Gå til innhold

Må ned 4 kg på 4 uker. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er lett overvektig og skal snart ha en stor ryggoperasjon. Før dette har jeg fått beskjed om å ned 4 kg. Da er jeg innenfor på bmi, og av en eller annen grunn bør jeg være det for denne operasjonen. 

Jeg har altså fått beskjed om å prøve få bort 4 kg på 4 uker!! Klarer jeg 2-3 vil de også være fornøyde, men de forventer helst 4. 

 

Hvordan i alle dager skal jeg klare det? Jeg trener kun hjemme ved hjelp av tredemølle og strikk. Har funket gull lenge, men har jo bare holdt meg stabil. Nå er jeg nødt til å tenke kost. Hva er lurt? Keto? Carnivore? Very low calorie diet? Pulverkur? Noka og slikt?

Håper noen kan guide meg litt her. Må klare dette!

Anonymkode: 4cf8c...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Keto ville jeg da begynt med, i dag.

Last ned lifesum, betal for premium og velg «streng ketose». Legg inn lav aktivitet osv. Om du får oppgitt at du skal spise for eksempel 1750kcal om dagen, rediger det på «meg» profil et eller annet og legg inn for eksempel 250kcal mindre, slik at du får tilstrekkelig energiunderskudd. Du kan spise mye mat som holder deg mett lengre. Men prøv å hold deg til tre måltid om dagen. Drikk bare vann evnt svart kaffe og te. Ingen småspising etterpå. Og prøv gjerne å starte første måltid feks 10, neste 14 og siste 18, ikke spis mellom 18-10, så får du «fastet» i det tidsrommet.

Er mitt beste tips. På den måten kvitter kroppen seg med mye vann. Og de fleste går ned 3-5kg på 30 dager med den metoden. Inklusive meg.

Anonymkode: 35943...ee1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektklubben til VG. Du må jo då betale bittelitt, men legg inn fire veker og fire kg, og så får du dagbok for føring av mat. Følg den slavisk og du går ned det du skal! Stress å lære seg ein ny type diett for så kort tid, men med vanleg gamaldags kaloritelling slepp du det.

Anonymkode: 65630...055

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke det. De som skal operere deg og har gitt deg beskjed om å slanke deg, vet dette, eller burde vite det. Så har du fått denne beskjeden for lenge siden, eller akkurat nå?

For å underbygge hvorfor du ikke kan det: 1 kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Dette er hva du må ha i underskudd for å gå ned én kilo. Det tilsvarer et kaloriunderskudd på 1000 hver dag. Hver dag spiser og forbruker du rundt 2000 kalorier hvis du er kvinne, eller 2500 hvis du er mann. Du trenger dermed å spise 1000 eller 1500 kalorier per dag for å få til dette. Men det er en sultekur som bare gjør deg syk. Kroppen din kan ikke kvitte seg med fett så fort. Den begynner derfor å bryte ned muskelvev også. Du blir slapp, mer mottakelig for infeksjoner, og tilheling vil gå sakte. Dette er ikke en tilstand du ønsker å være i som rekonvalesent.

4 kilo er uansett en bagatell, så jeg vedder på at det enten har vært en kommunikasjonssvikt, eller at de som har gitt deg beskjeden, ikke har peiling eller ikke har tenkt seg godt nok om.

Anonymkode: 6d860...5b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt alt sukker og stivelse. Spis grønnsaker(mest over jorden),kjøtt,fisk,egg,ost, brød og rundstykker av nøtter og frø. ( søk opp steinalderbrød,smaker godt,lett å lage) Kutta selv alt sukker/stivelse for 16 dager siden etter litt for mange "coronakilo" 4 kilo borte allerede, er nok mest glykogenlagrene som har tømt seg, men fortsetter på denne måten( tilogmed tillat vin og en LITE øli helgene) og skal ha vekk 8-10 kg til. 

Anonymkode: 34188...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bare 4 uker ville jeg ikke gjort noe drastisk som å skifte til keto, der er det uansett vannvekt som går de første ukene. Spis lavkalori, magert kjøtt, hvit fisk, mye grønnsaker og feks knekkebrød til frokost/ kveldsmat. I teorien må du ligge 1000 kcal i minus hver dag for å ta av 4 kg på 4 uker så husk at det å være sulten er ikke farlig. 

Anonymkode: f15c1...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

På bare 4 uker ville jeg ikke gjort noe drastisk som å skifte til keto, der er det uansett vannvekt som går de første ukene. Spis lavkalori, magert kjøtt, hvit fisk, mye grønnsaker og feks knekkebrød til frokost/ kveldsmat. I teorien må du ligge 1000 kcal i minus hver dag for å ta av 4 kg på 4 uker så husk at det å være sulten er ikke farlig. 

Anonymkode: f15c1...973

Nå er det vel ikke anbefalt å være i ketose når man skal operere?

Anonymkode: fd187...c8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke anbefalt å være i ketose når man skal operere?

Anonymkode: fd187...c8b

Jeg anbefalte ikke ketose, jeg nevnte det kun fordi noen over anbefalte det. 

Anonymkode: f15c1...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kilo i uka kan du klare og siden du tydeligvis er overvektig vil du også miste en del væske som vil vi et lavere tall(siden de har har sagt et spesifikt tall) på vekta når du kutter ned på matinntaket og ligger i kaloriunderskudd

Anonymkode: a064c...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tell kalorier! Veldig effektivt for å gå ned 4 kg på 4 uker. Legg deg på 1000 kcal mindre enn du trenger. I teorien går du ned 1 kg per uke.
Jeg har gjort dette selv i to uker nå, og jammen har jeg gått ned over 5 kg. Jeg må legge til at jeg løper motbakker hver dag også  

Lykke til!

Anonymkode: b22c5...af8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer fint å gå ned 4 kg, last ned Lifesum og legg deg ca 1000 kcal under det du trenger. Det er en kg i uken. 

Anonymkode: fc58a...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man litt overvektig er det ikke noe problem å gå ned en kilo i uken i 4 uker. Bruk feks appen Lifesum, og legg deg veldig lavt kalorimessig. Siden legen har vært så konkret, vil jeg tro det er ganske viktig.

Anonymkode: dd6ef...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dette klarer du! Du kan høre med de som skal operere deg hva de anbefaler. Da jeg skulle ned i vekt før operasjon så anbefalte  sykehuset knekkebrødkuren. Den kan oppleves litt vanskelig de første dagene, så går det lettere, og man spiser helt normal mat. Fokus er proteiner som metter og lite kallorier. Jeg legger ved en link til knekkebrødkuren her, siden den ligger inne på sidene til sykehuset vil jeg tro at den er forsvarlig for deg. Da jeg skulle opereres ble jeg anbefalt å være i så god fysisk form som mulig. Dersom du er veldig fysisk aktiv kan du sikkert legge på litt ekstra kallorier på knekkebrødkuren for å klare å gjennomføre treningen. Med denne dietten kommer du til å gå ned 4-5 kilo på fire uker, kanskje mer.

https://helse-bergen.no/seksjon/voss/Documents/Kosthold før fedmekirurgi.pdf

 

Anonymkode: 7579d...829

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det kun er for fire uker så kan du ligge i et relativt stort underskudd uten at det skal være et stort problem. Last ned en app (f.eks lifesum eller myfitnesspal) og vei absolutt alt, inkludert olje/smør til steking og mat du evt prøvesmaker mens du lager maten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett spise/drikke færre kalorier enn du bruker.

Jeg ville kuttet ut sukker, godteri, kaker og chips, samt sluttet å spise etter middag. Ikke drikk drikke som inneholder kalorier (kutt ut juice, smoothie, kaffe med melk/smak/frappe m.m.). Småspising om kvelden blir fort mange kalorier. Klarer man dette, går man fort i kaloriunderskudd. Det fungerer i alle fall veldig godt for meg som ikke har godt av å veie all mat og telle kalorier.

