Lundii Skrevet 8. september 2020 #101 Skrevet 8. september 2020 Kan legge til at jeg hadde en muslimsk venninne på vgs som gjorde meg oppmerksom på ting jeg ikke liker den dag i dag. For eksempel så fortalte hu meg at hu ikke kunne ta på Koranen dersom hu hadde mensen.. Altså hva gir du meg?
HalldirV2 Skrevet 8. september 2020 #102 Skrevet 8. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke spørsmålene dine er spesielt presise. 1:Det er helt greit å kritisere islam i Norge, men det er ikke greit å ønske å deportere mennesker pga tro.Så fyller du opp med spørsmål 8; vel, du er på jordet, man er ikke rasist fordi man kritiserer Islam. Men veldig mange rasister "kritiserer" islam. 2 & 3, mannen du beskriver har ikke noe bra kvinnesyn, og det å kalle Muhammed pedoifil pga ekteskap med et barn er ikke spesielt elegant eller konstruktivt. Kulturelt sett var dette vanlig på den tiden. Ikke at jeg synes det er noe fint med barneekteskap, eller på noen måte vil forsvare dette, og man skulle kanskje tro at en "profet" hadde litt mer og dypere forståelse enn å gjennomføre noe slikt. Men pedofil, vel, sier man det ønsker man neppe konstruktiv dialog. 4 altså, jeg har fått vitser servert som har væårt rimelig drøye, uforståelige og smakløse i nesten alle kulturer jeg har besøkt. Hvorfor klistre dette til islam? 5 Jeg personlig synes ikke det, men er det veldig mange barnehagebarn med hijab der du bor? Religionsfriheten står sterkt, og jeg selv liker ikke at barn tvinges til å gå med plagg (hvis de tvinges, noen gjør det sikkert frivillig også). Men særheter er det jo i alle religioner, ikke mange år siden Smiths venner hadde klare kleskodekser, og Jehovas vitne barn mister jo alle muligheter til bursdags og julefeiring, for å nevne noe. Debatten bør jo gå på hvor vi skal sette grenser for religionsutfoldelse og praksis. 6. Halal slakting slik som det gjøres i Norge er helt ok for meg. 7. Islam er en religion, men det er helt naturlig å kalle forskjellsbehandling, utestegning eller hets pga religion for rasisme sett i lys av det vi kaller kulturrasisme. 9 skjønner jeg ikke. Hvorfor skulle du bli rasist fordi søsteren din blir muslim? Har du da tenkt å forskjellsbehandle henne, foreslå deportasjon, hetse henne? Anonymkode: a6668...192 Problemet, slik jeg ser det, er at Muhammed blir fremstilt som det ideelle mennesket, et forbilde å etterleve. At Muhammed ikke nødvendigvis skal klandres for at han var en mann av sin tid er sånn sett irrelevant, i hvert fall så lenge han ideoloiseres som fullkommen i 2020. På den måten åpner islam opp for legitimering av barneekteskap, for de som ønsker en slik praksis velkommen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #103 Skrevet 8. september 2020 11 minutter siden, Lundii skrev: Kan legge til at jeg hadde en muslimsk venninne på vgs som gjorde meg oppmerksom på ting jeg ikke liker den dag i dag. For eksempel så fortalte hu meg at hu ikke kunne ta på Koranen dersom hu hadde mensen.. Altså hva gir du meg? Er du gudstroende? Anonymkode: e5cb7...4b6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #104 Skrevet 8. september 2020 40 minutter siden, Lundii skrev: Kan legge til at jeg hadde en muslimsk venninne på vgs som gjorde meg oppmerksom på ting jeg ikke liker den dag i dag. For eksempel så fortalte hu meg at hu ikke kunne ta på Koranen dersom hu hadde mensen.. Altså hva gir du meg? Samme regel finner man i jødendommen, har du samme forhold til jødedommen som du har til Islam? Anonymkode: e5cb7...4b6
little fairy Skrevet 8. september 2020 #105 Skrevet 8. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er "islamkritikk" på samme nivå som det tyskerne drev med en gang i tiden var "jødedomskritikk". Anonymkode: 856d7...8b3 Jeg synes faktisk ikke noe om hijab til bunad. Bunad er norsk og ellers er folk veldig streng på å følge "reglene". En bestemt type strømpe, bånd, annet hodeplagg osv. Muslimer som føler seg norsk kan gjerne bruke bunad, men da skal den brukes slik den er ment. Man kan ikke få i pose og sekk... Kommentaren til bildet synes jeg den som skrev kunne holdt seg unna da. Unødvendig voldsom. 4
Lundii Skrevet 8. september 2020 #106 Skrevet 8. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme regel finner man i jødendommen, har du samme forhold til jødedommen som du har til Islam? Anonymkode: e5cb7...4b6 Det visste jeg ikke. Og nei, det har jeg ikke. Har ikke satt meg like mye inn i jødedommen som islam. Men tviler på at jødedommen er like grusom som islam. 2
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #107 Skrevet 8. september 2020 2 timer siden, RaptorStrike skrev: Og videre, dersom to mennesker født av foreldre fra landsmasser i Midtøsten på landmassene i Skandinavia får et barn født på landmassene i Skandinavia, er de "norske" etter ditt syn, til tross for at de utseendemessig kan forveksles med et barn født på landmassene i Midtøsten? Du misforstår til de grader. Absolutt ingen logisk brist, da har du lest feil av hva jeg skrev. Nei, de er fra midtøsten.. De kan ikke bli norske. Barn av innvandrere vil aldri bli norske. Og nei, det er ikke samme som vandringen til Norge for 12500 år siden! Sitat Først for omtrent 12500 år siden ble norskekysten isfri. 1000 år seinere kom de første menneskene til det vi i dag kjenner som Norge og Sverige Nordmenn er germanere. Dansker er germanere. Svensker er germanere. Vi er de tre av fire(?) skandinaviske folkeslag. Vi er alle hvite i huden. I tillegg har vi selvfølgelig samene. 2 timer siden, RaptorStrike skrev: En hamster er ikke i samme biologiske rase som en fisk, ergo er din sammenlikning ikke korrekt. Og en syrier er ikke i samme folkegruppe som en nordmann. En syrer eller barn av syrere kan derfor aldri bli norske. Barn av to syrere blir syriske av opphav, med norsk statsborgerskap. De er ikke norske. De er norske statsborgere. Om en norsk kvinne og mann får et barn mens de er i Kongo, så er ikke barnet kongolesisk, for en idiotisk tankegang. Barnet er selvfølgelig norsk. 2 timer siden, RaptorStrike skrev: Jeg antar at du på dette tidspunktet er nokså forvirret, hvilket også er poenget, da forskjellsbehandling basert på det falske premisset etnisk rase er totalt irrasjonelt. Nei, egentlig ikke. Du er den som er forvirret utifra ditt innlegg. 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #108 Skrevet 8. september 2020 On 9/7/2020 at 10:48 AM, AnonymBruker said: Det virker som det er greit å kritisere kristendommen. Men å kritisere annet blir «rasistisk» pga man er så redd for at folk skal bli krenket. Anonymkode: a0d9c...91e Venstresiden har satt munnkurv på Skandinavia, syns de er som et skummelt totalitært regime hvor det bare er lov å ytre seg om sosialistiske meninger.. Anonymkode: 17793...fef 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #109 Skrevet 8. september 2020 3 timer siden, Støvsugerør skrev: Når man kritiserer sikhene og deres religion på den måten så er det jo ikke rart at folk kaller en rasist. Det er jo faktisk rasisme. Du er visst mester på å bestemme hvem som er rasister, homofob, eller transfob mot de med «kvinnelig penis»🤣 Anonymkode: a9821...a1b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #110 Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, Lundii skrev: Det visste jeg ikke. Og nei, det har jeg ikke. Har ikke satt meg like mye inn i jødedommen som islam. Men tviler på at jødedommen er like grusom som islam. Da har du ikke satt deg inn i jødedommen. De har også burka, hijab, tre daglige bønner og mye mer. Det kommer bare fram ikke i media. Islam og jødedommen har mange likheter og er faktisk nærmere hverandre enn kristendom. Anonymkode: e5cb7...4b6
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #111 Skrevet 8. september 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme regel finner man i jødendommen, har du samme forhold til jødedommen som du har til Islam? Anonymkode: e5cb7...4b6 Har jøder noen av de samme problemene som muslimer? Hvor mange jøder har kappet av folk hodet siste 10 år? Eller sprengt seg i filler? Hvor mange jødiske terrorangrep? Var det jeg trodde. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #112 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AndreasBR said: Har jøder noen av de samme problemene som muslimer? Hvor mange jøder har kappet av folk hodet siste 10 år? Eller sprengt seg i filler? Hvor mange jødiske terrorangrep? Var det jeg trodde. Enig. «Jødisk guttegjeng setter fyr på biler» «jødisk guttegjeng utøver vold og raner gutter på 10 år» «jødisk guttegjeng plager kvinner seksuelt» osv. Ikke akkurat normalen å lese om Anonymkode: 17793...fef 5
