Gå til innhold

Handler kosthold og livsstil først og fremst om slankin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom inn her fordi jeg trodde dette underforumet skulle handle om kosthold og livsstil. Men så viste det seg å bare være et slags slankeforum! 99% av trådene her handler om kalorier, slanking, dietter og vekt. Nesten ingen snakker om sunt kosthold eller en sunn livsstil.

Tvert imot ser mange av de som er aktive her IKKE ut til å være opptatt av det. 

Men bare sånn for å si hva jeg mener et sunt kosthold er, er det mat laget fra grunnen av, med mye grønnsaker og andre rene råvarer. Mye av det som skrives om her, er sånt som jeg mener ikke er spesielt sunt, som mellombarer, matvarer med kunstig søtning, lettprodukter og andre industriprodukter som ligger svært langt fra normal, naturlig mat, som er det vi har spist i årtusener, og som kroppen vår dermed er tilpasset å spise.

Selv har jeg alltid spist mat laget på "gamlemåten", og jeg har heller ikke hatt vektproblemer. Jeg tror at hovedårsaken til at jeg ikke har hatt problemer med vekten, er at jeg har avstått fra industriprodukter, inkludert brus, smågodt, snacks, McDonald's osv., men heller har lagt vekt på mat som er nærmest der det kommer fra (landbruk, skog/fjell, hav).

Anonymkode: cb1e6...08e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok rett på mange områder tror jeg. Akkurat når man slanker seg så er man kanskje litt mer opptatt av hva man kan spise mer enn hva man bør spise. Jeg tror nok dette er en del av prosessen og at mange etterhvert hopper over til et mer naturlig kosthold (når vektmål blir nådd). Når man slanker seg kan det være lettere å redusere innholdet og spise seg mett, enn å redusere mengden tilstrekkelig. Jeg vil allikevel påstå på egne vegne at jeg spiser sunt og balansert, selv om jeg bruker sukrin (naturlig) istedenfor sukker men også kunstig erstatningsvarer (av og til). Vi bruker mye rene produkter, kjøper brød fra baker (tror de baker mer naturlig)eller baker selv, fullfett meieriprodukter (til barna) og slikt. Akkurat nå, under vektreduksjon spiser jeg litt annerledes enn resten av familien, men det kommer til å jevne seg mer ut etterhvert. Egentlig har jeg lite lyst å diskutere søtstoff (i brus), og de rare slankeprodukter som både er fettfri og sukkerfri +++ (og du forstår egentlig ikke hva det består av). Når jeg er tilbake til normalvekt kommer jeg aldri til å røre slikt igjen. :) Men foreløpig fungerer det som kriseløsning en sjelden gang. Ps: gift med en matnatzi, så barna får selvsagt ikke slikt, i tilfelle vi får mer kunnskap etterhvert. Kanskje jeg vil diskutere sunt kosthold på en skikkelig måte om noen måneder, men akkurat nå praktiserer jeg en dobbeltmoral hva jeg spiser selv og hva resten av familien spiser, og hva jeg vet og hva jeg gjør.

Anonymkode: 50878...138

Skrevet

Jeg kan svare for en av de som slanker seg. Her finner jeg svar og råd om kosthold og veien for å endre livsstil. 

Akkurat nå er jeg på vei ned i vekt, men spørsmålene og fokuset vil forandre seg fort når målet er nådd. 

Med tanke på at ca 70% av dagens befolkning er overvektige, så er det fantastisk med et forum som dette, som gir oss muligheten til å gå ned i vekt sammen. 

Kanskje blir vi fler aktive etterhvert her inne med normal bmi og kan snakke om litt annet enn slanking og kosthold på den måten.

Anonymkode: 49dbf...0d3

• Liker 2
Gjest Fallabella
Skrevet

Bli med i min tråd «vi som skal holde vekten» å bidra med dine tanker rundt en sund livsstil istedenfor å bruke tiden din på å klage. Det å slanke seg sammen med andre i dette forumet er genialt, her bryr folk seg om hverandre og drar hverandre opp og frem.

Min tråd handler ikke om slanking. Den handler om hvordan man best lever for å ha en glad kropp.

Skrevet

Jeg er enig med TS her. Synes de aller fleste kategoriene her inne omhandler kalorier, trening ol. Blir skremt av hvor ekstremt opphengt enkelte er i kalorier, er helt krise dersom man har spist 10 kcal mer enn dagsbehovet (satt på spissen). Jeg har full forståelse for at når man slanker seg, så må man begrense matinntaket. Men er det strengt tatt nødvendig å veie hver eneste ting man inntar, istedenfor å ta det på øyemål? Alle vet jo at 4 poteter veier mer enn 2. 

Anonymkode: a6308...62b

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av kosthold, trening og livsstil. Herunder at alt er lov, men moderasjon er stikkordet. 

Men svarer jeg her inne blir jeg hamret ned av de som fronter lavkarbo, 5:2, dietter og slanking, og ikke minst "trening er gram, mat er kilo". Alle er ute etter en quick-fix. 

Det finnes ikke et miljø her inne for å diskutere riktige og langvarige valg, og en sunn og balansert livsstil. 

Anonymkode: 1e81a...61d

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kom inn her fordi jeg trodde dette underforumet skulle handle om kosthold og livsstil. Men så viste det seg å bare være et slags slankeforum! 99% av trådene her handler om kalorier, slanking, dietter og vekt. Nesten ingen snakker om sunt kosthold eller en sunn livsstil.

Tvert imot ser mange av de som er aktive her IKKE ut til å være opptatt av det.

Anonymkode: cb1e6...08e

Hvis jeg ikke husker feil var det tidligere et underforum hvor trening, slanking osv. var samlet, men så ble det delt fordi det var mange innlegg og det var praktisk å holde disse delt. Det nye navnet på forumet for kosthold ble dermed "Kosthold og livsstil", men det var jo veldig knyttet til trening og vektnedgang; tror det er litt derfor at underforumet er slik det er. Jeg tror også at for mange så er det et naturlig sted på veien til en sunn livsstil - man vil kanskje ned i vekt først, før man finner ut hva man vil gjøre på lang sikt.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig med TS her. Synes de aller fleste kategoriene her inne omhandler kalorier, trening ol. Blir skremt av hvor ekstremt opphengt enkelte er i kalorier, er helt krise dersom man har spist 10 kcal mer enn dagsbehovet (satt på spissen). Jeg har full forståelse for at når man slanker seg, så må man begrense matinntaket. Men er det strengt tatt nødvendig å veie hver eneste ting man inntar, istedenfor å ta det på øyemål? Alle vet jo at 4 poteter veier mer enn 2. 

Anonymkode: a6308...62b

Jeg tror at veldig mange faktisk blir overrasket når de finner ut hvor mange kalorier som er i forskjellige ting. "Folk flest" vet ikke at det er mer kalorier i søtpotet enn i kålrot, hvor mange kalorier som er i en brødskive eller i en spiseskje med olje. Å telle kalorier hjelper til med å forstå hvor man kanskje kan stramme inn og om man ligger langt over dagsbehovet. Selv var jeg normalvektig (og av og til undervektig) frem til slutten av tredveårene. Så la jeg på meg 7 kilo, og brukte i fjor LifeSum til å telle kalorier et par måneder. Jeg syntes det var interessant og motiverende å gå ned i vekt på den måten. I år ønsket jeg å gå ned litt til, og da gikk jeg for en helt annen måte, nemlig Whole30 (en måned uten melkeprodukter, kornprodukter, sukker, alkohol, osv.) Det funket som bare det, og etter at måneden var over har jeg fortsatt å spise 80-90% slik, altså masse grønnsaker, frukt, egg, fisk (jeg spiser ikke kjøtt men de fleste gjør det på Whole30) og har fortsatt å sakte gå ned. For meg var begge måter riktige der og da. Selv om Whole30 har gitt meg en mye sunnere livsstil, var kaloritelling noe som fungerte fint for meg mens jeg holdt på med det, og jeg tror det er slik for mange.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...