AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Jeg er høygravid og DESPERAT etter søvn. Det holder på å gå svart for meg til alle som spytter ut at jeg må nyte søvnen nå før baby kommer. Jeg trodde slitne gravide kvinner sov hele tiden og siden jeg har tatt så utrolig feil så begynner jeg å spekulere på om tankene mine om at jeg får mer søvn av å ploppe ut ungen også er feil. Så nå ønsker jeg å høre hvordan det er med søvn etter baby er født? Anonymkode: 98910...820 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Du KAN få mer søvn de første månedene dersom du sover når barnet sover... ol ikke der har kolikk eller andre plager.. Jeg klarte sjelden eller aldri å legge meg når barnet sov, og er stuptrøtt for det meste. I dag våknet minstemann kl 0430 😬 Anonymkode: 16c0a...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Babyer er så ekstremt forskjellige. Du kan få en som sover hele tiden, og som må vekkes for mat. Eller du kan få en med kolikk som gråter halve natta. Min første var av sistnevnte type. Lillesøsteren sov mer, men ikke kjempemye hun heller. Anonymkode: de852...97e
Sohl Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Jeg sov dårlig hele graviditeten, føler med deg, ts. Jeg fantaserte også om at jeg endelig skulle få sove når baby var ute. Og det stemte til en viss grad, jeg sov definitivt bedre etter fødsel. Men jeg hadde ikke kolikkbaby, det skal sies. Som de andre sier i tråden, pass på å hvile/sove når baby sover. For meg var det også viktig å begrense alt av besøk og annet opplegg. Jeg tenker at det var en grunn til at de hadde 40 dager barselseng eller hva det var i gamle dager, men en hver må jo gjøre det som passer for en selv. Lykke til❤
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Jeg har en på 3 mnd. Som har sovet natten igjennom til nå. Han skal nok igjennom sine våkenetter han også, men det var utrolig deilig å begynne babyperioden slik. Jeg som veldig dårlig på slutten av graviditeten, så er SÅ glad for å ha kunnet hente meg inn nå. Anonymkode: 00912...e9a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Jeg sov ikke før baby var 10 måneder, da sov han sammenhengende i en time av gangen, det var himmelsk 😅 Men etter han ble ett år har han sovet natta gjennom. Du kan være heldig og få en sovebaby, krysser fingre for deg 😊 Anonymkode: 3d517...497
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Hm sies det ikke at gravide sover dårlig for å forbedre kroppen på lite søvn, og opphakket søvn? Min forrige var hvertfall våken 10 til 15 ganger per natt i et år, føler jeg akkurat har kommet meg ovenpå igjen, så håper inderlig at nestemann sover bedre enn han.. Anonymkode: e38f7...bac
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Jeg sov ekstremt lite første måned baby levde, men det gikk seg raskt til. Forøvrig så synes jeg den første tiden var mye mer behagelig enn å være høygravid, uavhengig av søvnsituasjonen. Opplevde dessuten at kroppen/hormonene spilte veldig på lag etter fødsel og at jeg ikke trengte så mye søvn. Det var selvfølgelig fortsatt slitsomt å gå på maks 2 timer sammenhengende i mange døgn på rad, men opplevde at det var lettere å virkelig hvile ut mellom slagene enn da jeg var gravid. Anonymkode: 28a90...a90
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 Umulig å si. Jeg har aldri sovet mer enn 5 timer i døgnet, maks 1 sammenhengende - siden fødsel for 10 mnd siden. En venninne av meg derimot får sove 6-7 timer i strekk hver natt (med et par unntak selvsagt). Det normale tipper jeg dog er en mellomting Anonymkode: 95284...94f 1
Grønt blad Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 Det varierer voldsomt. Noen babyer sover mye, andre lite. Noen skriker hele dagen og sover på natta. Noen er våkne om natta og sover om dagen. Noen sover i timesvis, andre våkner etter 20-30 minutter. Uansett hva slags baby du får, bør du prøve å sove når babyen sover. Jeg syntes det var veldig vanskelig å slappe helt av, men avslapning er bedre enn å rydde og vaske huset. Ta gjerne babyen med opp på soverommet, så kan du sove i senga mens den sover i babynest, vugge, sin seng, vogn eller ved siden av deg (obs! Husk trygg samsoving!). Kroppen takler lite søvn veldig mye bedre enn du tror. Jeg ville tenkt minst mulig på det fram til su ser hvordan babyen blir.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 Jeg hadde store søvnproblemer hele svangerskapet. Ble syk av søvnmangel til slutt. Hadde dessverre skikkelig uflaks med barnet. Han sov ikke mer enn maks to timer sammenhengende før han var et år. Sov fryktelig dårlig helt til han ble operert for falske polypper i 2,5-årsalderen. Da normaliserte ting seg. Disse årene er uten tvil det mest krevende jeg har vært igjennom og jeg var helt ødelagt. Har fått stor forståelse for hvorfor søvndeprivasjon blir brukt som torturmetode. Anonymkode: 3a1e3...a8f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 Jeg tilhører de som fikk sove bedre etter fødsel, så det går an! Baby sov ikke mer enn et par timer i strekk i begynnelsen, men ammingshormoner hjelper deg å sovne igjen. Anonymkode: c79f5...8f0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 Som de andre skriver: babyer er forskjellige. Min første sov greit på natten, men med oppvåkninger for mat hver andre/tredje time, fra han var ei uke eller to. Jeg ammet liggende, så sovnet gjerne igjen mens han spiste, men søvnen ble jo oppstykket, og jeg var ikke akkurat uthvilt. Han sov også veldig lite på dagen om han ikke sov på meg. Fra han var ca. 2,5 mnd ble imidlertid dagsøvnen og bedre, og jeg fikk tatt meg inn med å sove mens han sov på dagen. Den første uka eller to var nok aller mest slitsomt, for da sovnet babyen gjerne ikke skikkelig før langt på natt heller. Men en stor forskjell, allerede fra fødsel, er jo at kroppen din er en helt annen. Det er ikke en svær gravidmage i veien hver gang du skal snu deg, du må ikke tisse hver halvtime, bekkenplager gir seg fort... Anonymkode: c0dff...0c2
Anjatapinjata Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 Her sov mini hele natten fra fødsel, men han hadde helt skrudd døgnrytme så han sovnet mellom 03.00-05.00 og sov da 8-10timer i strekk. Sov også mye på dagen. Jeg hadde null problem med søvn i svangerskapet men sov omtrent ikke på en uke etter fødsel pga komplikasjoner hos meg etter fødsel som gjorde at formen var latterlig dårlig leeenge. Desverre gikk sove gjennom natten over ved rundt 4mnd. Nå som han er over året sover han fortsatt ikke natten gjennom. Men tror det vil hjelpe når vi får flyttet å han får eget rom. Skulle dog ønsket at samboer gadd å dra sin del av lasset på natt. Noe han ikke gjør. 🙄
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #15 Skrevet 6. september 2020 Storebror sov maks 2 timer sammenhengende og vi var heldige hele døgnet. Jeg var utrolig sliten, og gikk rundt somen zombie ganske ofte. Det var slitsomt, men det gikk. Enda er vi ikke sikre en hel uforstyrret natt fra han. Nå har vi en baby på 2 uker, den er annerledes. Kan sove 3-5 timer sammenhengende på natt, og 3 timer sammenhengende på dagtid. Aldri vært i bedre form etter en fødsel. Føler det er mange måneder siden fødsel, men det er under 2 uker siden liksom. Fra 12 og til 9-10 våkner baby sjeldnere oftere enn 2 ganger. Iblant kan baby ha litt våkentid sent kveld/tidlig natt (mellom 23 og 02 ca), og det er slitsomt, når baby sover, du tenker at nå kan jeg legge meg, og sovner nesten på sofaen, og da våkner baby, og kan holde det gående 1-2 timer. Det er kanskje der jeg sliter mest. Innstilt å legge meg, sambo går å legger seg, og jeg må opp igjen for å amme og skifte x antall bleier. Men slik er det ikke hver natt, så skal ikke klage. Anonymkode: f83ca...767
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #16 Skrevet 6. september 2020 Husker jeg var bekymra for om barnet sov for mye en stund. Haha.. Min var våken noen ganger på natta for å få pupp, men sovna fort igjen. Lenge tok det lang tid før jeg fikk sove igjen, men det gikk seg til. Babyen sov dupper i babynest på stua. jeg følte stort sett ikke behov for å sove da. Babyen sovna for natta samtidig som oss på kvelden, og sov gjerne til 9-9.30. Deilig så lenge det varte. Etterhvert sovna hn ca kl 19 og våkna mellom 6 og 7. Fra 6 mnd ble det slutt på moroa. Søvnen ble uforutsigbar, jeg sov når babyen hadde dupp. Nå er barnet snart 2år. I perioder er det helt håpløst mye pupping på natta, men som regel bare én gang pr.natt. Sovner noen ganger ikke før 21-22. Så jeg er helt skutt på kveldstid og må legge meg etter litt tid foran tv. Sover til 7-8 og sover stort sett 1 time på dagtid. Blir bra med bhgstart etter jul!! De første mnd turte jeg nesten ikke å svare høyt når jeg ble spurt om søvnen. Satt på barselgruppe med damer som hadde vært våken med baby fra 4.30 eller ikke hadde sovna før 3.... 😩 Anonymkode: 7a716...36c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #17 Skrevet 6. september 2020 Får mye søvn. Gi mme istedenfor pupp, så kan far ta flere netter. Anonymkode: 96df8...3be
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 Var helt utslitt og desperat etter søvn på slutten av svangerskapet. Fikk desverre en kolikkbaby, men det gikk liksom greit likevel. Var liksom en helt annen grunn til hvorfor jeg var trøtt, som om kroppen taklet det bedre. Rundt to måneder begynte baby å sove mer på natten, mens dag og kveld fortsatt var fullstendig kaos. Nå er baby seks måneder og søvn har vært helt fantastisk siste ukene. Han legger seg mellom 18 og 20 og sover til dagen etter. Jeg legger meg litt senere, nyter noen timer som voksen alene før jeg legger meg. På morgenen får han flaske, så ligger vi å koser i sengen mens jeg er helt i svime. Etter en times tid er han klar for en lur, og det er jeg og. Etter det står vi opp. Dagens første lur bruker jeg til litt praktiske gjøremål. Dagens andre lur sover jeg og. Så alt i alt, jeg sover mer nå som baby er seks måneder enn jeg noen gang har gjort i mitt liv😅 Anonymkode: dd4c3...53b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #19 Skrevet 6. september 2020 Jeg sov forferdelig dårlig hele graviditeten. Sov fantastisk godt i to timers intervaller etter babyen kom (fullammet). Følte meg helt uthvilt. Baby hadde kolikk 4 timer hver kveld men den delte jeg 50/50 med far. Anonymkode: 83da3...b4d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #20 Skrevet 6. september 2020 Hvis du er heldig så sover barnet myyye de første 14 dagene. Det er ganske vanlig. Etter det kan det nok bli litt mindre, men man kan være heldig der og. Jeg har ei på 4 mnd nå, og jeg sover gjennomsnittlig 7 timer hver natt, om enn litt oppstykket og delt Anonymkode: 66660...714
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå