Gå til innhold

Ok å dra på jobb med litt tett og rennende nese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på kontor med god plass mellom de ansatte. Jeg hadde litt vondt i halsen forrige uke og hadde hjemmekontor da. Har følt meg helt fin ellers og har vært fin i flere dager. I dag har jeg vært tett i nesen og det renner litt.

Er det Ok å dra på jobb i morgen? Skulle symptomene forverre seg drar jeg selvfølgelig ikke men litt snufsing burde vel gå greit? 

Anonymkode: 5551d...429

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde hjemmekontor forrige uke, kan du ikke ha det nå? 

Du har sikkert ikke korona, men om du smitter andre med noe så kan det hende at de må teste seg, karantene, mas og styr. 

Bli hjemme til symptomfri, mye bedre for alle. 

Skrevet

Jeg dro på sykehuset med rennende nese. Ser ikke problemet, det er ikke et symptom på korona. 

Anonymkode: 24739...7c8

Skrevet

hvis du ikke har tatt en test, så må du holde deg hjemme til du er helt symptomfri.

Hvis du har tatt en test, må du holde deg hjemme mens du venter på svar.

Hvis du har testet deg, og testen er negativ kan du gå på jobb og skole når du er feberfri og har god almenntilstand, selv om du har litt restsymptomer.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

Et par sitater fra FHI:

Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til de har fått svar. Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon. Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Hvis du har bekreftet eller sannsynlig covid-19 må du i tillegg være isolert i minst 3 døgn etter symptomfrihet og minst 8 døgn etter symptomdebut.

Hovedregelen er at du som venter på prøvesvar skal holde deg hjemme til du har fått svar. Du skal ikke gå på jobb eller skole, du skal ikke ta offentlig transport eller oppsøke offentlige steder, og du skal holde god avstand til alle andre enn dine nærmeste. Dine husstandsmedlemmer behøver ikke å være i karantene, heller ikke husstandsmedlemmer som jobber i helsetjenesten.

Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

Anonymkode: 80390...c92

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvis du ikke har tatt en test, så må du holde deg hjemme til du er helt symptomfri.

Hvis du har tatt en test, må du holde deg hjemme mens du venter på svar.

Hvis du har testet deg, og testen er negativ kan du gå på jobb og skole når du er feberfri og har god almenntilstand, selv om du har litt restsymptomer.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/avstand-karantene-og-isolering/

Et par sitater fra FHI:

Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til de har fått svar. Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon. Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Hvis du har bekreftet eller sannsynlig covid-19 må du i tillegg være isolert i minst 3 døgn etter symptomfrihet og minst 8 døgn etter symptomdebut.

Hovedregelen er at du som venter på prøvesvar skal holde deg hjemme til du har fått svar. Du skal ikke gå på jobb eller skole, du skal ikke ta offentlig transport eller oppsøke offentlige steder, og du skal holde god avstand til alle andre enn dine nærmeste. Dine husstandsmedlemmer behøver ikke å være i karantene, heller ikke husstandsmedlemmer som jobber i helsetjenesten.

Ved negativ test kan du gå tilbake på jobb/skole når du er i god allmenntilstand (det vil si at du føler deg frisk og er feberfri), selv om du fortsatt har noen symptomer på luftveisinfeksjon.

Tett og rennende nese er ikke luftveisinfeksjon

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde holdt meg hjemme.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tett og rennende nese er ikke luftveisinfeksjon

du regner ikke nesen til luftveiene?

TS skriver at hun begynte med vondt i halsen, og fortsatte med tett nese (= hovne slimhinner) som renner. Det er en luftveisinfeksjon. 

Men jeg er enig i at rennende nese alene ikke er et covid-19-symptom. Men det er ikke det TS beskriver.

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro på sykehuset med rennende nese. Ser ikke problemet, det er ikke et symptom på korona. 

FHI har laget en oversikt over symptomer ved covid-19, forkjølelse, influensa og allergi. Her står alle ts sine symptomer listet opp som mulige covid-19-symptomer - ikke som hovedsymptomer, men "noen ganger". Altså ikke vanlig, men heller ikke utelukket som du ser ut til å mene.

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du regner ikke nesen til luftveiene?

TS skriver at hun begynte med vondt i halsen, og fortsatte med tett nese (= hovne slimhinner) som renner. Det er en luftveisinfeksjon. 

Men jeg er enig i at rennende nese alene ikke er et covid-19-symptom. Men det er ikke det TS beskriver.

Nei, ts skriver at hun hadde litt vondt i halsen, ble frisk og har nå litt rennende nese. 

Visste ikke at det var luftveisinfeksjon. Skulle kanskje ikke møtt opp hos tannlege og på sykehuset, da 🙈

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ts skriver at hun hadde litt vondt i halsen, ble frisk og har nå litt rennende nese. 

Visste ikke at det var luftveisinfeksjon. Skulle kanskje ikke møtt opp hos tannlege og på sykehuset, da 🙈

Herregud så gjennomført dum det går an å bli.

Anonymkode: 16971...50e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så gjennomført dum det går an å bli.

Anonymkode: 16971...50e

Bare for å toppe det hele, så hadde jeg feber i tillegg (men visste det ikke før de målte på sykehuset). Slikt skjer. Tviler på at jeg har korona. Aldri hørt at man skal holde seg hjemme pga litt snørr. 

• Opprett ny...