Gå til innhold

Hvordan er hverdagene til dere barnefamilier lagt opp? Hva slags rutiner har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 3, to voksne og en liten en på 1,5 år i barnehage. Vi står opp 06.30, da er det tannpuss, matpakker og påkledning. Vi er ute av døra senest 07.30 og da er minstemann i barnehage kl.07.45. Han får frokost der. 

Vi er hjemme kl.16.00. Da er det far skifter og dusjer minste, mens jeg lager middag. Kl.17.00 er det middag, vi spiser. Barnet får se Barne-TV og så er det leggetid kl.19.00. Vi bruker 30 min på tannpuss og legging. Minsten sovner kl.19.30. Så er det oppvask, rydding, gjøre klart til barnehage og jobb. Så er det leggetid på oss voksne kl.22.00. Thats it! Det er dagen vår. Synes vi har ett veldig lite innholdsrikt og kjedelig liv. 

Hvordan er rutinene deres? 

Anonymkode: f6ce2...83f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på 3, to voksne og en liten en på 1,5 år i barnehage. Vi står opp 06.30, da er det tannpuss, matpakker og påkledning. Vi er ute av døra senest 07.30 og da er minstemann i barnehage kl.07.45. Han får frokost der. 

Vi er hjemme kl.16.00. Da er det far skifter og dusjer minste, mens jeg lager middag. Kl.17.00 er det middag, vi spiser. Barnet får se Barne-TV og så er det leggetid kl.19.00. Vi bruker 30 min på tannpuss og legging. Minsten sovner kl.19.30. Så er det oppvask, rydding, gjøre klart til barnehage og jobb. Så er det leggetid på oss voksne kl.22.00. Thats it! Det er dagen vår. Synes vi har ett veldig lite innholdsrikt og kjedelig liv. 

Ganske så likt her. Men slik blir ofte hverdagen for de fleste tror jeg. Da får man heller ta det igjen i helgene

Skrevet

Vi er to voksne og et barn på 6 år nå. Mye bedre nå når han kan være våken litt lenger, da kan man gjøre mer. Men er jo samme her når man er hjemme, hjem fra jobb, middag lekser, dusje roe ned og sove. Og så må man rydde og kanskje dusje selv. Gjøre klart til dagen etterpå med klær og matpakke. 

Jeg har begynt å dra ut å gjøre noe på egenhånd ihvertfall 1 dag i uka. Eventuelt jobber litt lenger den dagen og så finner på noe etterpå. Man må ha litt egentid også, gjøre noe annet. 

Dere kan jo også ta 1 dag i uka å finne på noe med minsten? Sovnet barnet i bil på vei hjem? Jeg er veldig for nok søvn, men 1 dag i uka klarer de litt lenger våken. 

Anonymkode: 25b60...6a4

Skrevet

Større unger her, men dagene er nå sånn da 😁 Begge går på fotball og ene handball i tillegg. Så er litt organisering i fht det, ellers likt. De er oppe lengre, men dagene flyter inn i hverandre, alle er likens. Sånn er livet tenker jeg. I ferier gjør vi andre ting og i helgene er vi sammen med venner med unger i samme alder.

Deres barn er jo lite enda, dere merker stor forskjell når det blir større og mer selvstendig.

Anonymkode: 94c44...e5d

Skrevet

Om dere finner på noe 1 dag i uka med barnet, og så gjør noe for dere selv 1 dag i uka, (eventuelt barnepass og så gjør dere voksne noe sammen) så er jo det 2 dager i uka det skjer litt mer. 
Hadde det helt likt selv, men fant ut at man må prøve gjør litt. Selv om småbarnsfasen ofte blir sånn, og det endrer seg når de blir større. 

Anonymkode: 25b60...6a4

Skrevet

Mannen står opp 05 og drar på jobb. 

Jeg står opp 06, dusjer osv, lager frokost og 5 matpakker, finner klær til ungene og pakker jobbsekken min  

Vekker ungene 6.30. Vi spiser frokost sammen. De kler på seg 7.10. Pakker sekkene sine og vi går alle ut av huset 7.30. 

De eldste går til skolen,  jeg triller minsten til barnehagen, og går så på jobb. 

Går fra jobb 15.30. Henter i barnehagen,  hjemme 15.45. Lager middag. De eldste er hjemme allerede.

Mannen kommer hjem 16.00. Vi spiser. 

16.30 er det ut av huset for aktiviteter for noen av oss. For andre er det lekser. Så leker ungene i gata med venner eller har besøk. 

18.30 begynner legging av minste. Jeg setter brøddeig og vasker klær. 20.30 legges eldste. Vi slukner i sofaen 21.00, enten med hver vår jobbdata eller en eller annen serie. Vi går til sengs 22.30. Og så er det på an igjen.  Har vi ei god natt blir vi kun vekket av 5åring som kryper inn i armkroken vår. Har vi en dårlig er det skytteltrafikk mellom barneromma. 

Men noen ganger stikker en av oss ut på kvelden. Eller vi tar middag i skogen. Eller vi går på besøk. Eller vi har besøk.  Jeg føler virkelig ikke vi har et kjedelig liv. Dagene flyr bare.  Og jeg elsker hverdagen 

Anonymkode: 54bc6...141

Skrevet

06: Står opp, alle kler seg. Pakker ut i bilen ++

06.45: farter mot bhg og Sfo

Tidsrommet 15.50-16.10: hente barna.

Tidsrommet 16.10-16.25: Forhåpentligvis ankommet hjemmet igjen😁

Tidsrommet 16.10-17.00 Lager middag.

