AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Det har vært mange tråder her inne om svigers i det siste, håper dere tåler en til 😅 Min mann og jeg fikk en nydelig datter for 5 mnd siden. Jeg er fortsatt dødssliten etter fødsel. Føler jeg ikke har fått kommet meg ordentlig da hun er mye våken på natt og jeg klarer ikke å sove på dagen. Jenta får kun flaske. Dette er svigers sitt første barnebarn og de vil se henne ofte. De inviterer oss stadig vekk på besøk. Ved flere anledninger har min mann dratt alene med datteren vår selv om vi begge er invitert da jeg har ønsket å slappe av alene og utnytte en mulighet til alenetid. Nå forteller mannen min at de reagerer på at jeg ikke alltid «orker å komme». Så nå har jeg veldig dårlig samvittighet for å si nei. Føler meg som en dårlig mor som nyter, og ikke minst ønsker alenetiden også. Så da lurer jeg på om dere synes jeg er helt bak mål som ønsker de timene alene? Jeg vet jo at snuppa mi har det fint med faren sin, men svigers blir tydeligvis fornærmet eller noe fordi jeg ikke er med hver eneste gang. Anonymkode: 37f8d...717 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Det gjør jeg også. Særlig når jeg var gravid, sambo tok med største bort, og jeg ble hjemme for å slappe av. De er ikke redd for at du ikke vil til de da? Har du/partner snakket med de og fortalt at du er sliten, og det er derfor? Tenker at de kan skjønne det bedre da? Anonymkode: 9e556...cd4 4
Måndagsbarn Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Det er vel bare å forklare det slik det er, jenta di er våken om natten, du er sliten og du setter pris på at hun får være med dem, bli kjent og passet på av far og svigers mens du får overskudd til å ta godt vare på henne:) De skal være greit urimelige om de ikke forstår en så enkel og grunnleggende sak, tipper det bare må kommunikasjon til for at de forstår at du bare er utslitt og trenger å hente deg inn. Det er kanskje lenge siden de hadde småfolk i hus, men de fleste har vel kjent på et behov for å slappe av når man har helt ny baby^^ Du kan jo legge til at så fort du er i bedre form igjen i løpet av noen uker/mnd så vil du gjerne være med! 16
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Synes mannen din skal ta den diskusjonen når han er hos dem, i stedet for å komme hjem til deg og si at "de reagerer". Evt. kan de komme hjem til dere en dag, hvis det er lettere. Anonymkode: d3b52...3cb 27
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Da får mannen din skjerpe seg og stå opp for deg. Ikke ha dårlig samvittighet. Anonymkode: 36496...2bf 20
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Mannen din skal forklare dem at han er så lite behjelpelig at du må benytte enhver anledning til å hente deg litt inn, selv om du synes det er hyggelig å være med på besøk 🙄 Neida. Men mannen din må jo svare dem på en måte som gjør at de forstår. Hvis han svarer dem med skuldertrekk eller vage svar, så kan de jo tolke fritt. Anonymkode: 97e33...508 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Alle mødre her forstår at du trenger litt alenetid. Men å alltid bruke besøk til svigers til å ha den alene tiden synes jeg er litt dumt. Selvfølgelig skal du besøk svigers av og til, fordi de vil også se deg. Hvis du ikke har tatt deg inn etter 5 måneder gjør ikke mannen din nok på hjemmebanen. Men enig i svigers. Håpløs at du alltid velger å være hjemme når dere er invitert ditt. Anonymkode: e880a...b88 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle mødre her forstår at du trenger litt alenetid. Men å alltid bruke besøk til svigers til å ha den alene tiden synes jeg er litt dumt. Selvfølgelig skal du besøk svigers av og til, fordi de vil også se deg. Hvis du ikke har tatt deg inn etter 5 måneder gjør ikke mannen din nok på hjemmebanen. Men enig i svigers. Håpløs at du alltid velger å være hjemme når dere er invitert ditt. Anonymkode: e880a...b88 Hvis du hadde lest innlegget mitt nøye nok hadde du sett at jeg skrev av og til. Jeg er som regel med men av og til er jeg sliten og ønsker å benytte meg av muligheten til å ligge på sofaen og gjøre ingenting. Dessuten er det så og si eneste mulighet for alenetid helt uten mann og barn. Jeg er også introvert så alenetiden er som medisin for meg! Anonymkode: 37f8d...717 6
Hactar Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle mødre her forstår at du trenger litt alenetid. Men å alltid bruke besøk til svigers til å ha den alene tiden synes jeg er litt dumt. Selvfølgelig skal du besøk svigers av og til, fordi de vil også se deg. Hvis du ikke har tatt deg inn etter 5 måneder gjør ikke mannen din nok på hjemmebanen. Men enig i svigers. Håpløs at du alltid velger å være hjemme når dere er invitert ditt. Anonymkode: e880a...b88 Jeg tenker at fem måneder etter fødsel er såpass kort tid at hvis TS har klart bli hjemme fra mange besøk hos svigers allerede, har de veldig mye kontakt. På den tiden hadde ikke jeg hatt så mange besøk borte å si nei til i det hele tatt. Det ble stort sett til at folk kom til oss i den perioden. Om mannen har skylda for at TS fortsatt er medtatt, kommer veldig an på hvordan fødselen var og hva slags kroppslige plager som fortsatt henger i. Det kommer også veldig an på babyen. Vår første baby klarte fint å slite begge foreldre fullstendig ut i den alderen. 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 Jeg håper din mann sier ifra om at det ikke er ok å snakke slik om deg, og forklarer litt om situasjonen. Det er helt normalt å ønske alenetid, med eller uten små barn. Jeg trenger alenetid for å ha det bra (jeg tåler at min mann er til stede, så lenge vi kan drive med ting hver for oss), og også for å ikke være konstant utmattet. Jeg har to (relativt små) barn. Kveldene er gull verdt, og jeg dropper gjerne sosiale lag for å være alene om dagen har vært hektisk og sosial. Alle mine venner og familie vet dette. Anonymkode: aa141...907 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg håper din mann sier ifra om at det ikke er ok å snakke slik om deg, og forklarer litt om situasjonen. Det er helt normalt å ønske alenetid, med eller uten små barn. Jeg trenger alenetid for å ha det bra (jeg tåler at min mann er til stede, så lenge vi kan drive med ting hver for oss), og også for å ikke være konstant utmattet. Jeg har to (relativt små) barn. Kveldene er gull verdt, og jeg dropper gjerne sosiale lag for å være alene om dagen har vært hektisk og sosial. Alle mine venner og familie vet dette. Anonymkode: aa141...907 Det jeg egentlig prøvde å si, var at det var veldig innafor å ønske den alenetida. Det er fem måneder siden fødsel, og babytida kan være utrolig tung. Dette bør de ha full forståelse for, men det er da også viktig at du er ærlig - og din mann må støtte deg i dette, også ovenfor sine foreldre. Anonymkode: aa141...907 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle mødre her forstår at du trenger litt alenetid. Men å alltid bruke besøk til svigers til å ha den alene tiden synes jeg er litt dumt. Selvfølgelig skal du besøk svigers av og til, fordi de vil også se deg. Hvis du ikke har tatt deg inn etter 5 måneder gjør ikke mannen din nok på hjemmebanen. Men enig i svigers. Håpløs at du alltid velger å være hjemme når dere er invitert ditt. Anonymkode: e880a...b88 Hvor i all verden får du det fra? Jeg var kjempesliten hele det første året jeg, selv om samboeren min tok sin del og vel så det. Anonymkode: d4ed0...f6d 5
Mezzosoprena Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 Svigerforeldrene dine tolker kanskje dette som at du ikke vil besøke den - men da får det være opp til mannen din å forklare dem at det er viktig for deg med disse alenetimene. Det bør alle foreldre ha mulighet til innimellom. Bare pass på balansegangen, det kan kanskje være greit å ikke alltid si nei til invitasjon fra dem - kanskje mannen på en annen måte kan gi deg alenetid av og til. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor i all verden får du det fra? Jeg var kjempesliten hele det første året jeg, selv om samboeren min tok sin del og vel så det. Anonymkode: d4ed0...f6d Men ærlig talt. Ungen får flaske. Mor er hjemme i permisjon. Om ts er fortsatt ødelagt etter 5 måneder på et såpass grad at hun ikke kan gå på besøk til svigers så mener jeg at mannen ikke hjelper nok hjemme. Hvorfor kan han ikke ta ungen noen timer etter jobben slik at moren kan få 'alenetid'? Gud som jeg gruer meg for å få svigerdøtre! Anonymkode: e880a...b88 2
Sariou Skrevet 6. september 2020 #15 Skrevet 6. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ærlig talt. Ungen får flaske. Mor er hjemme i permisjon. Om ts er fortsatt ødelagt etter 5 måneder på et såpass grad at hun ikke kan gå på besøk til svigers så mener jeg at mannen ikke hjelper nok hjemme. Hvorfor kan han ikke ta ungen noen timer etter jobben slik at moren kan få 'alenetid'? Gud som jeg gruer meg for å få svigerdøtre! Anonymkode: e880a...b88 Min erfaring er at å flaskemate et barn på natta er ca tusen ganger mer slitsomt enn å amme et barn på natta. Og hvorfor gruer du deg til å få svigerdøtre? Jeg skjønner ikke helt hvordan det går ut over svigerforeldrene hennes at hun ikke alltid er med. Og personlig hadde jeg ikke orket å ha et krav om å treffe svigerforeldrene mine, det hadde føltes veldig påtrengende. Vi har også et barn på fem måneder som fullammes, og det hender faktisk at mannen min tar med seg det eldste barnet vårt på besøk mens babyen og jeg blir hjemme. Å være sliten med en fem måneder gammel baby er helt normalt. 4
