Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg orker å studere, rett og slett. Har bare lyst til å jobbe. 

Tjener man så mye mer på å studere? Med mindre man blir lege eller advokat? 

Anonymkode: 42cb6...aa1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du studerer, åpenbart, og om du har noen evner eller egenskaper som gjør at du kan få noen av de godt betalte jobbene som ikke stiller krav til utdanning. De jobbene finnes, men det er ikke nødvendigvis så mange av dem. 
I tillegg vil det nok bli stadig vanskeligere å få slike jobber framover, og uten utdanning vil det bli større sannsynlighet for å rammes av nedbemanning, ha tunge manuelle/rutinepregede jobber som sliter på kroppen og gjør at det er større sannsynlighet for at man blir ufør... 

Anonymkode: 907d1...58b

Skrevet

I noen jobber i stat/kommune får man høyere lønn hvis man har bachelor, selv om den ikke har noe med jobben du skal gjøre. I andre jobber kan man få tillegg hvis man har fagbrev, og det trenger heller ikke være relevant.

Hvis man vil jobbe med noe annet enn butikkarbeid kan det være lurt å ta en eller annen form for utdanning, for det kan gi deg litt mer tyngde på vitnemålet i en søknadsprosess. Ta f.eks. et årskurs i økonomi og ledelse. 

Anonymkode: 8284c...890

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min tjener bare 50 000 kr mer med master enn han gjorde som ufaglært assistent i skolen. Så nei, utdanning betyr ikke alltid høyere lønn. Spesielt ikke i kommunen. Fagbrev eller bachelor holder.

Anonymkode: 942bd...328

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren min tjener bare 50 000 kr mer med master enn han gjorde som ufaglært assistent i skolen. Så nei, utdanning betyr ikke alltid høyere lønn. Spesielt ikke i kommunen. Fagbrev eller bachelor holder.

Anonymkode: 942bd...328

Man må nå studere for å få en bachelor også tross alt.. Så som regel tjener man mer om man har en utdannelse enn om man ikke har noe. Man må ikke nødvendligvis studere for å få alle jobber, men en del andre jobber krever fagbrev. Men det finnes jo selvsagt jobber hvor man hverken trenger fagbrev eller utdannelse, det kommer jo helt an på hva du er interessert i å jobbe med.

Anonymkode: b2af7...d2a

• Liker 1
Skrevet

På min arbeidsplass må man ha en gitt master (økonomi) for å jobbe. Lønninger, fleksibilitet og fordeler er veldig bra. Så min mastergrad har definitivt lønt seg. 

For ikke å snakke om at studieårene var de gøyeste årene i mitt liv med tanke på studentforening, nye bekjentskaper, fest, samhold. 

Anonymkode: 7203b...320

Skrevet

Tar du en master så konkurrerer du i et helt annet arbeidsmarked enn en uten utdanning. Det er ikke gitt at du oppnår høyere livsinntekt med en mastergrad, men det er mye lettere å oppnå en høy livsinntekt med en grad enn det er uten.

Skrevet

Det kan hende du tenker at du helst vil jobbe, og at du trives med det i et par år. Men så begynner plutselig dine jevnaldrende med utdannelse å rykke fra deg lønns- og statusmessig, og så er det kanskje ikke så stas å sitte i kassa på Kiwi lengre (sorry til de som har det som jobb, det har blitt en talemåte her på KG). Behov for penger har det med å forandre seg etterhvert som man blir eldre. 

Det kan også hende at du etterhvert savner å få brukt hode og evner (hvis du har sånt) til noe fornuftig. Tenk også på at en manuell jobb kan gi slitasjeskader som gjør at du kanskje ikke klarer å stå løpet ut, og ender som minstepensjonist. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ønsker å jobbe innenfor ting du brenner for, må man gjerne ha utdannelse for å komme inn dit. I dag er det mange med Bachelor og Master, så det er jo ingen selvfølge at du faktisk får jobb etter endt utdannelse. 

Tidligere var bachelor og master en sikker vinner for å få gode jobber. I dag så er det mer et minstemål ettersom "alle" har det, og er du da ufaglært så faller du helt utenfor og får et laaangt arbeidsliv uten særlig ambisjoner med dårlig lønn 

Anonymkode: 79bc9...a6c

Skrevet

Å studere er bare dritkjedelig!

Anonymkode: 7968d...fa7

Skrevet

Veldig mange ufaglærte jobber vil forsvinne med automatisering, outsourcing ut av landet eller til arbeidsinnvandring og utlendinger. 

Anonymkode: 81183...3b4

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange ufaglærte jobber vil forsvinne med automatisering, outsourcing ut av landet eller til arbeidsinnvandring og utlendinger. 

Ja, og masterkandidatene kommer til å bemanne resepsjonene. 

• Liker 1
Skrevet

Så sånn sett er det lurt å studere... Aner ikke hva. Det er så lite jeg har lyst til. Tanken på å fordype seg i noe i 3 år tar knekken på meg. Da må det bli noe som jeg virkelig interesserer meg for. 

Jeg tenkte kanskje datateknologi? Jeg liker jo data, men så mister jeg lett motivasjonen. Har problemer med å fullføre. 

Skrevet
2 timer siden, Knirke skrev:

Det kan hende du tenker at du helst vil jobbe, og at du trives med det i et par år. Men så begynner plutselig dine jevnaldrende med utdannelse å rykke fra deg lønns- og statusmessig, og så er det kanskje ikke så stas å sitte i kassa på Kiwi lengre (sorry til de som har det som jobb, det har blitt en talemåte her på KG). Behov for penger har det med å forandre seg etterhvert som man blir eldre. 

Det kan også hende at du etterhvert savner å få brukt hode og evner (hvis du har sånt) til noe fornuftig. Tenk også på at en manuell jobb kan gi slitasjeskader som gjør at du kanskje ikke klarer å stå løpet ut, og ender som minstepensjonist. 

At man får mer behov for penger når man blir eldre? Hvorfor det tenker du?

Det er jo smart å bli ferdig med å studere så ung som mulig så man bygger en bedre karriere og slipper å angre. Mange som begynner å jobbe fordi det er digg her og nå med bedre råd men på lengre sikt vil jobben være kjedelig. 

Anonymkode: 9ea1b...b98

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sånn sett er det lurt å studere... Aner ikke hva. Det er så lite jeg har lyst til. Tanken på å fordype seg i noe i 3 år tar knekken på meg. Da må det bli noe som jeg virkelig interesserer meg for. 

Jeg tenkte kanskje datateknologi? Jeg liker jo data, men så mister jeg lett motivasjonen. Har problemer med å fullføre. 

Da må du lære deg disiplin. Motivasjon er bare en del av det å fullføre noe. Motivasjon kommer og går for alle, men det er disiplin som sender deg i mål.

Anonymkode: ebe14...43f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den samme du spør, men når man blir eldre vil man oftere ha lyst på fast bolig mtp barn og familie.

Selv om man klarer seg fint i en hybel for 6000 kr i måneden som enslig og ung, så kan man ønske seg hus med hage når man får barn. Det er vesentlig enklere å komme seg inn på boligmarkedet med en høyere inntekt.

Anonymkode: 8284c...890

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og masterkandidatene kommer til å bemanne resepsjonene. 

Med den utviklinga vi har nå er det ikke lenge før mastergradfolka må ut i åkeren for å overleve.

Anonymkode: fe169...e13

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 9ea1b...b98

Ikke meg du spør. 

Men jeg begynte å studere da jeg var 19. 

Da er man temmelig avslappet til ting. Kollektiv. Grandis. Ingen venner som tjener penger. Lykken er å ikke bo hjemme, og å dra på fylla hver helg. Man har rett og slett ingen forpliktelser, og trenger lite penger. 

Elsket studieårene. Men kunne aldri tenkt meg tilbake dit i dag, nå når jeg har familie, bolig, bil, og generelt er vant til et høyt forbruk + at alle jeg kjenner har det samme. 

Anonymkode: 7203b...320

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med 3 måneders opplæring i koding og garantert jobb med god lønn etterpå? https://www.awacademy.no/

De har ikke kurs under korona, men når det er over så starter de nok opp igjen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med 3 måneders opplæring i koding og garantert jobb med god lønn etterpå? https://www.awacademy.no/

De har ikke kurs under korona, men når det er over så starter de nok opp igjen.

Interessant. Er det for godt til å være sant? Har du prøvd det? Hvor får man jobb, da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...