Druid Skrevet 8. september 2020 #113 Skrevet 8. september 2020 På 7.9.2020 den 9.49, AnonymBruker skrev: Til dere som drar rasismekortet eller skriver "åh enda et slikt innlegg.." Jeg har noen spørsmål til dere. 1. Hvorfor er det sosialt akseptert å kritisere Jehovas Vitner, men ikke islam? 2. Hvis en muslimsk mann mener at hijab er noe en kvinne må bruke uavhengig av om hun vil eller ikke, har han da et bra kvinnesyn? 3. Hva tenker dere om at profeten deres var en pedofil morder? 4. Hva tenker dere om at det er vanlig å "tulle" med å spørre foreldre om å kjøpe deres 10 år gamle datter for x antall kameler i muslimske ferieland? 5. Syns dere det er greit at barnehagebarn og barn på barneskole må bruke hijab? 6. Syns dere halal-slakting er greit? 7. Er islam en egen rase eller en religion? 8. Hvorfor blir man automatisk en rasist fordi man stiller seg kritisk til islam? 9. Oppfølgerspm til 8; hvis ja, hva hvis min egen søster som er av samme hudfarge som meg konverterer til islam. Er jeg da en rasist mot min egen hudfarge eller åssen fungerer det? Nei. Jeg mener ikke at alle muslimer er terrorister eller ondskapsfulle. Jeg kjenner mange flotte muslimer. Men jeg mener likevel at tankegangen til de fleste muslimer er helt bak mål.. 9. En lærer jeg kjenner hadde foreldresamtale med en muslimsk pappa. Han hadde spørt henne "hvorfor ser du meg inn i øynene? Jeg er mann, du er kvinne og må se ned". Vi alle kan vel være enige i at denne mannen har et dårlig kvinnesyn? Men det gjør han jo ikke til en terrorist eller drapsmann for det. Men hvorfor skal man ikke få kritisere slike holdninger som det florerer av i det muslimske samfunn? Gå og les dere opp om islam. Jeg lurer på hvor mange det er som faktisk stiller seg kritisk til islam, men som ikke tørr å si det høyt. Man trenger ikke å være FrP'er for å stille seg kritisk.. Du kan stemme SV eller Rødt og allikevel være enig med kritikken. Du trenger ikke å være SIAN-tilhenger bare fordi du deler noen av de samme meningene. Les hva avhopperne sier. Og ikke minst CRED til de som hopper av fordi de ikke ønsker å leve som muslim. For jeg mener at de største ofrene for islam er de som blir født inn i det og blir tvingt av normer til å leve på et vis som kanskje ikke samsvarer med hva den personen selv ønsker. Jeg vil legge til at jeg tror det er utrolig mange som egentlig vil ut, men som ikke tørr. Som sier at de frivillig går med hijab, men som innerst inne ikke ønsker det. Jeg føler for dere og håper at dere en dag klarer å gjøre det dere må for å bli lykkeligere. Anonymkode: 01a0c...1e1 1. Det er sosialt aseptert å kritisere Islam. Det gjøres hele tiden. Det gjøres av muslimer, det gjøres av andre. Det er ingen problem med å kritisere islam. Det er mye støy rundt å TRAKASERE Islam, men det er noe annet. Jeg er helt klar på at situasjonen er slik at vi MÅ trakassere Islam, ganske enkelt fordi mange religiøse innen Islam enda ikke har forstått religions posisjon i ett moderne samfunn. Men det er ikke å kritisere islam som skaper størst utfordring i samfunnet i dag. 2. Det sier absolutt ikke en ting om hans kvinnesyn. Det KAN gjøre det. Men det behøver ikke. Det handler om HVORFOR han mener det. MOTIVASJONEN bak bruk av Hijab er den store diskusjonen, og faktum er at 99% av de som går med hijab, ikke har ringeste anelse om hva plagget handler om. 3. Det er en avsporing. Det finnes en mengder tidskulturelle utfordringer med samtlige religioner. Dette er en ren trakasering av typen, religionen dine er ikke Woke i forhold til min. 4. At det er en litt rasistisk selvironisk spøk brukt for å selge kulturforskjeller i møte med turister. 5. Gitt at det ikke finnes noen muslimsk bevegrunn for det: irrelevant i forhold til vurderingen av Islam som religion. I veldig stor grad er muslimske barns bruk av hijab begrunnet i akkurat samme mekanisme som gjorde at Norske barn ville ha bikini : det var ikke for at gutter skulle få se mer hud og ha mer lyst på sex med dem, det var fordi mor gikk med det, og de vil kopiere mammas klær for å ha en tilhørighet. 