Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg orker å studere, rett og slett. Har bare lyst til å jobbe. 

Tjener man så mye mer på å studere? Med mindre man blir lege eller advokat? 

Anonymkode: 42cb6...aa1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva du studerer, åpenbart, og om du har noen evner eller egenskaper som gjør at du kan få noen av de godt betalte jobbene som ikke stiller krav til utdanning. De jobbene finnes, men det er ikke nødvendigvis så mange av dem. 
I tillegg vil det nok bli stadig vanskeligere å få slike jobber framover, og uten utdanning vil det bli større sannsynlighet for å rammes av nedbemanning, ha tunge manuelle/rutinepregede jobber som sliter på kroppen og gjør at det er større sannsynlighet for at man blir ufør... 

Anonymkode: 907d1...58b

Skrevet

I noen jobber i stat/kommune får man høyere lønn hvis man har bachelor, selv om den ikke har noe med jobben du skal gjøre. I andre jobber kan man få tillegg hvis man har fagbrev, og det trenger heller ikke være relevant.

Hvis man vil jobbe med noe annet enn butikkarbeid kan det være lurt å ta en eller annen form for utdanning, for det kan gi deg litt mer tyngde på vitnemålet i en søknadsprosess. Ta f.eks. et årskurs i økonomi og ledelse. 

Anonymkode: 8284c...890

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min tjener bare 50 000 kr mer med master enn han gjorde som ufaglært assistent i skolen. Så nei, utdanning betyr ikke alltid høyere lønn. Spesielt ikke i kommunen. Fagbrev eller bachelor holder.

Anonymkode: 942bd...328

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samboeren min tjener bare 50 000 kr mer med master enn han gjorde som ufaglært assistent i skolen. Så nei, utdanning betyr ikke alltid høyere lønn. Spesielt ikke i kommunen. Fagbrev eller bachelor holder.

Anonymkode: 942bd...328