Gå til innhold

Besteforeldre som bare passer ene barnebarnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er min meining men synes det er utrolig uretferdig at Foreldrene mine skal alltid bare ville passe på min nevø, Jeg får sjeldent hjelp av barnevakt  av dem når jeg blir invitert ut eller på noe. Mens nevøen min kan bli her til helgen langt men søsteren min kan få treffe og være ute med venner. De er veldig spontane med og hente han på barnehagen eller passe på han, Mens jeg føler at jeg må be dem om de kan sitte barnevakt. Og er ikke ofte jeg er ute eller blir invitert ut  så dette stikker litt for meg.. Jeg passer på barnet mitt 24/7 om dere lurte og er i jobb og barnet er i barnehage. Så synes de det bare er unødvendigt og betale for en barnevakt. Dette får meg til og føle meg uansvarlig.. Men føler jeg også har behov for og få ha «min tid» uten og høres umoden eller uansvarlig ut. Mens søsteren min få så utrolig mye barnevakt og økonomisk støtte.

Anonymkode: c8720...cc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har en krevende unge? 

Anonymkode: 7b43e...bc9

• Liker 7
Skrevet

Høres ut som du bor hjemme i og med du skriver at "...nevøen min kan bli her til helgen langt men søsteren min kan få treffe og være ute med venner."

Dersom det stemmer så får du vel langt mer bistand enn det søsteren din får?

Anonymkode: e5e80...199

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du bor hjemme i og med du skriver at "...nevøen min kan bli her til helgen langt men søsteren min kan få treffe og være ute med venner."

Dersom det stemmer så får du vel langt mer bistand enn det søsteren din får?

Anonymkode: e5e80...199

Ikke så mye som det ser ut, Bor i tredje etasje så de tar det som og komme opp når jeg er tilsdetet som om de har passet henne.

Skrevet

Opplever det masse. Her blir tantebarnet mitt passet jevnlig av min mor og far. Helt siden han var liten har han fått blitt med på ferier og overnattet der i helger. Jeg kan telle på en hånd hvor ofte mine barn har blitt passet. Jeg har 2 barn på 9 og 4 år. Yngste har overnattet der en gang. Får hele tiden høre at dem er krevende. Eldste har ofte reagert på at søskenbarnet får være der oftere. Utrolig sårt. Broren min og kona har ekstremt gode jobber, og har råd til barnevakt men bruker mine foreldre. Jeg som er alene, har mye dårligere økonomi må bruke penger på barnevakt. 

Anonymkode: c696d...e46

Skrevet

Hev deg over det. Finn heller andre løsninger med barnevakt. Hva med venner av barnet? At dere kan alliere dere og passe hverandres barn innimellom. Jeg kjenner noen som gjør dette, som ikke har så mye familie de kan bruke som barnevakt. Evt får du betale en ungdom els som har lyst til å tjene litt penger. Husker jeg satt barnevakt for tre barn når jeg var ung, 16 - 19 år, tjente litt på det, var fine penger for meg. Jeg kom stort sett litt før leggetid, la barna, og passet mest på mens de sov.. Foreldrene kom hjem senere på kvelden/mot natta. 

Anonymkode: 442eb...57e

Skrevet

Ikke så mye som det ser ut, Bor i tredje etasje så de tar det som og komme opp når jeg er tilsdetet som om de har passet henne.

Hæ? 

Anonymkode: 6c19d...f2f

Skrevet

Men altså - om du og ditt barn bor i samme hus som besteforeldrene, så blir dette ganske annerledes enn trådstarten ga inntrykk av.

Det er ganske mange ettermiddager og hentinger i barnehage som skal til for å veie opp for den nærheten i hverdagen som ditt barn får. Å kunne løpe til og fra, dele små og store øyeblikk når de skjer.

I en slik situasjon skjønner jeg foreldrene dine godt. 

At du vekter omgangen mellom barnebarn/besteforeldre vs om du får barnepass eller ei, det får du ta på egen kappe.

Slik bosituasjonen deres er, må du rett og slett ha forståelse for at det blir slik. De bruker nok jevnere med tid på samvær med de to barnebarna, selv om du er oftere tilstede når de ser ditt barn - som naturlig et når dere bor i samme hus.

Anonymkode: 41c54...03e

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror du vil få en bedre relasjon til både foreldre, din søster og nevø hvis du flytter ut

• Liker 7
Skrevet

Tenk på det fra dine foreldres side?

De bekymrer seg antakeligvis for at de ikke får sett like mye av din søsters barn i hverdagen - og at det barnet ikke skal glemmes bort når de ser deg og ditt barn så ofte i det daglige. 

Som besteforeldre vil jeg tro dette er en vanskelig situasjon å balansere. Skal de få den samme tette kontakten med din søsters barn som de naturlig får med ditt barn, så vil det måtte bety at de henter og har det barnet hjemme hos seg. Der ditt barn selv har privilegiet med å selv kunne springe til besteforeldrene.

Du må prøve å ikke sette likhetstegn mellom kontakt besteforeldre/barnebarn og barnepass.

• Liker 2
Skrevet

Besteforeldrene tilbringer tid med barnebarna fordi de har lyst til å ha et godt forhold til barna. Ikke kun for at dere foreldre skal få fri/barnevakt. Når du faktisk bor i samme hus som dem, føler de sikkert at de allerede støtter deg ganske mye i små ting i hverdagen. Og de ser barnet mye. Samværet med det andre barnebarnet blir da selvfølgelig på en annen måte, og likner mer på typisk barnepass. Du er voksen Ts, flytt hjemmefra. 

Anonymkode: ab4b3...328

• Liker 5
Skrevet

Enig med flere her, de støtter deg ganske mye allerede ved at du bor i samme hus som dem. Betaler du husleie? Din nevø treffer nok besteforeldrene sine mye sjeldnere. 

Anonymkode: 2369d...38d

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med flere her, de støtter deg ganske mye allerede ved at du bor i samme hus som dem. Betaler du husleie? Din nevø treffer nok besteforeldrene sine mye sjeldnere. 

Anonymkode: 2369d...38d

Betaler selv. Opperste etasjen er en leilighet . Nevøem min treffer dem når han ikke er hos faren sin. Men er to forskjellige ting og passe på barnet mens man er ute og mens man er i samme rom.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betaler selv. Opperste etasjen er en leilighet . Nevøem min treffer dem når han ikke er hos faren sin. Men er to forskjellige ting og passe på barnet mens man er ute og mens man er i samme rom.

Ja for DEG er det to forskjellige ting. For barnet og besteforeldrene er det ingen forskjell. Og det er faktisk litt avlastende å ha dem der selv om man er hjemme selv. De underholder barnet, mens du kan gjøre litt husarbeid eller lage middag i fred. Du kan få unna litt mail eller ta en dusj. Barn legger seg jo tidlig, og da kan jo du få en venninne på besøk og dere kan kose dere med litt ost og vin eller bare skravle. Eller er det bare ut på byen som er greia? I såfall er det på tide å vokse opp og innse at du har valgt å bli mor.

Anonymkode: ab4b3...328

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hev deg over det.

En ting er at man selv kan heve seg over noe slikt, men ikke på vegne av ungene mine. Jeg kunne leve med slike urettferdige (beste)foreldre, men aldri om jeg godtar at mine barn blir behandlet slik. ALDRI. 

Anonymkode: 2f571...e9f

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting er at man selv kan heve seg over noe slikt, men ikke på vegne av ungene mine. Jeg kunne leve med slike urettferdige (beste)foreldre, men aldri om jeg godtar at mine barn blir behandlet slik. ALDRI. 

Anonymkode: 2f571...e9f

Behandlet ‘slik’..?

Trådstarters barn bor i samme hus som besteforeldrene. 

TS krever at i tillegg til å se og besøke barnet jevnlig i det daglige så må de også ha hennes barn like mye på overnatting og besøk som søsterens barn.

Det TS i realiteten ber om er en egoistisk prioritering av eget barn.

Hennes barn har den store fordelen med å bo nært, i samme hus, som besteforeldrene og vil få en helt annen kontakt enn søsterens barn. Selvfølgelig må besteforeldrene legge seg litt i selen for å sørge for å gi barnebarnet som bor annet sted tid.

Hvorvidt mor er tilstede eller ikke når de er sammen med barnebarnet er totalt irrelevant.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...