Gå til innhold

7-8 åringer og husarbeid/ukepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får din 7-8 åring lommepenger/ukepenger? Hvis ikke, hvorfor?

Hvis ja - hva gjør han/hun hjemme i løpet av en uke og hvor mye får han/hun? 

Anonymkode: 4596b...7e1

Skrevet

Ja. Rydder eget rom og hjelper til med småoppgaver i husholdningen. 

Er for å lære verdien av penger (penger kommer fra arbeid) + lære å disponere de etter eget ønske. 

Skrevet

Ja. Gutt på straks 8 her. Han har hatt småjobber i to år nå. Hver jobb genererer noen kroner og på søndagene er det utbetaling. Det blir ulikt fra uke til uke hvor mye han har gjort og dermed får utbetalt. Han liker løsningen godt. Jobbene er alt fra ta ut av oppvaskmaskinen, sortere sokker, brette sokker og andre småplagg, ta ut søpla, rydde rommet, ta av på sengen... Jobber han mestrer. 

Lærer at penger må komme fra et sted og sparer sakt men sikkert opp mot et mål. 

Anonymkode: 02dc2...7b2

• Liker 1
Skrevet

Vi har en regel om 10 kr per klassetrinn i ukelønn, så 7-åringen som går i andre klasse får 20 kr. Pengene er ikke knyttet til oppgaver for vi mener at husarbeid er noe alle skal bidra med uten å få betalt for det. Ukelønn er for å lære å disponere penger. Hun må tømme oppvaskmaskinen en dag i uka (deler med brødrene, de har sine dager), holde rommet ryddig, holde kjellerstua ryddig (sammen med brødrene), koste trappene hver fredag, ta kurven sin med rene og brettede klær fra vaskerommet og legge alt på plass i skap/skuffer. Hun må selvsagt også ta matboks ut av sekken hver dag og ordne gym-/svømmebag og slike ting.

• Liker 4
Skrevet

Nei, får penger til det de trenger når de trenger det. Det er en selvfølge å bidra hjemme alle er viktige i husholdningen og bidrar med det som er naturlig utifra modenhet. Det kunne ikke falle meg inn å betale de for å f. Eks rydde rommet, da lærer de ikke hvordan det fungerer ellers i livet.

Skrevet

Nei, det er ingen annen i familien som får betalt for å gjøre husarbeid. Husarbeid skal gjøres av alle i familien, det er en del av å være i en familie. 

Anonymkode: 424ee...fa2

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, minister-mio skrev:

Nei, får penger til det de trenger når de trenger de

Og da lærer jo dine barn at man bare løper til mamma når man trenger penger. De lærer seg ikke hvordan det fungerer ellers i livet.

:ironi:

Det ene utelukker ikke det andre. 

2 timer siden, minister-mio skrev:

Det kunne ikke falle meg inn å betale de for å f. Eks rydde rommet, da lærer de ikke hvordan det fungerer ellers i livet.

Hører stadig dette argumentet. Likevel har vi en 2.klassing i hus som på eget initiativ rydder eget rom når hun synes det er rotete, selv om hun får ukepenger for oppgaver. Hun rydder også opp tallerkener etter måltid av seg selv. Nettopp fordi hun har ryddet eget rom selv fra hun var liten, og ser verdien i å ha et ryddig rom (mer oversikt, lettere å finne leker, mindre å rydde når det er storvask). Det er også naturlig for henne å bidra i det daglige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk aldri betalt for å gjøre helt vanlige husoppgaver, det ble forventet av meg. Hvorfor gir dere penger?

Anonymkode: af966...14b

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri betalt for å gjøre helt vanlige husoppgaver, det ble forventet av meg. Hvorfor gir dere penger?

Anonymkode: af966...14b

Hvorfor tror du ?

Anonymkode: e7183...693

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får din 7-8 åring lommepenger/ukepenger? Hvis ikke, hvorfor?

Hvis ja - hva gjør han/hun hjemme i løpet av en uke og hvor mye får han/hun? 

Anonymkode: 4596b...7e1

7-åringen får ukelønn hver fredag hvis han har vært flink til å gjøre pliktene sine (uten masing). Han gjør husarbeid som andre allerede har ramset opp. Årsaken til at han får ukelønn er fordi han skal lære konseptet arbeid+lønn i praksis, i tillegg til verdien av penger.

Han har visakort og får pengene inn dit. En hyggelig overraskelse som skjedde etter at vi innførte ukelønn er at han er blitt MYE flinkere til å spare penger, og han tenker mer i gjennom kjøp. 

Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Vi har en regel om 10 kr per klassetrinn i ukelønn, så 7-åringen som går i andre klasse får 20 kr. Pengene er ikke knyttet til oppgaver for vi mener at husarbeid er noe alle skal bidra med uten å få betalt for det. Ukelønn er for å lære å disponere penger. Hun må tømme oppvaskmaskinen en dag i uka (deler med brødrene, de har sine dager), holde rommet ryddig, holde kjellerstua ryddig (sammen med brødrene), koste trappene hver fredag, ta kurven sin med rene og brettede klær fra vaskerommet og legge alt på plass i skap/skuffer. Hun må selvsagt også ta matboks ut av sekken hver dag og ordne gym-/svømmebag og slike ting.

Kunne ikke vært mer enig!!

Jeg vet om flere som dette har slått feil ut på, for hvis de blir spurt om å klippe gresset så er det "hva får jeg for det? ". 

Anonymkode: 8a02e...c9b

Skrevet
1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Og da lærer jo dine barn at man bare løper til mamma når man trenger penger. De lærer seg ikke hvordan det fungerer ellers i livet.

:ironi:

Er det ikke sånn det fungerer da?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

7-åringen får ukelønn hver fredag hvis han har vært flink til å gjøre pliktene sine (uten masing). Han gjør husarbeid som andre allerede har ramset opp. Årsaken til at han får ukelønn er fordi han skal lære konseptet arbeid+lønn i praksis, i tillegg til verdien av penger.

Han har visakort og får pengene inn dit. En hyggelig overraskelse som skjedde etter at vi innførte ukelønn er at han er blitt MYE flinkere til å spare penger, og han tenker mer i gjennom kjøp. 

Sønnen tenker mer i gjennom kjøp? Hihi, jeg har også en på syv. Og det eneste han kjøper er lørdagsgodt. Hvilke kjøp foretar egentlig en 7-åring? 

Anonymkode: 67ac0...dd8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen tenker mer i gjennom kjøp? Hihi, jeg har også en på syv. Og det eneste han kjøper er lørdagsgodt. Hvilke kjøp foretar egentlig en 7-åring? 

Ja, hvorfor lære de om penger. 

Her har 8 åringen et visakort, og får litt penger inn hver uke og setter inn penger han får fra feks besteforeldre for å kjøpe seg litt is på ferie etc. Hvis han ønsker seg noe, så ser han jo prisen på det og forstår at da må han spare for å kjøpe den og at det faktisk tar tid.

Skrevet
9 minutter siden, minister-mio skrev:

Er det ikke sånn det fungerer da?

Joda.

Der forklarer i det minste hvorfor forbruksgjelden til den yngre garde bare øker og øker for hvert år som går 😛

Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min 6,5 åring kan feks spare f.eks til leker hun vil ha, eller rosa puffy "ørevarmere" uten annen funksjon enn at de er kule. 

Vi kjøper selvfølglig klær hun trenger og noen leker når anledningen byr seg, men hun er ikke (og skal ikke) venne seg til at hun kan komme løpende til oss for å få penger når hun har lyst på noe. Er det noe som koster litt, spytter vi selvsagt inn slik at spareprosessen ikke tar en evighet

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke vært mer enig!!

Jeg vet om flere som dette har slått feil ut på, for hvis de blir spurt om å klippe gresset så er det "hva får jeg for det? ". 

Det er et aber med betaling per oppgave ja. Man må tenke seg nøye og omhyggelig om rundt dette. Penger er fin motivasjon. Problemer som kan dukke opp: 

1) når de kommer til en viss alder så sier de nei takk fordi de ikke gidder arbeidet selv om de får betaling eller forlanger altfor mye. Eldstemann ville ha 1000 kr for å vaske bilen...    Det kommer jo aldri til å skje at hun får det. 

2) man spør "vil du være grei å ...  ". Hun sier nei. Og jeg syntes hun burde bidra. Fikk tilbake at "du spurte vil du ....", og jeg vil ikke. 

Fra den dagen het det " du skal.. ". 

3) alt du tilbyr er for lite. Summen skal være symbolsk. Det er ikke meningen at de skal ha tarifflønn for å rydde etter seg selv og delta i husarbeid. 

4) hun sa "barnearbeid er forbudt i Norge, så du kan ikke be meg gjøre dette."  Jeg syntes ikke det å støvsuge stuen mot betaling er barnearbeid. Da får vi heller si det sånn at hun MÅ gjøre det uten betaling, for da går det inn under " bidrag til fellesskapet" eller "dugnad", og ikke under "arbeid". 

Det er nok best å si som så at "du skal gjøre ditten og datten, og når det er gjort så får du x kroner". 

Det er jo ikke riktig at vi voksne skal rydde etter dem og gjøre alt mens de har timevis til å gjøre ingenting. 

Anonymkode: e7a22...2e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...