AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg prøver å finne noe som er både smakfullt og ikke så veldig fett. Man blir lei av kylling og annet tørt magert kjøtt. Så kom jeg på at det meste fra havet er jo både magert og smakrikt. Men jeg har alltid hatt sånn passe bra resultat når jeg lager middag med hvit fisk selv. Det blir ofte sprøstekt bacon og smøret som redder middagen. Derfor har det gått mer i laks, pankopanert fisk eller kapteinens fylte fiskegreier. Så jeg lurte på om noen har prøvd slike frosne torskeloins som kommer i 4pk, og prøvd å tilberede de i sous vide vannbad. Ifølge nettet skal det tilberedes på 55C i ca 30 min. "Alle andre" får jo torsk så bra til. Anonymkode: 4f603...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Del Skrevet 6. september 2020 Det er også greit å ovnsbake ryggfilet av torsk. Salt og kanskje litt olivenolje på, 170 grader til stykkene akkurat flaker seg, sjekk etter feks 8 minutter (kommer an på tykkelsen av stykket ditt). Men viktig å tine fisken helt først i kjøleskap, du vil aldri få bra resultat om den tilberedes fra frossen tilstand. Anonymkode: ef6bd...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #3 Del Skrevet 6. september 2020 Torsk skal kun trekke i vann i noen få minutter. Kok opp vannet og skru ned varmen og ha torsken oppi et par minutter. Det må jo være mindre arbeid enn å sous vide den? Jeg synes den største utfordringen med torsk er å finne magert tilbehør som er godt (og jeg liker den ikke stekt) så kjempegode forslag mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Del Skrevet 6. september 2020 Nå tilbereder jeg de fra frossen tilstand siden jeg ikke har tint noe på forhånd, men det pleier jo å gå relativt greit med sous vide. Enig i at det sikkert er kjappere uten, men maten lager seg selv, trenger ikke å følge med på den. Ellers vet jeg ikke hvordan det er med kvalitet på forskjellige råvarer innen fisk. Det er vanskelig å få tak i fisk som verken er eller har vært frossen. Vet ikke hvor stor betydning det har. Anonymkode: 4f603...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Del Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå tilbereder jeg de fra frossen tilstand siden jeg ikke har tint noe på forhånd, men det pleier jo å gå relativt greit med sous vide. Enig i at det sikkert er kjappere uten, men maten lager seg selv, trenger ikke å følge med på den. Ellers vet jeg ikke hvordan det er med kvalitet på forskjellige råvarer innen fisk. Det er vanskelig å få tak i fisk som verken er eller har vært frossen. Vet ikke hvor stor betydning det har. Anonymkode: 4f603...7cf Det er ikke riktig, bor man et sted med fiskebutikk eller god ferskvaredisk er det helt uproblematisk å få tak i fersk fisk. Det utgjør en stor forskjell på både smak og konsistens om fisken har vært frossen, selv når man tiner den helt før tilberedning. Fersk fisk er mye lettere å få godt resultat med. Anonymkode: ef6bd...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #6 Del Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke riktig, bor man et sted med fiskebutikk eller god ferskvaredisk er det helt uproblematisk å få tak i fersk fisk. Det utgjør en stor forskjell på både smak og konsistens om fisken har vært frossen, selv når man tiner den helt før tilberedning. Fersk fisk er mye lettere å få godt resultat med. Anonymkode: ef6bd...ad3 Enig i det. Men så er det altså slik at ikke alle har tilgang, eller vi som bor alene ikke får små nok porsjoner til at det svarer seg å kjøpe fersk fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Del Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Enig i det. Men så er det altså slik at ikke alle har tilgang, eller vi som bor alene ikke får små nok porsjoner til at det svarer seg å kjøpe fersk fisk. Kjøper du fisk i en fiskedisk så kan du kjøpe 40 g du ønsker. Det gjelder alle fiskedisker. Tilgang er noe annet. Anonymkode: 0b3de...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #8 Del Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøper du fisk i en fiskedisk så kan du kjøpe 40 g du ønsker. Det gjelder alle fiskedisker. Tilgang er noe annet. Anonymkode: 0b3de...e54 Jeg har pleid å kjøpe ferdig pakket fersk fisk som ikke er frosset. Da er man prisgitt den mengden som er pakket. Jeg har enda ikke kjøpt fisk i løs vekt - det er jo noe som må prøves. Får man det da uten bein også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 6. september 2020 #9 Del Skrevet 6. september 2020 Når du spør om magert tilbehør til torsk, vil jeg anbefale å surre løk, tomater og til slutt litt basilikum kjapt i en stekepanne. Løken skal bare bli myk, ikke brun. Vil du unne deg litt flere kalorier hakker du noen oliven og tilsetter. Bruker du en god teflonpanne trenger du lite eller ingen olje for å lage dette. Torsk og tomat kler hverandre veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #10 Del Skrevet 6. september 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg prøver å finne noe som er både smakfullt og ikke så veldig fett. Man blir lei av kylling og annet tørt magert kjøtt. Så kom jeg på at det meste fra havet er jo både magert og smakrikt. Men jeg har alltid hatt sånn passe bra resultat når jeg lager middag med hvit fisk selv. Det blir ofte sprøstekt bacon og smøret som redder middagen. Derfor har det gått mer i laks, pankopanert fisk eller kapteinens fylte fiskegreier. Så jeg lurte på om noen har prøvd slike frosne torskeloins som kommer i 4pk, og prøvd å tilberede de i sous vide vannbad. Ifølge nettet skal det tilberedes på 55C i ca 30 min. "Alle andre" får jo torsk så bra til. Anonymkode: 4f603...7cf Torsken blir tørr om den varmebehandles for lenge. Vi steker i ildfast form i 10-11 minutter varmluft 160°, med veldig godt resultat. Vi kjøper frosne torskefileeter i 2kg's pakker på Rema 1000, og tiner før steking. Anonymkode: fd8ea...