Gå til innhold

Veganer - Er dette for storforlangende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke bruke samme grill? Det er jo ikke verre enn at du tar med deg noe vegansk digg, pakker det pent inn i aluminiumsfolie sammen med olje, krydder, marinade, og legger det på grillen. Da kommer det ikke i kontakt med noe av det andre som ligger der.

Anonymkode: acc5f...192

Til vanlig er ikke grillen et problem, men svigers helstekte en halv geit og under ligger grønnsaker og blir dusjet av av fett og sjy fra cadaveret. Til vanlig er ikke vanlig grill noe som helst problem. 
Ts. 

Anonymkode: 1644e...d65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Thought-Fox skrev:

Ikke nødvendigvis. Det kan være av miljøhensyn, helsemessige årsaker, religiøse grunner osv. Selv spiser jeg stort sett plantebasert fordi jeg ikke tåler melk og ikke liker smaken av kjøtt spesielt godt.

Ja, det er greit. Det finnes flere årsaker til at man velger plantebasert kost. Jeg er ingen motstander av det, og velger gjerne plantebasert mat når jeg er ute å spiser. 

Jeg tenkte mest på at så lenge man ikke blir syk (eller dersom det er religiøse årsaker) så burde det ikke være noe problem å bruke samme grill feks. 

Forklar meg gjerne hvorfor det er ikke sært dersom det er tilfelle. Jeg tenker man kunne stekt i en aluminiums skål feks. Her må jeg legge til at det er sært av svigers å ikke la det gjennomføre også. 

Anonymkode: dc5eb...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til vanlig er ikke grillen et problem, men svigers helstekte en halv geit og under ligger grønnsaker og blir dusjet av av fett og sjy fra cadaveret. Til vanlig er ikke vanlig grill noe som helst problem. 
Ts. 

Men dine grønnsaker kunne fortsatt vært pakket i folie slik at det kun var folien som var dusjet.

Forøvrig: jeg har noen venner som er glad i å invitere til forskjellige typer samlinger. Noen ganger er det spill kveld. Andre ganger er det fårikål eller annet som er hovedtema.

Hva gjør de av mine venner som synes spill er teit og fårikål smaker hyse? Stiller de opp på disse kveldene og insisterer på at de som spiller er tullinger eller rynker på nesen og sier at fårikål er dårlig. Altså: hva ville jeg - som ikke liker blomkål - gjort hvis en av disse inviterte til blomkål kveld? Jeg ville selvsagt ikke gått, i likhet med de av mine venner som ikke liker spill eller fårikål.

Når svigers inviterer på grilling der menyen er en halv geit da kan man jo la være å gå. Eller man kan avtale med svigers at man kommer etter maten, at man spiser mat man har medbrakt eller at man blir enig med vertskapet om hvordan grønnsakene tilberedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes ikke du burde ha krevd dette når dere kom på besøk. Jeg syntes du burde tilbydd deg å ta med egen mat og stekt det i folie/med folie under. Du burde hatt med egen salat, for å vise at du er på tilbudssiden.

Man krever ingenting som gjest, man tilbyr deg å ordne alle ting selv. Man beklager at man er til bry og unnskylder seg for at det krever ekstra arbeid, da blir folk mer medgjørlige. Å ta med egen grill virker litt passivt aggressivt, når problemet kan løses uten at du må bruke egen grill feks ved å bruke folie. 

Neste gang legger du deg frem slik "Vi vil gjerne komme på middag, men du vet jo at vi er litt sære i matveien. Jeg syntes det er dumt å være til bry, for det er jo ikke så lett å tilrettelegge for oss. Hva skal dere servere? Jeg vil gjerne hjelpe til, og kan godt ta med mat". 

Anonymkode: b700b...97c

🙄 Du kan ikke lese. Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Humle Brumle said:

Men du spiser jo ikke kjøtt av å bruke samme grillen? 

Jeg er ikke ts, men som ts skriver vil hun ikke ha saus fra kjøtt på sin mat. Enkelt å løse med aluminiumsfolie.

Kommentarfeltet her er full av folk som mener veganere er fanatiske tullinger som burde spise maten de blir servert for å være høflige. Det er det jeg ikke skjønner. Hvorfor hisse seg opp over hva andre velger å ikke spise? Det er som om folk blir fornærmet over noe som er høyst personlig valg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, anonymLala skrev:

Jeg er ikke ts, men som ts skriver vil hun ikke ha saus fra kjøtt på sin mat. Enkelt å løse med aluminiumsfolie.

Kommentarfeltet her er full av folk som mener veganere er fanatiske tullinger som burde spise maten de blir servert for å være høflige. Det er det jeg ikke skjønner. Hvorfor hisse seg opp over hva andre velger å ikke spise? Det er som om folk blir fornærmet over noe som er høyst personlig valg.

Jeg har aldri, noen sinne, fått servert kjøtt hos vegetarianere eller veganere. Et par ganger har jeg foreslått at jeg kan ta med ferdiglagd kjøtt, men har da fått høre at de ikke vil ha kjøtt i huset av etiske årsaker. Føler ikke nødvendigvis at gjestfriheten og fleksibiliteten går begge veier.

Anonymkode: 14828...220

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, anonymLala skrev:

Helt enig i det. Støtter veganere fullt ut, det er jo bare positivt, når man gjør det riktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er noen veganere som støtter galskapen til TS med argumentet at man er jo gjest og skal bli tatt vare på, og at det skulle jo bare mangle fordi det er ekkelt med kjøtt.

Hva hvis de samme folkene hadde hatt meg på besøk og jeg hadde ønsket at mitt kjøtt ikke skulle grilles der grønnsaker hadde ligget, ikke skulle pensles med BBQ-saus som ha vært brukt på grønnsaker, og ikke ha saus med sjy fra grønnsaker, og at jeg ønsket at de kunne skille ut ost og bacon fra salaten slik at jeg kunne spise bare det uten at det hadde rørt salaten. Og jeg tok med egen grill som kjøttet mitt skulle bli grillet på. Hadde det fortsatt vært greit å kreve dette?

Anonymkode: 00744...c75

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid eskalerer TS sin beskrivelse av situasjonen når TS ikke får medhold. Det gikk fra å ikke ønske grillede grønnsaker penslet med bbq saus i startinnlegget,  til å være grilling av en halv geit hvor grønnsakene var steikt under kjøttet. Hvorfor skreiv du ikke det i starten? Hadde du skrevet at svigerforeldrene ville gi deg grønnsaker som var stekt i skyen av helgrillet gjeit hadde jo saken vært en annen. På den andre siden kan du kanskje avstå fra grilling av halv geit når du er veganer tenker jeg. Å gå på krsbbefest uten å spise krabbe gjør at man fremstår som sær, og man tiltrekker seg negativ oppmerksomhet og er igrunn en dårlig gjest. 

Mitt inntrykk av svarene dine er at du er vanskelig og krevende, du har en arogant tone i svarene dine og jeg vil tippe du fremstår som arogant og nedlatende når du snakker om mat og tilpasninger med andre. 

Anonymkode: b700b...97c

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de burde hatt mat til deg også. Din mann er vegetarianer og spiser dermed ikke kjøtt. Da er jo de allerede vant til å ha vegetarmat til han. Og det er faktisk ikke så mye mer vanskelig å ha mat til en veganer. De inviterte dere på grilling og jeg regner jo med at de vet at du er veganer og han vegetarianer. Hva er vitsen med å invitere til mat hvis de ikke har mat til gjestene som de kan spise? Min eldste sønn er vegetarianer. Når vi blir invitert til middag, så er det vegetarmat til han, som vertene har laget. Eller vi tar med. Det er absolutt ingen som har reagert på dette og 

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mennesker tar andres preferanse av mat så personlig. 

Hvordan kan et menneske mene det er frekt at et annet menneske ikke ønsker å spise kjøtt? Hvorfor er det så viktig for andre hva de rundt dem spiser? 

Bakgrunnen for hvorfor man velger å spise slik man gjør har vel heller liten betydning, mener jeg. Og at enkelte, sånn som du, ønsker å sette folk i boks på grunn av det, er bare helt merkelig!

Anonymkode: 40b60...cea

Det er ikke det som er problemet. Problemet er at ts krever og forlanger ditt og datt. Hun er gjest. Hennes valg skal ikke være styr for verten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det må jo du bare gjerne mene. Ingen som legger seg opp i det, vel? 
Men respekten andre veien hadde jo vært fint da.

Anonymkode: 40b60...cea

Du får ikke kjøtt i munnen av å grille veganmaten på samme grill som kjøttet

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er værre å ha allergi for visse matvarer enn at det er religiøse grunner for å ta hensyn til mat. Å være veganer er vel på linje med religiøse grunner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du får ikke kjøtt i munnen av å grille veganmaten på samme grill som kjøttet

Det blir spor av kjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke det som er problemet. Problemet er at ts krever og forlanger ditt og datt. Hun er gjest. Hennes valg skal ikke være styr for verten. 

Det er sant, men om man ikke ønsker eller kan spise noe så må man si ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bølle skrev:

Det er sant, men om man ikke ønsker eller kan spise noe så må man si ifra. 

Da burde hun sagt fra på forhånd evt spist salaten eller tilbehør uten kjøtt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...