Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har jeg hatt flaks og jobbet ganske mye som ufaglært. I barnehager, på skoler, avlastningboliger, personlig assistanse bl.a.

Nå er jeg 30 år og det er på tide med utdannelse!

I hvilke yrker vil det "alltid" være behov for folk? (Sykepleie er ikke noe for meg).

Med tanke på fremtidige barn og en samboer som jobber offshore, så bør jeg ha en dagtidsjobb. Jeg er åpen for så mye, gjerne noe jeg ikke har vært så mye borti før. Har så langt stort sett hatt lavtlønnede jobber, så jeg kunne godt tenke meg noe som gir bra lønn.

Har dere noen tips? Bor langt fra høgskoler og det er ikke aktuelt å flytte, så det må være noe jeg kan studere hjemmefra.

Anonymkode: 62d0a...694

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmefra? Da blir det snevert.. Hr og personalledelse på HK? Desentralisert barnehagelærer? Eller noe yrkesfaglig.. Helsefag?

Anonymkode: bdc2a...ce4

• Liker 4
Skrevet

Ingeniør utdannelse...?  innen IT?  bygg ingeniør?  Vet ikke om det kan tas hjemmefra da, det er sikkert en del obligatorisk oppmøte.

Skrevet

Xxl? Dagligvare? De får sykt god lønn uten å ha fagbrev

Har ett familiemedlem som jobber i xxl, derfor jeg nevnte det. Hun får okei lønn uten fagvrev

Skrevet
1 minutt siden, Camillapb skrev:

Xxl? Dagligvare? De får sykt god lønn uten å ha fagbrev

Har ett familiemedlem som jobber i xxl, derfor jeg nevnte det. Hun får okei lønn uten fagvrev

Hva tjener hun pr.time?

Bor ikke i nærheten av xxl. Men er det ikke vanskelig å få jobb i butikk? Synes det virker som at de helst tar inn veldig unge folk.

Tror uansett det er best med utdannelse. Butikk kan være noe å tenke på kombinert med nettstudier f.eks.

Skrevet

Hvis du bor langt fra høgskoler så er det vel ikke så mange jobbmuligheter der du er heller? Hvis samboeren din jobber offshore er det vel ikke noe problem å flytte på seg for en periode uansett?

Anonymkode: d2687...bea

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mange år har jeg hatt flaks og jobbet ganske mye som ufaglært. I barnehager, på skoler, avlastningboliger, personlig assistanse bl.a.

Nå er jeg 30 år og det er på tide med utdannelse!

I hvilke yrker vil det "alltid" være behov for folk? (Sykepleie er ikke noe for meg).

Med tanke på fremtidige barn og en samboer som jobber offshore, så bør jeg ha en dagtidsjobb. Jeg er åpen for så mye, gjerne noe jeg ikke har vært så mye borti før. Har så langt stort sett hatt lavtlønnede jobber, så jeg kunne godt tenke meg noe som gir bra lønn.

Har dere noen tips? Bor langt fra høgskoler og det er ikke aktuelt å flytte, så det må være noe jeg kan studere hjemmefra.

Se på hva slags jobbtilbud som finnes der du bor. Da utdanner du deg ikke til noe som feks bare finnes i nærheten av storbyer. Og så er det lurt å jobbe med noe som interesserer deg da. 

Anonymkode: 207eb...d6b

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bor langt fra høgskoler så er det vel ikke så mange jobbmuligheter der du er heller?

Pga. alvorlig sykdom i nær familie vil jeg ikke flytte nå. Det er endel mannsdominerte arb.plasser her som jeg ikke er så kjent med.

Har en avtale i neste uke med noen som har greie på arbeidsmarkedet her. Allerede i tlf for å avtale møte sa hun at sykepleie og noe innen renovasjon  er sikre yrker. Jeg så for meg å stå bakpå en søppelbil da hun sa det, men det er vel mye forskjellig å gjøre innen renovasjon🤔

Skal også kontakte et karrieresenter.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på hva slags jobbtilbud som finnes der du bor.. ..Og så er det lurt å jobbe med noe som interesserer deg da.

Det er nettopp å finne noe som interesserer meg, som gjør at jeg spør her. Få ideer jeg ikke har tenkt på før.

Tenker litt på sosionomstudiet. Da er det jo en god del ulike steder man kan jobbe på. Noen som har erfaring med det?

Regnskapsfører/revisor har jeg også tenkt litt på. Men studiet virker så tørt og tamt. Noen som hsr erfaring med det?

(Samboeren min og broren drev eget firma i utlandet. Han vil gjerne gjøre det igjen, og ha med meg på det. Det er en god del mer styr å starte og drive firma i Norge. Men jeg har tenkt litt på å ta en utdannelse som kan gjøre dette enklere for oss. Men dette er jo så usikkert at jeg ikke helt tør å satse på det akkurat nå.)

Skrevet

Mange it-utdanninger som kan tas på nett/samlingsbasert. Og du er garantert jobb nesten uansett hvor du befinner deg.

Anonymkode: fb183...51c

Skrevet

Sjekk nki eller nks. :)

Anonymkode: c03e1...d8b

• Liker 1
Skrevet

IT er godt betalt og mye jobber. Vil tro mye av studiet kan gjøres over nett men varierer sikkert mellom studiestedene hvor mye man må møte opp. 

Anonymkode: 41852...4a5

• Liker 1
Skrevet

Hva med barnevernspedagog? Det må det vel finnes et behov for. Om du kan ta en slik utdanning over nett er vel uaktuelt, men noe å vurdere kanskje. 

Anonymkode: 2f434...c65

Skrevet

Kan du si litt om hvorfor sykepleier er uaktuelt? 

Jeg har lest flere artikler om at fremtiden trenger helsefagarbeidere (fagbrev). Kanskje det kunne vært noe? Dessverre er det stort sett turnus.

Hva likte du best med jobbene du har hatt? Hva er du god på?

Skrevet

Jeg jobber i butikk, er 31år og har 33.000 i måneden uten tillegg og før skatt. 

Anonymkode: fe720...67e

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt på sosionomstudiet. Da er det jo en god del ulike steder man kan jobbe på. Noen som har erfaring med det?

Sosialt arbeid finnes som nett- og samlingsbasert deltidsstudium ved Universitetet i Tromsø. 

Anonymkode: 62ed1...dcd

Skrevet

Desentralisert lærerskole? Da er du vanligvis på noen samlinger, men det meste er nå nettbasert pga. Corona. Du må ha 4 i matte, norsk og engelsk eneste fra vgs.

Skrevet

Stemmer også for IT :) Trenger ikke gå ingeniør-linjen heller med tung matte, finnes en del linjer som ikke krever vanskelig matte, men heller fokuserer på programmeringen, design, og å jobbe i team fra starten. De fleste jeg kjenner får jobb før de er ferdig studert. Har praksisfag hvor flere blir kjent med arbeidsgiver, og det oppfordres til å være aktiv i studentmiljøet. Det har jeg ikke vært selv, men fikk relevant jobb etterpå likevel. Mange headhuntes før de er ferdige med studiet, så å ha en Linkedin profil fra starten er faktisk viktig. 

Anonymkode: 2b190...119

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tjener hun pr.time?

Bor ikke i nærheten av xxl. Men er det ikke vanskelig å få jobb i butikk? Synes det virker som at de helst tar inn veldig unge folk.

Tror uansett det er best med utdannelse. Butikk kan være noe å tenke på kombinert med nettstudier f.eks.

Skal ikke si noe helt sikkert, men tror det er rundt 200 i timen! 

Jeg ser den, vet bare at dagligvare betaler veldig bra

Skrevet
2 timer siden, Camillapb skrev:

Skal ikke si noe helt sikkert, men tror det er rundt 200 i timen! 

Jeg ser den, vet bare at dagligvare betaler veldig bra

Og så ønsker de vel mest kveld/helg på nyansatte. Lite sannsynlig å få en dagtidsjobb i butikk.

Ang. sykepleie, gamlehjem. Jeg takler ikke personlig pleie av eldre folk, har prøvd. Og så tenker jeg det er et utrolig stort ansvar man har. Og så må man drive med sårpleie, sette sprøyter, stelle når noen dør og..

Jeg synes selv det er betryggende med kjempekoselige og varme sykepleiere, men jeg er ikke en sånn person. Tenker sykepleiere er en litt egen rase som "tåler" mye.

IT skal jeg tenke litt på. Hvilke arb.plasser kan være aktuelle da?

Hva tror dere om kurs istedet for flere års utdanning? Er det ikke mye vits nå for tiden?

Skrevet

Økonomistudier fra BI som nettstudier. Hun ene venninna mi som tok det fikk jobb i Forsvaret rett etterpå.

Anonymkode: a5666...48f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...