Tidsrommet 16.40-17.10 Starter å Spise middag

Så er det lekser på ene barnet, og litt lek. 1-åringen leser vi bøker med, leker, kanskje bader, ser litt på Drømmehagen etc.

18.20: kvelds og tannpuss på minste. 

18.45-19.00 Minste legges. Største påbegynner kvelds og ser barnetv/netflix.

19.50 tannpuss på eldste, legges og en liten historie. Sovner egentlig 30 min for sent.

20.15: En liten hvilestund/stillestund for oss voksne😂

Senere på kvelden: Ca 30 min til å legge frem klær til neste dag, lage matpakker, pakke evt utstyr. 

10 min rydding i huset...

Resten av kveldene brukes på tv/mobil/lesing...

Travle dager, men alle faser i livet har sin tid. Akkurat nå har jeg lite behov for å reke ute på kveldene, så hverdagen går greit for min del. Men skulle gjerne hatt litt mer tid til å feks trene litt for meg selv, og ikke at det må bli etter kl 21...da jages kroppen opp.

Anonymkode: 17a70...863

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig likt her også, bare at jeg har større barn som gjør lekser og har fritidsaktiviteter. Samt at de legger seg litt senere. 

Du beskriver i hovedsak hverdagen med barn, og den blir jo ofte styrt av rutiner og barnas behov. 

Skrevet

Rutinen min likner litt på din, med litt andre klokkeslett etc. Jeg trives egentlig godt med hverdager. Men av og til tar vi for eksempel middagen ute i det fri, eller på restaurant. Kanskje vi tar en tur på kino eller teater rett etter barnehagen. Litt spontane ting. Det hjelper veldig på synes jeg. 

Anonymkode: c6fa4...ecf

Skrevet

Vi har to barn på 6 og 2,5år, og hverdagen er ganske lik som deres.

Står opp rundt 06.

Jeg smører matpakkene til barna mens pappaen kler på/legger frem klær. Vi spiser frokost sammen.

Hvis jeg har dagvakt drar jeg på jobb kl.07 og samboer har ansvar for levering i bhg og på skole. Har jeg kveldsvakt eller fri så leverer vi hver vår unge.

Hvis jeg har dagvakt kjører jeg hjem etter jobb og begynner på middagen, mens samboer henter begge barna. Har jeg fri henter jeg begge barna litt tidlig og begynner på middag før samboer kommer hjem. Har jeg kveldsvakt er det selvfølgelig samboeren som står for alt.

Etter middag er det tid for lekser, lek og spilling. De spiser kveldsmat rundt 18, også legger minsten seg 18.30 og største 19.30.

Kveldene bruker vi til rydding, klesvask, trening, TV-titting osv. 

Jeg jobber turnus, og har en del ukedager og formiddager fri, da får jeg gjort unna litt ting som det ikke blir tid til ellers, og jeg får dyrket hobbyen min :) 

Anonymkode: 5befb...c46

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har det ganske likt med to voksne og en på 1,5.

Jeg sliter ikke med å finne mening i livet. Jeg har en innholdsrik og spennende jobb, bruker kveldene etter barnets leggetid på å lese, være sammen med mannen min, holde på med forskjellige hobbyer, se filmer og serier og en sjelden gang går jeg ut for å være sosial. 

Er godt voksen og har opplevd mye i livet frem til nå, føler ikke jeg går glipp av noe.  Kunne være litt mer rastløs i 20-årene. Og jeg er ganske introvert, så synes dette livet er deilig!

Anonymkode: fef86...2ca

Skrevet

Står opp 07.00 og jeg gjør barnet klart til barnehagen. Far leverer i barnehagen omkring 07.45 hvor barnet spiser frokost sammen med de andre barna. Jobb til 16.00 hvor jeg starter på middagen (har hjemmekontor) og far henter i barnehagen. Alle sitter rundt bordet å spiser rundt 16.30 og 17.00 er vi ferdig med middagen. Så har vi 2 timer sammen hvor vi slapper av, leker litt, ser litt på tv, går en liten luftetur ut etc. Barnet får kveldsmat 18.30 og 19.00 går vi inn på badet. Barnet sover innen 20.00 og da står vi begge på for å rydde opp, sette i oppvaskmaskinen osv. Så blir det ett par timer slengt på sofaen fremfor tv'n 🙂

Hver lørdag handler vi inn middag for hele uka og gjør andre små ærender. Søndager er den dagen i uka hvor vi ikke planlegger noe og bare koser oss med å daffe rundt i nattdrakt halve dagen, syssle med små prosjekter hjemme, tar oss en tur ut på lekeplassen osv. 

Er relativt fornøyd med hvordan vi får hverdagen til å gå opp, men ideelt sett skulle jeg ønske at vi hadde kortere dager på jobb så barnet kunne komme hjem ett par timer tidligere fra barnehagen 😕

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som veldig likt vårt liv, men jeg synes det er fint og koselig, jeg da.

Mannen står opp 06 og er på jobb kl 07. Jeg studerer og derfor står jeg og 1,5-åringen opp 08. Barnet leveres mellom 09-09:30. 

Så henter jeg barnet kl 15, og vi slapper av hjemme sammen. Ser litt TV, leker litt, leser bøker og pusler. Jeg lager middag og vi spiser ca. 16:30. Mannen rydder.

Barnet legges 19:00 og da studerer jeg og pappaen til kl 21. Så ser vi et par episoder med et eller annet. Mannen legger seg 22:00 og jeg lager matpakker til barnet før jeg legger meg.

Synes hverdagen er rutinepreget og deilig. 

Anonymkode: a59da...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...