6. Strengt tatt? Jeg har ikke den typen problem med det, som det er populært å ha nå. Jeg har vokst opp i ett Norge der dette ikke var uvanlig slaktemetode. Metoden har blitt ulovlig i mitt voksne liv. Vel, så har dyrevelferd blitt bedre, men jeg klarer ikke lage en omfattende moralsk og arrogant selvforherlighet, når jeg vet hva bestefar drev med. Sånn sett er Halal slakting i Norge ett veldig godt tegn på at Islam faktisk kan fungere i ett utviklet samfunn, og jeg ønsker derfor heller å fokusere på det vi faktisk får være med å utvikle religionen, enn å trakassere dem til opposisjon. 7. Begrepet "rasisme" brukes videre enn kjernen i ordet, det brukes generelt når man tilegner ett menneske en egenskap basert på en fordom uten rom for individuelle variasjoner. Så når SIAN forteller oss hva det betyr å være muslimer og etterpå at alle som identifiserer seg med Islam MÅ oppføre seg, mene og tro det de sier, så er det like mye rasisme som om man sier at hvite menn ikke duger i sport og ingen svarte menn kan være fedre. 8. Man blir ikke rasist fordi man kritiserer Islam. Man blir rasist hvis man trakasserer noen basert på sin egne fordommer. Poenget er at når du blir kaldt for rasist har du som regel (beklager, begrepet misbrukes alt for mye) vært ett rasshøl som ikke har noen bærende argumenter. 9. Religiøse oppfatninger ER problematiske. Men det er ingen som ikke kritiserer Islams forhold til kvinner. Det er en helt åpen dør. Poenget er at i antallet muslimer som faktisk har disse meningene , er det en relativt overkommelig prosentandel av totalen, og det er ingen av oss som ikke er muslimer som generelt bryr oss. På samme måte som jeg gir javnt F i at kristne ikke liker at jeg klipper gress på søndager. 1
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #114 Skrevet 8. september 2020 14 minutter siden, Druid skrev: Det er mye støy rundt å TRAKASERE Islam, men det er noe annet. Man kan ikke trakassere en religion. Man kan trakassere et menneske. 16 minutter siden, Druid skrev: Sånn sett er Halal slakting i Norge ett veldig godt tegn på at Islam faktisk kan fungere i ett utviklet samfunn, De har jo ikke to produksjonslinjer, hvor kan jeg få religionsfritt kjøtt? Jeg vil ha kjøtt som ikke har mottatt en bønn. 16 minutter siden, Druid skrev: Begrepet "rasisme" brukes videre enn kjernen i ordet, Nei. Det har en betydning, noe den har hatt veldig lenge. Men noen har forsøkt å endre den siste 20 årene. Vi snakekr selvfølgelig 1940-versjonen av rasisme. 17 minutter siden, Druid skrev: så er det like mye rasisme som om man sier at hvite menn ikke duger i sport Kan du vise til en eneste hvit mann som er blant verdens raskeste menn? Jeg googlet nettopp, alle 11 på topp10 listen er ikke hvite. Hvite menn duger ikke i enkelte sportsgrener. Er dette rasistisk? Nei, det er fakta. Fakta kan ikke være rasistisk. 20 minutter siden, Druid skrev: Poenget er at når du blir kaldt for rasist har du som regel (beklager, begrepet misbrukes alt for mye) vært ett rasshøl som ikke har noen bærende argumenter. Nei, motsatt. Poenget er at når man blir kalt rasist har man ofte kommet med faktuelle argumenter som har sannhet til seg. Motparten vet ikke hvordan de skal svare og kaster ut rasist-kortet. 21 minutter siden, Druid skrev: Poenget er at i antallet muslimer som faktisk har disse meningene , er det en relativt overkommelig prosentandel av totalen, ja, de er majoriteten. 3
Lundii Skrevet 8. september 2020 #115 Skrevet 8. september 2020 22 minutter siden, Druid skrev: 5. Gitt at det ikke finnes noen muslimsk bevegrunn for det: irrelevant i forhold til vurderingen av Islam som religion. I veldig stor grad er muslimske barns bruk av hijab begrunnet i akkurat samme mekanisme som gjorde at Norske barn ville ha bikini : det var ikke for at gutter skulle få se mer hud og ha mer lyst på sex med dem, det var fordi mor gikk med det, og de vil kopiere mammas klær for å ha en tilhørighet. Den her har jeg ikke tenkt på på den måten, og det høres jo fornuftig ut! Men syns likevel det sender ut feil signaler når småjenter bruker hijab🤔 1
Druid Skrevet 8. september 2020 #116 Skrevet 8. september 2020 3 minutter siden, Lundii skrev: Den her har jeg ikke tenkt på på den måten, og det høres jo fornuftig ut! Men syns likevel det sender ut feil signaler når småjenter bruker hijab🤔 Det kan vi være helt enig om, men det blir en helt annen diskusjon. Jeg kjenner flere muslimer som er kritisk til tildekning, enn jeg kjenner som bruker det.
AndreasBR Skrevet 8. september 2020 #117 Skrevet 8. september 2020 33 minutter siden, Druid skrev: gjorde at Norske barn Hvorfor skriver du det med stor N ? 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #118 Skrevet 8. september 2020 On 9/7/2020 at 9:49 AM, AnonymBruker said: Til dere som drar rasismekortet eller skriver "åh enda et slikt innlegg.." Jeg har noen spørsmål til dere. 1. Hvorfor er det sosialt akseptert å kritisere Jehovas Vitner, men ikke islam? 2. Hvis en muslimsk mann mener at hijab er noe en kvinne må bruke uavhengig av om hun vil eller ikke, har han da et bra kvinnesyn? 3. Hva tenker dere om at profeten deres var en pedofil morder? 4. Hva tenker dere om at det er vanlig å "tulle" med å spørre foreldre om å kjøpe deres 10 år gamle datter for x antall kameler i muslimske ferieland? 5. Syns dere det er greit at barnehagebarn og barn på barneskole må bruke hijab? 6. Syns dere halal-slakting er greit? 7. Er islam en egen rase eller en religion? 8. Hvorfor blir man automatisk en rasist fordi man stiller seg kritisk til islam? 9. Oppfølgerspm til 8; hvis ja, hva hvis min egen søster som er av samme hudfarge som meg konverterer til islam. Er jeg da en rasist mot min egen hudfarge eller åssen fungerer det? Nei. Jeg mener ikke at alle muslimer er terrorister eller ondskapsfulle. Jeg kjenner mange flotte muslimer. Men jeg mener likevel at tankegangen til de fleste muslimer er helt bak mål.. En lærer jeg kjenner hadde foreldresamtale med en muslimsk pappa. Han hadde spørt henne "hvorfor ser du meg inn i øynene? Jeg er mann, du er kvinne og må se ned". Vi alle kan vel være enige i at denne mannen har et dårlig kvinnesyn? Men det gjør han jo ikke til en terrorist eller drapsmann for det. Men hvorfor skal man ikke få kritisere slike holdninger som det florerer av i det muslimske samfunn? Gå og les dere opp om islam. Jeg lurer på hvor mange det er som faktisk stiller seg kritisk til islam, men som ikke tørr å si det høyt. Man trenger ikke å være FrP'er for å stille seg kritisk.. Du kan stemme SV eller Rødt og allikevel være enig med kritikken. Du trenger ikke å være SIAN-tilhenger bare fordi du deler noen av de samme meningene. Les hva avhopperne sier. Og ikke minst CRED til de som hopper av fordi de ikke ønsker å leve som muslim. For jeg mener at de største ofrene for islam er de som blir født inn i det og blir tvingt av normer til å leve på et vis som kanskje ikke samsvarer med hva den personen selv ønsker. Jeg vil legge til at jeg tror det er utrolig mange som egentlig vil ut, men som ikke tørr. Som sier at de frivillig går med hijab, men som innerst inne ikke ønsker det. Jeg føler for dere og håper at dere en dag klarer å gjøre det dere må for å bli lykkeligere. Anonymkode: 01a0c...1e1 1) De fleste kritisere ikke "islam kritikkere" - de kritisere rasister og fremmedfiendtlige som bruker "islam" som dekning 2) Slutt å låte som øfrer og tar litt selvinnsikt Anonymkode: 26bad...032 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #119 Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) De fleste kritisere ikke "islam kritikkere" - de kritisere rasister og fremmedfiendtlige som bruker "islam" som dekning 2) Slutt å låte som øfrer og tar litt selvinnsikt Anonymkode: 26bad...032 Man er ikke en rasist bare fordi man kritiserer islam. Islam er ikke en rase det er en religion. Har ikke noe å si om muslimene er mørke, gule, blå eller lilla i annsiktet for min del. Det gjelder ikke alle i samme rase som dem, det gjelder muslimer Anonymkode: a9821...a1b 5
Støvsugerør Skrevet 8. september 2020 #120 Skrevet 8. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er visst mester på å bestemme hvem som er rasister, homofob, eller transfob mot de med «kvinnelig penis»🤣 Anonymkode: a9821...a1b Er det fortsatt folk som har vondt i rompa etter den tråden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå