AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 For meg blir dette for dumt. Jeg er godt voksen, og vet at dersom jeg sitter ute og fryser om kveld/natt har jeg rennende nese "dagen derpå". Så jeg satt ute i går kveld. Det ble sent. Og det ble "vind&vin". Solgangsbrisen var iskald og jeg var ikke godt nok kledd. I dag renner nesa og jeg nyser. Hysteriske venner vil at jeg skal testes for Covid-19. Men altså: Jeg har sittet ute på kalde kvelder i flere tiår. Dagen etter renner det fra nesa. Man får vel ikke Covid-19 av å sitte ute en kald høstkveld? Jeg var ikke i nærkontakt med noen. Nei, jeg tester meg ikke.... Det blir for dumt. Enig? Anonymkode: caa34...e5c 12
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Enig. Men det er ikke jeg som eventuelt blir sittende alene fordi alle vennene mine er redd for smitte. Anonymkode: ce1a2...77f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Helt enig. Skjønner dog ikke hvorfor du forteller at du har rennende nese 🤷♀️ Har hatt det 3 ganger i år, men holder kjeft om det så jeg slipper hysteri. Anonymkode: 611b3...60f 18
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Du gjør hva du vil. Men hadde du dukket opp med luftveissymptomer på min jobb så hadde du blitt sendt rett hjem og fått mange stygge blikk. Anonymkode: 573a0...de8 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Det er mest sannsynlig bare en vanlig forkjølelse, jeg ville sett det an. så om du blir være burde du teste deg. Anonymkode: 63b20...735 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Nysing er ikke et symptom. Legen min nøs som heia for et par uker siden. Han er med i en studie (var en av de første med påvist korona), så han får jobbe på sykehuset ved nysing. Regner med han blir testet jevnlig eller noe, jeg spurte ikke, men han sa i hvert fall at han hadde hatt korona og at nysing ikke var et symptom. Når det er sagt, så mener jeg det er bedre å være hysterisk enn for laidback her, altså. Er du syk, kan det ha skjedd for dagevis siden. Så smitter du andre, fordi du nekter å være "hysterisk". Hvilken risiko man ønsker for seg selv, får være opp til enhver, men å smitte andre er kjempeskummelt. Det er det som bekymrer meg, og det er det som fikk meg til å teste meg da jeg var forkjølet sist. Anonymkode: aaed6...657 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 man blir ikke syk av å sitte ute hvis man ikke er smittet av noe. Det er ikke vinden fra i går kveld som blåser gjennom nesa di nå. Du trenger ikke å teste deg, men ulempen er at du må holde deg hjemme til du er helt symptomfri. Hvis du tester deg derimot, og får en negativ test, kan du gå på jobb og skole når du er feberfri og har god almenntilstand, selv om du har litt restsymptomer. Anonymkode: 37b7a...d2f 14
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: man blir ikke syk av å sitte ute hvis man ikke er smittet av noe. Det er ikke vinden fra i går kveld som blåser gjennom nesa di nå. Du trenger ikke å teste deg, men ulempen er at du må holde deg hjemme til du er helt symptomfri. Hvis du tester deg derimot, og får en negativ test, kan du gå på jobb og skole når du er feberfri og har god almenntilstand, selv om du har litt restsymptomer. Anonymkode: 37b7a...d2f Dette er riktig. Mine barn og jeg har litt smått igjen med restsymptomer, men vi er testet og går nå på skole og jobb. Anonymkode: 7efad...aaa 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Hvis du har vært hjemme de siste to ukene uten å møte andre, eller å ha gått på butikken/jobb, så trenger du ikke teste deg. Har du derimot vært ute av dørene så kan du likevel ha fått viruset, selv om dette symptomet dukket opp dagen etter du var ute. Dette symptomet kan også bare være en mild forkjølelse og så kan du likevel ha viruset i tillegg. Anonymkode: 3ee9d...49a 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 Kulde gjør kroppen mindre motstandsdyktig mot virus. Så noe du har hatt i kroppen en stund eller plukket opp i går brøt ut nå, fordi du ble kald. Det skjedde med meg tidligere i sommer. Hadde vært alene en uke, men sammen med en forkjøla person uka før. Ble iskald en dag det regnet, og syk neste dag. Jeg blir også "alltid syk når jeg blir kald", men det må jo nødvendigvis noe virus med i bildet. Med mindre det er kun rennende nese etter en lang kald tur, men det går jo over på noen timer. De vennene som mener du må teste deg, var det de du satt ute sammen med? Isåfall burde du teste deg, så de slipper å gå og bekymre seg. Kanskje de må la vær å besøke foreldre pga deg, eller jobber i helsevesenet og må være overforsiktige. Hvis du ikke traff dem eller har planer med dem/andre kan du jo forsåvidt vente til det går over. Anonymkode: 45193...352 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjør hva du vil. Men hadde du dukket opp med luftveissymptomer på min jobb så hadde du blitt sendt rett hjem og fått mange stygge blikk. Anonymkode: 573a0...de8 Ingen med allergi eller en kronisk, ikke-smittsom sykdom i ØNH har blitt sendt hjem fra min jobb, og jeg jobber i helsevesenet med immunsupprimerte. Anonymkode: 68aa4...e3f 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen med allergi eller en kronisk, ikke-smittsom sykdom i ØNH har blitt sendt hjem fra min jobb, og jeg jobber i helsevesenet med immunsupprimerte. Anonymkode: 68aa4...e3f det er jo åpenbart ikke det som er tilfellet her. Anonymkode: 37b7a...d2f 3
Konungr Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Du blir ikke syk av kulde. Det kan midlertidig redusere immunforsvaret men det er ikke det som gjør deg syk. Noen har smittet deg med noe, ganske enkelt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 3 timer siden, Konungr skrev: Du blir ikke syk av kulde. Det kan midlertidig redusere immunforsvaret men det er ikke det som gjør deg syk. Noen har smittet deg med noe, ganske enkelt. Det er bare tull. Jeg sitter ofte alene på balkongen om kveldene. Er det for kaldt slik at jeg fryser, renner nesen min dagen etter. Vanskelig å bli smittet av noen når man sitter alene. Anonymkode: caa34...e5c 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: det er jo åpenbart ikke det som er tilfellet her. Anonymkode: 37b7a...d2f Det gir jo også "luftveissymptomer", dohh. Anonymkode: 68aa4...e3f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #16 Skrevet 7. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gjør hva du vil. Men hadde du dukket opp med luftveissymptomer på min jobb så hadde du blitt sendt rett hjem og fått mange stygge blikk. Anonymkode: 573a0...de8 Som om noen bryr seg om deres stygge blikk. Herregud, folk ødelegger bare for seg selv og gjør eget liv kjipt ved å hate alt og alle. Anonymkode: 0c961...56e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #17 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, Konungr skrev: Du blir ikke syk av kulde. Det kan midlertidig redusere immunforsvaret men det er ikke det som gjør deg syk. Noen har smittet deg med noe, ganske enkelt. Hvis man har rennende nese og nysing som eneste symptom, er det ingen sykdom. Anonymkode: 0c961...56e 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #18 Skrevet 7. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er bare tull. Jeg sitter ofte alene på balkongen om kveldene. Er det for kaldt slik at jeg fryser, renner nesen min dagen etter. Vanskelig å bli smittet av noen når man sitter alene. Anonymkode: caa34...e5c At nesen renner betyr ikke at man er syk/smittet av noe. Anonymkode: 42b1c...38f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #19 Skrevet 7. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: At nesen renner betyr ikke at man er syk/smittet av noe. Anonymkode: 42b1c...38f Nei, men rennende nese er også et "symptom på luftveisinfeksjon" som tilsier at man bør testes/gå i karantene, det er vel det som er poenget her. Desto mer surt at man ikke kan få friskmelding hvis alt som feiler en er en forbigående neseirritasjon og ikke en egentlig sykdom. Anonymkode: b10aa...911 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull. Jeg sitter ofte alene på balkongen om kveldene. Er det for kaldt slik at jeg fryser, renner nesen min dagen etter. Vanskelig å bli smittet av noen når man sitter alene. Anonymkode: caa34...e5c Du er vel andre steder enn på balkongen? Det er ikke sånn at du får symptomene dagen etter du har blitt smittet, hvis du har vært noe sted med noen tidligere i uka så kan man ha smitte i seg og Så bryter det ut hvis man blir kald. Anonymkode: f8f77...201 5
Anbefalte innlegg