Gå til innhold

Har du Prince 2 sertifisering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tatt denne? Er den verdt pengene? Vurderer den selv, har jobbet som prosjektleder i noen år allerede og lurer derfor på om det er bortkastede penger eller om det faktisk er lærerikt.

Anonymkode: ce3e9...952

• Liker 1
Skrevet

Nei, gikk for Marlboro 1.

Anonymkode: e4e17...536

• Liker 6
Skrevet

jeg har prince 2. Det var et kurs jeg fikk gjennom tidligere arbeidsgiver. Det var fornuftige greier og belyste viktige deler av prosjektstyring som var litt usnakka men som alle egentlig kunne. Det var en fin bevisstgjøring av elementer og prosesser i en prosjektgjennomføring. Der hadde vi mange flinke prosjektledere som allerede mer eller mindre jobbet etter disse metodene.

Men jeg hadde ikke betalt for dette selv. Det er mye bedre læring å jobbe i noen prosjekter med gode og dårlige ledere slik at du selv ser hva som fungerer

Anonymkode: 87be1...c9f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har tatt det. Arbeidsgiver skolerte alle som jobbet med prosjekter i dette, for det skulle bli den nye metoden vi jobbet etter. 

Jeg opplevde det som litt både og. Dels var det mye kjent prosjektledelsesteori, dels var det noen gode perspektiver som var bra å ha med seg videre i prosjektlivet, og dels var det en haug med særord og sære begreper som er både vanskelige og tilnærmet umulige å huske i det virkelige liv. 

I Prince 2 er en leveranse et produkt. Leveransene til prosjektet er derfor et prosjektprodukt. Og så må du jo beskrive hva prosjektet skal levere, så da lager du en prosjektproduktbeskrivelse. (Og sånn kan det fortsette for stort sett alt som skal med i prosjektet. Det lages en hel haug med sammensatte ord, og noe av det du testes i, er om du har forstått bruken av disse sammensatte ordene.)
Det må også tas med at en del kjente prosjektbegreper får annen mening i Prince 2 enn du som kan litt prosjekt er vant til at de har. 

Etter min mening finnes det mange bedre kurs i prosjektledelse, som vil gi deg mye mer dersom du trenger faglig påfyll. 

Det tror jeg arbeidsgiveren min har oppdaget også, for etter å ha kurset "alt og alle" i Prince 2, så viser det seg at det i praksis ikke følges uansett. Det er andre prinsipper som brukes i større utstrekning. 

Anonymkode: 53146...637

• Liker 4
Gjest Thoringen
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som har tatt denne? Er den verdt pengene? Vurderer den selv, har jobbet som prosjektleder i noen år allerede og lurer derfor på om det er bortkastede penger eller om det faktisk er lærerikt.

Anonymkode: ce3e9...952

Har hatt det gjennom jobben, som var et softwareutviklingsfirma. Jeg skal være ærlig på at dette for mine del var bare noe som jeg skulle bli kjent med som en del av min utvikling som ansatt.

Selve sertifiseringen som er på to nivåer ser jeg ikke som veldig viktig hvis du er "dyktig" prosjektleder som har hatt erfaring med mange ulike prosjekter og aller helst i forskjellige firmaer.

For vår del spilte det rolle for at vi vant offentlige anbud hvor Prince 2 var etterspurt. Enkelte offentlige instanser i Norge skal jo jobbe etter Prince 2 metode (om de gjør det er en annen ting).

Skrevet

Jeg har Prince 2 foundation, og det var nyttig som uerfaren prosjektleder. Det er også nyttig å ha på cv-en da en del jobbannonser krever dette.  Kan være nyttig om du kommer til en organisasjon som jobber etter dette (hvis du er konsulent?), da forstår du bedre. 

Anonymkode: 5d1c6...428

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har det, bruker den ikke i min jobb som innebærer mye prosjektledelse. Metodikken er noe utdatert når man jobber med smidige leveranser 😉

Endret av Summeer
  • Nyttig 1
Gjest Thoringen
Skrevet
1 hour ago, Summeer said:

Jeg har det, bruker den ikke i min jobb som innebærer mye prosjektledelse. Metodikken er noe utdatert når man jobber med smidige leveranser 😉

Vel, de har jo noe som heter Prince2 Agile nå om dagen 🤷‍♂️ ...

Skrevet

Hadde PRINCE på jobben for noen måneder siden. Enten var kursopplegget krise eller så er PRINCE ubrukelig, faktisk mulig begge deler. Ikke betal for det selv i det misnte

Anonymkode: 55455...877

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier. Alle prosjektledere hos oss tar denne, betalt av jobben. Jobber i konsulentbransjen, mange kunder «krever» den på prosjektlederen. Det er også eneste grunn at folk tar den. Selve kurs er ikke spesielt nyttig. Og begynner å bli utdatert, for IT ihvertfall er det veldig merkbart. 

Har du erfaring med prosjektledelse og ser etter en jobb, vil det kurset hjelpe deg til å få CVen din høyre opp i bunken. Har du allerede jobb og ønsker å bli bedre i den, ta en annen kurs. :) 

Anonymkode: dfca6...cac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
12 timer siden, PzMan skrev:

Vel, de har jo noe som heter Prince2 Agile nå om dagen 🤷‍♂️ ...

Jo, men selv den er håpløst utdatert når man leverer daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...