AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Jeg har nettopp fått meg en jobb, men det er en jobb jeg i grunn ikke er interessert i. Søkte og takket ja bare for å ikke ha hull i CV’en og for å ha noe å gjøre. Jeg har lyst til å søke på andre jobber og takke ja dersom jeg får en mer interessant jobb. Når en først har fått en jobb, hvor lenge burde en jobbe der? Dersom jeg sier opp denne jobben i for eksempel Januar, og da bare har hatt denne jobben i noen få mnd., vil dette være noe andre arbeidsgivere vil se på som negativt? Anonymkode: 48516...0dd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Om du får en annen jobb du kunne tenke deg å ha noen år, er det bare å bytte uten å tenke så mye på det. Om det blir et mønster derimot, at du også slutter i neste jobb etter et halvt år... Da blir det verre. Anonymkode: 8f42e...aae 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du får en annen jobb du kunne tenke deg å ha noen år, er det bare å bytte uten å tenke så mye på det. Om det blir et mønster derimot, at du også slutter i neste jobb etter et halvt år... Da blir det verre. Anonymkode: 8f42e...aae Jeg tenker å ha neste jobb i omtrent 1 år, også starte å studere... Anonymkode: 48516...0dd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å ha neste jobb i omtrent 1 år, også starte å studere... Anonymkode: 48516...0dd Hvorfor kan du ikke bare ha denne her frem til studiestart? Jeg som arbeidsgiver ville synes det var veldig rart om du hadde hatt to korte arbeidsforhold på rad. Det er et mønster. Ikke bare virker det som du ikke klarer å holde på en jobb, men det virker også uærlig mot tidligere arbeidsgiver som har «satset» på deg. Anonymkode: a5266...7e6 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker å ha neste jobb i omtrent 1 år, også starte å studere... Anonymkode: 48516...0dd Det er som regel ikke noe problem siden du uansett skal studere. Poenget er å unngå en CV full av kun korte tilknytninger til arbeidslivet, men når du uansett går over til et studie du har lyst til, og som du har lyst til å søke jobb relevant innen i fremtiden, så er det helt innafor. Det har da ikke så mye å si dersom du bytter jobb en gang eller to på dette året før studiene neste år. Uansett anbefaler jeg det å prøve å stå i jobben du nå har fått, det kan hende du trives mer enn du tror nå. Det vet man ikke før man har prøvd, og uten tanke på CV'en så er det ofte bedre for egen del å slippe å styre med å lære seg 2 eller flere jobber på et år før man uansett skal studere Anonymkode: b4c55...0b2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke bare ha denne her frem til studiestart? Jeg som arbeidsgiver ville synes det var veldig rart om du hadde hatt to korte arbeidsforhold på rad. Det er et mønster. Ikke bare virker det som du ikke klarer å holde på en jobb, men det virker også uærlig mot tidligere arbeidsgiver som har «satset» på deg. Anonymkode: a5266...7e6 Hvorfor det? Et år er uansett relativt kort tid, og i den store sammenheng så blir en ettårig jobb sett på som et kort arbeidsforhold likevel, CV messig spiller det derfor mindre rolle når man likevel skal studere året etter. For ens egen del kan det derimot være bedre å kun måtte forholde seg til en jobb det året. Anonymkode: b4c55...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke bare ha denne her frem til studiestart? Jeg som arbeidsgiver ville synes det var veldig rart om du hadde hatt to korte arbeidsforhold på rad. Det er et mønster. Ikke bare virker det som du ikke klarer å holde på en jobb, men det virker også uærlig mot tidligere arbeidsgiver som har «satset» på deg. Anonymkode: a5266...7e6 Fordi denne jobben jeg har fått er i utlandet og jeg vil gjerne flytte tilbake til Norge igjen snarest, men kan ikke det før jeg har fått meg en jobb... Anonymkode: 48516...0dd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi denne jobben jeg har fått er i utlandet og jeg vil gjerne flytte tilbake til Norge igjen snarest, men kan ikke det før jeg har fått meg en jobb... Anonymkode: 48516...0dd Er vel mer spennende i utlandet enn her vel? Anonymkode: 959ad...d9f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Et år er uansett relativt kort tid, og i den store sammenheng så blir en ettårig jobb sett på som et kort arbeidsforhold likevel, CV messig spiller det derfor mindre rolle når man likevel skal studere året etter. For ens egen del kan det derimot være bedre å kun måtte forholde seg til en jobb det året. Anonymkode: b4c55...0b2 Fordi to korte arbeidsforhold på rad er verre enn ett, vel. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi denne jobben jeg har fått er i utlandet og jeg vil gjerne flytte tilbake til Norge igjen snarest, men kan ikke det før jeg har fått meg en jobb... Anonymkode: 48516...0dd Men da stiller saken seg helt annerledes. Det ser bra ut på CV-en at du hadde jobb i utlandet, og det at du fikk en ny når du kom tilbake til Norge er også helt normalt og bra. Anonymkode: a5266...7e6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er vel mer spennende i utlandet enn her vel? Anonymkode: 959ad...d9f Kanskje for de fleste, men jeg savner Norge og kjæresten min. Det er rett og slett tungt for den psykiske helsa mi å være her. Cv’en min ser for øyeblikket slik ut: - Sommerjobb sommeren 2017 - Sommerjobb sommeren 2018 - Praksis vinteren/våren 2019 - Sommerjobb sommeren 2019, som utviklet seg til vikariat frem til sommeren 2020. Fra 2017 til 2020 har jeg også fullført en Bachelor, så jobbene/praksisen har kun vært ved siden av studiet. Anonymkode: 48516...0dd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi to korte arbeidsforhold på rad er verre enn ett, vel. Anonymkode: a5266...7e6 Før et studie har det nok neppe noen betydning. Hvis det meste av CV'en kun består av halvårige jobber så ja, men når man gjør det før et studie spiller det liten rolle Og som sagt, i mange bransjer anses det ikke som et arbeidsforhold av stor betydning før man passerer 2-3 år. I noen bransjer mer. Anonymkode: b4c55...0b2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Før et studie har det nok neppe noen betydning. Hvis det meste av CV'en kun består av halvårige jobber så ja, men når man gjør det før et studie spiller det liten rolle Og som sagt, i mange bransjer anses det ikke som et arbeidsforhold av stor betydning før man passerer 2-3 år. I noen bransjer mer. Anonymkode: b4c55...0b2 Neppe for deg, men for mange har det betydning. Jeg ble selv stilt spørsmål om stillinger jeg hadde 2-4 år før jeg startet på graden min. Det selv om jeg da også hadde hatt samme jobb ved siden av studiet i 6 år etterpå. Så for noen spiller det åpenbart en rolle, og når jeg selv ansetter er jeg ute etter en forklaring på slike stillinger. Men her har faktisk TS en forsvarlig grunn for de korte arbeidsforholdene. Anonymkode: a5266...7e6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neppe for deg, men for mange har det betydning. Jeg ble selv stilt spørsmål om stillinger jeg hadde 2-4 år før jeg startet på graden min. Det selv om jeg da også hadde hatt samme jobb ved siden av studiet i 6 år etterpå. Så for noen spiller det åpenbart en rolle, og når jeg selv ansetter er jeg ute etter en forklaring på slike stillinger. Men her har faktisk TS en forsvarlig grunn for de korte arbeidsforholdene. Anonymkode: a5266...7e6 Og som regel er forklaringen på slike korte stillinger at man typisk har vært vikar, enten innled eller intern, i ulike bedrifter før man studerer og/eller får en mer langvarig jobb. Helt normalt som ung/i etableringsfasen det. Man kan alltids (og ender gjerne opp med) å jobbe betydelig lenger ved hvert sted etter endte studier. Anonymkode: b4c55...0b2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neppe for deg, men for mange har det betydning. Jeg ble selv stilt spørsmål om stillinger jeg hadde 2-4 år før jeg startet på graden min. Det selv om jeg da også hadde hatt samme jobb ved siden av studiet i 6 år etterpå. Så for noen spiller det åpenbart en rolle, og når jeg selv ansetter er jeg ute etter en forklaring på slike stillinger. Men her har faktisk TS en forsvarlig grunn for de korte arbeidsforholdene. Anonymkode: a5266...7e6 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og som regel er forklaringen på slike korte stillinger at man typisk har vært vikar, enten innled eller intern, i ulike bedrifter før man studerer og/eller får en mer langvarig jobb. Helt normalt som ung/i etableringsfasen det. Man kan alltids (og ender gjerne opp med) å jobbe betydelig lenger ved hvert sted etter endte studier. Anonymkode: b4c55...0b2 Kan nevne at sommerjobben i 2017 og 2018 var ved samme «sted» (og i hjembyen og ikke studiebyen). Dagligleder ble bytta ut og konseptet ved stedet ble endret, slik at jeg fikk to forskjellige stillinger (det var en restaurant). Sommerjobben i 2019 var i studiebyen så den hadde jeg ut studietiden min. Praksisen var jo en del av studiet. Jeg har altså forklaring på alle de korte arbeidsforholdene jeg har hatt hittil. Jobben jeg har fått her i utlandet har jeg også en forklaring på dersom jeg får en ny jobb og evt. arbeidsgiver skulle spurt hvorfor arbeidsforholdet ikke varte i mer enn 5 mnd. Anonymkode: 48516...0dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå