AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Jeg er 23 og tenker på hvordan jeg skal få råd til leilighet alene. Hvor lang tid tar det å spare egenkapital ca, og hvilken jobb er godt betalt sånn at jeg ikke må holde på i alle år ? Tips ? Er det i det hele tatt overkommelig å flytte når man er alene om alt? Anonymkode: 693fa...d3b
Flamme Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 Selvfølgelg kan du flytte alene! Har gjort det mange ganger. Hvor lang tid det tar å spare til egenkapital kommer an på hvor billig du er villig til å leve og bruke på sparing. Og hvor høy inntekt du har. Og selvfølgelig hvilke utgifter du har. Bor du hjemme i dag kan du få det til ganske fort. Hvor mye du kan tjene i jobben din kommer også an på hvilken utdanning du har.
Apekatten Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Jeg kjøpte leilighet alene da jeg var 22 år, noe jeg aldri trodde jeg kom til å gjøre. Jeg sparte opp egenkapital på 2 år, og da jeg startet hadde jeg 0kr på sparekonto. Jeg bodde hjemme hos foreldrene mine da, så for min del var det lett å spare penger. Hvor lang tid det vil ta for deg kommer an på hvor mye penger du har i dag, hvor du vil kjøpe bolig, hvordan du bor i dag og på inntekten din.
newman01 Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 On 9/7/2020 at 3:42 AM, AnonymBruker said: og hvilken jobb er godt betalt sånn at jeg ikke må holde på i alle år ? Tips ? Bli politiker. Lederen i bompengepartiet i Stavanger tjener 1,8millioner på sine verv. Varaordføreren i Vestfold/Telemark tjener 1mill på jobben som varaordfører, og har tid til å være nestleder i Kommunes sentralforbund, leder av KS i Vestfold og Telemark OG gruppeleder for Arbeiderpartiet i Fylkestinget. Så totalt får han også rundt 1,8mill i året. På toppen av det hele fikk han 200'000 i ekstralønn fordi han skulle ut i pappaperm... Så om du blir politiker kan du kjøpe leilighet neste år... Om du ikke får en gratis bolig som frynsegode da
Gjest Blondie65 Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Det er min påstand at de aller fleste voksne mennesker bør kunne spare 5.000/mnd (under forutsetning normal inntekt, ikke forbruksgjeld og at de ikke har havnet skjevt på hoppkanten fra tidligere). Det gir en sparing på 60.000 i året. På 5 år har man da spart 300.000. Dette er 15 % av en kjøpesum på 2.000.000. Dette er et nok så langt perspektiv, og hvis du klarer det bør du heller forsøke å nå de 300.000 på 3 år ved å spare ca 8.500/mnd. 2.000.000 er ikke mye i dagens boligmarked, men det skaffer deg din første bolig - dog ikke midt i sentrumskjernen. Greier du dette har du imidlertid kommet inn på boligmarkedet og hvis du betaler ned lånet (altså ikke bare betaler renter, men avdrag også) og fortsetter å spare vil du på 3 år med 5.000/mnd i sparing ha skaffet deg nye 180.000 i egenkapital i tillegg til det du har betalt ned, og den egenkapitalen du har bundet i boligen. Ergo kan du nok ganske raskt kjøpe en større bolig. Husk at det er mye lettere å vende seg til å spare et høyt beløp før en har vendt seg til et høyt forbruk. Hvis du har et tre års perspektiv med 8.500/mnd ville jeg prioritert bolig frem for alt annet (ferier inkludert), men hvis perspektivet blir lenger enn tre år bør du legge inn at du også skal ha et liv utover sparingen fordi livet er til mens man lever det også når en sparer til bolig.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 På 7.9.2020 den 3.42, AnonymBruker skrev: Jeg er 23 og tenker på hvordan jeg skal få råd til leilighet alene. Hvor lang tid tar det å spare egenkapital ca, og hvilken jobb er godt betalt sånn at jeg ikke må holde på i alle år ? Tips ? Er det i det hele tatt overkommelig å flytte når man er alene om alt? Anonymkode: 693fa...d3b hvor lang tid det tar å spare er jo helt umulig for oss å vite. vi kan jo ikke vite hvor mye du tjener og hvor mye du har mulighet til å spare per måned Anonymkode: 53bee...9bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå