Gå til innhold

Veganer - Er dette for storforlangende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jævlig frekt når det gjelder muslimer og halal også da, eller er det forskjell på folk?

Anonymkode: 40b60...cea

Er det veldig vanskelig å servere halal i Norge i 2020? 

"I kveld kommer sønn og svigerdatter på besøk - hm, de spiser ikke svin og kjøttet skal være halal slaktet. Jeg tror jeg spør om de kan ta med kjøtt nok til alle så griller vi det. Kan du gå ut og vaske grillen ordentlig?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har cøliaki i familien og når vi griller borte har vi med maten i folie og egen stekespade/pinset. En helt, greit og null stress for hverken oss eller verten. Å ta med egen grill ville vært overhysterisk.

Veganer som har valgt denne veien selv burde klare dette like enkelt uten å prøve å være så mye viktigere enn alle andre.

Anonymkode: a70f3...d96

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme ettersom du blir syk av det og det er en reell grunn til å holde matvarene atskilt. Det er ikke sammenlignbart. 

Anonymkode: a32d0...ef7

Og selv ikke hun, med glutenallergi, tropper opp med egen grill under armen. Det er der hysteriet trer inn for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bruke samme grill? Det er jo ikke verre enn at du tar med deg noe vegansk digg, pakker det pent inn i aluminiumsfolie sammen med olje, krydder, marinade, og legger det på grillen. Da kommer det ikke i kontakt med noe av det andre som ligger der.

Anonymkode: acc5f...192

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så rart ingen orker å date veganere..

Anonymkode: 3919a...312

Alle veganere er ikke sprø! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Men alle kommer fortelle alle andre en eller annen gang rett etter man møter de at de er veganere.. 
Og ingenav de kommer nyte en god biff med en. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veganere jeg har møtt er sprø. 

Anonymkode: b5ae2...a1a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Men alle kommer fortelle alle andre en eller annen gang rett etter man møter de at de er veganere.. 
Og ingenav de kommer nyte en god biff med en. 

De må gjerne fortelle at de er veganere, og jeg blåser i om de spiser biff eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle veganere jeg har møtt er sprø. 

Javel. Jeg har møtt de som ikke er. Litt spesielle ja. Men normale, for å si det sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjerne fortelle at de er veganere, og jeg blåser i om de spiser biff eller ikke.

Deg om det :)

hvordan løser veganere å kysse ikke-veganere etter man har spist middag? Dvs, noe med kjøtt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Deg om det :)

hvordan løser veganere å kysse ikke-veganere etter man har spist middag? Dvs, noe med kjøtt. 

Du får spørre dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grillings hos svigers i går, sa jeg ifra at jeg ikke ønsket at mine grønnsaker skulle grilles, ikke pensles med bbq-saus som har vært brukt på kjøtt, ikke saus med sjy fra kjøttet, og at jeg som veganer ikke vil ha ost og bacon i salaten. Jeg hadde med egen grill. Jeg er veganer og min mann vegetarianer. Hjemme spiser vi felles middag, og vil han ha egg, melk eller ost er det lett å skippe dette for meg når jeg lager mat til han. Hans foreldre syns vi er hysteriske. Det er kun er personlig valg. Hvis vi får barn en gang skal de få velge selv, men jeg regner med de får mest vegetar mat som små. 

Er dette for mye for langt? Jeg sa jeg kunne grille maten selv. Men det fikk jeg ikke liv til. 
Jeg pleier å ta med egen mat når vi drar bort på middag, fordi jeg er veganer og ønsker jo en god middag. Ikke kun potet og gulrøtter, eller er salatblad. 

Anonymkode: 1644e...d65

Nei absolutt ikke, du hadde jo med egen grill så da burde det være det samme for dem. De synes nok bare dere er hysteriske fordi de er gamle og ikke nok opplyst.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, neste gang tar du med din egen grill, din egen saus og dine egne grønnsaker. Da vet du med sikkerhet at grønnsakene dine ikke har lagt oppå evt. kjøttrester.

Anonymkode: 4a833...9e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts, neste gang tar du med din egen grill, din egen saus og dine egne grønnsaker. Da vet du med sikkerhet at grønnsakene dine ikke har lagt oppå evt. kjøttrester.

Anonymkode: 4a833...9e6

TS tok med sin egen grill. Har du i det hele tatt lest innlegget?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes ikke du burde ha krevd dette når dere kom på besøk. Jeg syntes du burde tilbydd deg å ta med egen mat og stekt det i folie/med folie under. Du burde hatt med egen salat, for å vise at du er på tilbudssiden.

Man krever ingenting som gjest, man tilbyr deg å ordne alle ting selv. Man beklager at man er til bry og unnskylder seg for at det krever ekstra arbeid, da blir folk mer medgjørlige. Å ta med egen grill virker litt passivt aggressivt, når problemet kan løses uten at du må bruke egen grill feks ved å bruke folie. 

Neste gang legger du deg frem slik "Vi vil gjerne komme på middag, men du vet jo at vi er litt sære i matveien. Jeg syntes det er dumt å være til bry, for det er jo ikke så lett å tilrettelegge for oss. Hva skal dere servere? Jeg vil gjerne hjelpe til, og kan godt ta med mat". 

Anonymkode: b700b...97c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter mange veganere som fanatiske. Hadde du vært min gjest hadde jeg selvsagt forsøkt å tilrettelegge, men ikke på samme måte som om du hadde alvorlig matallergi. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke orket å lese gjennom alt her inne, men har et spørsmål. Sånn jeg har forstått det så handler valget om å være vegetarianer og veganer om dyrevelferd. Si gjerne ifra om dette er feil. Dersom det stemmer ser jeg ikke helt hvorfor du trenger egen grill feks. Det svigerforeldrene dine spiser gjør ingen utslag for deg. Hadde det vært allergi hadde jeg sett litt annerledes på det. 

Anonymkode: dc5eb...731

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke orket å lese gjennom alt her inne, men har et spørsmål. Sånn jeg har forstått det så handler valget om å være vegetarianer og veganer om dyrevelferd. Si gjerne ifra om dette er feil. Dersom det stemmer ser jeg ikke helt hvorfor du trenger egen grill feks. Det svigerforeldrene dine spiser gjør ingen utslag for deg. Hadde det vært allergi hadde jeg sett litt annerledes på det. 

Anonymkode: dc5eb...731

Ikke nødvendigvis. Det kan være av miljøhensyn, helsemessige årsaker, religiøse grunner osv. Selv spiser jeg stort sett plantebasert fordi jeg ikke tåler melk og ikke liker smaken av kjøtt spesielt godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...