AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Hei. Jeg fødte min første barn for 3 år siden, og fødselen var helt mareritt, med 3 døgn rier på sykehuset, endte med vakuum og tang. Revnet så mye, og mistet mye blod, at jeg ble hasteoperert etter fødsel. Klarte ikke stå opp 2 dager. Rommet var fult av leger, og hele bildet så ut som om jeg skulle dø. Nå er jeg gravid andre gang, og har valg mellom keisersnitt og vanlig fødsel. Jeg vet ikke hva skal velge, og vil gjerne høre erfaring fra dere som kanskje har hatt like tøff fødsel? Og valgte keisersnitt, eller fødte vanlig likevel ? Anonymkode: 62f5f...ad6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Hør på "føde for andre gang" på foreldrerådet. Jeg hadde ikke en så tøff fødsel som deg første gang, men andre fødsel var mye bedre. Lykke til med valget❤️ Anonymkode: cf384...668
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Hei. Hadde en ganske lik opplevelse som deg første gang, bare at det var komprimert ned til 3 timer. Jeg har helt blackout fra deler av fødselen og samboern min ble ganske traumatisert. Jeg revnet nok ikke like ille som deg, men måtte sy lenge. Baby ble bare tatt med ut av leger for å få luft osv. Klarte ikke å gå på mange dager og var generelt redusert de neste månedene. Valgte å føde naturlig andre gang. Det gikk kjempebra. Såpass bra at jeg takket nei til smertestillende når det var på sitt verste. Jeg var oppe og gikk en halvtime etter fødsel og følte meg i kjempeform. Et lite pyntesting. Anonymkode: b6eac...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Hadde aldri valgt vaginal fødsel. Keisersnitt er definitivt best. Anonymkode: ef303...22b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri valgt vaginal fødsel. Keisersnitt er definitivt best. Anonymkode: ef303...22b Hvorfor? Anonymkode: 62f5f...ad6 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Vet du hvorfor det endte med tang og vakuum? Mitt første barn satt fast, og det endte med hastekeisersnitt etter alt for mange timer i fødsel. Men det var fordi barnet var stort, og det var seteleie. (Barnet hadde blitt trykket så hardt, og lenge, mot bekkenet mitt at det hadde åpent brannsår på str med en femkroning på rumpa..) Andre barnet lå rett vei, så dermed var det ikke en aktuell redsel for meg med fødsel nr 2. Denne fødselen gikk strålende, og var kun skikkelig vond i ti min..jeg var i superform etterpå. Anonymkode: 98097...142
Arkana Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Jeg hadde en veldig lik opplevelse som deg første gang. Lang og intens fødsel som endte med vakuum og tang mens legene stod klare til hastesnitt, og jeg fikk tredjegrads ruptur og måtte sys på operasjonssal etterpå. ved neste svangerskap fikk jeg velge fritt mellom keisersnitt, igangsettelse opptil to uker før termin og la det gå sin gang, men de var også klare på at det medisinsk sett ikke var noen grunn til keisersnitt og at den typen fødsel jeg hadde var noe de omtrent utelukkende så hos førstegangsfødende. Jeg var ikke særlig lysten på keisersnitt selv, samtidig som jeg ikke ville oppleve det samme igjen, og jeg snakket mye med lege og jordmor underveis i svangerskapet og følte meg beroliget om at sjansene var store for at neste fødsel ville bli en bra opplevelse. Det ble det også. Det var en rask og fin fødsel helt uten komplikasjoner (det var også nr 3) og jeg er veldig glad jeg valgte å føde igjen og fikk lov å oppleve to normale fine fødsler. Jeg ville aldri vært dem foruten.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg hadde valgt planlagt keisersnitt. Anonymkode: e97aa...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Anonymkode: 62f5f...ad6 Kan bare svare for meg selv, men jeg fikk en helt annen ro i hverdagen da jeg slapp å tenke på fødselen og evt komplikasjoner som kunne oppstå. Nå skal det nevnes at jeg hadde en stor muskelknute som de mente var fødselshinder + barn i tverrleie. Så for meg var det ikke noe annet alternativ enn ks. Men frem til jeg fikk dette svart på hvitt var en veldig krevende tid. Anonymkode: e97aa...f6c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri valgt vaginal fødsel. Keisersnitt er definitivt best. Anonymkode: ef303...22b Har hatt begge deler og hadde heller født vaginalt 5 ganger til enn å ta et nytt keisersnitt. Anonymkode: 9bb46...66f 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har hatt begge deler og hadde heller født vaginalt 5 ganger til enn å ta et nytt keisersnitt. Anonymkode: 9bb46...66f Ditt valg. Jeg ønsker ikke å risikere underlivet mitt, eller risikere å få en hjerneskadet baby. Komplikasjoner etter planlagt keisersnitt er ingenting mot alt som kan skje under en fødsel. Anonymkode: ef303...22b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ditt valg. Jeg ønsker ikke å risikere underlivet mitt, eller risikere å få en hjerneskadet baby. Komplikasjoner etter planlagt keisersnitt er ingenting mot alt som kan skje under en fødsel. Anonymkode: ef303...22b Var aldri mitt valg å ta keisersnitt, hadde aldri skjedd om jeg ikke måtte. Og de færreste ødelegger underlivet sitt og føder baby med hjerneskader. Derimot flere barn som må ha intensivbehandling etter keisersnitt. Er en grunn til at vaginal fødsel er å foretrekke og at det ikke anbefales keisersnitt med mindre man har veldig gode grunner. Anonymkode: 9bb46...66f 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Var aldri mitt valg å ta keisersnitt, hadde aldri skjedd om jeg ikke måtte. Og de færreste ødelegger underlivet sitt og føder baby med hjerneskader. Derimot flere barn som må ha intensivbehandling etter keisersnitt. Er en grunn til at vaginal fødsel er å foretrekke og at det ikke anbefales keisersnitt med mindre man har veldig gode grunner. Anonymkode: 9bb46...66f Derimot flere barn som må ha intensivbehandling etter keisersnitt ENN etter vaginal fødsel skulle det stå. Anonymkode: 9bb46...66f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var aldri mitt valg å ta keisersnitt, hadde aldri skjedd om jeg ikke måtte. Og de færreste ødelegger underlivet sitt og føder baby med hjerneskader. Derimot flere barn som må ha intensivbehandling etter keisersnitt. Er en grunn til at vaginal fødsel er å foretrekke og at det ikke anbefales keisersnitt med mindre man har veldig gode grunner. Anonymkode: 9bb46...66f Hvor mange ødelegger underlivet sitt og hvor mange babyer får hjerneskad pga oksygenmangel under planlagt keisersnitt? Svaret er null. Anonymkode: ef303...22b 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #15 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange ødelegger underlivet sitt og hvor mange babyer får hjerneskad pga oksygenmangel under planlagt keisersnitt? Svaret er null. Anonymkode: ef303...22b Du har altså valgt deg ut 2 risikofaktorer som kun forekommer ved vaginal fødsel og som du kan unngå ved keisersnitt. Kanskje du bør lese deg opp på hva mer keisersnitt gir av risikoer før du bastant påstår at det er bedre enn vaginal fødsel. At noen personlig mener at keisersnitt var bedre enn fødsel pga egne erfaringer kan jeg bli med på, men at keisersnitt i alle situasjoner er bedre enn fødsel er jo feil. Anonymkode: 9bb46...66f 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #16 Skrevet 6. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har altså valgt deg ut 2 risikofaktorer som kun forekommer ved vaginal fødsel og som du kan unngå ved keisersnitt. Kanskje du bør lese deg opp på hva mer keisersnitt gir av risikoer før du bastant påstår at det er bedre enn vaginal fødsel. At noen personlig mener at keisersnitt var bedre enn fødsel pga egne erfaringer kan jeg bli med på, men at keisersnitt i alle situasjoner er bedre enn fødsel er jo feil. Anonymkode: 9bb46...66f Vel, overleger på fødeavdelingen er enig med meg. Keisersnitt kommer til å bli mer og mer vanlig framover. Anonymkode: ef303...22b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #17 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, overleger på fødeavdelingen er enig med meg. Keisersnitt kommer til å bli mer og mer vanlig framover. Anonymkode: ef303...22b Ja, for de vil jo helst ha store operasjoner hvor det ikke er nødvendig😂 Mulig de var enig i at det var best i DIN situasjon. Med mindre grunnene dine kun var de du nevnte over. Men jeg har til gode å møte leger som mener keisersnitt er det beste for alle kvinner uansett situasjon og utgangspunkt. Og jeg jobber på sykehus, ergo med ganske mange leger👍🏻 Anonymkode: 9bb46...66f 6
Hockeypulver Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg fødte min første barn for 3 år siden, og fødselen var helt mareritt, med 3 døgn rier på sykehuset, endte med vakuum og tang. Revnet så mye, og mistet mye blod, at jeg ble hasteoperert etter fødsel. Klarte ikke stå opp 2 dager. Rommet var fult av leger, og hele bildet så ut som om jeg skulle dø. Nå er jeg gravid andre gang, og har valg mellom keisersnitt og vanlig fødsel. Jeg vet ikke hva skal velge, og vil gjerne høre erfaring fra dere som kanskje har hatt like tøff fødsel? Og valgte keisersnitt, eller fødte vanlig likevel ? Anonymkode: 62f5f...ad6 Hvis du har fått valget mellom vaginal fødsel og keisersnitt, er det ingen forhøyet fare for deg å føde vaginalt. Da hadde legene aldri tillatt det. De lar deg nok bestemme hvordan du vil føde fordi du hadde så traumatisk fødsel første gang. Jeg synes du skal be om en prat med fødselslege for å gå gjennom «for og imot» ved å føde vaginalt og ved keisersnitt. Ut fra din situasjon. Du får nok time på poliklinikk til det. For det er ikke uten risiko å ta keisersnitt også. Det er jo ikke et enkelt valg. Det er fordeler for barnet ved vaginal fødsel som barnet ikke får ved keisersnitt blant annet. En fødselslege vil kunne gi deg god informasjon så du kan ta et informert og godt valg som du er trygg på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #19 Skrevet 6. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Derimot flere barn som må ha intensivbehandling etter keisersnitt ENN etter vaginal fødsel skulle det stå. Anonymkode: 9bb46...66f Og grunnen til det er vel at forsøk på vaginal fødsel har mislyktes og det har gått til akutt eller katastrofekeisersnitt. Synd at de ikke fører statistikkene hver for seg, en statistikk med planlagt keisersnitt og en med akutt og/eller katastrofekeisersnitt. Anonymkode: 16320...494 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #20 Skrevet 7. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og grunnen til det er vel at forsøk på vaginal fødsel har mislyktes og det har gått til akutt eller katastrofekeisersnitt. Synd at de ikke fører statistikkene hver for seg, en statistikk med planlagt keisersnitt og en med akutt og/eller katastrofekeisersnitt. Anonymkode: 16320...494 Hvis du leser det jeg delte over, så nei. Barn har oftere startproblemer med pustingen ved planlagt keisersnitt enn ved vaginal fødsel og hastesnitt. Anonymkode: 9bb46...66f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå