AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Hva forventer dere foreldre av treneren/trenerne til barna deres? Dette er en generell diskusjon, er ikke knytte opp mot spesielt gren. Hvor mye tid forventer dere at de skal bruke? Bør de bruke tid på andre lag hvor eget barn ikke er med? Hvis årskullet er for mange til bare et lag. Skal de jobbe dugnad på lik linje som de andre foreldrene? Bør de følge opp barna individuelt? Gi de egne opplegg osv. Lage differensierte opplegg på trening? Følge ekstra opp de som er på et lavere nivå? Ikke nivådele de selv om kretsene legger opp til det? Bare litt tanker etter diskusjonen i den andre tråden. Bare fyll på med andre problemstillinger. Anonymkode: f1736...efb
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Alt dette avhenger av alder og evt. betaling fra klubben. Anonymkode: add04...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva forventer dere foreldre av treneren/trenerne til barna deres? Dette er en generell diskusjon, er ikke knytte opp mot spesielt gren. Hvor mye tid forventer dere at de skal bruke? Bør de bruke tid på andre lag hvor eget barn ikke er med? Hvis årskullet er for mange til bare et lag. Skal de jobbe dugnad på lik linje som de andre foreldrene? Bør de følge opp barna individuelt? Gi de egne opplegg osv. Lage differensierte opplegg på trening? Følge ekstra opp de som er på et lavere nivå? Ikke nivådele de selv om kretsene legger opp til det? Bare litt tanker etter diskusjonen i den andre tråden. Bare fyll på med andre problemstillinger. Anonymkode: f1736...efb Får trener lønn? Anonymkode: f2bf4...a54
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Frivillige trenere, ingen lønn. Må også betale kontingent til idrettslaget for å få lov til å være trener. Kom gjerne med egne erfaringer ifht betaling/kontigentsum/alder. Her tenker jeg innen grunnskole-alder. Gå gjerne ut fra egne erfaringer. Både som foreldre, men trenere kan også fortelle om hvilke forventinger de opplever fra foreldre. Anonymkode: f1736...efb
Sinte-my Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Har vært trener og lagleder for fotballaget til min sønn. Betalte klubbkontigent, men ikke treningsavgift. Brukt endel helger på trenerkurs. Drev aldri med forfordeling av min sønn. Alle guttene fikk like mye spilletid, og like mye veiledning på treningene. Noe differensiering gjorde vi, for alt alle skulle få mest mulig ut av treningene. Helt i tråd med hva NFF anbefaler. Vi grupperte ungene etter ferdigheter, og sørget for en jevnest mulig fordeling. Samme under kampøving. Brukte utallige timer på laget, men ville aldri drømt om å gi min sønn fordeler av den grunn. Engasjementet mitt ga like mye til min sønn som resten av guttene. Noe annet ville for meg blitt helt feil.
^^Belle^^ Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Mannen min er trener for datteren vår (4.klasse). Han bruker utallige timer på det uten betaling, og medlemskontigent må fremdeles betales. Det eneste godet (forutenom gleden til jenta vår selvsagt) vi har er at vi (= vår familie) slipper å stå dugnad i kiosken. Jeg baker uansett ofte kaker til kiosken og slikt, men det er bestemt av de andre foreldrene, uten oppfordring fra mannen, at han skal slippe det. Årskullet er delt opp i 3 lag. Han er hovedtrener for ett, samtidig som han er organiserer for alle tre. På treningene er han trener for alle tre. Han er så rettferdig som han klarer, mtp at alle skal få være med. Det er ikke snakk om at datteren vår får fordeler i form av mer spilletid for eksempel. Han driver ikke med nivåinndeling av lagene. De er delt opp klassevis. I vår klubb tror jeg ikke de begynner med det før de er rundt 12 år.
Hactar Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Jeg tenker sånn generelt at man som forelder ikke skal ha høyere forventninger til trenerne enn seg selv. Trener er gjerne en helt vanlig far eller mor som bruker tid på å fikse noe for fellesskapet. Hvis man ønsker jobben gjort på en helt spesiell måte, har man anledning til å stille opp selv. Klare urettferdigheter eller ikke anbefalte løsninger må kunne tas opp, men man skal være ganske så ydmyk med å detaljstyre en trener som jobber gratis. Trenerjobben er trenerens dugnad, etter min mening. De andre foreldrene bør dele resten av dugnadsoppgavene mellom seg, i alle fall inntil barna er store nok til å ta dugnadsoppgavene selv.
ekkoet Skrevet 8. september 2020 #8 Skrevet 8. september 2020 (endret) På 6.9.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev: Hvor mye tid forventer dere at de skal bruke? Dette avhenger av ganske mye - de bør gjøre en jobb som gir et godt tilbud, eller så bør de si at dette får jeg ikke til. Sitat Bør de bruke tid på andre lag hvor eget barn ikke er med? Hvis årskullet er for mange til bare et lag. Det er fullt forståelig om man kun ønsker å engasjere seg i et lag hvor barnet er med. Men man må samtidig stille på treninger og kamper dersom eget barn ikke har mulighet til å være med. Om årskullet er for mange til bare ett lag må det være flere trenere og da er det naturlig og praktisk dersom forelder følger laget til barnet sitt. Sitat Skal de jobbe dugnad på lik linje som de andre foreldrene? Nei. Mengden tid en trener legger ned får dugnadstimene til de andre foreldrene til å virke forsvinnende liten. Sitat Bør de følge opp barna individuelt? Gi de egne opplegg osv. Kommer an på både ene og det andre - type sport, antall barn, kompetanse, ambisjoner og ev. lønn. I utgangspunktet mener jeg at en foreldretrener bør være observant på alles behov og nivå, men individuell oppfølging vil fort gå utover andre ting. Så nei. Sitat Lage differensierte opplegg på trening? Følge ekstra opp de som er på et lavere nivå? Ja, om man har kompetanse og nok folk til å gjøre dette bør det gjøres, men ikke bare de som er svakere, også de som er sterkere bør få oppgaver som passer nivået. Snakker ikke i stor grad om å gjøre individuell oppfølging, men tilpassing av øvelser og oppgaver slik at alle blir utfordret på sitt nivå. Sitat Ikke nivådele de selv om kretsene legger opp til det? Klubben bør styre dette, ikke trenere. Er foreldretrener/lagleder selv. Ingen lønn, tvert i mot "pålagt" å være medlem av klubben og må betale klubbmedlemsskap for å være trener. Mine fordeler er: -Trenerkurs -Jeg kan styre hvilken tid det passer best å stille på. Er det cup og vi vil spille tidlig tidlig setter jeg oss på et tidlig lag. Er det 2 helger velger jeg den som passer best. -Jeg får beste plassen på banen under kamp. -Ingen dugnad (men jeg bruker mer tid på å arrangere og finne folk til dugnadene enn de som gjør dugnad bruker på dugnaden, så dette kan diskuteres. Jeg slipper ihvertfall å stå i kiosken når det er kamp). Vi må fremdeles delta på lodd og sokkesalg. -Jeg tror at jeg er tilstede gjør at barnet mitt liker å være med bedre. Jeg kan skryte på treninger og kamper mens det skjer. Om hun har en dårlig dag kan jeg ta hensyn til det i større grad enn om jeg bare sendte henne avsted. -Får en av de andre trenerne avbud på sin kamp er de andre trenerne de første som får vite om det og veldig ofte blir vi spurt om våre barn kan stille. Vi kan si ja eller nei, men dette er en fordel. Noen kan synes det er urettferdig, men de aner ikke hvor mye tid vi bruker på å hanke inn spillere fordi noen skal i bursdag, noen er forkjølet, noen har glemt en avtale etc. Og foreldre er treige- de kan bruke en dag på å svare på ting som haster. Da sparer vi mye tid på å bruke hverandre istedenfor å skulle vente på svar fra andre foreldre og kanskje ende opp med at for få stiller tilslutt. Trenerbarna hos oss får slik spille flere kamper i løpet av en sesong, men de får aldri mer spilletid under en kamp. (Vi vet og hvilke foreldre som har spillere som alltid vil spille og gir raske svar - da er det klart at det er lettere å spørre dem enn å gå igjennom en sortert liste for at alle skal få like mange kamper). Konen er foreldretrener i samme klubb i annen sport. I den sporten får barnet til treneren fritak for treningsavgiften, ca 1400kr/år. Endret 8. september 2020 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #9 Skrevet 8. september 2020 On 9/6/2020 at 6:58 PM, AnonymBruker said: Hva forventer dere foreldre av treneren/trenerne til barna deres? Dette er en generell diskusjon, er ikke knytte opp mot spesielt gren. Hvor mye tid forventer dere at de skal bruke? Bør de bruke tid på andre lag hvor eget barn ikke er med? Hvis årskullet er for mange til bare et lag. Skal de jobbe dugnad på lik linje som de andre foreldrene? Bør de følge opp barna individuelt? Gi de egne opplegg osv. Lage differensierte opplegg på trening? Følge ekstra opp de som er på et lavere nivå? Ikke nivådele de selv om kretsene legger opp til det? Bare litt tanker etter diskusjonen i den andre tråden. Bare fyll på med andre problemstillinger. Anonymkode: f1736...efb Hvor mye tid de bruker legger jeg meg ikke borti, jeg regner med de vet bedre enn meg hva som trengs. Jeg synes ikke de trenger å bruke tid på andre lag eller være med på dugnad, da de gjør nok fra før. Som mor til en som ikke har ambisjoner om å bli god, men er med fordi det er gøy, så synes jeg nivådeling er helt greit. Mitt barn får vært mer med når han ikke er sammen med de beste, og presset blir ikke like stort. Anonymkode: 87457...50d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå