Gå til innhold

Jeg er voksen lærling. Har jeg fått feil lærling lønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått lærling plass og har utbetalt 360 000 kr i årslønn. Fikk på fredag vite hvordan lønnen ville bli fordelt over tre år, jeg er voksen lærling. 

Jeg vil ligge på 10% første halv år nå, så fikk jeg beskjed fra leder at jeg kunne øke lønnen litt mer enn jeg i utgangspunktet skulle få, pga min livssituasjon (Jeg har et barn). 

Jeg kjenner ikke til alle reglene når det gjelder å være voksen lærling eller hva jeg kan forlange av lønn. Jeg begynte så å lese litt på det og fant ut at man kan bli lønnet flatt gjennom lærling perioden,  altså 50%. Vet ikke om det gjelder voksen lærlinger eller bare "vanlige" lærlinger som bare har 2 år som lærling. Jeg har jo en 6 måneders prøvetid så det har vel kanskje med at de ikke vil tape penger om jeg skulle avslutte kontrakten.

Dette er forøvrig lærling i barne og ungdomsarbeider faget og barnehagen følger PBL sin tariff.

Jeg har bare sittet hele helgen og tenkt på dette. At jeg burde ha forlanget mer i lønn. Jeg ville ikke være kravstor heller. Dette var eneste barnehage som ville ta meg inn som lærling, så er takknemlig for det. Men, jeg jobber ikke gratis heller. 

Hva burde jeg gjøre her? Ta det opp med leder at jeg ønsker å bli lønnet 50%, i stedet for stigende lønn? Eller er det bare slik det er? 

Anonymkode: 41a41...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du jobber ikke gratis. Lærlingtiden er en del av utdannelsen din. De fleste yrker med praksis får ikke betalt i det hele tatt. 

Anonymkode: 820fe...c03

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lærling i tre år, og lønnen skal fordeles over tre år, kan du ikke få 50% i året.

Anonymkode: 9ada9...d86

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med leder at jeg ønsker å bli lønnet 50%, i stedet for stigende lønn? Eller er det bare slik det er? 

Så vidt jeg vet er det normalt med 50% lønn i offentlig sektor, mens det er normalt med stigende lønn i privat sektor. 

Tanken med stigende lønn er nok at man ofte blir mer produktiv for bedriften jo lenger man har vært lærling. 

Ulempen med 50% lønn hele tiden er at noen føler at de får dårlig betalt på slutten av læretida, mens de glemmer at de fikk bra betalt i begynnelsen, når de ikke var spesielt produktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er lærling i tre år, og lønnen skal fordeles over tre år, kan du ikke få 50% i året.

Skjønner det når jeg får en gradvis økning, som er vanlig når man er lærling. Men, så kan man også få en flat lønn med 50% av årslønnen gjennom lærling perioden. Vet bare ikke om det gjelder i min situasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjønner det når jeg får en gradvis økning, som er vanlig når man er lærling. Men, så kan man også få en flat lønn med 50% av årslønnen gjennom lærling perioden. Vet bare ikke om det gjelder i min situasjon..

Men 100% fordelt på tre år, kan ikke bli 50+50+50. Da blir det jo 150%. De som er lærling i to år, derimot, kan få 50, fordi 50+50=100. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg snakket med som var lærling, sa han begynte med 30%, og så økte det jevnt til rundt 80%(?) på slutten. Mener det var halvårlige intervaller. 

Men jeg er også kjent med flatt 50% gjennom hele lærlingeperioden. 

Endret av liljene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men 100% fordelt på tre år, kan ikke bli 50+50+50. Da blir det jo 150%. De som er lærling i to år, derimot, kan få 50, fordi 50+50=100. 

Ser den. Da gjelder bare den ordningen vanlige lærlinger da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, liljene skrev:

En jeg snakket med som var lærling, sa han begynte med 30%, og så økte det jevnt til rundt 80%(?) på slutten. Mener det var halvårlige intervaller. 

Var han lærling i to år som er det vanlige løpet eller flere år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser den. Da gjelder bare den ordningen vanlige lærlinger da.

Du sikkert få flatt lønn men da blir det omtrent 33,3%. Sum du får utbetalt igjennom lærling tida er uansett lik. 

Anonymkode: 721a9...1b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var han lærling i to år som er det vanlige løpet eller flere år? 

To år mener jeg er vanlig. Jeg mener vanlig løp er 2+2. To år i skole og to år lærling. Men det finnes varianter av dette, for eksempel ett år i skole, og så lengre lærlingeperiode. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått lærling plass og har utbetalt 360 000 kr i årslønn. Fikk på fredag vite hvordan lønnen ville bli fordelt over tre år, jeg er voksen lærling. 

Jeg vil ligge på 10% første halv år nå, så fikk jeg beskjed fra leder at jeg kunne øke lønnen litt mer enn jeg i utgangspunktet skulle få, pga min livssituasjon (Jeg har et barn). 

Jeg kjenner ikke til alle reglene når det gjelder å være voksen lærling eller hva jeg kan forlange av lønn. Jeg begynte så å lese litt på det og fant ut at man kan bli lønnet flatt gjennom lærling perioden,  altså 50%. Vet ikke om det gjelder voksen lærlinger eller bare "vanlige" lærlinger som bare har 2 år som lærling. Jeg har jo en 6 måneders prøvetid så det har vel kanskje med at de ikke vil tape penger om jeg skulle avslutte kontrakten.

Dette er forøvrig lærling i barne og ungdomsarbeider faget og barnehagen følger PBL sin tariff.

Jeg har bare sittet hele helgen og tenkt på dette. At jeg burde ha forlanget mer i lønn. Jeg ville ikke være kravstor heller. Dette var eneste barnehage som ville ta meg inn som lærling, så er takknemlig for det. Men, jeg jobber ikke gratis heller. 

Hva burde jeg gjøre her? Ta det opp med leder at jeg ønsker å bli lønnet 50%, i stedet for stigende lønn? Eller er det bare slik det er? 

Jeg kjenner ikke regler og tariff, men du bør uansett ikke akseptere dette. Altfor dårlig avtale. Da er det bedre å jobbe som fullt betalt assistent, slutte med læra, og søke deg inn på høyskole/ universitet til neste år. Ta en bachelor eller mer. 

Å gå på lav lærlinglønn  har noe for seg dersom man får greit betalt  når man er ferdig. Barne og ungdomsarbeider er mindre betalt enn førskolelærer. Gevinsten er for lav til at innsatsen er økonomisk fornuftig.

Jeg tror en lærling i barnehage i praksis får like mye ansvar som ufaglærte assistenter, og fortjener mer enn ufaglært lønn.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, I Grosny skrev:

Jeg kjenner ikke regler og tariff, men du bør uansett ikke akseptere dette. Altfor dårlig avtale. Da er det bedre å jobbe som fullt betalt assistent, slutte med læra, og søke deg inn på høyskole/ universitet til neste år. Ta en bachelor eller mer. 

Å gå på lav lærlinglønn  har noe for seg dersom man får greit betalt  når man er ferdig. Barne og ungdomsarbeider er mindre betalt enn førskolelærer. Gevinsten er for lav til at innsatsen er økonomisk fornuftig.

Jeg tror en lærling i barnehage i praksis får like mye ansvar som ufaglærte assistenter, og fortjener mer enn ufaglært lønn.

Det som er tingen er at jeg har gått 1 år på høgskulen, som barnehagelærer. Jeg vil ikke ha det ansvaret som en pedagogisk leder har. Jeg vet at barne og ungdomsarbeidere tjener dårlig, men har en samboer som tjener greit så klarer oss fint. Vil jobbe med barn og/eller ungdom, så da blir det fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette variere litt fra ulike tariffer, men lærlinglønn stiger vanligvis prosentvis ut i fra minstelønna til fagarbeider, ala dette:

1. Kvartal 20 % 

2. Kvartal 40 % 

3. Kvartal 50 % 

4. Kvartal 80 %

Anonymkode: 3f384...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lærling på tre år som deg, og hadde flat lønn, men da 33,3 prosent, siden den totale summen utbetalt skal bli den samme. 

Anonymkode: 78cdb...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er tingen er at jeg har gått 1 år på høgskulen, som barnehagelærer. Jeg vil ikke ha det ansvaret som en pedagogisk leder har. Jeg vet at barne og ungdomsarbeidere tjener dårlig, men har en samboer som tjener greit så klarer oss fint. Vil jobbe med barn og/eller ungdom, så da blir det fagbrev. 

Du må ikke jobbe som pedleder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at en barne og ungdomsarbeider har særlig mindre ansvar? Som jobber nærmest barna hele tiden? Jeg tenker at du kanskje er redd for å råtne bort på kontoret med administrasjon,timelister og byråkrati. Tror nemlig det kan være flere barnehagelæreres skjebne. Jeg vil ikke si noe skråsikkert om dette, men dere som er barnhagelærere? Er det verre ansvarsmessig? Har barnehagelærere samme mulighet til å jobbe nær barna uten byråkratisk ansvar? Du har ett år på høgskule allerede. Det er jo ikke særlig dyrere og tyngre for deg å ta de to siste årene enn å gå gjennom læra. Lønn er forresten viktigere enn du tenker. Det bestemmer også hvilken pensjon du får. Du bør ikke stole fullt og helt på din samboers  inntekt. Han kan bli syk eller bortrasjonalisert.

Kommunene stiller krav til barnehager om at de skal ha en viss andel med pedagogisk utdannede. Det betyr at barnhagelærere er veldig ettertraktet og kan jobbe mange forskjellige steder.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke jobbe som pedleder. 

Man blir jo utdannet til ped leder eller barnehage lærer, men begge har like mye ansvar vel? Foreldremøter, plan møter, ansvar for personal osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo utdannet til ped leder eller barnehage lærer, men begge har like mye ansvar vel? Foreldremøter, plan møter, ansvar for personal osv.

Man blir utdannet som barnehagelærer. I barnehagen til line barn er det flere barnehagelærere på hver avdeling, men bare en pedleder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...