Gå til innhold

Hvor bør en alenemor som meg bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått meg jobb i Oslo, vi bor fortiden i en kommune utenfor Oslo, men nå orker jeg ikke å pendle. Barnet er 4 år gammelt og går i barnehage. 

Jeg har ett budsjett på 5 - 5,5 millioner kroner. Det er kun meg og barnet, så vi ser etter en 3-4 roms leilighet. Det må være leilighet fordi vi reiser mye. Området må være rolig og barnevennlig. 

Jeg har sett på leiligheter på Ullern, Kjelsås og Grefsen. Hva tenker dere om disse områdene? Er det barnevennlig? Og hvordan vil jeg som alenemor, med middelmådig inntekt (600 000kr i året) passe inn? 

Anonymkode: a2e15...427

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjelsås og Grefsen er fint.. Ikke blendahvitt, og ikke helt Holmenkollen. Tonsenhagen er også fint med god miks. 

• Liker 1
Skrevet

Er selv oppvokst på Ullern/Lilleaker området og trives sykt godt!! Er veldig barnevennelig, sentralt, fine tur og leke muligheter, god kollektivtilgang, sentre osv. Veldig god skole også, anbefaler Lilleaker skole. Med det budsjettet får du nok en fin leilighet her. Veldig hyggelige folk/naboer også, selvom det er et «fint» område er ikke folkene sossete og litt høye på seg selv som på holmenkollen🤣 jeg jobber i en barnehage her på Lilleaker som også er veldig flott!

Anonymkode: c59b3...624

• Liker 1
Skrevet

Nydalen, Torshov, men det er kanskje blitt dyrt der nå? 

Skrevet (endret)

Slettet, feil tråd.

Endret av Arkana
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan du vil bo, hvor lang vei til jobben, hva som er viktig for deg.

Jeg bor i sentrum vest fordi jeg vil være i byen, og det gjør også min søster selv om hun har barn. Hva man prioriterer er jo individuelt.

Røa, Smestad og Ullern er kjempefine steder for barn - jeg vokste selv opp her. Jeg tror mange blir litt skremt av at det ligger vest, og har noen fordommer. Det er selvsagt dyre områder, men nedover mot f.eks. Lilleaker får du leiligheter til en ok pris. Her er du også et kvarter fra Lysaker stasjon mtp. reise.

Anonymkode: 62d88...30e

• Liker 1
Skrevet

Du vil passe rett inn på Keyserløkka. Flere barnehager i nærheten, nyoppussede skoler, grønt nabolag med flere lekeplasser, tilgang på både bane og buss (og trikk fra Carl Berner). Det er hovedsaklig 3- og 4-roms leiligheter her. Denne ligger i den dyreste blokka (pga utsikten), men du får fint en 3-roms under 5 millioner: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=190224011

Anonymkode: 59b7b...0e9

• Liker 3
Skrevet

Var jeg deg ville jeg prioritert beliggenhet framfor kvadratmeter i alle fall. Heller 50 kvadrat på St.Hanshaugen enn 70 på Tøyen, liksom.

Anonymkode: ffc4b...f15

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg prioritert beliggenhet framfor kvadratmeter i alle fall. Heller 50 kvadrat på St.Hanshaugen enn 70 på Tøyen, liksom.

Det gjør jeg også. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er selv oppvokst på Ullern/Lilleaker området og trives sykt godt!! Er veldig barnevennelig, sentralt, fine tur og leke muligheter, god kollektivtilgang, sentre osv. Veldig god skole også, anbefaler Lilleaker skole. Med det budsjettet får du nok en fin leilighet her. Veldig hyggelige folk/naboer også, selvom det er et «fint» område er ikke folkene sossete og litt høye på seg selv som på holmenkollen🤣 jeg jobber i en barnehage her på Lilleaker som også er veldig flott!

Vet du hva man får for 5 M på Ullern? 
sånn etter budrunden mener jeg.......

tror Ts skal glemme å se på disse sossestrøkene. Har forøvrig mye familie som bor der. Stikkordene mine ville vært usmakelige, høye på pæra, nok med sitt, ekskluderende og arrogante.....
folk som er oppvokst i slike miljø takler selvsagt sjargongen. De tror det er normalt 

Anonymkode: 9be17...67d

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville i alle fall vegret meg for å velge en bydel hvor de fleste andre som bor der er såpass pengesterke at du som alenemor, selv med en god inntekt (nei, 600 000 er ikke middelmådig) vil komme til kort. Det hjelper ikke at du har råd til bolig der, hvis ungen din alltid er den som bor i blokkleilighet mens alle de andre har eneboliger og du ikke har råd til å kjøpe det som "alle" har slik at ungen føler seg annerledes og utenfor. Av den grunn ville jeg valgt vekk alle bydelene du nevner i hovedinnlegget. Jeg har sett dette på nært hold blant familie og venner og det å få innpass i bydelen og på skolen handler om veldig mye mer enn at man har råd til å kjøpe en leilighet. Det er trist at mange deler av Oslo er så snobbete ekskludeerende og opptatt av pengebruk og å vise hva man har, men det er dessverre realiteten og jeg ville holdt meg langt unna når inntekten tilsier at man ikke kan henge med. 

Anonymkode: 89cac...bb2

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva man får for 5 M på Ullern? 
sånn etter budrunden mener jeg.......

tror Ts skal glemme å se på disse sossestrøkene. Har forøvrig mye familie som bor der. Stikkordene mine ville vært usmakelige, høye på pæra, nok med sitt, ekskluderende og arrogante.....
folk som er oppvokst i slike miljø takler selvsagt sjargongen. De tror det er normalt 

Anonymkode: 9be17...67d

Man får en ganske bra leilighet til den prisen. Jeg kjøpte selv for ca 4 mil... ganske stor plass i alle rom, 2 sov, stue kjøkken bad. Passe stor terrasse. Rett foran trikk og butikk, cc vest, buss

• Liker 2
Skrevet

Tonsenhagen! Nær marka, badedam og idrettsaktiviteter, pluss en av byens beste skoler. Buss til sentrum hvert femte minutt. 

Anonymkode: 14e38...756

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville i alle fall vegret meg for å velge en bydel hvor de fleste andre som bor der er såpass pengesterke at du som alenemor, selv med en god inntekt (nei, 600 000 er ikke middelmådig) vil komme til kort. Det hjelper ikke at du har råd til bolig der, hvis ungen din alltid er den som bor i blokkleilighet mens alle de andre har eneboliger og du ikke har råd til å kjøpe det som "alle" har slik at ungen føler seg annerledes og utenfor. Av den grunn ville jeg valgt vekk alle bydelene du nevner i hovedinnlegget. Jeg har sett dette på nært hold blant familie og venner og det å få innpass i bydelen og på skolen handler om veldig mye mer enn at man har råd til å kjøpe en leilighet. Det er trist at mange deler av Oslo er så snobbete ekskludeerende og opptatt av pengebruk og å vise hva man har, men det er dessverre realiteten og jeg ville holdt meg langt unna når inntekten tilsier at man ikke kan henge med. 

Anonymkode: 89cac...bb2

Det er klart at det er ulike samfunnssegmenter som preger ulike nabolag, og at folk velger litt deretter. Det er jo en grunn til at noen heller kjøper hus i Ullevål Hageby fremfor Slemdal - de takler politisk korrekthet og kultursnobberi bedre enn de takler "klassisk" snobberi i form av fine biler. Like dyrt er det uansett.

Men nå er det ikke slik at det er helt tilfeldig hvor det er dyrt eller billig, det er jo blitt slik over tid og forsterket seg. De aller fleste vil ha nærhet til sentrum men lite trafikk, lav kriminalitet, uteareale, gode solforhold, næringstilbud men ikke for mye, og så videre. Noen ville ha disse tingene men ikke ha miljøet på Frogner, valgte seg St. Hanshaugen, og nå er det like dyrt. De grønne og relativt sentrumsnære områdene på Oslo øst - som Østensjø - er raskt blitt "hvitere" og deretter dyrere.

Det blir umulig å gi TS råd om hvor hun skal bo uten å vite persontype. Men så lenge "barnevennlig" er et kriterium, så er det dessverre ganske mange steder som faller bort. I hvert fall hvis hun med det mener at barna skal gå til og fra skolen, og være ganske fritt ute uten oppsyn.

Anonymkode: 62d88...30e

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst på Halse, og der er de fineste områdene Keiserløkka og Lille Tøyen. Ellers synes jeg det er fint på Sinsen, jeg har jobbet på Sinsen barne og ungdomsskole, synes det virker som en bra skole.

Anonymkode: bb4de...470

• Liker 1
Skrevet

Tips, se på Lambertseter (Karlsrud). Supertrivelig område, plenty med barnehager og en god skole. 

Anonymkode: 76e5b...fb9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var deg ville jeg prioritert å ikke være så fordomsfull. 

Ville valgt leilighet med litt størrelse, og hvor man selv får en god følelse. 

Anonymkode: 689dd...e2b

Skrevet

Hovedspørsmålet ditt blir hva slags type mennesker du ønsker at barnet ditt skal vokse opp med, og bli preget av. Jeg ville styrt klar av Ullernåsen med omegn, Skøyen, Grefsen/Kjelsås, Tåsen kan være ok.

Anonymkode: 0fae8...d4c

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var deg ville jeg prioritert å ikke være så fordomsfull. 

Ville valgt leilighet med litt størrelse, og hvor man selv får en god følelse. 

Anonymkode: 689dd...e2b

Javel. Det er deg. For TS som har barn, vil kanskje det å flytte inn i en trygg og god skolekrets være viktigere enn størrelse på leiligheten.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått meg jobb i Oslo, vi bor fortiden i en kommune utenfor Oslo, men nå orker jeg ikke å pendle. Barnet er 4 år gammelt og går i barnehage. 

Jeg har ett budsjett på 5 - 5,5 millioner kroner. Det er kun meg og barnet, så vi ser etter en 3-4 roms leilighet. Det må være leilighet fordi vi reiser mye. Området må være rolig og barnevennlig. 

Jeg har sett på leiligheter på Ullern, Kjelsås og Grefsen. Hva tenker dere om disse områdene? Er det barnevennlig? Og hvordan vil jeg som alenemor, med middelmådig inntekt (600 000kr i året) passe inn? 

5,5 mill gir deg ikke en god og fin og stor 3-4-roms i de områdene...

Bydel Østensjø er bedre da.

Anonymkode: 8c215...4fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...