Gå til innhold

Regler i bonusfamilien, mine og dine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en gjeng på fem, jeg har et barn og kjæresten min to. Vi bor ikke sammen, men vært sammen i 3.5 år. Vi prøver å være sammen i helger og ferier, men det er litt sporadisk. Ungene fungerer stort sett bra. Min er minst så kan være litt irriterende lillebror, pluss han har hyperkinetiske vansker. Problemer mitt er at jeg føler jeg må vike på alle rutiner og regler og innfinne meg med hans, ellers gidder han ikke ses alle sammen. Den eldste hans er 12 og skal legge seg 22.30 i helgene. Jeg trenger en times tid før jeg legger meg uten barn og bare ha litt voksentid. Min kjæreste mener å sitte med den eldste er like hyggelig og vil gjerne ha han oppe til vi legger oss typ 00. og ikke 22.30 som vi har avtalt. Om han vil være oppe lenger så greit for meg det, men da må han kunne sitte på eget rom. 15 timer med barn konstant blir litt mye syns jeg. Han skal se film på TV og være oppå oss. Sånn er det med mye. Spilletid og regler, matrutiner osv. Er jeg urimelig som mener at jeg burde ha en stemme i ting og ikke bare han og hans unger? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er deilig med egentid, men når ungen er 12-13 år er løpet kjørt. 

Endret av Brunello
  • Liker 25
Skrevet

Sånn er det med eldre barn og jeg synes også det er koselig i helgene å sitte lengre oppe med barna. Se film, skravle og ha tid sammen.

Egentid får jeg på morgenen når dovendyra sover 😅😂

Anonymkode: d51ce...980

• Liker 26
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

Etter at ungene ble 12 år, ser vi dem knapt lengre her i huset. De ser på film, spiller, er sammen med venner osv. 

De sitter i hvert fall ikke sammen med oss i sofaen og holder oss i henda. 

Skrevet
5 minutter siden, Brunello skrev:

Jepp. 

Skrevet

Bare jeg som synes midnatt er for sent for en 12-åring? 

Jeg er stemor til en 12-åring og hun er aktiv hele dagen med skole, venner og trening tre dager i uken, hun kan strekke det til 23 men da er det leggetid.

Anonymkode: 2bd9a...d58

• Liker 15
Skrevet

Det er noen intense år fra ca 12 år til de trekker seg mer tilbake på eget rom/med venner etc om kvelden... 😅 

Lengter etter voksentid selv, men kan ikke forvise noen fra stua.. Her er det min som er 12, hans er noen PR yngre... de legger seg først, men ikke så mye tidligere.

Anonymkode: cb962...49d

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare jeg som synes midnatt er for sent for en 12-åring? 

Jeg er stemor til en 12-åring og hun er aktiv hele dagen med skole, venner og trening tre dager i uken, hun kan strekke det til 23 men da er det leggetid.

I helgen?

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Det er sånn det blir med eldre barn, man mister voksentida på kvelden. Dette har ikke noe med hvem sine barn det er.

Og nei, jeg hadde ikke godtatt at en ny partner forviste sønnen min noe sted fordi partneren ville ha voksentid i sofaen hver kveld. Da kunne heller partneren min ha gått noe sted for alenetid.

Yep. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helgen?

Ja. Men hun har jo eget rom, og sitter vel på tiltok og chatter med venner. Når hun legger seg og når hun sovner er vel to ulike ting...

Men hun er ikke "forvist" fra stuen, hun trekker seg tilbake selv.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Etter at ungene ble 12 år, ser vi dem knapt lengre her i huset. De ser på film, spiller, er sammen med venner osv. 

De sitter i hvert fall ikke sammen med oss i sofaen og holder oss i henda. 

Det er selvfølgelig en annen problemstilling. Men er barna hjemme og vil være i stua med foreldrene, er ikke alternativet å be de legge seg 2100 for egentid til de voksne.

