AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #21 Del Skrevet 6. september 2020 Dersom svigers prøver å møte deg på midten vil jeg råde deg til å møte dem på midten. Egen grill? Why? Etter noen år har jeg lært meg en ting: iblant må jeg velge mellom å tviholde på egne overbevisninger eller gode relasjoner med andre. Det er kjedelig å være en person folk kun er sammen med fordi de må, ikke fordi de genuint ønsker det. Anonymkode: 14828...220 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 6. september 2020 #22 Del Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det jævlig frekt når det gjelder muslimer og halal også da, eller er det forskjell på folk? Anonymkode: 40b60...cea Så du innrømmer at veganisme er en slags pseudo religion? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #23 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg skjønner at du ikke vil ha kjøttsky på maten din. Jeg spiser ikke kjøtt. Når vi griller bruker vi samme grill, men vi har ikke kjøtt og vegetar oppå hverandre og vi har ulikt redskap. Det må være mulig å lage salat uten bacon og ost. Folk må prøve å sette seg litt inn i hvordan det er å ikke ønske å spise kjøtt, og prøve å respektere det selv om man ikke er enig. Det er ikke hysteri og ikke ville spise dyr. Anonymkode: 0fe8e...ef7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 6. september 2020 #24 Del Skrevet 6. september 2020 Synes ikke du er vanskelig. Dette er viktig for deg, og i andre land (Vietnam eks) er det helt standard å bruke en annen kniv for vegetarettene, nettopp for å unngå kjøttrester/saus fra kjøttet i andre retter. Når jeg ser kommentarfeltet her blir jeg egentlig ikke så overrasket....men ikke føl deg presset til åspise noe du ikke vil.Typisk norsk å bli fornærmet over at andre gjør noe anderledes. Janteloven. Uansett; tipset om aluminiumsfolie er jo et godt et. Pakk in maten der. Lite styr for både deg og vertene. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 6. september 2020 #25 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg trodde du var vegetarianer for dyrevelferd, klima og miljø. Det blir ikke færre dyr som blir slakta av at du bruker samme grillen. Da er det jo ikke noe poeng med egen grill. Du er jo ikke allergisk mot kjøtt. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #26 Del Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Så du innrømmer at veganisme er en slags pseudo religion? Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mennesker tar andres preferanse av mat så personlig. Hvordan kan et menneske mene det er frekt at et annet menneske ikke ønsker å spise kjøtt? Hvorfor er det så viktig for andre hva de rundt dem spiser? Bakgrunnen for hvorfor man velger å spise slik man gjør har vel heller liten betydning, mener jeg. Og at enkelte, sånn som du, ønsker å sette folk i boks på grunn av det, er bare helt merkelig! Anonymkode: 40b60...cea 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 6. september 2020 #27 Del Skrevet 6. september 2020 4 minutter siden, Humle Brumle said: Jeg trodde du var vegetarianer for dyrevelferd, klima og miljø. Det blir ikke færre dyr som blir slakta av at du bruker samme grillen. Da er det jo ikke noe poeng med egen grill. Du er jo ikke allergisk mot kjøtt. Bare tanken på å ha kjøtt i munnen er ekkelt for en som ikke gjør det daglig. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? Hvorfor noen velger dette vekk kan være av mange grunner, men det burde være irrelevant, det påvirker vel ikke DEG negativt hva folk putter i SIN kropp? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #28 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg kan bare sammenligne det med når jeg i en periode ikke tålte gluten. Jeg sa at jeg måtte grille i aluminiumsboks/folie for at min mat ikke skulle komme i kontakt med brød eller bbq-saus som ofte har gluten i seg, og at de ikke måtte bruke samme redskap på mitt. Så på mange måter sammenlignbart. Familien min og venner var alltid forståelsesfulle for det, siden jeg ble veldig, veldig dårlig. Jeg måtte alltid minne på om det, men de tok seg ikke nær av det. Ofte hadde jeg med meg ferdig aluminiumspakke med mat som bare måtte ligge på grillen uten å måtte snus på eller noe, for enkelhetens skyld. Har ei venninne som var veganer en periode (vegetar nå), og hun var flink med å si ifra også. Så lenge du ikke forventer at andre husker dine behov, så er det greit. Jeg hadde tilpasset for deg Syns ikke det er storforlangende å be pent om det, men du må også forvente å kanskje klargjøre mer selv. Anonymkode: 08c65...9e3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 6. september 2020 #29 Del Skrevet 6. september 2020 (endret) 12 minutter siden, anonymLala skrev: Synes ikke du er vanskelig. Dette er viktig for deg, og i andre land (Vietnam eks) er det helt standard å bruke en annen kniv for vegetarettene, nettopp for å unngå kjøttrester/saus fra kjøttet i andre retter. Når jeg ser kommentarfeltet her blir jeg egentlig ikke så overrasket....men ikke føl deg presset til åspise noe du ikke vil.Typisk norsk å bli fornærmet over at andre gjør noe anderledes. Janteloven. Uansett; tipset om aluminiumsfolie er jo et godt et. Pakk in maten der. Lite styr for både deg og vertene. Dette handler om å være gjest hos noen. Har du noen gang hørt begrepet "å være herre i eget hus"? 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor mennesker tar andres preferanse av mat så personlig. Hvordan kan et menneske mene det er frekt at et annet menneske ikke ønsker å spise kjøtt? Hvorfor er det så viktig for andre hva de rundt dem spiser? Bakgrunnen for hvorfor man velger å spise slik man gjør har vel heller liten betydning, mener jeg. Og at enkelte, sånn som du, ønsker å sette folk i boks på grunn av det, er bare helt merkelig! Anonymkode: 40b60...cea Spis hva du vil i ditt eget hjem og ha alle de merkelige reglene du vil, men på besøk må du fremstå et snev mer veloppdragen. Hvis jeg kom på besøk til noen jeg visste er veganere ville jeg tilpasset meg og vært drøvtygger denne ene gangen iblant. Det er jo tross alt mat og ikke religion hevder dere selv. Hvordan hadde dere raringer reagert dersom noen dukket opp i deres salatparty med kjøtt og egen grill? Endret 6. september 2020 av Den Sagnsomsuste 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #30 Del Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev: Dette handler om å være gjest hos noen. Har du noen gang hørt begrepet "å være herre i eget hus"? Spis hva du vil i ditt eget hjem og ha alle de merkelige reglene du vil, men på besøk må du fremstå et snev mer veloppdragen. Hvis jeg kom på besøk til noen jeg visste er veganere ville jeg tilpasset meg og vært drøvtygger denne ene gangen iblant. Det er jo tross alt mat og ikke religion hevder dere selv. Hvordan hadde dere raringer reagert dersom noen dukket opp i deres salatparty med kjøtt og egen grill? Jeg serverer kjøtt til gjestene mine, så akkurat det er vel ikke noe problem? Anonymkode: 40b60...cea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 6. september 2020 #31 Del Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg serverer kjøtt til gjestene mine, så akkurat det er vel ikke noe problem? Anonymkode: 40b60...cea Mange gjør ikke det - tro meg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #32 Del Skrevet 6. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du ikke vil ha kjøttsky på maten din. Jeg spiser ikke kjøtt. Når vi griller bruker vi samme grill, men vi har ikke kjøtt og vegetar oppå hverandre og vi har ulikt redskap. Det må være mulig å lage salat uten bacon og ost. Folk må prøve å sette seg litt inn i hvordan det er å ikke ønske å spise kjøtt, og prøve å respektere det selv om man ikke er enig. Det er ikke hysteri og ikke ville spise dyr. Anonymkode: 0fe8e...ef7 Men du spiser jo det ikke selv om det brukes samme redskap eller tilberedes på samme sted. Kjøttet som skal stekes skal uansett inntas av noen andre. Det er ikke flere dyr som blir drept av å bruke samme redskap eller grillflate. Det er bare en idé du har laget for deg selv. Og ja, det er sært. Dette er kun ålreit hvis man har allergier eller intoleranser og ikke kan få i seg en gitt matvare. Så jo, du passer fint inn med de andre hysterikerne. Anonymkode: a32d0...ef7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #33 Del Skrevet 6. september 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det synes jeg ikke! Du foreslo å grille maten selv slik at maten møtte ditt behov, da burde de latt deg gjøre det eller unngått å få kjøtt på maten din. Lett for kjøttiser å si det er hysterisk... Jeg vil faktisk ikke ha kjøttrester på veganburgeren min. Æsj! Anonymkode: a2aca...bb6 Jeg går ut fra at grillen vaskes hver gang den er brukt? Da griller man vegan maten først, eller man bruker folie eller lignende for å unngå kjøttrester. Du er ikke allergisk mot kjøttrester - du er hysterisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #34 Del Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare sammenligne det med når jeg i en periode ikke tålte gluten. Jeg sa at jeg måtte grille i aluminiumsboks/folie for at min mat ikke skulle komme i kontakt med brød eller bbq-saus som ofte har gluten i seg, og at de ikke måtte bruke samme redskap på mitt. Så på mange måter sammenlignbart. Familien min og venner var alltid forståelsesfulle for det, siden jeg ble veldig, veldig dårlig. Jeg måtte alltid minne på om det, men de tok seg ikke nær av det. Ofte hadde jeg med meg ferdig aluminiumspakke med mat som bare måtte ligge på grillen uten å måtte snus på eller noe, for enkelhetens skyld. Har ei venninne som var veganer en periode (vegetar nå), og hun var flink med å si ifra også. Så lenge du ikke forventer at andre husker dine behov, så er det greit. Jeg hadde tilpasset for deg Syns ikke det er storforlangende å be pent om det, men du må også forvente å kanskje klargjøre mer selv. Anonymkode: 08c65...9e3 Nei, det er ikke det samme ettersom du blir syk av det og det er en reell grunn til å holde matvarene atskilt. Det er ikke sammenlignbart. Anonymkode: a32d0...ef7 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. september 2020 #35 Del Skrevet 6. september 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du tar det for langt. Pensling og samme grillflate, det er hysteri med mindre det er religiøse hensyn bak. Ok å ta med egen mat, men frekt å også kreve plass ved grillen når de er vertskap og ønsker å tilberede maten. Bacon i salaten er jeg enig i at de kan droppe når en vegetarianer og veganer er på besøk. Er jo ikke verre enn å legge av halvparten før man blander salaten. Anonymkode: 29229...0b2 Man kan gjøre med bacon som man gjør for meg når det gjelder feta ost (er laktoseintolerant og enn så godt jeg synes feta er så er det noe av det verste som finnes når det gjelder laktoseinnhold): bacon serveres i egne skåler slik at de som vil ha det kan forsyne seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #36 Del Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Man kan gjøre med bacon som man gjør for meg når det gjelder feta ost (er laktoseintolerant og enn så godt jeg synes feta er så er det noe av det verste som finnes når det gjelder laktoseinnhold): bacon serveres i egne skåler slik at de som vil ha det kan forsyne seg selv. Enig i dette. Krever ikke noe ekstra tiltak ved å gjøre det slik heller, bare et par ekstra skåler. Anonymkode: a32d0...ef7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #37 Del Skrevet 6. september 2020 Synes du høres litt hysterisk ut. Vi har en vegetarianer jevnlig på grilling her. Grillen vaskes jo mellom hver gang den brukes. Og da legges vegetarburgerne i ene enden, og kjøtt i andre enden. Så grønnsaker i midten. Sørger jo da for at vegetarianeren får grønnsakene som ikke er i nærheten av kjøttet. Og har selvfølgelig salat uten noe kjøtt i. Anonymkode: 20a86...1fc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #38 Del Skrevet 6. september 2020 Alle de veganere jeg har møtt har hatt et slags religiøst syn på det. Anonymkode: b5ae2...a1a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #39 Del Skrevet 6. september 2020 Som en her inne skriver - det blir jo ikke drept flere dyr om du steker ditt på samme grill? Om noe, er det mer miljøskadelig å fyre to griller når man trenger bare én. Og dette med at det er så slemt å forvente at veganere oppfører seg på besøk - vet dere hva? Det forventes av oss andre også! Jeg drakk stilltiende kaffe for første gang hjemme hos min gamle grandtante, som gikk ut fra at jeg drakk det siden jeg var voksen (18). Smakte forjævlig, men jeg ville jo ikke stresse og bry henne med å takke nei. For hennes generasjon ville det vært utenkelig at jeg skulle ha bare et glass vann (dette er mange år siden). Som barn var jeg mer kresen, husker jeg slet tappert med hvit saus i et familieselskap 😂 I dag er jeg mer altetende, men det er jo ikke alt som er så veldig godt. F eks sliter jeg med en del kaker, selv om jeg elsker noen! Hvis det er et utvalg, forsyner jeg meg med det jeg liker. Er det derimot bare én kake, eller en hovedkake alle forventes å ta av, forsyner jeg meg i moderat grad, spiser og smiler og sier det er godt. Folkeskikk. Anonymkode: 8d1e6...f9c 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 6. september 2020 #40 Del Skrevet 6. september 2020 9 minutter siden, Den Sagnsomsuste said: Dette handler om å være gjest hos noen. Har du noen gang hørt begrepet "å være herre i eget hus"? Spis hva du vil i ditt eget hjem og ha alle de merkelige reglene du vil, men på besøk må du fremstå et snev mer veloppdragen. Hvis jeg kom på besøk til noen jeg visste er veganere ville jeg tilpasset meg og vært drøvtygger denne ene gangen iblant. Det er jo tross alt mat og ikke religion hevder dere selv. Hvordan hadde dere raringer reagert dersom noen dukket opp i deres salatparty med kjøtt og egen grill? De fleste vil at gjestene skal føle seg komfortable. Å påtvinge noen som av ulike grunner ikke spiser kjøtt å gjøre dette, er jo helt på trynet. Veganere lever i en verden hvor folk spiser kjøtt rundt dem hele dagen. Hvor skriver TS at hun nekter sine gjester å spise kjøtt om de vil det? Er det bare noe du går ut i fra? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå