Gå til innhold

Beredskapsplan i familien ved smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk oppfordring fra min arbeidsgiver i dag for at vi ansatte i vår husstand burde ha en plan for mat/ medisin fra apotek/ barnepass/ selvisolasjon (overnatting uten smittefare for andre) i tilfelle. De nevnte blant annet.

-smitte i egen familie 

- egen familie i karantene 

-stengt skole pga smitte, eller pga sykefravær (lærere skal også bli hjemme ved milde symptomer).

Jeg har ikke kjappe middager i fryseren, ingen har fullmakt til å hente medisin på resept for meg, og vi har egentlig ikke barnevakt...

Har andre fått lignende oppfordring eller tenkt gjennom slike ting på forhånd?

Anonymkode: 94d86...97f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk oppfordring fra min arbeidsgiver i dag for at vi ansatte i vår husstand burde ha en plan for mat/ medisin fra apotek/ barnepass/ selvisolasjon (overnatting uten smittefare for andre) i tilfelle. De nevnte blant annet.

-smitte i egen familie 

-stengt skole pga smitte, eller pga sykefravær (lærere skal også bli hjemme ved milde symptomer).

Jeg har ikke kjappe middager i fryseren, ingen har fullmakt til å hente medisin på resept for meg, og vi har egentlig ikke barnevakt...

har ikke fått noen oppfordring, men jeg har tenkt på at vi bør være forberedt på at skolen kan bli stengt på kort varsel, og at vi bør ha en plan for hvordan vi skal klare å isolere ett familiemedlem i samme hus som resten av familien.

Anonymkode: 14911...873

• Liker 2
Skrevet

Vi skal nok klare oss. Har alltid et stort lager av tørrvarer, rullerer når jeg kjøper in nytt. Begynte å hermetisere mat i vinter, så har et stort lager av diverse supper, gryter, pastasaus med og uten kjøttdeig, kjøttkaker i brun saus etc. Har også to frysere med kjøtt, fisk, bær og noe grønnsaker. Har surdeig, så trenger ikke gjær. Har alltid tre måneders bruk av faste medisiner liggende (ville helt hatt mer, men veldig dyr medisin). 

Barnevakt i tilfelle smitte har vi jo ikke, man kan ikke be noen passe et potensielt smittet barn. Men skulle mot formodning både jeg og mannen bli innlagt på sykehus med covid er det flere som garantert hadde villet tatt seg av datteren vår, selv med smitterisiko. Både moren min, faren min og kona hans, søsteren min med familie... 

Planen vår om mannen blir smittet er at han i så fall leier seg et rom et annet sted. Hvis jeg blir smittet er det verre (barnet er vant med at far er borte i forbindelse med jobb, men jeg kan ikke bare forsvinne i flere uker), men det er mye mindre mindre sannsynlig at jeg blir smittet da jeg ikke har i nærheten like mange nærkontakter.

Anonymkode: c0a5f...534

• Liker 1
Skrevet

Om vi hadde blitt syke eller måtte i karantene hadde jeg fått noen til å handle/hente varer for oss. Det løser seg nok greit. 

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor skal man isolere/splitte familien? Får jeg symptomer så er trolig mann og barn også smittet. Det ville vært dumt å sendt barna feks til søsteren min sin familie for at de ikke skulle blitt smittet av meg, de vil trolig allerede være smittet og da smitte barnevakten. 

Det er verre om man skulle blitt skikkelig syk begge foreldrene. Jeg har hatt omgangssyke alle 4 samtidig i familien en gang, barna var mindre og det kom begge veier på begge oss voksne (barna fikk det mildere), men det var alt annet enn lett å passe på barn på 1år og 4år samtidig som vi foreldre hadde nok med oss selv. Og kunne jo ikke sende de på overnatting noe sted når jeg visste de hadde omgangssyke. 

Anonymkode: 94b61...129

• Liker 6
Skrevet

Har ikke fått noen oppfordring fra arbeidsgiver, men har tenkt meg fram til en "liten plan" selv. Men en ting er å planlegge, noe annet er om det er gjennomførbart.

Hovedmålet mitt er vel å unngå at jeg og mannen blir syke samtidig(vi vet jo ikke hvor syke vi egentlig vil bli). Den av oss voksne som evt blir syk først har mulighet til å isolere seg i en del av huset, dvs soverom og bad for seg selv.

Å ha barnevakt er uaktuelt, da de som er aktuelle som det er i risikogruppen.

Selv om det nå er blitt enkelt å få handlet mat om man er i karantene/isolasjon har jeg siden i vår tenkt at vi må ha det meste av mat(og annet) for å klare oss i ca tre uker. Det tok litt tid før vi fikk på plass muligheten til å bli handlet for her vi bor, men er det blitt lettere nå. Men jeg liker å ha kontroll og vil klare meg selv. Vi har også lite nettverk i nærheten. Så ukeshandelen er nå blitt til to ukers handel + litt ekstra. Har også et greit lager av tørrvarer og frysevarer

Anonymkode: 6ac8e...dbb

• Liker 2
Skrevet

Min familie har hamstret nok mat til et halvår fremover, og har også gått til innkjøp av et småbruk, slik at vi kan dyrke vår egen mat, om nødvendig. Vi har også kjøpt oss en ekstra leilighet i tilfelle en av oss må isoleres. Ungene har fått hver sitt bad og hvert sitt kjøleskap, og vi har installert antibacdispensere i alle rom i husene våre. Vi har kjøpt smitteverndrakter til alle ungene, og munnbind nok til et par år fremover. 

Anonymkode: 5503e...8e3

• Liker 11
Skrevet

Ja, det har vi jo tenkt på i et halv år nå. Den smittede vill dratt på hytta, eventuelt en av oss med et sykt barn. Der leverer morgenlevering og kolonial.no, så den er grei. Medisiner har jeg ikke tenkt på, men man kan vel skrive fullmakt etter man er syk også?

Skolestenging har vi jo lang erfaring med nå, og også hjemmekontor + småforkjøla barn.

Anonymkode: cdab0...23b

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min familie har hamstret nok mat til et halvår fremover, og har også gått til innkjøp av et småbruk, slik at vi kan dyrke vår egen mat, om nødvendig. Vi har også kjøpt oss en ekstra leilighet i tilfelle en av oss må isoleres. Ungene har fått hver sitt bad og hvert sitt kjøleskap, og vi har installert antibacdispensere i alle rom i husene våre. Vi har kjøpt smitteverndrakter til alle ungene, og munnbind nok til et par år fremover. 

😂

Anonymkode: 2d1bc...9b1

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har vi jo tenkt på i et halv år nå. Den smittede vill dratt på hytta, eventuelt en av oss med et sykt barn. Der leverer morgenlevering og kolonial.no, så den er grei. Medisiner har jeg ikke tenkt på, men man kan vel skrive fullmakt etter man er syk også?

Skolestenging har vi jo lang erfaring med nå, og også hjemmekontor + småforkjøla barn.

Anonymkode: cdab0...23b

Hytta?? I samme kommune vel?

Anonymkode: 26e73...329

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Nerine_ skrev:

Om vi hadde blitt syke eller måtte i karantene hadde jeg fått noen til å handle/hente varer for oss. Det løser seg nok greit. 

Ja, jeg tenker det samme. 
Barna kan vi ikke overlate til noen andre, de kan jo potensielt være smittet. Og vi har få muligheter til å isolere noen hjemme - vi har et lite hus og tre små barn. Ser ikke helt at vi skal ha behov for en beredskapsplan. 

Anonymkode: a3e7a...c15

Skrevet

Her har vi ikke tenkt å isolere et familiemedlem i flere uker i eget hus, så det utgår hos de fleste vel? Hvordan kan man bo i samme hus som barna dine uten å ha kontakt med dem i uker eller måneder? 

Anonymkode: d9b54...caa

• Liker 1
Skrevet

Det finnes jo hoteller for de som ikke kan bo hjemme pga andre familiemedlemmer eller er for friske til å være på sykehuset men for syke til å være alene hjemme. I Bergen er hotellet på Danmarksplass og nå bor det rimelig mange studenter der fordi de ikke kan bo i kollektiv hvor de deler bad og kjøkken med andre!

Anonymkode: c611e...8c1

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

-smitte i egen familie 

:hoho: 

Tipper du jobber i det private, og at dere har en rådgiver med for mye tid og for lite faktisk arbeid som har kost seg skikkelig med å overreagere? Corona appellerer til preppere og andre særinger, så det er bare å gjøre som oss andre: ignorere dem. Eller le av dem. 
Jeg har en «kriseplan» for corona: Internett. Dette er 2020. Mat, medisin, lege - alt har vært digitalt og tilgjengelig fra senga i flere år. 

Anonymkode: 6da0b...ecd

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tuller nå sant? 🤔 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Tough cookie skrev:

Du tuller nå sant? 🤔 

Selvsagt er det tull, lukter ironien lang vei :ler:

er nok et motsvar til alle de "veldig veldig flinke" her i tråden, som "selvsagt har tenkt ut en plan for lengst". ;)

Anonymkode: cc364...e4a

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det tull, lukter ironien lang vei :ler:

er nok et motsvar til alle de "veldig veldig flinke" her i tråden, som "selvsagt har tenkt ut en plan for lengst". ;)

Anonymkode: cc364...e4a

Var ikke helt sikker, tenkte kanskje det var noen styrtrike perfekte mennesker 

Anonymkode: f2d35...097

Skrevet

Vi har ikke barn, men "beredskapsplanen" vår består av internett. Kolonial, hjemlevering av eventuelle medisiner, etc.

Skrevet

Skal ut og hamstre i morgen. Mere hermetikk og mel.

Anonymkode: 75049...82b

Skrevet

Et lite lager har vi alltid her i hus, er alene med barn så da må man alltid ha litt i tilfelle sykdom og slikt.

Ellers så har jeg som alltid en avtale med en venninne om at de tar over guttungen hvis noe skulle skje meg, alt fra død til corona og andre ting som kan gå galt, den planen var og på plass lenge før corona kom til verden. 

Mat og medisiner kan man bestille å få i posten, men som sagt lageret er relativt fullt.

En runde med hjemmeskole skal vi og håndtere, ikke noe problem. Barnepass trengs heller ikke for guttungen er stor nok til at han klarer seg selv om det trengs.

• Opprett ny...