Gå til innhold

Be om å få slettet feil i journal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt så hadde jeg oppfølging på kommunalt nivå, avsluttet da det virkelig ikke var kjemi mellom meg og terapeuten. Ba om utskrift fra de to møtene vi hadde, noe jeg fikk. 

Det meste ser greit ut, men det er et avsnitt som er helt feil fremstilt. Og det i mye verre grad en virkeligheten. Oppfølgingen er avsluttet, og det er ingenting som vil få konsekvenser for meg på senere tidspunkt. La oss si det var en fysioterapeut jeg gikk til.  Men det irriterer meg at det står noe sånt et sted om mitt liv. 

Min opplevelse var at da jeg fortalte om tema så ble jeg overkjørt av vedkommendes meninger på det område. Og jeg som person sliter i sånne situasjoner. Da det er ubehagelig, jeg klarer ikke å sette grenser og jeg begynner å tvile på hvem som har rett. Jeg går i behandling for dette et annet sted, god kjemi der. Man kan si at jeg ble overbevist i det rommet om at vedkommende hadde rett. Men da jeg forlot kontoret var jeg i komplett kaos og konkluderte etterhvert med meg selv at dette ble ikke riktig. 

Det som står i journalen kan sammenlignes med «krisesenter neste». Og det er overhode ikke sannheten. Og det er ikke noe jeg glatter over, virkelig ikke. 

På en måte har jeg lyst til å be om å få det slettet. Men jeg har også lyst til å være ferdig med det stedet, og fokusere på å bli bedre. Er sykemeldt og dette har virkelig ikke gjort formen min bedre. 

Hva hadde dere gjort? Jeg kjenner at jeg har ikke lyst til å bruke energi på dette, eller ha mer kontakt med denne personen. Men jeg misliker at det står en alvorlig usannhet om mitt liv i journalen til denne «fysioterapeuten». 

Anonymkode: 383ff...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i den samme situasjonen, der jeg reagerer på uttalelser og diagnoser fra DPS som jeg ikke kjenner meg helt igjen i, og som jeg er usikker på om er så alvorlig at det går under en diagnose. Det gnager meg og jeg ønsker ny utredning.
Du må ev få ny utredning. Ev har du mulighet til å gå inn helsenorge.no inn på pasientjournal, og legge inn klage/kommentar til journalen. 

Anonymkode: f84c5...578

• Liker 2
Skrevet

Så dere mener spesialister i sitt fag har skrevet feil om deres psykiske lidelser? Selvfølgelig.....

Anonymkode: df72c...004

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere mener spesialister i sitt fag har skrevet feil om deres psykiske lidelser? Selvfølgelig.....

Skjerp deg. Når en person får en psykisk diagnose av en vanlig lege, etter innleggelse av somatisk årsak, så kan en lure på hva legene driver med. Og ja, disse dps'ene setter diagnoser på rekke og rad. Sånn fungerer det ikke i det hele tatt. Hilsen ei som skal klage inn til fylkeslegen mot arrogante leger som setter diagnose uten å ha møtt deg

Anonymkode: 43c06...6a3

• Liker 7
Skrevet
På 6.9.2020 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt så hadde jeg oppfølging på kommunalt nivå, avsluttet da det virkelig ikke var kjemi mellom meg og terapeuten. Ba om utskrift fra de to møtene vi hadde, noe jeg fikk. 

Det meste ser greit ut, men det er et avsnitt som er helt feil fremstilt. Og det i mye verre grad en virkeligheten. Oppfølgingen er avsluttet, og det er ingenting som vil få konsekvenser for meg på senere tidspunkt. La oss si det var en fysioterapeut jeg gikk til.  Men det irriterer meg at det står noe sånt et sted om mitt liv. 

Min opplevelse var at da jeg fortalte om tema så ble jeg overkjørt av vedkommendes meninger på det område. Og jeg som person sliter i sånne situasjoner. Da det er ubehagelig, jeg klarer ikke å sette grenser og jeg begynner å tvile på hvem som har rett. Jeg går i behandling for dette et annet sted, god kjemi der. Man kan si at jeg ble overbevist i det rommet om at vedkommende hadde rett. Men da jeg forlot kontoret var jeg i komplett kaos og konkluderte etterhvert med meg selv at dette ble ikke riktig. 

Det som står i journalen kan sammenlignes med «krisesenter neste». Og det er overhode ikke sannheten. Og det er ikke noe jeg glatter over, virkelig ikke. 

På en måte har jeg lyst til å be om å få det slettet. Men jeg har også lyst til å være ferdig med det stedet, og fokusere på å bli bedre. Er sykemeldt og dette har virkelig ikke gjort formen min bedre. 

Hva hadde dere gjort? Jeg kjenner at jeg har ikke lyst til å bruke energi på dette, eller ha mer kontakt med denne personen. Men jeg misliker at det står en alvorlig usannhet om mitt liv i journalen til denne «fysioterapeuten». 

Skriv ett notat hvor du presisere hva du mener er feil gjengitt i journalen din, dette må de skanne eller registrere inn i din journal så er du sikker på at det vil ligge en rettelse i tilknytning til journalen din til senere evt. I steden for å stole på at det blir rettet opp.

Anonymkode: 73c4e...2b9

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje en bør spørre hvorfor eller årsak først, før du lirker ut en ironisk og naiv kommentar..

Jeg er ikke TS - Men mitt ønske om ny utredning handler om at jeg på et tidligere tidspunkt var mye sykere og i tilegg nå i ettertid har fått en somatisk sykdom, som ikke kom frem under utredningen. Hadde ikke energi og kapasitet til å registrere dette på samme måte den gang. Alt er ikke svart hvitt her i verden.

Livserfaring og visdom er en fin ting.. 

Anonymkode: f84c5...578

Skrevet

TS her. Gav skriftlig beskjed om at jeg ville ha det slettet og henviste til lovverket. Sjekket med Pasient- og Brukerombudet underveis, noe jeg også refererte til i skrivet til denne personen. Etter litt om og men så fikk jeg det slettet. Ba om utskrift av oppdatert journal, og det har jeg fått. Jeg ville ikke legge inn noe skriv om endring, for jeg ville ha det vedkommende hadde skrevet slettet fra journal. Dette da det var misvisende og dårlig ordlagt. Det var som jeg hadde sagt at jeg hadde vondt i hodet, og så hadde vedkommende skrevet at jeg hadde ti svulster i hodet. Det ble bare for dumt. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men jeg fikk slettet deler av journalen for ikke så lenge siden. Oppdaget da at jeg hadde fått alkoholiker-diagnose, noe jeg ALDRI har vært. Alltid vært veldig måteholden med alkohol og drakk/drikker sjelden, så jeg lurte oppriktig på hva psykologen hadde røyka da hun satte den diagnosen. Ingenting som kanskje ville hatt noe å si for meg i dag, men jeg ville likevel ikke at en slik feil skulle få stå.  Så ja, "spesialister" kan gjøre feil de også. 

Anonymkode: a7717...2d6

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2020 den 21.46):

TS her. Gav skriftlig beskjed om at jeg ville ha det slettet og henviste til lovverket. Sjekket med Pasient- og Brukerombudet underveis, noe jeg også refererte til i skrivet til denne personen. Etter litt om og men så fikk jeg det slettet. Ba om utskrift av oppdatert journal, og det har jeg fått. Jeg ville ikke legge inn noe skriv om endring, for jeg ville ha det vedkommende hadde skrevet slettet fra journal. Dette da det var misvisende og dårlig ordlagt. Det var som jeg hadde sagt at jeg hadde vondt i hodet, og så hadde vedkommende skrevet at jeg hadde ti svulster i hodet. Det ble bare for dumt. 

Jeg hater DPS! Nesten umulig å få noe slettet. Gruer meg til denne prosessen. Blir tøft å kjempe i mot de. De er vanskelige på å få slettet noe. Selvom det er en rettighet. 

• Liker 1
Skrevet
millak skrev (1 time siden):

Jeg hater DPS! Nesten umulig å få noe slettet. Gruer meg til denne prosessen. Blir tøft å kjempe i mot de. De er vanskelige på å få slettet noe. Selvom det er en rettighet. 

Det er det som er det negative med å gå i det offentlige. Alt blir skrevet ned. Journalen lest av sikkert 100 forskjellige i året. Og etter min erfaring ofte brukt imot deg på en negativ måte også. 

Men dersom du nå går privat så hvorfor gidde å bruke energi på få sånt slettet? Den journalen vil ingen komme til å lese uansett dersom du ikke lenger er i systemet. 

Anonymkode: 95c46...7f7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nettop fordi at folk leser det og at opplysningene er uriktige. Diagnosen er uriktig. Vil ikke ha det på meg eller at noen skal lese feil opplysninger om meg. Det er ekkelt. 

jeg gikk i privat før DPS. Gikk til DPS kun fordi Nav krevde at jeg gikk i behandling. 

jeg er redd for at det nettop skal brukes i mot meg en dag. F eks barnevernet i Norge er ganske syke. Vet om en del som har problemer med de uten særlig grunnlag og da går de i papirer og prøver å finne noe å ta deg på. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er det som er det negative med å gå i det offentlige. Alt blir skrevet ned. Journalen lest av sikkert 100 forskjellige i året. Og etter min erfaring ofte brukt imot deg på en negativ måte også. 

Men dersom du nå går privat så hvorfor gidde å bruke energi på få sånt slettet? Den journalen vil ingen komme til å lese uansett dersom du ikke lenger er i systemet. 

De leser den selvom man har sluttet der. Ikke så lenge siden noen leste den. Er to år siden siste time. 

• Liker 1
Skrevet
millak skrev (16 minutter siden):

De leser den selvom man har sluttet der. Ikke så lenge siden noen leste den. Er to år siden siste time. 

Om du er innlagt på psykiatrisk eller innlagt på dps så kommer de også til å lese journalen. 

Men dersom du verken har vært innlagt eller vært der poliklinisk på 2år og de leser journalen burde du melde det inn! For det er grovt lovbrudd! Tror man kan melde inn på nett. 

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg har ikke hatt noe med de å gjøre på 2-3 år. Har akkurat lest epikrisen og skrevet en lang klage angående sletting og retting. Etter siste besøk har det vært en del besøkende. 

så de kan meldes inn på nett? Vet du hvor? 

Takk for svar:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2020 den 15.41):

Selvfølgelig kan de også ta feil. Mange som har fått feil diagnoser. De er ikke allvitende.

Anonymkode: fab68...a9c

• Nyttig 1
Skrevet
millak skrev (2 timer siden):

Nei, hvis du er avsluttet der, har ingen hverken lov eller grunn til å lese den. Tror du virkelig de tenker noe mer på deg? Jeg ble også utskrevet for et par år siden. Ingen tenker på meg mer, er jeg helt sikker på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan de også ta feil. Mange som har fått feil diagnoser. De er ikke allvitende.

Alle kan ta feil, men er det ikke helt hinsides feil at disse menneskene sitter med så mye makt at du ikke skal få endret eller fjernet dette så enkelt som mulig om du ønsker det. Et slikt overtramp hadde aldri skjedd i privat praksis hvor de er avhengig av å gjøre en god jobb, der de jobber for pasientene. Mener det er et statlig overgrep 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hvis du er avsluttet der, har ingen hverken lov eller grunn til å lese den. Tror du virkelig de tenker noe mer på deg? Jeg ble også utskrevet for et par år siden. Ingen tenker på meg mer, er jeg helt sikker på.

Det vet jeg ikke. Men ser i journalen alle datoene over hvem som har vært i den. 

Skrevet
millak skrev (1 minutt siden):

Det vet jeg ikke. Men ser i journalen alle datoene over hvem som har vært i den. 

Ser du det på helsenorge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser du det på helsenorge?

Det eneste jeg finner på helsenorge er epikriser og innkallelser. Epikrisen fra dps til fastlegen min så jeg, men nå er det så lenge siden at den er forsvunnet.  Jeg finner den ikke igjen. Det står bare for et år av gangen,  og så forsvinner det. Jeg har prøvd å søke på datoer og årstall,  men det kommer ikke opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...