Gå til innhold

Bo i New York?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har bodd eller bodd i NYC? Hva jobbet du med? 
Hvordan bodde du?
Hvordan var lønnen?
Trivdes du? 

Anonymkode: 18533...9d5

Skrevet

Jeg har ikke bodd der, men har vært der et par ganger og det er ikke et sted jeg kunne tenke meg å bo... Forferdelig overpriset, uhøflige mennesker, stinkende skitne gater, mye kriminalitet og generelt lite av interesse å se på etter at "wow"-følelsen har lagt seg. 

Boston, derimot... Har bodd der i 3 måneder og drar gjerne tilbake.😊Man tar enkelt bussen til NYC derifra hvis man har behov for det. 

Anonymkode: 26758...f09

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bodd der, men har vært der et par ganger og det er ikke et sted jeg kunne tenke meg å bo... Forferdelig overpriset, uhøflige mennesker, stinkende skitne gater, mye kriminalitet og generelt lite av interesse å se på etter at "wow"-følelsen har lagt seg. 

Boston, derimot... Har bodd der i 3 måneder og drar gjerne tilbake.😊Man tar enkelt bussen til NYC derifra hvis man har behov for det. 

VRØVL.....hvor i alle dager har du lest at det er så mye kriminalitet der? NY er faktisk en av verdens tryggeste storbyer, det er heller ikke overpriset om du sammenligner med andre verdens byer. Problemet i NY er å finne seg en jobb som er godt betalt, butikkjobber ol er veldig mye dårligere betalt enn i norge.

Anonymkode: 406ce...1ec

• Liker 6
Gjest RaptorStrike
Skrevet

Kunne gjerne bodd i et brownstone house i Brooklyn, men jeg ville aldri arbeidet i USA.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

VRØVL.....hvor i alle dager har du lest at det er så mye kriminalitet der? NY er faktisk en av verdens tryggeste storbyer, det er heller ikke overpriset om du sammenligner med andre verdens byer. Problemet i NY er å finne seg en jobb som er godt betalt, butikkjobber ol er veldig mye dårligere betalt enn i norge.

Anonymkode: 406ce...1ec

Jeg ble advart av folk som bodde der selv (rotet meg bort på natten i Tribeca). Mye fattigdom og elendighet er det i alle fall. Når jeg sier overpriset så mener jeg ikke bolig, jeg mener alt av varer og tjenester. Å spise ute er svinedyrt og det var jevnt over dårlig kvalitet på maten, i tillegg til dårlig service. 

Kanskje TS kan få seg jobb som servitør? Det kan jo umulig være vanskelig å være bedre enn alle de sure trynene...

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg har mengder erfaring både med Boston og NY.

At du baserer et slikt utsagn på et besøk.... da er det like greit å ikke uttale seg i det hele tatt. 

Anonymkode: 69474...d0a

• Liker 6
Skrevet

TS kan vel starte med å prøve å få oppholdstillatelse i USA. Det er ikke enkelt, om man ikke er student eller turist.

Anonymkode: 868a3...4ff

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Og jeg har mengder erfaring både med Boston og NY.

At du baserer et slikt utsagn på et besøk.... da er det like greit å ikke uttale seg i det hele tatt. 

Anonymkode: 69474...d0a

Hvor mange ganger må man ha vært der for å ha lov til å uttale seg, mener du?

Jeg sier at JEG ikke kunne tenkt meg å bo der, basert på å ha vært der 4 ganger. Hva TS gjør må hun jo avgjøre selv. 

Skrevet

TS kan jo tygge litt på denne før hun begynner å lete etter leilighet i The Big Apple.

59039fac7dea720c3d8b4d01?width=1300&form

Anonymkode: dcf69...ab4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobb i New York, men får ikke oppholdstillatelse, så bor i Oslo 🤣 Veldig godt betalt sammenlignet med tilsvarende stillinger i Norge, men hjemmekontor i årevis er ganske kjedelig.

Vurderer å kjøpe «hytte» i Brasil for å komme på riktig tidssone og få bedre vær etter Corona.

Anonymkode: 8757e...92b

• Liker 3
Gjest RaptorStrike
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobb i New York, men får ikke oppholdstillatelse, så bor i Oslo

Hvordan får du ikke oppholdstillatelse når du har fått jobb allerede?

