Gå til innhold

Syk og har ikke sykepengerettigheter - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etter ett år med sykmelding kommet tilbake i 100% jobb, dette var i vår. I sommer ble jeg opplyst om at jeg var sykmeldt til maksdato og derfor ikke lenger har sykepengerettigheter. Dette vil da si at jeg ikke kan være borte fra jobb verken med sykmelding eller egenmelding uten å bli trekt i lønn. Dette gjelder til rundt oktober/november. Jeg jobber i helsevesenet og det er svært strengt mtp forkjølelsessymptomer, og det er sagt at ved det minste symptom skal vi være hjemme fra jobb. Nå har jeg begynt å få vondt i halsen, og fortsetter det slik er jeg nødt til å være hjemme fra jobb til uka. Det jeg lurer på er: når det er slike spesielle omstendigheter som nå der man MÅ være hjemme fra jobb, er det noen mulighet for å være hjemme med betaling på tross av manglende sykepengerettigheter? Eller må jeg belage meg på å være hjemme og bli trekt i lønn?

Anonymkode: 87842...cb2

Skrevet

Bruk ferie?

Anonymkode: 88884...863

• Liker 5
Skrevet

Du kan ha rettigheter innen arbeidsgiverperioden?

Anonymkode: 0137a...116

• Liker 1
Skrevet

Hvis den ansatte har vært sykmeldt i ett år

Når den ansatte har vært sykmeldt i 52 uker, er rettigheten til sykepenger fra NAV brukt opp. Arbeidsgiveren har likevel plikt til å utbetale sykepenger de første 16 dagene av et nytt sykefravær.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når den ansatte har vært sykmeldt i 52 uker, er rettigheten til sykepenger fra NAV brukt opp. Arbeidsgiveren har likevel plikt til å utbetale sykepenger de første 16 dagene av et nytt sykefravær.

Really?

Så man har krav på lønn de første 16 dagene uansett?

Skrevet
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

Really?

Så man har krav på lønn de første 16 dagene uansett?

Ja. 

• Liker 1
Skrevet

Etter så lang sykmelding får man bare godta noen få dager med ubetalt permisjon😅

Anonymkode: 52816...8d4

Skrevet

Pluss at muligheten for egenmelding er vel utvidet nå under pandemien? Jeg velger iallfall «egenmelding - korona» når jeg er hjemme med forkjølelsessymptomer (jobber også i helsevesenet). Hør med din nærmeste leder 😊

Anonymkode: 0ee71...ed8

• Liker 2
Skrevet

Det er vel gjerne en egen kode for koronafravær, så dette tror jeg går helt fint.

Anonymkode: eb412...98d

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter så lang sykmelding får man bare godta noen få dager med ubetalt permisjon😅

Anonymkode: 52816...8d4

Så når man betaler skatt i et velferdssamfunn, man har vært så uheldig å bli syk og bruke opp sykepengerettigheter.. skal man deretter straffes med ulønnet permisjon fordi STATEN har satt regler på at man ikke kan gå på jobb med litt hoste og nysing?

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville snakket med arbeidsgiver. Det er de som må ta ansvaret for at du får lønn fra et sted når de nekter deg å komme på jobb.

Anonymkode: 135dc...841

• Liker 2
Skrevet

Ts her! Tusen takk for mange gode svar! Skal ringe nærmeste leder i morgen tidlig og forhøre meg om hvordan jeg skal gå frem! Jeg kan dessverre ikke noe for at jeg har vært syk og borte fra jobb ett år, men nå som jeg er tilbake for fullt og ønsker å jobbe og bidra synes jeg det er synd å skulle bli «straffet» med ulønnet permisjon for at ting er som de er nå. Vanligvis ville jeg reist på jobb med de få symptomene jeg har, men nå som det er så strengt er ikke det et alternativ. Jeg jobber pasientnært og har ikke mulighet til å ha hjemmekontor. Feriedager har jeg dessverre få igjen av, så håper det stemmer det dere sier at jeg likevel kan ha krav på «korona-dager»❤️

Anonymkode: 87842...cb2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det gjelder arbeidsgiverperioden. 

Men det er vel slik at man må jobbe i 26 uker før man har opptjent nye rettigheter til sykepenger fra NAV, som TS er inne på. Jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan disse henger sammen, men forstår det slik at i de første 26 ukene etter maksdato kan man få lønn under sykdom fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden, som er 16 dager, men om man overstiger arbeidsperioden vil man ikke få sykepenger (dvs fra dag 17).

Det gir jo mening, for da kan man ha korttidsfravær f.eks pga influensa, mens evt langtidsfravær går etter de reglene som gjelder etter 52 uker, dvs arbeidsavklaring og uføreytelser.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfolging/sykmeldt-arbeidstaker/sykepenger/sykepenger-i-arbeidsgiverperioden

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/opptjening-av-rett-til-ny-arbeidsgiverperiode-og-ny-rett-til-sykelonn/

Anonymkode: 0f642...8b4

• Liker 1
Skrevet

Si til arbeidsgiveren din «Jeg er litt småsnufsete med forkjølelsessymptomer. Har ikke rett på sykepenger lenger, så jeg tenkte å komme på jobb siden jeg egentlig er frisk nok til det.» Regner med at du da raskt får beskjed om at du er innvilget fri med lønn. 

Anonymkode: ddfda...a32

• Liker 1
  • Opprett ny...