Gå til innhold

Besøk av barnas venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Har to barn i småskole alder, og synes det er et evinnelig mas med å være med hverandre hjem etter skolen, samt at dørklokken nesten ikke står stille i helger. 

Jeg er selvsagt opptatt av at barna skal ha venner og følge opp vennskapene sine, men jeg ORKER ikke å ha besøk hver dag! Jeg synes det krever en del og at vi ikke får ro som familie etter en travel dag. Det verste er disse uanmeldte besøkene som skjer hele tiden når 2-3 barn i nabolaget ringer på nærmest daglig. Jeg blir snart sprø! Ønsker mer ro i hverdagen og familielivet, og får nesten lyst til å flytte til et øde sted! 

Hvordan løser dere andre foreldre dette? 😛

TS 

Anonymkode: f1d5f...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en måte er det et problem. Men om du klarer å omstille hodet ditt til å tenke at du er veldig veldig heldig som har barn som kommer, blir det kanskje annerledes? Mange barn opplever at ringeklokka aldri ringer. Be de være ute da vel? Problem løst. 

Anonymkode: 7aae5...632

• Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Så lenge lekser blir gjort, har jeg latt barna leke med hverandre så mye de har orket. Har alltid hatt åpent hus, dette har jeg fått igjen for når barna blir større. Er mye enklere å være tenåringsforelder når man kjenner vennene. 

Og som anonym skriver over her, det er mye mer trist om ingen hadde ringt på. 

Skrevet

Sånn er det her også. MEN - lar de styre på. Tenk så stusselig om ingen ringte på? Heldigvis har jeg gutter, de spiller mye - og holder seg oftest på rommet. 

Anonymkode: 48c22...c0c

• Liker 4
Skrevet

Her er det meste greit, men ingen besøk før 12 i ferie og helger. 😄 

Tenker at hvis jeg alltid sier ja så ender de jo opp med å samles her så da gjør de forhåpentligvis det når de er tenåringer og. Dessuten så er det jo mye kjekkere med skolebarn for de klarer seg jo selv, gir de bare mat så underholder de seg selv.

• Liker 4
Skrevet

I helgene blir det vel litt vanskelig, men ellers i ukedagene så er det en fin regel å spørre foreldrene før de kommer på besøk. 

Fortell barna dine at de ikke kan ha venner på besøk i ukedagene uten at det blir spurt først.

Ringer vennene på døra når det ikke passer så forteller du det bare at det passer litt dårlig nå og de kan komme en annen dag på besøk. 

Ellers er det å be dem være ute å leke ☺️

• Liker 1
Skrevet

Unger som ringer på på ettermiddagen ser jeg på som en invitasjon for barnet mitt til å gå ut. (Altså mer ro for resten av oss inne) 
Gå ut for å leke med venner på fritiden er en bra ting. 

Ha med venner hjem er også fint. Men i disse tider er det lettere også for småskolebarna å forstå at det ikke er så greit å være på besøk inne hos hverandre. Vi har det derfor slik at besøk som er med hjem fra skolen også leker ute, og evt. får servert enkel mat ved spisebordet ute i hagen. 

Ellers synes vi også at det er hyggelig at barna ønsker å være hos oss. Men prøver å passe på så de veksler på hvor de er. Slik at det ikke er sånn at de alltid er hos den ene og den andre aldri får muligheten til å vise frem sine ting. 

Hos oss har det blitt mindre og mindre av sånt, ettersom ungene går på fritidsaktiviteter og møter vennene der istedenfor hjemme.

Anonymkode: 45974...2e6

• Liker 5
Skrevet

Ang. de 2-3 som kommer og ringer på. 
Er de da sammen ute, og så ringer de på og spør om de kan besøke ditt barn? 

Jeg har (etter litt samtaler med naboforeldre) oppdaget at noen av barna rundt hos oss var litt luringer der. Spesielt med enkelte andre på besøk. 
Når de ble sendt ut for å leke, så gikk de fra dør til dør der de kjente andre barn, og "spurte om de kunne leke med disse barna" Da var det underforstått at de skulle inn og leke. 
Når det ble foreslått at også barnet der det ble ringt på kunne komme ut og leke, så hendte det at før barnet rakk å kle på seg og kommet ut, så hadde de "fått napp" et annet sted og forsvunnet inn til noen. 

Hva med å snakke med foreldrene til barnas venner i nabolaget, og bli enige om noen kjøreregler? (F.eks. "Mellom 16 og 18 leker man ute i fint vær". Eller "før 14.00 i helgen, så ringer man ikke på, da kan de voksne heller avtale på forhånd om det er aktuelt å besøke på formiddagen.")

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. de 2-3 som kommer og ringer på. 
Er de da sammen ute, og så ringer de på og spør om de kan besøke ditt barn? 

Jeg har (etter litt samtaler med naboforeldre) oppdaget at noen av barna rundt hos oss var litt luringer der. Spesielt med enkelte andre på besøk. 
Når de ble sendt ut for å leke, så gikk de fra dør til dør der de kjente andre barn, og "spurte om de kunne leke med disse barna" Da var det underforstått at de skulle inn og leke. 
Når det ble foreslått at også barnet der det ble ringt på kunne komme ut og leke, så hendte det at før barnet rakk å kle på seg og kommet ut, så hadde de "fått napp" et annet sted og forsvunnet inn til noen. 

Hva med å snakke med foreldrene til barnas venner i nabolaget, og bli enige om noen kjøreregler? (F.eks. "Mellom 16 og 18 leker man ute i fint vær". Eller "før 14.00 i helgen, så ringer man ikke på, da kan de voksne heller avtale på forhånd om det er aktuelt å besøke på formiddagen.")

TS her. 

De som kommer og ringer på, vil inn på besøk 😛 Prøver da å få de til å gå ut og leke, men det er ikke så lett. Mine barn vil også gjerne leke inne på rommene sine når det kommer besøk/ringer på. 

Men det blir alltid noe mas og drama, de er ikke så store at det går av seg selv enda. Jeg blir så stressa av det, er ingen «barneperson» akkurat og har nok med mine egne. Blir bare mas og støy føler jeg 😝 

Tar til meg rådet om å snakke med de andre foreldrene som bor i nærheten, om noen felles kjøreregler. 

TS 

Anonymkode: f1d5f...f3a

• Liker 1
Skrevet

Min går siste året i barnehagen, men de han leker med i nabolaget er skolebarn. Heldigvis er de alle glade i å være ute, men er redd det blir mer mas om å være inne når høsten/vinteren kommer 😅 Tenker de som er skolebarn må gjøre lekser først, ser for meg at det er kjedeligere å starte på det etter å ha brukt masse energi på lek og rett før kveldstid når de begynner bli trøtte? 

Syns også det blir mye mas og bråk med andres unger (bare gutter her) enda jeg jobber i barnehage selv 😅 Orker ikke løping rundt i huset så skal de være inne så må de leke på rommet eller i kjellerstua. 

Anonymkode: e0e37...15d

Skrevet

Når jeg oppmuntrer mine barn til å besøke andre, pleier jeg å si "kanskje du skal ringe på hos Per og spør om han vil bli med ut å leke?" Altså må familien få fred inne hvis de vil det. 

Selv liker jeg godt at barna har venner på besøk. Vil ha åpent hus for dem.

Anonymkode: 82b56...4f8

• Liker 4
Skrevet

Vi har det sånn også, men jeg vil ha det på denne måten. Ja, det hender så absolutt at jeg føler meg sliten, og noen ganger blir jeg litt irritert ved at det alltid bare er oss som inviterer/har åpen dør. Mine barn har nemlig også lyst å bli invitert/besøke andre. Men det skjer sjeldent. 
Men jeg ser hvor kjekt ungene ( mine )har det, og jeg tenker også at dette er viktig i et fremtidig perspektiv. Jeg vil at de skal henge her når de er større, og da må jeg faktisk gjøre en innsats nå og i årene fremover. Nå blir jeg godt kjent med ungene, og de med oss, noe som også er bra i årene fremover.

Anonymkode: 701f6...057

• Liker 3
Skrevet

Jeg som skrev ovenfor...

Her skal lekser alltid gjøres før besøk, og i skoleukene må alle hjem til kl 18.30/19.00.

Anonymkode: 701f6...057

Skrevet

Ikke det du spør etter, men vil bare si; så utrolig heldig barna dine er som har så mange som vil leke med dem. Her hos oss har aldri noen ringt på for å spørre om å leke med mitt barn, og han blir aldri invitert med hjem til noen. Skjønner at det kan være slitsomt, men prøv å se på det som ett «luksusproblem». Det kunne vært motsatt, og det er ikke noe gøy skal jeg si deg. 

Anonymkode: b6992...74f

• Liker 6
Skrevet

Jeg priser meg lykkelig over at barna har venner som vil være sammen med dem og hadde vært villig til å tåle ganske mye mas for deres skyld. Når det er sagt forstår jeg ikke helt hvorfor det skal være så mye stress med barnas venner på besøk. De sitter jo ikke ved siden av deg i sofaen? Hos oss er de på rommene sine eller i kjellerstua og leker i fred og forstyrrer ikke på noen som helst måte. Jeg gjør det jeg alltid gjør uansett antall barn i huset og eneste forskjell er evt å lage litt mer middag om noen av dem skal spise med oss. Jeg håper hjemmet vårt alltid vil være et hjem både våre barn og vennene deres synes er et fint sted å være. Og som andre har sagt, det motsatte, aldri venner på besøk, hadde vært så uendelig mye verre.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, FrøkenMånestråle skrev:

Her er det meste greit, men ingen besøk før 12 i ferie og helger. 😄 

Tenker at hvis jeg alltid sier ja så ender de jo opp med å samles her så da gjør de forhåpentligvis det når de er tenåringer og. Dessuten så er det jo mye kjekkere med skolebarn for de klarer seg jo selv, gir de bare mat så underholder de seg selv.

Denne sitere jeg.. her er mi eldste 12 og det går fort at de begynner henge ute. Derfor kom å heng her, åpen dør.. men såklart har jeg noen ganger sagt nei... her er det ofte slik at vennene skal henge rundt meg🙈😬😅

Anonymkode: b92cf...377

Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg priser meg lykkelig over at barna har venner som vil være sammen med dem og hadde vært villig til å tåle ganske mye mas for deres skyld. Når det er sagt forstår jeg ikke helt hvorfor det skal være så mye stress med barnas venner på besøk. De sitter jo ikke ved siden av deg i sofaen? Hos oss er de på rommene sine eller i kjellerstua og leker i fred og forstyrrer ikke på noen som helst måte. Jeg gjør det jeg alltid gjør uansett antall barn i huset og eneste forskjell er evt å lage litt mer middag om noen av dem skal spise med oss. Jeg håper hjemmet vårt alltid vil være et hjem både våre barn og vennene deres synes er et fint sted å være. Og som andre har sagt, det motsatte, aldri venner på besøk, hadde vært så uendelig mye verre.

Som du vet eller ikke vet, så bor ikke alle i enebolig med tre etasjer og kjellerstue. Her i Oslo bor veldig mange - også velstående folk - i leiligheter. Alt er samlet på ett plan, og man har ofte ikke mer enn maks nitti kvadrat å utfolde seg på. Fordelt på en familie med kanskje to voksne og to barn, blir det da ikke så mye plass å boltre seg på per snute. Ikke alle barn har engang eget rom. Så JA - for mange så blir man praktisk talt sittende i sofaen sammen med barna som er på besøk.  Da er situasjonen en helt annen for dem som bare kan sende barna ned i kjellerstua. 
Når det er sagt - så lar jeg barna mine ha besøk i vår 112 kvadrat store leilighet så ofte de vil. Og gjerne i stua. Jeg liker barn 🙂

Anonymkode: 214e3...d74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...