Skrevet
7 minutter siden, RaptorStrike skrev:

Hvordan får du ikke oppholdstillatelse når du har fått jobb allerede?

Antar det er pga overnevnte flytskjema? Ikke så lett å bosette seg i USA, bare. 

Anonymkode: e859b...14f

Gjest RaptorStrike
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar det er pga overnevnte flytskjema? Ikke så lett å bosette seg i USA, bare. 

Anonymkode: e859b...14f

Har da aldri vært et problem så lenge man faktisk har blitt tilbudt en "ordentlig" jobb. Hvilket jeg vil tro det er snakk om dersom man får lov til å jobbe fra Oslo.

Skrevet
4 minutter siden, RaptorStrike said:

Har da aldri vært et problem så lenge man faktisk har blitt tilbudt en "ordentlig" jobb. Hvilket jeg vil tro det er snakk om dersom man får lov til å jobbe fra Oslo.

Jo da, det har det vært i alle fall i 20 år. Se flytskjemaet.

Anonymkode: 868a3...4ff

• Liker 1
Skrevet

NY er fin by det, så lenge man har mye penger. Ved reiser foretrekker jeg å bo utenfor, og så heller ta toget inn. 
Det er jo også interessant at:

The cost of living is so high that multimillionaire Wall Street bankers are fleeing the city for more affordable housing.

GoBankingRates found that the annual salary needed to live in the state comfortably is $85,656.60 — assuming 50% is spent on necessary expenses, 30% is spent on nonessential items, and 20% is put into savings.

https://www.businessinsider.com/how-expensive-is-new-york-city-mind-blowing-facts-2019-6?r=US&IR=T#new-york-state-as-a-whole-is-outrageously-expensive-as-evidenced-by-a-new-study-from-personal-finance-platform-gobankingrates-the-study-found-that-workers-making-the-states-median-hourly-wage-of-2163-need-to-work-an-average-of-7616-hours-a-week-to-just-to-live-comfortably-1

(Jeg kan ellers ikke relatere til oppholdstillatelse da jeg fikk det ved fødsel). 

Skrevet

En kamerat av meg bodde der et par år, han var veldig ensom i starten og angret på flyttingen selv om NY hadde vært drømmen lenge. 

Men etter en stund fant han seg et nettverk og begynte å elske byen og skulle aldri komme tilbake til fedrelandet.

Og så begynte han å elske kokain enda mer, og så gikk jo det til helvete på første klasse og han måtte dra hjem igjen, men det er en annen og lang historie. Har kanskje ikke så mye med akkurat NY å gjøre, men litt - bare jeg kjenner til sånn fire personer med mer eller mindre samme skjebne i byen. Helt vanlige smarte folk i prestisjejobber. Du blir eksponert for den del drugs der. Men det kan man jo fint avstå så klart :) 

Anonymkode: cebce...044

Skrevet

Jeg har bodd i Boston i studiesammenheng, og har besøkt New York. I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde lagt opp studiene slik at jeg kunne studert i New York. Ikke at jeg på noen måte angrer Bostonoppholdet, det var fantastisk,  men å kunne bo i New York for en periode hadde toppa det. Og da tror jeg som student ville vært det mest gjennomførbare. 

Anonymkode: 0fbe0...c6f

Skrevet

Har besøkt New York flere ganger.  Kunne aldri tengt meg å bo der.  En skitten, nedslitt by.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd og jobbet i NYC i 4 år, er noen få år siden. Betalte den gang husleie på noe som tilsvarer ca 26 000 kroner idag, jobbet med Hedgefond og tjente veldig bra. Hadde på gode måneder 200 000-400 000 i måneden i lønn. Men har fordel av amerikansk statsborgerskap  siden jeg ble født i USA av norske foreldre, litt enklere både med å bo og jobbe. Har bodd flere steder i USA, og studerte der borte også. Idag kunne jeg ikke tenkl med å hverken bo eller jobbe i USA, flyttet hjem når jeg fikk barn, eller rett etter nummer 2 ble født. Ønsket ikke at barna våre skulle vokse opp i USA

Anonymkode: 9950c...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...