Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir, som forventet, utsatt for svertekampanje av en narsissist. Jeg vet heldigvis ikke hva han sier om meg, men det er ikke pent. Noen få skjønner det er BS. Resten kan jeg ikke forsvare meg mot og jeg må bare anse dem som tapte venner. Det har pågått i snart tre år nå. Blir slike aldri ferdig med å kverne på løgner og piss? Jeg synes dette er vanskelig. Har null kontakt med idioten nå, men likevel er han fortsatt en real pain i the ass i livet mitt. Må de stryke med for at man skal få helt fred, eller må jeg flytte til Japan?? Jeg vet mye om hvordan jeg skal takle en slik person, men jeg synes likevel det er tøft å deale med de negative følelsene, sinnet osv som følger med.
Noen som har det likt? 

Anonymkode: f5242...d81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å leve livet som normalt. Vær den du er. Hvis du føler negative følelser og viser dette til andre får narsissisten den responsen h*n er ute etter. Avhengig av hva h*n sier, kan reaksjonen bygge opp om svertekampanjen. Så fortsett å være den du er. Det kan imidlertid ta en del år før folk skjønner at det er løgner som svirrer rundt. Noen mister man som venner under slike omstendigheter. Noen mister til og med familie, når eks-ektefellen er narsissist. Noen må bytte omgangskrets totalt. Det er trist, men sånn er det dessverre.

Jeg har ikke erfart at narsissister slutter å spre løgner, men det kan bli mindre med årene når de har nye ofre å fokusere på.

Anonymkode: efeee...3da

Skrevet
På 7.9.2020 den 16.06, AnonymBruker skrev:

Det eneste du kan gjøre er å leve livet som normalt. Vær den du er. Hvis du føler negative følelser og viser dette til andre får narsissisten den responsen h*n er ute etter. Avhengig av hva h*n sier, kan reaksjonen bygge opp om svertekampanjen. Så fortsett å være den du er. Det kan imidlertid ta en del år før folk skjønner at det er løgner som svirrer rundt. Noen mister man som venner under slike omstendigheter. Noen mister til og med familie, når eks-ektefellen er narsissist. Noen må bytte omgangskrets totalt. Det er trist, men sånn er det dessverre.

Jeg har ikke erfart at narsissister slutter å spre løgner, men det kan bli mindre med årene når de har nye ofre å fokusere på.

Som sagt, jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til dette på en praktisk nivå. Gjør det som du beskriver. Men å takle det følelsesmessig synes jeg er til tider veldig vanskelig uansett. I tillegg driver denne narsissisten og uttrykker påtatt omsorg for stakkars meg som må ha det så vondt og ensomt nå. Sannheten er at han bryr seg egentlig ikke. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til dette på en praktisk nivå. Gjør det som du beskriver. Men å takle det følelsesmessig synes jeg er til tider veldig vanskelig uansett. I tillegg driver denne narsissisten og uttrykker påtatt omsorg for stakkars meg som må ha det så vondt og ensomt nå. Sannheten er at han bryr seg egentlig ikke. 

Slik jeg taklet og kom over det emosjonelle var å jobbe for å finne ut av hvorfor jeg følte det slik. Altså ikke bare det åpenbare. Jeg gravde virkelig dypt. Det tok flere år. Vi kan alltid møte situasjoner i livet som sårer oss, o.l. Derfor syntes jeg det var verdt å jobbe med meg selv for å takle det. Jeg ville ikke rømme fra situasjonen. Jeg ville lære meg å akseptere det slik det var og finne løsninger som styrker meg på de punktene.

Det er ikke alle som ville satt av så lang tid som jeg gjorde. Jeg hadde ikke bare én narsissist i livet, men flere som på hver sin kant har drevet spillene sine. For noen år siden var jeg usikker på om jeg noen gang kom til å klare å slappe av og være ordentlig lykkelig. Idag vet jeg at jeg ikke bryr meg om hva andre tenker om meg og om de tar avstand på falske premisser. Jeg bryr meg ikke om hva narsissistene sier om meg for å virke som om de er empatiske slik at andre skal tro dem. To av narsissistene er fremdeles i livet mitt, men jeg forteller ingenting personlig til dem (selv om i hvert fall én av dem får vite litt av det gjennom andre). Jeg vet at én av dem fremdeles lager løyner om meg til familiemedlemmer. Det har vært en del svært grove løyner. Vridning på sannheten og det nytter ikke å ta det opp for vedkommende bare snur om på fakta slik at det virker som om jeg er den frekke og vedkommende er offer. Ingen vits i å prøve å snakke om det en gang. Det er leit at de tror narsissisten. Jeg vet at uansett hva jeg hadde sagt så hadde det vært mitt ord mot narsissistens ord som har bygget opp dette helt fra barndommen. Men det kan jeg ikke gjøre noe med. Det er ikke sikkert at familien min kommer til å ville ha noe med meg å gjøre på et punkt i fremtiden. Det er selvsagt veldig trist. Den andre narsissisten har jeg heldigvis ikke noen felles venner med, men vedkommende har prøvd å kontakte nye kjærester.

Så lenge jeg lever livet mitt fredelig, holder et stykke avstand til narsissisten(e) så godt jeg kan og gjør det beste på min kant så er det ingen vei utenom enn å akseptere det. Uavhengig av om det er narsissister innblandet eller ei, så kan folk tenke så mangt om andre og dikte opp det de ikke vet. Så lenge jeg gir mine og meg selv det som gir oss mening og kjærlighet i livet så er det det som teller. Nå vet jeg hvem jeg er, stoler på meg selv igjen, vet hva jeg trenger å gi meg selv, samt hvordan jeg evaluerer og godkjenner meg selv. Hva andre tenker om meg er deres sak. Jeg har klart å komme meg videre på en måte som gjør at jeg elsker livet og ikke er redd for å stole på andre. Tror faktisk ikke jeg bekymrer meg for noe lengre. Jeg er klar for å møte enhver situasjon i livet. Ironisk nok er det takket være narsissistene i livet mitt. De identifiserte ethvert sårt punkt i meg slik at jeg kunne jobbe med de punktene.

Jeg forteller dette fordi jeg vil dele med deg at det er mulig å komme til et slikt punkt.

Jeg forstår deg så godt i det vonde du føler. Jeg var der tross alt selv. Hva er det du synes er tungt å takle følelsesmessig? Kanskje jeg kan gi litt mer konkrete råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...