Det beste for å sikre underskudd er å veie alt man spiser og telle kalorier, f.eks. i vektklubb. I en så kort periode kan du ligge i kraftig kaloriunderskudd.

Anonymkode: 6704a...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kutt ut alt av brød, annen bakst, pasta, ris, poteter, frukt, sukker og kunstig søtning i en måned, så tipper jeg du går ned med enn fire kilo. 

Anonymkode: db3e9...4e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg valgte keto og begynte mandag. Legen min sa at dersom jeg går for superstreng keto (minner om carnivore) med mye kjøtt men tillatt med egg og av og til noen ganger litt dressing....ikke noe salat el grønnsaker. Mye smør. 

Så langt er jeg nede 1.5 kg siden mandag. Første dagen var pyton med intens hodepine. Nå er jeg på dag tre og begynner å merke god energi. 

Er spent på om jeg klarer målet innen mandag 5 oktober. 

 

Takk for alle tips. Supert å få flere forskjellige innspill. Men nå valgte jeg å høre på legen min 😊TS

Anonymkode: 4cf8c...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle innspill. Jeg valgte keto og begynte mandag. Legen min sa at dersom jeg går for superstreng keto (minner om carnivore) med mye kjøtt men tillatt med egg og av og til noen ganger litt dressing....ikke noe salat el grønnsaker. Mye smør. 

Så langt er jeg nede 1.5 kg siden mandag. Første dagen var pyton med intens hodepine. Nå er jeg på dag tre og begynner å merke god energi. 

Er spent på om jeg klarer målet innen mandag 5 oktober. 

 

Takk for alle tips. Supert å få flere forskjellige innspill. Men nå valgte jeg å høre på legen min 😊TS

Anonymkode: 4cf8c...192

Lurt å prate med legen. Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går. Jeg tror du lett vil miste fire kilo, antakelig mer. 

Lykke til!

Anonymkode: 6704a...16b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2020 den 8.15, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ikke det. De som skal operere deg og har gitt deg beskjed om å slanke deg, vet dette, eller burde vite det. Så har du fått denne beskjeden for lenge siden, eller akkurat nå?

For å underbygge hvorfor du ikke kan det: 1 kilo kroppsfett tilsvarer 7000 kalorier. Dette er hva du må ha i underskudd for å gå ned én kilo. Det tilsvarer et kaloriunderskudd på 1000 hver dag. Hver dag spiser og forbruker du rundt 2000 kalorier hvis du er kvinne, eller 2500 hvis du er mann. Du trenger dermed å spise 1000 eller 1500 kalorier per dag for å få til dette. Men det er en sultekur som bare gjør deg syk. Kroppen din kan ikke kvitte seg med fett så fort. Den begynner derfor å bryte ned muskelvev også. Du blir slapp, mer mottakelig for infeksjoner, og tilheling vil gå sakte. Dette er ikke en tilstand du ønsker å være i som rekonvalesent.

4 kilo er uansett en bagatell, så jeg vedder på at det enten har vært en kommunikasjonssvikt, eller at de som har gitt deg beskjeden, ikke har peiling eller ikke har tenkt seg godt nok om.

Anonymkode: 6d860...5b5

Jo dette tror jeg faktisk at jeg kan. Jeg la om til keto for noen år siden (har alltid levd lavkarbo så  omstillingen gikk smertefritt den gang). Mistet 17 kg på 3 mnd. Kun disse fire kiloene som har kommet på i etterkant (pga korona, karantene osv).. 

Jeg har tro på ketose og siden min lege er optimist så håper jeg få det til denne gang og. Klarer også fint å leve på ca 11-1200 kalorier pr dag. Det er ikke sultekur hvis man setter måltidene godt sammen. Men nå teller jeg ikke, jeg bare spiser mye kjøtt... 😉

Skal ut av keto like før operasjonen. 👍🏼ts

Anonymkode: 4cf8c...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...