Luckiness Skrevet 6. september 2020 #16 Skrevet 6. september 2020 Forstår at du av og til ikke er med til svigers for å få alenetid. Men det må da være mulig å ordne denne alenetiden på annen måte også? Far kan gå trilletur, ha med seg baby og handle/gjøre ærend, ta seg av baby noen timer hjemme mens du gjør det du ønsker/hviler hjemme. Far trenger også sikkert alenetid. Får han det? Når det flaskemates regner jeg med dere deler på det slik ikke den «jobben» kun faller på en av dere. 1
Lønnesirup01 Skrevet 6. september 2020 #17 Skrevet 6. september 2020 Jeg synes ikke dette burde være en stor sak. Det første året er unntakstilstand, det gjelder i aller høyeste grad innad ekteskapet, men også for omgivelsene. At besteforeldre vil treffe barnebarn er forståelig. Når det gjelder svigerdatter så er det ikke som om du gror til og de "mister verdifull tid" med deg. Det er et langt liv, og du vil ha mange middager og kaffekopper med dem i fremtiden. De tåler nok at du er redusert nå, hvis de får det ordentlig forklart. Eneste grunn til at dette skulle bli et problem, tenker jeg er hvis dere ikke har et så godt forhold i utgangspunktet. Dersom de FØR du fikk barn også følte at du ikke var interessert i å omgås dem, eller ofte banket unna, så kan det forsterkes nå. Men du har ikke sagt noe om et dårlig forhold, så jeg regner med at den etablerte relasjonen er god?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 5 minutter siden, Luckiness skrev: Forstår at du av og til ikke er med til svigers for å få alenetid. Men det må da være mulig å ordne denne alenetiden på annen måte også? Far kan gå trilletur, ha med seg baby og handle/gjøre ærend, ta seg av baby noen timer hjemme mens du gjør det du ønsker/hviler hjemme. Far trenger også sikkert alenetid. Får han det? Når det flaskemates regner jeg med dere deler på det slik ikke den «jobben» kun faller på en av dere. Han får alenetid han også, men han har ikke like stort behov som meg. Og han er jo på jobb hver dag og får «fri» der også. Jeg tar baby på natten så han får sovet ut før jobb, noe jeg mener er helt fair. 1 minutt siden, Lønnesirup01 skrev: Jeg synes ikke dette burde være en stor sak. Det første året er unntakstilstand, det gjelder i aller høyeste grad innad ekteskapet, men også for omgivelsene. At besteforeldre vil treffe barnebarn er forståelig. Når det gjelder svigerdatter så er det ikke som om du gror til og de "mister verdifull tid" med deg. Det er et langt liv, og du vil ha mange middager og kaffekopper med dem i fremtiden. De tåler nok at du er redusert nå, hvis de får det ordentlig forklart. Eneste grunn til at dette skulle bli et problem, tenker jeg er hvis dere ikke har et så godt forhold i utgangspunktet. Dersom de FØR du fikk barn også følte at du ikke var interessert i å omgås dem, eller ofte banket unna, så kan det forsterkes nå. Men du har ikke sagt noe om et dårlig forhold, så jeg regner med at den etablerte relasjonen er god? Vi har et godt forhold fra før vil jeg si. Det har hendt tidligere også at jeg har blitt hjemme fordi jeg synes det er så sinnsykt digg å være alene hjemme. Kanskje de reagerer på at jeg «skilles» fra babyen så lenge av gangen 😔 Anonymkode: 37f8d...717
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #19 Skrevet 6. september 2020 Først og fremst - mannen forteller om hvilken innsats du gjør, og hvor mye han verdsetter det, og at du liker å være med dem, men at du vet at barnet og han koser seg med dem, mens du får litt etterlengtet hvile. Murrer de fortsatt forteller mannen at det er uakseptable holdninger mot moren til hans barn. Så hvis han må høre dette når han kommer på besøk er alternativet å ta med barnet andre steder. Og uansett hva som blir sagt og gjort, så er det ikke noe man kommer hjem og forteller en nybakt mor. Så ja, mannen skuffer en god del her. Anonymkode: 47b28...382 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #20 Skrevet 6. september 2020 Hvorfor er du så opptatt av hva andre mener? Siden du spør så nei, jeg hadde ikke ønsket «alenetid» fra en så liten baby. Anonymkode: bd0c4...562 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå