFO - sånn at dere kan jobbe fullt. Men, Ts, du må skille snørr fra fakta her. Det er du og barnefar som har valgt å bosette dere 30 minutter fra busstopp, i et hus dere mener er uegnet for et barn å oppholde seg alene i. Det er deres valg, og deres feil. Går ikke det opp? Ja, da må dere endre det valget. Å flytte for at et barn skal få en mer ok hverdag er en bagatell. Det er også dere som har valgt de jobbene dere har. Er det til barnets beste at dere skaffer jobber som tillater hjemmekontor, fleksitid eller deltid? Ja, da er det en bagatell å endre på. For jeg nekter å tro at dere med to fulle inntekter i verdens rikeste land har dårlig økonomi. Det er det ingen som har. Dere kan ha dårlig økonomistyring, men dårlig økonomi? Nei. Da bruker dere nemlig over 50% av lønna på å bo, og resten på mat. Anonymkode: 384c4...223 Og uten naboer.... Enig - hvordan kan 2 med fulle inntekter være nødt å jobbe fullt, når dere tydeligvis bor et strd jeg nekter å tro kan koste så mye?! Her må dere seøv ta ansvar. Hadde aldri sendt barnet mitt den veien, og for å være alene i tillegg om ettermiddagen uten å kunne være med venner. Høres både uansvarlig ut, samt utroøig strevsomt og ensomt for barnet! I de fleste familier hvor begge voksne jobber fullt, har ordentlig hus til, 2 biler, sfo, barnehage, råd til fine ferier etc. Hva bruker dere pengene på? Anonymkode: b1398...36f 23
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Det er forsåvidt meningen at man skal kunne jobbe fulltid ja, men mange velger jobb ut i fra livssituasjon feks hvor en kan starte tidlig og slutte tidlig, man bor slik at barnet ikke må gå 30 min til bussen og hvor det ikke er lang reisevei for foreldrene. I deres tilfelle er det ikke bare full jobb men også bosted og ufleksible jobber som er problemet. Her har vi bosatt oss på det som ikke er drømmestedet og ingen av oss har drømmejobben, fordi det gjør at hele familien er hjemme innen kl 16 hver dag. Hadde vi ikke kunnet det ville en av oss måtte jobbe redusert fordi vårt barn, som ditt, ikke tåler lange dager for så å ha lekser og evnt fritidsaktiviteter etterpå. Barn er selvsagt ikke laget for å være på skole/SFO for så å gjøre lekser kl 16.45!!! Anonymkode: 1a210...6b8 6
Aristoteles Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 13 minutter på buss + 35 minutter å gå? Og hvis dere bor langt fra andre, nærmest i skogen, sikkert farlig skolevei (ikke gangfelt). Har ikke barnet rett på skoleskyss? Men poenget ditt her synes å være at skolen er urimelig som gir elevene 30 minutter lekse per dag? Kan ikke dette gjøres på SFO? Eventuelt avtale med lærer at det kan gjøres i helgen? Når man er åtte så er som oftest leseleksa viktig. 7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Ville dere latt deres barn på snart 8 år finne rett rutebuss hjem fra skolen (ca 1430), gå av etter ca 13 min , gå fra busstoppet og hjem (tar ca 35 min i dagslys, helt mørk i vinterhalvåret), låse seg inn i ett gammelt, kaldt hus, fyre i ovnen , sette seg ned med lekser og være hjemme alene til vi kommer fra jobb ca kl 1645 - for å slippe å få så lange dager at lekser blir et ork hver dag? Humøret er på bånn, det er sinne, og en kamp for å jobbe de 30 min som lærer forventer. Hun legges 1845 hver kveld og vekkes 0630 dagen etter. Vi foreldre må jobbe fullt for å få familieøkonomi til å gå rundt, derfor har hun lange dager med SFO til 1630 hver dag. Vi har ingen naboer, og ingen barn hun kan ta følge med hjem fra skolen da alle de andre bør i gangavstand til skolen. Vår jente er ikke moden nok til å klare scenario beskrevet ovenfor i allefall. Anonymkode: 1845e...edd Hvorfor har dere valgt å bosette dere så langt fra skolen? 13 minutter med rutebuss og deretter 35 minutter å gå, hvorfor har dere ikke tilbud om skoleskyss hvis dere bor så langt unna skolen? Jeg hadde ikke lagt ett lite barn på 8 år fyre i ovnen alene uten tilsyn. Her ser jeg for meg vedovn og fyrstikker. Hvis det innebærer å skru på en bryter er det selvsagt greit. De fleste 8 åringer som jeg kjenner går på SFO til 16.00-16.30 hver dag. Jeg er lærer så jeg kjenner en del Det er helt normalt at begge foreldre jobber og da er barna gjerne på SFO eller i barnehage til kl.16. Men jeg har full forståelse for at enkelte kan synes det er utfordrende. Har dere prøvd å finne ut hvorfor hun er så sliten eller sint? Hva er grunnen til at 30 minutter med lekser blir kjempevanskelig? Anonymkode: 6e330...a30 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 Går det rutebuss fra skolen? Er det ikke skolebuss da?? Barn lærer å kjenne igjen den skolebussen de skal ha, ofte står de på samme sted. Vi planlegger å la barnet gå hjem fra sfo kl 15 neste år, går da i 2.klasse(7år) Bruker nok 30 min hjem, og må låse seg inn. Så blir hen hjemme ca 1 time alene til vi kommer. Vi kommer dog til å ha på nok varme, slik at det ikke må legges i ovnen o.l. Jeg tror det vil bli bra😁 Anonymkode: 91d57...868
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Vi kjenner et par som har samme holdning som dere. Det barnet er allerede utmattet av skole i 3.klasse. Men hus til nesten 10 million måtte de ha ja, så selvfølgelig er barnet lei av å pendle til skolen i over en halvtime hver vei og være på sfo fra 07.30 til 16.30! Man har alltid et valg og barna bør komme foran foreldres komfort. Anonymkode: 7d646...470 17
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 Har ikke skolen leksehjelp eller mulighet for et sted å gjøre lekser i fred på SFO? Poenget med SFO er jo at barnet skal ha et trygt sted å være mens dere jobber fullt. Og hva med skoleskyss? Det må jo være en buss hjem fra skolen på et eller annet tidspunkt, hvis veien er så lang. Det finnes ikke en "dagmamma" (pensjonert dame eller hjemmeværende mor) eller noe i gangavstand fra skolen? Som barnet kunne vært hos til dere hadde tid til å hente. Og som kunne hjulpet med leksene. Ja, dere måtte jo betalt litt, men da fikk barnet mer ro. Anonymkode: d6d99...853 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 Jeg ville latt barnet være på SFO fremfor å sende barnet hjem alene. Hør med skole/SFO om leksehjelp, eller i det minste at det tilrettelegges for at hun kan sitte i fred og gjøre hovedvekten av leksene på SFOen. Jeg synes også at 30 minutter lekser hver dag er i overkant. Har kun barnehagebarn og en 1.klassing så lite direkte erfaring. Men, 30 min daglig mye, er det ikke? Eller er det helt vanlig? Jeg lurer også på hvorfor hun legger seg så tidlig. Har hun virkelig behov for så mye søvn? De fleste 8-åringer er vel hvertfall oppe en time lengre enn barnet deres? Anonymkode: 78712...9a5 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 Før i tiden gikk dette fint, men aberet for min del vil være gåturen vinterstid. Ikke fordi det er langt men mørkt og da kanskje skummelt. Man har jo telefon så dere kan jo komme om det skjer noe eller er spørsmål. I min kommune får 8 åringer busskort på vanlig rutebuss om det er for langt og gå og for nær til skolebuss. Det er vanlig praksis i mange deler av landet. Min 8 åring tar skolebuss hver dag for her er farlig vei uten busstilbud i nærheten. Et par andre i klassen tar rutebuss. Å tenne i peisen eller være alene to tre timer er barn helt fint i stand til. Hva tror du folk gjorde før når vedfyring var eneste varmekilde? Frøs ihjel fordi det var farlig med fyrstikker? Anonymkode: cd69a...646 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 Min er ikke alene fordi mann og svigerforeldre jobber hjemme på gården, men det hadde vært mulig. Anonymkode: cd69a...646
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 Jeg tenker at den gåturen om vinteren kan være tung.. Om sommeren og i godt vær, men pøsende regn og tung snø mens det er helt mørkt ute? Det ville jeg ikke latt min 10-åring gjøre. Å tenne i ovnen og finne riktig buss tror jeg går fint (kommer litt an på barnet da). Problemet her er lekser? Uten lekser så blir hverdagen bedre? Vet du, da dropper dere å sitte 30 min med lekser. Ta f.eks 10 min! Det er kanskje nok. Det er kanskje mest fokus på leselekser? Da kan dere ta 10 min i hverdagen og lese litt ekstra i helgene? Ta uansett en prat med læreren og fortell at barnet er forferdelig sliten etter en lang dag, og at det er uaktuelt å sitte så lenge med lekser. Barnet kan gis tilpassede lekser. Jeg hadde aldri presset gjennom lekser som gir tårer og frustrasjon bare fordi det skal være gjort. Du kan også prøve å kjempe for leksehjelp på aks. Foreslå det hvert fall. Hun er 2 - 3.klassing? Sjekk når skolen deres tilbyr leksehjelp, fra hvilket klassetrinn. Skolen er pliktig til å tilby leksehjelp, men kan velge hvilket trinn dette skal gis på. Anonymkode: 2628f...139 2
Energidronning Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ingen naboer bor dere utenfor sivilisasjon? på hytta? løsningen: flytt! 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 I det scenariet ditt ville jo barnet kommet hjem tjue minutter før dere, og på den tiden skulle hun fyre i ovnen, så nei, det hadde ikke blitt mye lekselesing. Men når hun da kommer (med dere? med skoleskyss?) 16.45 i stedet, så legger dere inn 15 minutter lekser før middag, og litt lesing på senga. Det har hun tid til som legger seg før 19. Anonymkode: 91c70...a5e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå