Gå til innhold

Dumpsterdiving-trenden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker ikke penger. Henter maten fra containere.

Begynner det å bli et alvorlig problem når man kan stå fram skamløst å oppfordre folk til å ikke betale matprodusentene og dagligvarekjedene for maten? I tillegg skal vist dette være klimavennlig. Hva mer er det som er klimavennlig? Ikke dra på jobb, fordi strømmen på jobbpc'n din forurenser.

I mine øyne er det et syksdomstegn for samfunnet når normalt bemiddlede folk med valgmuligheter anser det som et normalt valg å lete etter mat og klær på containere og søppelfyllinger, og ikke minst er det samfunnsøkonmisk katastrofalt, da regningen må tas av den normale forbrukeren. Dette førerer igjen til at de som har minst blir priset ut og risikerer og faktisk må dumpsterdive av tvang, og ikke av frivillighet for å spare penger og "redde klimaet".

Anonymkode: f0198...00b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men maten er jo kastet. Det er fullt brukbar mat som har blitt søppel som ingen vil ha. Som ingen savnet om noen andre spiser det. Jeg forstår trangen til å forsyne seg av det og spare penger og redde jorden og klima og alt som er bra. I tillegg smaker maten helt ok fremdeles. Jeg syns faktisk at det er en bra trend. Vil butikkene virkelig hindre folk i å ta med seg den maten, så får de bolte containerene så ingen klarer å åpne dem. 

Anonymkode: f618e...6b2

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men maten er jo kastet. Det er fullt brukbar mat som har blitt søppel som ingen vil ha. Som ingen savnet om noen andre spiser det. Jeg forstår trangen til å forsyne seg av det og spare penger og redde jorden og klima og alt som er bra. I tillegg smaker maten helt ok fremdeles. Jeg syns faktisk at det er en bra trend. Vil butikkene virkelig hindre folk i å ta med seg den maten, så får de bolte containerene så ingen klarer å åpne dem. 

Så du syns det er greit og bra at folk venter på at matens forbruksdato går ut og henter den fra containere i stedet? Du ser ikke at dette blir som å kjøpe pels og rettferdiggjøre det med at dyret allerede er flådd og det er ikke jeg som har gjort det?

PÅ hvilken måte redder man klimaet med å ta fra containere som vanligvis går til matsentraler, eller kan være en viktig matkilde for de som faktisk ikke har mulighet til å kjøpe maten?

På hvilken måte bidrar du til å redde klimaet med å nulle det ut med å bruke telefonen til å generere trafikk og utslipp ved å poste og skryte av det i sosiale medier etterpå?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet blir uttalt fordi alle disse som går i søpla ikke bruker penger og handler mat i butikkene.

Det får følger for alle ledd i næringen, og alle oss andre forbrukere. 
Alle kan jo ikke gå i søpla. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er greit og bra at folk venter på at matens forbruksdato går ut og henter den fra containere i stedet? Anonymkode: f0198...00b

Det er helt sikkert en forsvinnende liten og smal del av befolkningen som driver på det, så jeg tror ikke at butikkene taper så veldig mye på det. En trenger vel ikke å vente så lenge heller, for mat blir kastet hver eneste dag. Jeg tror heller ikke at folk som gjør dette hadde kjøpt det i butikken ellers. Dette er en ren gave fra oven og er en villig til å gjøre en innsats for å få tak i produktene, så er det verdt strevet syns jeg. Jeg har et enkelt syn på saken, så dere som liker detaljert hissig diskusjon får ha den i fellesskap uten meg. Peace out. :) 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sikkert en forsvinnende liten og smal del av befolkningen som driver på det, så jeg tror ikke at butikkene taper så veldig mye på det. En trenger vel ikke å vente så lenge heller, for mat blir kastet hver eneste dag. Jeg tror heller ikke at folk som gjør dette hadde kjøpt det i butikken ellers. Dette er en ren gave fra oven og er en villig til å gjøre en innsats for å få tak i produktene, så er det verdt strevet syns jeg. Jeg har et enkelt syn på saken, så dere som liker detaljert hissig diskusjon får ha den i fellesskap uten meg. Peace out. :) 

Les artikkelen. Dama har ikke brukt en krone på mat seneste måned. Problemet er ikke at en forsvinnende liten del driver med dette. Problemet er når å drive med dette blir framstilt som er klimavennlig tiltak. Hvordan skulle det gått om alle prøvde å ikke bruke pengerp å mat ved å vente på at den havnet i søpla?

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du syns det er greit og bra at folk venter på at matens forbruksdato går ut og henter den fra containere i stedet? Du ser ikke at dette blir som å kjøpe pels og rettferdiggjøre det med at dyret allerede er flådd og det er ikke jeg som har gjort det?

PÅ hvilken måte redder man klimaet med å ta fra containere som vanligvis går til matsentraler, eller kan være en viktig matkilde for de som faktisk ikke har mulighet til å kjøpe maten?

På hvilken måte bidrar du til å redde klimaet med å nulle det ut med å bruke telefonen til å generere trafikk og utslipp ved å poste og skryte av det i sosiale medier etterpå?

Hvilke matsentraler henter mat fra søpla utenfor butikker? Og "de som ikke har mulighet til å kjøpe maten", er det kråka og grevlinger du mener da?

Anonymkode: 01c0a...94c

• Liker 6
Skrevet

Et sykdomstegn faktisk 😂🤦🏻‍♀️ Det er kjempebra, det kastes alt for mye mat uansett så bra at noen redder den maten som havner i søpla 👍🏻

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke matsentraler henter mat fra søpla utenfor butikker? Og "de som ikke har mulighet til å kjøpe maten", er det kråka og grevlinger du mener da?

Anonymkode: 01c0a...94c

Det bor hjemløse i Norge. Det er ikke greit at normalt bemidlede bruker klimatiltak som et påskudd på å prøve å leve uten å betale matprodusentene for maten. Dette er egentlig klimafiendtlig. Ikke skal du bare spise kjøttet, du skal slippe å betale for det og, så dyret har død helt forgjeves.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, WhiteSwan skrev:

Et sykdomstegn faktisk 😂🤦🏻‍♀️ Det er kjempebra, det kastes alt for mye mat uansett så bra at noen redder den maten som havner i søpla 👍🏻

Det hadde vært greit for deg å få middag laget av det som ble funnet i en container?

Anonymkode: 59c6c...1d0

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært greit for deg å få middag laget av det som ble funnet i en container?

Anonymkode: 59c6c...1d0

Ja selvfølgelig. Kjenner noen som dumpstrer jeg og de har aldri blitt syke, man tar jo kun med seg det som fortsatt er spiselig

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Ja selvfølgelig. Kjenner noen som dumpstrer jeg og de har aldri blitt syke, man tar jo kun med seg det som fortsatt er spiselig

Hørtes tullete ut.

Anonymkode: b39e0...37c

• Liker 1
Skrevet

Det er som du sier et valg. Det har vært kjent lenge allerede, og det har ikke blitt særlig utbredt, og jeg tror ikke det kommer til å bli særlig utbredt av enda en artikkel om en dumpsterdiver.

Maten som går i container, går ikke til matsentraler (den går i container).

Noe som faktisk allerede har ført til høyere dagligvarepriser, er en av effektene av koronakrisen. Når det blir færre restaurantbesøk, må mer mat kjøpes i butikk. Man skulle tro at mer salg kunne gi lavere priser. Men det er de mest pengesterke som nå må ty til matbutikken, og det presser prisene opp. Heldigvis reguleres prisene også av billigmerker/luksusmerker, så det jevner seg litt ut, men det så stygt ut en stund.

Anonymkode: 3179c...833

Skrevet

Jeg personlig synes det er ekkelt å spise mat som har blitt kastet i containere, men jeg kjenner noen som driver med dette. De har funnet flere esker med melkesjokolade, annet spiselig mat og materialer som de har brukt hjemme til oppussing og div. prosjekter. 

For folk flest koster dette mer enn det smaker. De jeg kjenner bruker mange timer på dette, og de finner ikke så mye bra bestandig. Men det er tydelig at mange matbutikker kaster mat for enorme summer, hadde det ikke vært bedre for miljøet og gitt det bort til fattige? 

Anonymkode: d76a9...9d8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes det er ekkelt å spise mat som har blitt kastet i containere, men jeg kjenner noen som driver med dette. De har funnet flere esker med melkesjokolade, annet spiselig mat og materialer som de har brukt hjemme til oppussing og div. prosjekter. 

For folk flest koster dette mer enn det smaker. De jeg kjenner bruker mange timer på dette, og de finner ikke så mye bra bestandig. Men det er tydelig at mange matbutikker kaster mat for enorme summer, hadde det ikke vært bedre for miljøet og gitt det bort til fattige? 

Anonymkode: d76a9...9d8

Hadde ført til at noen bestilte for mye varer/mat med vilje og det hadde blitt utnyttet 😕 

Anonymkode: 6e8f3...8bc

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo lett løses ved at man ikke dumper mat. Så lenge det faktisk gjøres er det bare positivt at noen nyttegjør seg denne maten, fremfor at den bare går på dynga.

Anonymkode: d00d5...fd4

• Liker 2
Skrevet

Ja, det burde bli forbudt å gjøre ting som en eller annen næring kan tjene penger på. Som å gå. Folk burde bli tvunget å ta taxi i stedet. Når folk går så taper drosjenæringen en masse penger. Det burde bli forbudt å tilberede egen mat. Tenk på all mat som restaurantnæringen taper på alle de som tilbereder og spiser mat hjemme!

Vi kan gjerne fortsette i samme fascistiske fotspor. Eller ikke.

Men hvis ikke, da bortfaller også argumentet om at, "det må bli forbudt å spise mat som har gått ut på dato, for da taper (en eller annen næringslivskjede) en masse penger på det".

Hva blir det neste? Forbud mot å dyrke grønnsaker?

Anonymkode: 49d76...1a4

• Liker 5
Skrevet
På 6.9.2020 den 15.25, WhiteSwan skrev:

Ja , containerer er jo den mest sterile plassen for mat å ligge....

Anonymkode: ed236...548

• Liker 1
Skrevet

Begynner heller å bli et alvorlig problem at det faktisk går an å leve av mat som er kastet. 

Jeg har selv drevet med dumpsterdiving en periode, og ble sjokkert av hvor mye som går i bosset. Jeg trengte ikke en gang spise mat som var gått ut på dato. Jeg brukte 100-200 kr i uken på ting jeg ikke fant. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja , containerer er jo den mest sterile plassen for mat å ligge....

Anonymkode: ed236...548

Mye av maten er i emballasje 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...