• Liker 7
Skrevet

Vi har blitt enige om 21.30-22 for de to minste på 9 og 22.30 for den eldste. Det er ikke enetid for meg da men tid for oss voksne sammen. Vi ses jo bare annenhver uke til vanlig så en time på kvelden synes jeg er hyggelig. De sitter oppå oss hele dagen og de minste er oppe 7-7.30. Er ikke det greit at han legger seg 22.30 da og hvis han vil se en film så kan han se Netflix i senga evnt? 

• Liker 1
Skrevet

Vår (snart) 14-åring må legge seg 22.30 i ukedagene, og strekker det litt lengre i helgene. Men hun må legge seg 23 ca. Hun trener 15-18 timer i uken, så vi mener hun trenger ekstra søvn pga det. Vi ønsker jo også å kunne se serier der vi bestemmer - og ikke bare familieunderholdning. Så noen ganger sier også vi at hun må gå på rommet, eller iallefall takle at vi ser noe hun ikke ønsker (om hun vil sitte sammen med oss) Vi tenker det er ok. 

Anonymkode: e961b...d11

• Liker 4
Skrevet

Dersom du har et barn med hyperkinetisk tilstand må du ivareta barnet. Regler og rutiner er viktig for alle barn, men aller mest for disse. Jeg ville ikke viket på reglene og rutinene som jeg visste fungerte best for mitt barn med den tilstanden.

MEN... og det er et stort MEN her. Jeg ville heller aldri forventet at en annen familie skulle tilpasse seg hva som passet meg og mitt barn best. DinSide ikke hvor gammelt barnet ditt er, men det er for eksempel stor forskjell på en 8 åring og en 12 åring sine behov, og det vil være naturlig at barna har ulike regler.

jeg synes det er sent at en 12 åring er våken til midnatt, men dersom 12 åringen ikke tar skade av det (f.els forskjøvet døgnrytme) synes jeg heller ikke man kan si noe på det. Jeg ville aldri akseptert at noen forlangte at mitt barn skulle gå på rommet sitt til et bestemt klokkeslett, og jeg ville aldri kost meg alene med deg i sofaen om du hadde forlangt det av mitt barn. 

Anonymkode: fd124...42d

• Liker 14
Skrevet

Nå er jo ikke vi sammen alle sammen hver helg, så hva de gjør når de er alene er opp til dem. Men de gangene vi er alle synes jeg fint han kan trekke seg tilbake 22.30. Er noe med å kunne se noe på TV som ikke har 12 årsgrense og kunne prate litt sammen uten barn en liten stund..

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Tigerlilje82 skrev:

Vi har blitt enige om 21.30-22 for de to minste på 9 og 22.30 for den eldste. Det er ikke enetid for meg da men tid for oss voksne sammen. Vi ses jo bare annenhver uke til vanlig så en time på kvelden synes jeg er hyggelig. De sitter oppå oss hele dagen og de minste er oppe 7-7.30. Er ikke det greit at han legger seg 22.30 da og hvis han vil se en film så kan han se Netflix i senga evnt? 

Det kan ikke du bestemme. Om han syns det er greit ville han vel gjort det, og hvis faren syntes det var greiest, ville han ha innført det. Men far og sønn syns det er hyggelig å være sammen. Dere må skaffe barnevakt for å ha date uten barn. 

Anonymkode: 176d7...596

• Liker 14
Skrevet

Det der må du nesten bare venne deg til. 

Det er ingen alenetid på kvelden noen år. Iallefall ikke i helger. Vi har felles barn, og det hjelper ikke på dette. 

Anonymkode: e1bd1...2ba

• Liker 10
Skrevet

Skal barna få bestemme og overta tronen helt hele døgnet liksom? 

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, Tigerlilje82 skrev:

Det er da ikke oss du skal spørre om lov, dette er selvfølgelig opp til faren. Og hadde det vært greit for faren så hadde du ikke laget denne tråden.

Akkurat nå, Tigerlilje82 skrev:

Skal barna få bestemme og overta tronen helt hele døgnet liksom? 

Nei, faren bestemmer hva som er greit for sin sønn. Forhold deg til det.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...