AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Satt og tenkte på i dag hvor forskjellige middager jeg lager fra den min mor (bodde kun med mor) hadde på nittitallet da jeg vokste opp. Middag hjemme var typisk: Kjøttkaker i brunsaus med kålstuing, fiskekaker i brunsaus med kokte gulrøtter, pølser i brunsaus, kyllinglår med ris og kinakålsalat, koteletter med poteter og salat, fiskeboller i hvit saus, grønnsakssuppe. Posesupper. Typisk norsk åttitallsmat. Grønnsaker som gulrøtter og blomkål var alltid kokt. Jeg lager aldri brunsaus. Lager ulike salater med marinerte rødbeter, byggryn, bønner, oliven, grønnsaker, kimchi og setter dem i kjøleskapet i små skåler. Da er tilbehøret ferdig og det kan brukes til mange retter, bare å steke noe kjøtt eller fisk og koke poteter, ris eller pasta. Kan også lage wrap. Posesuppe lager jeg sjelden, etter eksen min som var kokk læryr meg hvor lett det er å lage supper fra grunnen med stavmikser og fryst buljong. Bruker helt andre krydder fra alle verdens land. Hvordan spiste dere middag i barndommen, og hva spiser dere nå? Anonymkode: a7b39...7ab
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 I barndommen var hverdagsmiddagene stort sett "lette"/enkle middager som spaghetti og kjøttdeig, ulike supper, kjøttkaker/pølser i brun saus, stekt/kokt/lettsaltet fisk og fiskegrateng/fiskekaker. Når vi hadde potetmiddager hadde vi også gulrøtter, blomkål og brokkoli til som var kokt. I helgene hadde vi litt andre middager som ofte var litt mer omfattende; fårikål, svineknoke, saltkjøtt & erter, pinnekjøtt rundt juletidene og etter, komler, svinestek, svinekam osv, men også typisk "kosemat" som lasagne og taco. Lager vel stort sett de samme måltidene som jeg spiste i barndommen, med unntak av de "omfattende" middagene vi hadde i helgene. Lager også en del indisk mat (som vi ikke spiste noe av egentlig), og ulike typer wok, salater og wraps. Spiser vel litt mer varierende grønnsaker og retter enn jeg gjorde da jeg vokste opp og bruker hvertfall flere ulike typer krydder enn mamma brukte, hehe. Er 22 så er ikke så lenge siden jeg var barn da. Anonymkode: 235f4...5b1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Mamma lagde mye typisk ferdigmat/enkle middager, kjøttdeig og spaghetti, fiskekaker I saus med makaroni, pizza osv. Jeg foretrekker mer ren mat og mer grønnsaker. Så jeg lager gjerne typ kylling salat med avokado (mamma har aldri hørt om avokado før vi barna ble voksen), mango, mais, tomat, mozzarella, hjemmelaget dressing, spinat (det mamma kaller ugress 😂) og typisk rene matvarer. Er veldig glad i kjøttboller med brunsaus og potet og slike typisk gammeldagse retter, men foretrekker å lage ordentlig mat. Anonymkode: 39d7f...3f7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 Spiste også typisk 80/90-tallsmat i oppveksten; koteletter, middagspølse, fiskegrateng, spaghetti og kjøttdeig, pannekaker, risengrynsgrøt, klassisk lørdagspizza med tjukk bunn, etterhvert kom taco og pita... Som voksen spiser jeg mindre typisk norsk, og definitivt mindre kjøtt. Er ikke veggis, men lager mange raske, enkle middagsretter hvor kjøtt ikke er nødvendig; rustikke pastaretter med sesongens grønnsaker og masse olivenolje/parmesan, supper i ulike varianter, indisk kikertgryte med kokosmelk... Prøver å spise fisk 2 ganger i uka, f.eks. laks i kremet saus med brokkoli og asparges. Hvis jeg spiser kjøtt i ukedagene er det som regel thai curry med kylling, eller noe annet "etnisk" - veldig sjelden tradisjonell norsk husmannskost med et kjøttstykke og poteter. Noen gamle retter holder jeg likevel på: I dag blir det fårikål Anonymkode: 29be6...87a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 I barndommen spiste jeg spaghetti, fiskeboller i hvit saus, kabonader, kjøttkaker i brun saus, kjøttboller, bacalao, fiskepinner, kylling med pommes frites, pizza, taco, amerikansk gryte, tacogryte, risgrøt, kjøttpølse, pannekaker, vafler, tomatsuppe med makaroni, grønnsakssuppe, hamburger. Spiser stort sett det samme som jeg er oppvokst med, men har prøvd litt flere matretter. Jeg har alltid vært litt for kresen i matveien, så har måttet utfordre meg selv flere ganger. Fiskeboller i hvit saus er ikke noe jeg spiser lengre, men jeg lager gjerne fisk med grønnsaker. Gjerne torsk, laks, peppermakrell. Bacalao er noe jeg har veldig lyst til å spise mer av, men hele prosessen med å lage det blir litt mye for meg. Kjøttkaker er heller ikke noe jeg spiser så ofte. Er ikke så glad i konsistensen. Ellers har jeg blitt glad i mat jeg ikke spiste tidligere, som lasagne. Jeg hatet det i barndommen. Har også forbedret mange av rettene, som da jeg spiste taco i barndommen var det kun kjøttdeig, ingen salat, ost osv. Jeg prøver å lage så variert mat som mulig. Gjerne et par vegetarretter også, men så lenge jeg varierer og ikke spiser en rett veldig ofte, så er jeg fornøyd. Nå lager jeg forskjellige pastaretter (gjerne med pesto), fiskeretter som fiskegrateng, indiske matretter, sushi, friterte kyllingnuggets, chili con carne og diverse bønnegryter, vårruller etc etc. Det går en del i fisk og vegetar da jeg fremdeles er kresen på kjøtt, men dette er kun personlig preferanse. Prøver meg på nye retter titt og ofte. Da blir matlagingen spennende Anonymkode: ae177...2d9
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 (endret) Kjøttkaker med kålstuing eller ertestuing. Koteletter med surkål. Flesk og duppe Torsk/laks Terteskjell med fløtepudding og reker Pannekaker Fiskekaker/boller/pinner/grateng Frikassere og supper. Grytereter. Lapkaus Pizza Taco Pita Spaghetti og Kålruletter, for å nevne noe. Spiser dette i dag også. Endret 6. september 2020 av AthenaRavenLuna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå