AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Jeg og mannen diskuterer hvorvidt vi bør innfri billånet vårt og vi er litt uenige. Trenger derfor innspill fra andre 🙂 Bakgrunnsinformasjon: vi har tilsammen cirka 420 000 i studielån. Har et billån hvor det står igjen rundt 22 000 (når man ser på hvor lang nedbetalingstid vi har valgt og hvor mye lånet utgjorde i utgangspunktet, så utgjør rentene totalt 5000 kroner). Har tilsammen rett over 400 000 oppspart på BSU og sparekonto. Begge er i full jobb med OK lønn og vi eier ikke bolig. Planen er å kjøpe bolig om ikke så lenge. Jeg mener at ettersom resterende beløp på billånet "bare" er 22 000 kroner og vi har pengene tilgjengelig, så kan vi likegodt bare betale ned hele lånet med en gang. Jeg tenker at når vi skal søke om boliglån, så vil det se bra ut at vi valgte å prioritere å bli kvitt et såpass lite lån. Han mener det motsatte - at nettopp fordi det er så lite igjen på lånet så vil ikke banken bry seg. Hva er mest fornuftig? Anonymkode: a87f3...25a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Så klart er det bedre jo mindre gjeld dere har. Mulig det ikke vil være billånet som ødelegger for boliglånet, men det viser uansett bedre økonomisk sans at dere betaler gjelda deres. Anonymkode: 53f1b...c8d 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Har dere så mye på vanlig sparekonto at det holder til å nedbetale billånet pluss bufferen dere bør ha, så lønner det seg å betale billånet. Av den enkle grunnen at renten dere får for pengene på sparekonto ikke betaler renene på billånet, selv om man tar hensyn til skattefradrag for renter. Hvis dere derimot ikke har buffer, så dere risikerer å måtte ta opp et svindyrt forbrukslån om kjølekskapet gir seg, da lønner det seg å beholde billånet. Sannsynligvis. Anonymkode: 82ebf...969
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Hva gir størst gevinst på kort sikt - ikke tenk på boligkjøp akkurat nå: betale ned 22.000 nå og spare kr X i renter og gebyrer fortsatt beholde de 22.000 på sparekonto og betale ned bilånet i hht betalingsplan Jeg er enig med mannen i at når dere har 400.000 i oppsparte midler 420.000 i studielån så utgjør 22.000 et piss i havet i forhold til boliglånet. Når det er sagt må det også legges til at dersom det tar like lang tid å spare opp igjen de 22.000 som det tar å betale ned i hht betalingsplanen fordi dere ikke evner å prioritere sparingen, så må dere forholde dere til betalingsplanen fordi dette blir en slags form for tvungen sparing.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så klart er det bedre jo mindre gjeld dere har. Mulig det ikke vil være billånet som ødelegger for boliglånet, men det viser uansett bedre økonomisk sans at dere betaler gjelda deres. Anonymkode: 53f1b...c8d Det er akkurat det jeg også tenker - det kan godt være at billånet ikke vil ha noe å si, men tenker at det uansett vil vise at vi tenker litt fornuftig - at vi kvitter oss med den gjelden vi kan når vi kan. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere så mye på vanlig sparekonto at det holder til å nedbetale billånet pluss bufferen dere bør ha, så lønner det seg å betale billånet. Av den enkle grunnen at renten dere får for pengene på sparekonto ikke betaler renene på billånet, selv om man tar hensyn til skattefradrag for renter. Hvis dere derimot ikke har buffer, så dere risikerer å måtte ta opp et svindyrt forbrukslån om kjølekskapet gir seg, da lønner det seg å beholde billånet. Sannsynligvis. Anonymkode: 82ebf...969 Vi har buffer i tillegg til det som ble nevnt i Hi, så vi er sikret i tilfelle det skulle komme uforutsette utgifter. 1 time siden, Blondie65 skrev: Hva gir størst gevinst på kort sikt - ikke tenk på boligkjøp akkurat nå: betale ned 22.000 nå og spare kr X i renter og gebyrer fortsatt beholde de 22.000 på sparekonto og betale ned bilånet i hht betalingsplan Jeg er enig med mannen i at når dere har 400.000 i oppsparte midler 420.000 i studielån så utgjør 22.000 et piss i havet i forhold til boliglånet. Når det er sagt må det også legges til at dersom det tar like lang tid å spare opp igjen de 22.000 som det tar å betale ned i hht betalingsplanen fordi dere ikke evner å prioritere sparingen, så må dere forholde dere til betalingsplanen fordi dette blir en slags form for tvungen sparing. Det kan godt være at det er jeg som overdriver betydningen av billånet. Jeg syns bare at det hadde vært godt å bli kvitt ett lån og at det umulig kan være negativt å ha gjort det den dagen vi skal vurderes for boliglån. Det med at nedbetalingen blir en tvungen sparing er et godt poeng. Det tar for øvrig bare en liten måned for oss å spare inn igjen de 22 000 kronene, så det er ikke noe problem. (Takk for alle innspill, forresten) - ts Anonymkode: a87f3...25a
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan godt være at det er jeg som overdriver betydningen av billånet. Jeg syns bare at det hadde vært godt å bli kvitt ett lån og at det umulig kan være negativt å ha gjort det den dagen vi skal vurderes for boliglån. Det med at nedbetalingen blir en tvungen sparing er et godt poeng. Det tar for øvrig bare en liten måned for oss å spare inn igjen de 22 000 kronene, så det er ikke noe problem. (Takk for alle innspill, forresten) - ts Anonymkode: a87f3...25a Jeg synes ikke du overdriver - men jeg ville bare nyansere det litt. Altså: det er ikke helt svart/hvitt. Jeg hadde kvittet meg med billånet hvis jeg var i deres situasjon og gitt at jeg har forstått alle forutsetningene. For meg er det å betale renter og gebyr i dyre dommer på et lån jeg kan kvitte meg med helt unødvendig. Men hvis dere kan spare inn de 22.000 på en liten måned fatter jeg i alle fall ikke hvorfor dere har billånet.
Egenskap Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Å eie bil trekker uansett ned om dere har lån eller ikke ned hvor stort boliglån dere vil få. 22000 kr er lite. Så hvorfor liksom ri med den summen når dere lett kan bli kvitt den.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 14 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg synes ikke du overdriver - men jeg ville bare nyansere det litt. Altså: det er ikke helt svart/hvitt. Jeg hadde kvittet meg med billånet hvis jeg var i deres situasjon og gitt at jeg har forstått alle forutsetningene. For meg er det å betale renter og gebyr i dyre dommer på et lån jeg kan kvitte meg med helt unødvendig. Men hvis dere kan spare inn de 22.000 på en liten måned fatter jeg i alle fall ikke hvorfor dere har billånet. Ja, satte pris på innspillene dine 😁 Billånet ble tatt på en tid hvor vi hadde andre jobber og dårligere råd - det er først det siste året vi har forbedret den økonomiske situasjonen. Vi har diskutert dette med å kvitte oss med billånet i sikkert et halvt år uten at vi har blitt enige. Men jeg tror nok at vi lander på å bare kvitte oss med det. - ts Anonymkode: a87f3...25a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 Uansett hvordan man snur og vender på det ser bankene på samlet gjeld når de avgjør hvor mye dere kan få i boliglån. 22000 mer i billån betyr som regel 22000 mindre i huslån. Ikke at 22 000 er mye i boliglånsammenheng, men når budrundene drar seg til kan alle tusenlapper være gode å ha. Dessuten er jo lånerenta høyere enn innskuddsrenta, så det lønner seg ikke å ha lån hvis man ikke må (med forbehold om studielånet, selvsagt). Og boliglånsrenta er trolig lavere enn renta på billånet, så det er bedre binde opp penger i boliglån den dagen det blir aktuelt enn i billån. Eneste grunn til å ikke bruke oppsparte midler til å betale ned billånet er HVIS det går ut over 15%-andelen dere trenger på egenkapitalen. (Pluss at dere selvsagt må unngå å ta hull på BSU.) Anonymkode: 0353f...cd4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #10 Skrevet 8. september 2020 Om dere har mulighet til det - betal billånet i en smell, så dere er ferdige med det. Dere skal vel betale renter og avdrag på dette en stund til. Sett av det dere ville betalt i renter/avdrag på bilen per måned i et fond eller annen sparing, og dere har plutselig enda mer å rutte med den dagen dere skal kjøpe bolig. Anonymkode: ab33c...e45
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #11 Skrevet 8. september 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om dere har mulighet til det - betal billånet i en smell, så dere er ferdige med det. Dere skal vel betale renter og avdrag på dette en stund til. Sett av det dere ville betalt i renter/avdrag på bilen per måned i et fond eller annen sparing, og dere har plutselig enda mer å rutte med den dagen dere skal kjøpe bolig. Anonymkode: ab33c...e45 Enig i dette! Tullete å ha et lån når man kan betale det ut og heller bruke de pengene som kunne gått til renter og omkostninger til investering i fond eller tilsvarende. Anonymkode: 965c0...f1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå