Pæretre Skrevet 7. september 2020 #1 Del Skrevet 7. september 2020 (endret) Hei, Jeg er ny her, har lest i noen måneder, som ledd i at jeg har lagt om kostholdet. Siden juni har jeg gått ned 11kg, jevnt og trutt (med en ukes stillstand av og til). Jeg reduserte måltidsstørrelser, kuttet på noen matvarer og la til nye. Har gått fint! Etter første uka har jeg sjeldent følt meg sulten, og kroppen har vent seg fint til en ny stil. Er ca halvveis i vektnedgangen nå. I helga fikk jeg kraftig forkjølelse. Var ellers i ok allmenntilstand - men kjempesulten! Sånn sultfølelse som jeg kunne ha før vektreduksjon og som jeg kjente på første uka. De nye vanene er greit på plass, så jeg fylte på med ekstra grønnsaker. Men det var interessant å kjenne på at kroppen reagerte sånn på å være forkjølet - og at behovet for næring tydeligvis økte. Kanskje logisk det, når kroppen strever med forkjølelsen, at den trenger mer. Eller kanskje var det tilfeldig at jeg var ekstra sulten i helga. Det kan jeg ikke nok om. Uansett - ellers har vektnedgang gått fint, og jeg burde begynt lenge før. Jeg trodde vel egentlig at det bare «var sånn» at man gikk opp litt med årene, uten at det var noe å gjøre med det. Utvidet gifteringen og tilpasset meg. Men så leste jeg meg opp på temaet og bare startet! Mye nyttig kunnskap å hente også her på forumet - og fint å se ulike meninger om det som diskuteres. Jeg har blitt mer kjent med kroppen min, vi spiller mer «på lag» nå. Jeg spiser ting jeg tror kroppen trenger, ut fra det jeg har lest, og trener mer. Ser hva som skjer med vekta og justerer. Har blitt mye mer matglad og interessert - alt smaker så mye bedre. Ikke behov for søtt lenger, ikke ryggvondt, og andre bra effekter på helsa. Jeg teller ingen kalorier, har ikke hatt behov for det til nå. Så får vi se om jeg klarer å holde vekta stabil når jeg er ferdig å gå ned - det har jeg skjønt er vanskelig. Spent på det! Takk for mye interessant lesestoff her inne, så skal jeg også prøve å bidra med mitt. Endret 7. september 2020 av Pæretre 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #2 Del Skrevet 7. september 2020 Bra jobba 💪 Anonymkode: 90783...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 7. september 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Bra jobba 💪 Anonymkode: 90783...b7e Takk 😊👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Del Skrevet 7. september 2020 Det er de som piner seg ned i vekt, som går opp igjen etterpå, og det gjør de fleste (selv om de ikke er klar over det fordi de er så ivrige), og de gjør det igjen og igjen, så det er derfor det er et stort problem. Hvis måten du slanker deg på, er en måte å leve på som du ser for deg at du vil kunne trives med resten av livet, bare justert for vektbalanse istedenfor nedgang, vil du ikke ha noe problem med å holde vekta etterpå. God bedring med forkjølelsen! Anonymkode: 2d6fa...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 7. september 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 7. september 2020 Ja, det er nok viktig, å trives med kostholdet som man har. Og det gjør jeg absolutt - håper det holder seg sånn. Takk, er bedre idag, og ikke sulten lenger heller 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Del Skrevet 7. september 2020 8 minutter siden, Pæretre skrev: Ja, det er nok viktig, å trives med kostholdet som man har. Og det gjør jeg absolutt - håper det holder seg sånn. Takk, er bedre idag, og ikke sulten lenger heller 👍 Fint å høre at du er bedre! Jeg vil si det enda sterkere - det er helt sentralt at man trives med livsstilen man har. En "syretest" du kan ta for å sjekke om kostholdet er liv laga: Ville jeg spist sånn selv om det ikke fikk meg ned i vekt? Anonymkode: 2d6fa...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 7. september 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 7. september 2020 Ja, det var lurt - og et viktig spørsmål å stille seg. Det overrasker meg at jeg kunne like å spise slik jeg spiser nå. Jeg leste jo at det kunne bli sånn, og skjønte at folk som er flinke og konsekvente klarer dette fint. Trodde bare ikke det kunne fungere for meg 😅 Kan altså ikke tenke meg å spise særlig annerledes enn jeg gjør nå, så det er vel et bra tegn. Men er forberedt på utfordringer som kommer - da får jeg bare inn her på forumet og hente motivasjon på veien videre 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Del Skrevet 7. september 2020 Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt pause fra all diett og spist det jeg hadde lyst på når du nå er småsyk. Av egen erfaring så er jeg alltid glad når jeg har appetitt når jeg er forkjølet, det er et tegn på at jeg ikke er ordentlig syk. Ved influensa feks så forsvinner absolutt alt av matlyst. Hør på kroppen din, du trenger ekstra næring nå i noen dager. Gjenoppta vanene når du er bedre 🙂 Anonymkode: c1d5d...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 7. september 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 7. september 2020 Ja, takk for tips - gjorde det altså. Spiste ekstra med grønnsaker, og oftere. Og du har jo rett i det - at det er et bra tegn å ha lyst på mat når man er dårlig form. Har ellers ikke følelsen av å være på diett, har bare endret kostholdet til slik det skal være framover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Del Skrevet 7. september 2020 2 timer siden, Pæretre skrev: Ja, det var lurt - og et viktig spørsmål å stille seg. Det overrasker meg at jeg kunne like å spise slik jeg spiser nå. Jeg leste jo at det kunne bli sånn, og skjønte at folk som er flinke og konsekvente klarer dette fint. Trodde bare ikke det kunne fungere for meg 😅 Kan altså ikke tenke meg å spise særlig annerledes enn jeg gjør nå, så det er vel et bra tegn. Men er forberedt på utfordringer som kommer - da får jeg bare inn her på forumet og hente motivasjon på veien videre 👍 Mmm... det var ikke helt det jeg mente... Men jeg skjønner, jeg har gått i samme fella selv. Flink og pliktoppfyllende, vil gjerne at det skal fungere, og ikke lytter til seg selv? Da går man før eller senere på en smell! Det tok lang tid å snu den tankegangen, men da ble det ekstremt lett. Jeg har ikke lenger noe problem med mat og vekt. Jeg bare spør meg selv "hva trenger jeg, hva har jeg lyst på". Anonymkode: 2d6fa...26e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 8. september 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 8. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mmm... det var ikke helt det jeg mente... Men jeg skjønner, jeg har gått i samme fella selv. Flink og pliktoppfyllende, vil gjerne at det skal fungere, og ikke lytter til seg selv? Da går man før eller senere på en smell! Det tok lang tid å snu den tankegangen, men da ble det ekstremt lett. Jeg har ikke lenger noe problem med mat og vekt. Jeg bare spør meg selv "hva trenger jeg, hva har jeg lyst på". Anonymkode: 2d6fa...26e Ok, da har jeg sikkert misforstått hva du mente. Føler jeg lytter mer til meg selv nå enn før jeg da, og opplever ikke at jeg har problemer med forholdet til mat. Men klart, kan godt hende jeg går på en smell, det får tiden vise 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Del Skrevet 8. september 2020 39 minutter siden, Pæretre skrev: Ok, da har jeg sikkert misforstått hva du mente. Føler jeg lytter mer til meg selv nå enn før jeg da, og opplever ikke at jeg har problemer med forholdet til mat. Men klart, kan godt hende jeg går på en smell, det får tiden vise 👍 Nei, man er ikke klar over det selv, for da hadde man tatt tak i det. Eller man er ikke klar for det. Hadde noen, feks for ti år siden, ymtet om at jeg hadde et anstrengt forhold til mat, ville jeg bare ledd, og ikke tenkt noe mer over det. (Eller blitt sur, fornærmet. "Jeg har bare et hat/kjærlighets-forhold til mat og godteri, jeg.") Jeg er derfor ikke helt sikker på at ingen gjorde det...! Selv om jeg drømmer om å være verdens beste pedagog og "varsler", vet jeg at det ikke er sånn det fungerer. Vi trenger alle å gå på så mange smeller vi trenger for å lære. Det er ingen fasit for hvor mange smeller som trengs. Jeg selv trengte så mange smeller at det er aldeles pinlig å tenke på. Anonymkode: 2d6fa...26e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 8. september 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 8. september 2020 Ja, da får jeg vel ta tak i det når det dukker opp. Litt styr å gå og kjenne etter om jeg har anstrengt forhold til mat, så da får jeg heller gå på de smellene 😊 koser meg med maten inntil videre👍 liker best at kosthold er glede og trivsel, ikke bekymring. Godteri har jeg virkelig mistet lysten på, merker jeg, men mulig jeg bare innbiller meg det altså. Har det i skapet, de andre i huset vil jo ha i helgene, men jeg kjenner ikke behov for det. Før gikk jeg og småspiste innimellom, sikkert oftere enn jeg tror 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå