AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Vesla har begynt i barnehagen nå, og alt har heldigvis gått knirkefritt Det eneste vi sliter med er at tøyet slites ut veldig raskt. Hun har noen fine ulldresser som hun han brukt i barnehagen og de ser ikke ut etter bare noen dagers bruk. Hun kan ikke bruke ullundertøy pga sensitiv hud og eksem så løsningen har vært bomull innerst og tykk ulldress utenpå. Men nå vurderer jeg å gå over til fleece, det er mer slitesterkt og kan vaskes på 40 grader. Så mye mer praktisk. Men barnehagen anbefaler ull. Hva tenker dere om det? Er ikke veldig fan av fleece i utgangspunktet, men det må være ekstremt praktisk...? Anonymkode: 675bd...67c
Grandidosa83 Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vesla har begynt i barnehagen nå, og alt har heldigvis gått knirkefritt Det eneste vi sliter med er at tøyet slites ut veldig raskt. Hun har noen fine ulldresser som hun han brukt i barnehagen og de ser ikke ut etter bare noen dagers bruk. Hun kan ikke bruke ullundertøy pga sensitiv hud og eksem så løsningen har vært bomull innerst og tykk ulldress utenpå. Men nå vurderer jeg å gå over til fleece, det er mer slitesterkt og kan vaskes på 40 grader. Så mye mer praktisk. Men barnehagen anbefaler ull. Hva tenker dere om det? Er ikke veldig fan av fleece i utgangspunktet, men det må være ekstremt praktisk...? Anonymkode: 675bd...67c Personlig ville jeg spurt noen i barnehagen med litt erfaring om hva som fungerer i klimaet som er der dere bor. Det er jo litt forskjell på nord/sør og kyst/innland. De vet stort sett mer enn de fleste, og synes(slik vi har oppfattet det) at det er flott å unngå våte/kalde barn (for både barnet og sin egen del). Endret 7. september 2020 av Grandidosa83 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Bruker de ikke noe utenpå ulltøyet da? Ull som mellomlag er fantastisk, men vi venter med det til det blir kaldere og de har noe annet over der igjen. Nå bruker vi en del tykk fleece, noen dager strikka gensere eller Ulvang rav barnegenser. Aldri opplevd at klærne har blitt fort slitte, eller at de ikke ser ut etter noen dagers bruk. Hva er greia liksom? Anonymkode: 87947...b67 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Har dere prøvd ridder slitesterk, og lignende serier. Det er stor forskjell på ulltøy. Ulla vi hadde fra både den serien og også Friends fra obs er like fine etter at to barn har tråbrukt de i barnehagen. Så fine at vi har gitt de videre. Husk på å vaske riktig, for det er viktig for at ullklær skal vare. Anonymkode: 74124...dea 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Jeg er i litt samme situasjon som deg, med en datter på snart 2 som ikke tåler ull innerst. Foreløpig har jeg sendt med fleece i barnehagen. Min erfaring er at man kan gi en beskjed så mye man vil, men så glipper det når barna skal kles på. Jeg tror ikke det er vondt i vilja, men at det går litt fort i svingene. Det var egentlig mye enklere i fjor høst/vinter, da vesla ikke var så mobil. Men når det begynner å bli kaldere, kommer jeg nok til å sende med ullklær. Så får vi se hvordan det går. 😅 Teorien min er at når det er kaldere ute, så er sjansen større for at det blir tatt på en dress utapå alt annet av klær. Anonymkode: 3b17f...655
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Sender de ut i bare ulldress da? Eller har du ikke parkdress hengende så de må bruke ulldressen uten noe over? Høres rart ut at det har blitt stygt etter få dagers bruk. Anonymkode: dc76e...877 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 Jobber på småbarnsavdeling og skjønner heller ikke hvor er barnet kledd for utelek. Vi sender ikke barn ut i bare ulldresser. Enten jakke, tjukkere fleecgenser eller tynn utedress. Vet ikke hvor dere bor og hva slags vær har dere nå, men er det nødvendig å sende barnet ut i ulldress? Det kan hende vi glemmer noen beskjeder fra foreldre om påkledning fordi de gis muntlig i leveringsituasjon, og der skjer det mye... Og da håper jeg at foreldre stoler på valgene vi tar når vi kler på barna, for vi ønsker jo dem bare godt! De nye foreldre kan noen ganger steesse litt for mye med påkledning og har 1000 plag ligende i garderoben og 1000 beskjeder rundt det: sovedress, sovetøfler, sovelua, sovevotter 🙈 Nei, vi har ikke tid til å skifte på 14 unger etter hvert måltid ( som en mor i en annen tgåd forventer her), og så ta på utedresser, for så å skifte til legging ( våre barn sover ute). De aller fleste roer seg når de blir kjent med rutiner, heldigvis 😊 Anonymkode: e45d2...586 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Husk at vanlig fleece ikke holder varmen når det blir vått. Anonymkode: 30255...ae2 2
WhiteSwan Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: utenpå. Men nå vurderer jeg å gå over til fleece, det er mer slitesterkt og kan vaskes på 40 grader. Så mye mer praktisk du kan bruke bambus istedet for ull👍🏻
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sender de ut i bare ulldress da? Eller har du ikke parkdress hengende så de må bruke ulldressen uten noe over? Høres rart ut at det har blitt stygt etter få dagers bruk. Anonymkode: dc76e...877 De sender barnet ut i ulldress, ja. Vi har både parkdress, softshelldress og regntøy hengende. Men de sier det blir for varmt. Anonymkode: 675bd...67c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: De sender barnet ut i ulldress, ja. Vi har både parkdress, softshelldress og regntøy hengende. Men de sier det blir for varmt. Anonymkode: 675bd...67c Da er jo løsningen bomullsklær og parkdress. Trenger ikke mellomlag enda. Og jeg bor nord i landet Anonymkode: 96048...543 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er jo løsningen bomullsklær og parkdress. Trenger ikke mellomlag enda. Og jeg bor nord i landet Anonymkode: 96048...543 Ja, det går fint ute. Men barnet fryser inne i barnehagen uten ulldress og vi blir for varm ute med ulldress og parkdress. Anonymkode: 675bd...67c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det går fint ute. Men barnet fryser inne i barnehagen uten ulldress og vi blir for varm ute med ulldress og parkdress. Anonymkode: 675bd...67c Ta på flere lag? Joggebukse og t-shirt og genser er jo rimelig varmt. Ta langermet under eventuelt Litt rart å fryse inne uten mellomlag.. Anonymkode: 96048...543 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De sender barnet ut i ulldress, ja. Vi har både parkdress, softshelldress og regntøy hengende. Men de sier det blir for varmt. Anonymkode: 675bd...67c Da kjøper du en ulldress på finn til den perioden her.... Jeg gjorde det når de spiste lunsj ute på vårparten og min likte makrell i tomat... 200 kr og er rolig og fornøyd med livet 😅 Anonymkode: 26dac...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det går fint ute. Men barnet fryser inne i barnehagen uten ulldress og vi blir for varm ute med ulldress og parkdress. Anonymkode: 675bd...67c Ville droppa ulla når det er så varmt som nå. Bruke heller strømpebukse under vanlig bukse inne og eventuelt et ekstra lag bomull på overkroppen. Eller er vi glad i todelt dress. 3-åringem brukte f.eks ullstilongs med skallbukse og en tynn bomullsgenser ute på tur idag. Anonymkode: 805af...bbd
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 Janus ridderslitesterk/krinkelull tåler mange vask på 40 grader. Den er varm og god å ha på Anonymkode: 3ef9d...67c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det går fint ute. Men barnet fryser inne i barnehagen uten ulldress og vi blir for varm ute med ulldress og parkdress. Anonymkode: 675bd...67c Bruker de akkurat de samme klærne ute som inne? Ullklærne må jo bli veldig skitne også, hvis de bruker dem i sandkassa osv. En over foreslår tykkere bomullsklær med strømpebukse under til å ha inne, det bør holde inne hvis det ikke er ekstremt kaldt der. Kanskje du kan sende med delt sett med skallbukse og jakke, da kan de ha på bare buksa hvis det er sol og varmt ute. Anonymkode: 39ec4...a76
FrkZ Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 Har 2 barn selv, som ikke tåler ull. Får hissig eksem med en gang de får ull på huden. Cubus har et fantastisk ull undertøy til barn, som har to lag. Det laget som ligger inn mot huden er av bomull, og utsiden ull. De finnes i tre ulike farger mener jeg.:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå