Gå til innhold

Veganer - Er dette for storforlangende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grillings hos svigers i går, sa jeg ifra at jeg ikke ønsket at mine grønnsaker skulle grilles, ikke pensles med bbq-saus som har vært brukt på kjøtt, ikke saus med sjy fra kjøttet, og at jeg som veganer ikke vil ha ost og bacon i salaten. Jeg hadde med egen grill. Jeg er veganer og min mann vegetarianer. Hjemme spiser vi felles middag, og vil han ha egg, melk eller ost er det lett å skippe dette for meg når jeg lager mat til han. Hans foreldre syns vi er hysteriske. Det er kun er personlig valg. Hvis vi får barn en gang skal de få velge selv, men jeg regner med de får mest vegetar mat som små. 

Er dette for mye for langt? Jeg sa jeg kunne grille maten selv. Men det fikk jeg ikke liv til. 
Jeg pleier å ta med egen mat når vi drar bort på middag, fordi jeg er veganer og ønsker jo en god middag. Ikke kun potet og gulrøtter, eller er salatblad. 

Anonymkode: 1644e...d65

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om folk som dette som gammel kommer til å angre på hysteriet. 

Gå glipp av all den deilige, sunne, digge maten.

Jeg dømmer ikke, jeg bare lurer. 

Anonymkode: d15c4...5a7

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres sært ut å ta med egen grill. Syns nok dere er hysteriske ja. 

Anonymkode: fc4e1...557

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fundamentalister, i hvilken som helst form, er for folk flest uutålig å forholde seg til.

Anonymkode: 92062...0ee

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg synes du er kravstor.

Nå er ikke jeg spesielt glad i grilling selv, fordi det som regel er halvsvidde forvridde kjedelige grillpølser og burgere som serveres, så for meg hadde det lett gått an å

• takket nei til invitasjonen
  • tatt med en ferdiglaget salat / annen ferdig mat

Mitt store spørsmål til deg er: Hvorfor tok du med egen grill. Er du virkelig så hysterisk at dersom din mat har vært på den samme grillen som kjøtt så kan du ikke spise det? Da er du svært lik religiøse fanatikere og du må ikke forundre deg om de du omgås får samme innstilling til deg som de ville fått til en religiøs fanatiker.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke! Du foreslo å grille maten selv slik at maten møtte ditt behov, da burde de latt deg gjøre det eller unngått å få kjøtt på maten din. Lett for kjøttiser å si det er hysterisk... Jeg vil faktisk ikke ha kjøttrester på veganburgeren min. Æsj!

Anonymkode: a2aca...bb6

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du tar det for langt. 

Pensling og samme grillflate, det er hysteri med mindre det er religiøse hensyn bak. Ok å ta med egen mat, men frekt å også kreve plass ved grillen når de er vertskap og ønsker å tilberede maten. 

Bacon i salaten er jeg enig i at de kan droppe når en vegetarianer og veganer er på besøk. Er jo ikke verre enn å legge av halvparten før man blander salaten. 

Anonymkode: 29229...0b2

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke engang at grønnsakene dine grilles på samme grill?? Bør de ha vært i eget kjøleskap også? Hatt egen kurv i butikken, ja helst transportert uten animalske produkter i nærheten? 

Jeg er en fleksibel vert selv og har ingen problemer med å unngå kjøttkraft, bacon, egg etc i mat som ellers er vegan/veggisvennlig om jeg har gjester, men jeg hadde virkelig lurt om gjestene dukket opp med egen grill. Da snakker vi om å være vrang gjest altså. 

Anonymkode: 3d4ba...451

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det synes jeg ikke! Du foreslo å grille maten selv slik at maten møtte ditt behov, da burde de latt deg gjøre det eller unngått å få kjøtt på maten din. Lett for kjøttiser å si det er hysterisk... Jeg vil faktisk ikke ha kjøttrester på veganburgeren min. Æsj!

Anonymkode: a2aca...bb6

Kommer vel an på. Mange bruker grillkurv til grønnsaker eller griller de først, så det er faktisk lite sannsynlig du får noen kjøttrester på. Men nå er nå ts sin samboer en som spiser ost og egg i tillegg, det har hun Tydligvis ingen problemer med, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor ikke samme grill kan brukes. Rester svies jo av uansett..

Anonymkode: 3d4ba...451

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i hvert fall ingen enkel gjest.

Jeg spiser mest vegetarisk og vegansk, og litt fisk hjemme. Også er det hovedsakelig det jeg forsyner meg med ute. Men når jeg er på besøk, spiser jeg det som serveres. Foretrekker jo selvsagt å velge vegetarisk.

Vi griller ikke selv, men er vi bedt bort til grilling, sier jeg at jeg gjerne tar med litt til meg selv. Da pakker jeg inn i sølvfolie en maiskolbe og noen grønnsaker. 

Pakker du dine ting inn i folie, så slipper du å få noe på fra deres kjøttprodukter.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere tar det for langt. Nå føler jeg meg heldig som ikke har noen vegetarianer ekstremister i egen vennekrets, for dette er ikke sikkert jeg har orket. De beste vegetarianere er de du ikke vet er det. Du er ikke allergisk og da er det ingen grunn til å lage styr. Du dør ikke av at grønnsakene kommer borti kjøtt. 

Anonymkode: b468c...e41

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg som liten ikke kunne spise svin av religiøse grunner, var det veldig viktig at barnehagen grillet mine kalkunpølser på en annen grill en den de andre brukte! Hvorfor må du adoptere den kulturen? 

Jeg er ikke muslim lengre forresten

Anonymkode: 50088...f71

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På grillings hos svigers i går, sa jeg ifra at jeg ikke ønsket at mine grønnsaker skulle grilles, ikke pensles med bbq-saus som har vært brukt på kjøtt, ikke saus med sjy fra kjøttet, og at jeg som veganer ikke vil ha ost og bacon i salaten. Jeg hadde med egen grill. Jeg er veganer og min mann vegetarianer. Hjemme spiser vi felles middag, og vil han ha egg, melk eller ost er det lett å skippe dette for meg når jeg lager mat til han. Hans foreldre syns vi er hysteriske. Det er kun er personlig valg. Hvis vi får barn en gang skal de få velge selv, men jeg regner med de får mest vegetar mat som små. 

Er dette for mye for langt? Jeg sa jeg kunne grille maten selv. Men det fikk jeg ikke liv til. 
Jeg pleier å ta med egen mat når vi drar bort på middag, fordi jeg er veganer og ønsker jo en god middag. Ikke kun potet og gulrøtter, eller er salatblad. 

Anonymkode: 1644e...d65

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha saus med sjy og kjøtt i salaten, men grill da grønnsakene på samme grill.. Ærlig talt, dere er gjester - vertene vil lage middag til dere. Det er ikke din plass å ta over grillen da. Hva med å være litt mer løsningsorientert og ikke minst raus? Vertene dine har ikke gjort de samme valgene som deg og samboer, men de vil likevel dele et måltid. Kan du ikke vise hvor lettvint, godt og enkelt det er å lage vegansk grillmat? Ta med et eget grillfat/legg grønnsakene på aluminiumsfolie på samme grill - problem løst. 

Tenk litt på hva du vil kommunisere som veganer. Er det lettvint og enkelt å ha deg som gjest eller er det styrete og ubehagelig? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Reveenka skrev:

Jeg skjønner godt at du ikke vil ha saus med sjy og kjøtt i salaten, men grill da grønnsakene på samme grill.. Ærlig talt, dere er gjester - vertene vil lage middag til dere. Det er ikke din plass å ta over grillen da. Hva med å være litt mer løsningsorientert og ikke minst raus? Vertene dine har ikke gjort de samme valgene som deg og samboer, men de vil likevel dele et måltid. Kan du ikke vise hvor lettvint, godt og enkelt det er å lage vegansk grillmat? Ta med et eget grillfat/legg grønnsakene på aluminiumsfolie på samme grill - problem løst. 

Tenk litt på hva du vil kommunisere som veganer. Er det lettvint og enkelt å ha deg som gjest eller er det styrete og ubehagelig? 

Det blir vel svært lett å heller la være å invitere dem seinere. Hvis man må medregne sånt styr og drama er det bedre å spise alene ville jeg tenkt. Måltid er fellesskap så denne oppførselen er "a slap in the face" til svigers utstrakte hånd. Hadde jeg vært ts nå hadde jeg ringt og unnskyldt idag, men det er vel lite sannsynlig...

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bli litt mer medgjørlig når du er på besøk. Jeg er vegetarianer selv, og mener du enten burde hatt med egen mat (å lage en salat du kan spise eller noe som ikke behøver å varmes opp, evt. hatt med grillmat i en engangs aluminiumsform som du kunne ha slengt rett på grillen) 

Å komme på besøk og «kreve» ditt og datt i forhold til mat er ikke ok. 

Anonymkode: 3d0d1...8e7

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får styre på, men invitasjonene vil bli færre og færre. Da bør du ikke bli overrasket over det. Du velger å fornærme vertskapet og å være rigid. Da er konsekvensen at du ikke blir invitert ved senere anledninger. 

Anonymkode: 2f4bf...a2f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AndreasBR skrev:

Ja. Spis det du får servert når du er på besøk eller ta med eget! Noe som forsåvidt er jævlig frekt det også. 

Enig med hans foreldre, dere er hysteriske. Er ikke lenge siden vi ville hjulpet dere med psykisk helsevern, men idag skal jo alle fortelles at vrangforestillingene sine er riktige.. 

Er det jævlig frekt når det gjelder muslimer og halal også da, eller er det forskjell på folk?

Anonymkode: 40b60...cea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det jævlig frekt når det gjelder muslimer og halal også da, eller er det forskjell på folk?

Anonymkode: 40b60...cea

Ja.. Hadde jeg startet restaurant hadde alle retter hatt svin i seg på en eller annen måte. Og jeg hadde forbeholdt meg retten til å nekte servering til hvem jeg vil i MIN restaurant, lovlig eller ei. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...