Gå til innhold

Snapchat-oppførsel: hva synes dere er greit og hva synes dere er dust/kleint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg la merke til noe i dag da jeg skulle inn for å se hva søsteren min hadde sendt meg. Storiene som pleier å ligge der etter (spesielt) fredag- og lørdagens festligheter. Og så slo det meg hvor dust jeg synes det er. Så lurte jeg på, er det bare meg fordi jeg underbevisst er misunnelig eller fordi jeg faktisk mener det. Så tenkte å høre hva andre synes er innafor og uttafor snapchat-bruk. 

Mine er: 

1) Dele (skryte av) hvor fantastisk sosial man er. Hva skulle hensikten med å dele til folk som ikke er tilstede, i hopetall, hvor gøy man har det. "Se på meg, se på alle vennene mine, åh, vi leeeer". Jeg synes det er kleint. Det bidrar til den tendensen man har i samfunnet til sammenligning, som er skadelig for den psykiske helsa. Det er totalt uinteressant for meg. Det er ekskluderende. Og man viser egentlig bare hvor dårlig man er på å være tilstede i eget liv og tenke inkluderende. Send det heller til de du vil si noe med det, typ "du skulle vært her!!" eller "klarte å komme meg på den festen selv om jeg har angst".

2) Dele konserter. Altså det er bra for deg fordi du er tilstede. Det er ikke bra for meg som hører mest andres hoiing. Virker mest kjipt å gå glipp av konserten sin fordi man skal bevise til andre at man har et kult liv. 

3) Jeg synes familedeling er helt okei. Ikke alltid jeg synes andres barn er koselig eller hva de har laget til middag er gøy. Men de er ikke kjipe eller skadelige slik "Se hvor fantastisk innholdsrikt og sosialt liv jeg har" er. Andres barn er ikke ekskluderende. Noen ganger ler jeg over de morsomme tingene de finner på. 

Del dine tanker om snapchat-bruk! Jeg må også bare spørre: noen som synes det er gøy å se alt det sosiale andre gjør? 

Anonymkode: 15928...a06

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes mye i SOME er overdeling, men jeg tenker at innlegget ditt viser at du ikke er fornøyd med livet ditt? Dersom det gjør så vondt at andre viser at de har det moro?  Jeg skjønner at overdeling er teit altså, det bare virker som det stikker mer dypt i deg enn i meg iallfall. 

Anonymkode: 98bb9...743

• Liker 1
Skrevet

Det meste av det som er i sosiale medier er overdeling og som regel ting jeg finner totalt meningsløse. Derfor jeg ikke er aktiv selv. :P Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke så mye om. Plager meg ikke om jeg får en snap av noen som fester og koser seg, bare glad jeg slipper å gjøre det selv. 😄 Matbilder forstår jeg meg heller ikke på så lenge det ikke er noe fantastisk. Har ei venninne som reiser mye (før covid19 slo inn over kloden) og hun sender alltid mye bilder av mat og natur der hun er, det liker jeg. Men folk som sender meg bildet av sin seneste big mac meny gir meg ingenting, er bare sært, men igjen plager meg ikke. Ellers så er det alltid relativt koselig når venninner sender bilder av barna og slikt, det er kos. :) 

Skrevet

Mye er overdeling og det kan jeg nok gjøre.selv. Men jeg tror nok dette handler mer om at det er ting i ditt liv du ikke er fornøyd med. Synest instagram er værre, der er det voldsomt mange "pene folk" som skal vise så pen de er. Dette er ikke folk jeg følger. Men må sies at, det bryr meg allikevel ikke. Men kjenner Instagram er mindre intressant. 

Anonymkode: 5bd13...b9a

Skrevet

Må legge til... det rareste er egentlig menn som driver å sende flørte bilder i flertall til damer rundt og som gjør det gjerne flere ganger i uken. Jeg har helt sluttet å bekrefte noe av det. Sender til nød bare et bilde av meg selv med teit filter på. Bilder som er ment som flørte bilder og ikke et "hverdagsbilde" som noe annet.

Anonymkode: 5bd13...b9a

Skrevet

Jeg tenker egentlig ikke på det slikt "å nei, nå har jeg fått en snap av folk som er ute og hygger seg" for jeg ser ikke vitsen i å se negativt på det. Nå er det sjeldent jeg får sånne snapper da, men jeg kan godt se på storyen til flere, men dette er mer for å se hva de driver med i hverdagen. Jeg har ingen folk som er direkte aktive på snap, men når de legger ut noe så tar jeg meg ofte en titt. Jeg liker vel å snoke litt 🙊

Jeg har selv vært den som deler konserter på snap, men ikke hele konserten som noen folk gjør. Filmer bare noen få klipp for å både vise og for å ta vare på som et minne, så legger jeg ned telefonen og følger med på resten av konserten. Evigvarende snapper av konserter hvor det eneste du hører er sprengt lyd og det eneste du ser er lyskastere er kjipt. De burde heller følge med på det de har brukt penger på

Får ingen snapper av barn heldigvis, men dette er vel fordi jeg ikke har noen nære venner med barn. Syns det er ganske kjedelig å se på, og det kan fort bli mye. Jeg har ei på Facebook som deler bilder av barna sine i hytt og pine, og det er vel fint for henne det, men må det være for alle på vennelista? Er det ikke mye bedre å velge ut et par som faktisk vil se disse bildene? Besteforeldre for eksempel? Hadde vennene mine fått barn, hadde jeg heller ikke automatisk blitt interessert i å få bilder av de hver dag. Jeg skjønner stoltheten, men ser ikke vitsen

Anonymkode: 36983...e90

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes mye i SOME er overdeling, men jeg tenker at innlegget ditt viser at du ikke er fornøyd med livet ditt? Dersom det gjør så vondt at andre viser at de har det moro?  Jeg skjønner at overdeling er teit altså, det bare virker som det stikker mer dypt i deg enn i meg iallfall. 

Anonymkode: 98bb9...743

Ja, det kan godt hende det stikker dypere. 🤔 

For meg (bevisst i alle fall) handler det om noe jeg tenker er litt et samfunnsproblem. Man vet at mange unge opplever ensomhet og savner å ha en gjeng og å være ekskludert, da ser jeg ikke hensikten med å dele x antall bilder av festen eller alle man er med når det er noe som nettopp bidrar til sammenligning og deretter følelser hos mange av at "jeg føler meg ikke god nok". Noen venninner legger ut bilde av noe artig som har skjedd i sosialt lag og det kan være morsomt for flere, men å ta masse snapstories i sosialt lag virker som skryt over sin sosiale omgangskrets. 

Jeg vil gjerne også forstå hvorfor folk gjør det. Er jeg sosial så er jeg tilstede med de jeg er med, tar kanskje et bilde for å minnes det selv. Ser ikke poenget med å vise det til mennesker som ikke er det med mindre det er noe jeg vil dele med noen spesielle, evt. når det er spesielle begivenheter. 

Og så kan man selvsagt si at de som er ekskludert og ensomme selv må ta ansvar for å ikke se poster som får de til å føle seg utenfor, men er vel det man har ekstra mye tid til når man er ekskludert. 

Folk er vel generelt svært lite bevisst på sine privilegier. 

Anonymkode: 15928...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...