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Del Skrevet 6. september 2020 15 minutter siden, Blondie65 skrev: Enig i det. Men så er det altså slik at ikke alle har tilgang, eller vi som bor alene ikke får små nok porsjoner til at det svarer seg å kjøpe fersk fisk. Jeg kjøper mange ganger fersk fisk til bare meg selv, det er jo ikke noe problem i det hele tatt? Fiskehandleren spør hvor mye man vil ha, og man angir antall gram. Når fisken er fersk har man jo nettopp mulighet til å få skåret av en så stor eller liten bit man trenger, hverken mer eller mindre. Kiloprisen er det den er uansett. Anonymkode: ef6bd...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #12 Del Skrevet 6. september 2020 Vi bruker ofte ovnsbake rotgrønnsaker til. Om jeg har litt ekstra tid lager jeg linsesalat til. Kokefaste linser (puy eller beluga), kokte søtpotet i terninger, grønnsaksbuljong, tomatpuré, stekt løk, rødvinseddik og hakket persille eller koriander. Anonymkode: fd8ea...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg har brukt sous vide på tilsvarende laksefileter. Ble veldig bra. Anonymkode: 6f2b0...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elien Skrevet 6. september 2020 #14 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg spiser ofte frossen torsk loins (hadde i dsg) Har ikke prøvd i sovidden ennå. men liker den best i ovnen. Slenger med en link jeg avogtil tar som utgangs punkt https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/ovnsbakt-skrei-med-tomat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #15 Del Skrevet 7. september 2020 Det ble ihvertfall suksessfullt i går. Mørt og godt resultat. Lot det trekke inni plasten den kom i, fra frossen tilstand. Trakk den sikkert litt lengre enn de anbefalte 30 min siden den var frossen. Etterpå hadde jeg den i stekeovnen bittelitt på ganske høy varme bare for å få litt skorpe (siden jeg likevel hadde tilbehør i ovnen og den var varm). Eneste minuset er at jeg ikke får krydret og saltet på forhånd. Det meste blir best i ovn, men det kan være vanskelig å få riktig resultat, ihvertfall hvis det tilberedes fra frossent. Jeg har tint de to andre i kjøleskapet så idag blir det å prøve det. Anonymkode: 4f603...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Del Skrevet 8. september 2020 On 9/6/2020 at 8:36 PM, Blondie65 said: Enig i det. Men så er det altså slik at ikke alle har tilgang, eller vi som bor alene ikke får små nok porsjoner til at det svarer seg å kjøpe fersk fisk. fiskedisk - dersom man har det i nærheten - må jo være mer aleneboervennlig enn frossen/ferdigvare: da kjøper man jo akkurat så mye som man trenger. synes torsk er en fisk som tåler frysing dårlig, prøv å ovnsbake et ferskt stykke fra torskerygg til ca 45 grader! (uansett: steketermometer er smart, særlig på frosne/små stykker der det er vrient å gjette steketid.) Anonymkode: 7e0f5...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Del Skrevet 8. september 2020 Jeg har lest flere steder at det er feil å tine fisken dersom man har frossen fisk. Her er noen forslag til forskjellige smaker man kan teste ut i vannet man bruker til å trekke med og en forklaring på hvorfor det er lurt å tilberede den fra frossen tilstand. Jeg har fått veldig sans for løpstikke (og salt). Siden jeg har et stykke til ferskvaredisk/fiskehandler bruker jeg den frosne fra Rema. https://www.matkurs.no/Article/Hvordan-tilberede-frossen-fisk-87191 Anonymkode: a783c...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #18 Del Skrevet 16. september 2020 Det har ihvertfall gått veldig greit i sous viden både med frosne og tinte torskeloins. Det blir bra resultat hver gang. Det eneste kjedelige er at når det trekkes i emballasjen så får man ikke saltet og krydret før etter den er ferdig trukket, så kan bli litt smakløs inni. Hvordan er det med andre fiskesorter? Jeg pleier å handle på verdens kjipeste kiwibutikk, og der er det bare frossen torsk, laks og sei man får, evt. rund ørret av ubehandlet fisk. Ellers er det bare ting som fiskepinner, pankopanert fisk, findus kapteinens osv. Jeg synes flyndre som f.eks. rødspette er god fisk, men det er ikke noe som er så lett å få tak i med mindre man fisker den selv. Men har jo Meny med ferskvaredisk. Pleier det å være "indrefiletpriser" på fisken? Jeg liker å holde meg til kilopris på sånn maks 120kr/kg på kjøtt eller fisk til hverdags. Anonymkode: 4f603...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå