AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Skrevet 5. september 2020 Nå er det mange i karantene rundt i Norge og særlig i Østfold da. Burde de ikke sette skoler og barnehager på rødt nivå nå? Det må være mye billigere og bedre at små kohorter går i karantene enn at hele skoleklasser / skoler må det. Dessuten blir det jo mye tryggere at det er små grupper som holder en meter til hverandre ... problemet er selvsagt at skolene har ikke plass nok og ressurser nok og derfor en meter ble borte i skolen... Men med tanke på hvor mange som rammes i forhold til og gå i karantene , og hvor dyrt dette blir virker det bedre og være mer føre var nå, og sette rødt nivå... tviler også på at alle de som blir satt i karantene respekterer den. Redd at de mister kontroll på dette snart . Ulike kommuner burde kunne være på forskjellig nivå ut i fra smittesituasjonen. Anonymkode: 48fd7...5ce 3
Hatsumomo Skrevet 5. september 2020 #2 Skrevet 5. september 2020 Nei, langt ifra til rødt nivå enda. 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Skrevet 5. september 2020 Berørte skoler er allerede i karantene. Anonymkode: 8f9e3...3b1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Berørte skoler er allerede i karantene. Anonymkode: 8f9e3...3b1 Ja nettopp. Blir mange i karantene...Med små kohorter blir det færre i karantene og flere kan være på skolen om en kohort blir berørt Anonymkode: 48fd7...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Det finnes ikke nok ansatte i skolen/bhg til at man kan ha mange små kohorter. Anonymkode: 0b76d...a26 1
Example Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Stemmer for grønt nivå i områder med lite smitte. Ellers blir dette en tøff høst for mange barn og ungdom. 3
Kanutte Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Jeg håper vi unngår rødt nivå i det lengste. Vi hat lagt planer for både nedstenging og rødt nivå, men håper vi unngår begge deler. Elevene våre trenger at skoledagen er mest mulig normal. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke nok ansatte i skolen/bhg til at man kan ha mange små kohorter. Anonymkode: 0b76d...a26 Da er det synd de laget dette trafikklys systemet😯 tenk når det virkelig blir behov ...så kan de ikke gjennomføre systemet de laget. Anonymkode: 48fd7...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det synd de laget dette trafikklys systemet😯 tenk når det virkelig blir behov ...så kan de ikke gjennomføre systemet de laget. Anonymkode: 48fd7...5ce Det skal mye til for at det blir rødt nivå - fordi da følger også reduserte åpningstider og problemer for arbeidsgivere. Anonymkode: 6df85...b8b
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 Ja blir det. Men veldig mange arbeidsgivere som berøres nå også. Over 1100 mennesker i karantene var det vel i Østfold. Det berører veldig mange mennesker, skoler og arbeidsplasser. Finnes visst ikke en ideell løsning på dette. Covid19 koster enormt mye, og gir konsekvenser langt utover sykdommen i seg selv . Anonymkode: 48fd7...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 Alt for tidlig å tenke at man skal gå opp til rødt nivå her har vi foreløpig veldig lite smitte i en relativt stor by så det blir overreaksjon, iallfall slik ståa er nå. Men der som de har 1100 i karantene nå så kan de jo vurdere både det ene og det andre. Helt horribelt at folk ikke blir holdt ansvarlig finansielt sett når de åpenbart gjør ting som ikke er godkjent. Anonymkode: 07671...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 Ingen smittet her i Møre og Romsdal så hvorfor i all verden skal skoler og barnehager her ha rødt nivå? Anonymkode: b6c48...889 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen smittet her i Møre og Romsdal så hvorfor i all verden skal skoler og barnehager her ha rødt nivå? Anonymkode: b6c48...889 TS her. Du leste ikke innlegget mitt. Rødt nivå på KOMMUNE nivå skrev jeg . Så f. Eks grønt der du bor hvor ingen er smittet. Gult et sted med litt smitte. Og kommuner med mye smitte kunne vurdere rødt nivå, så slipper ALLE og gå i karantene men bare kohorten. Blir jo enorme konsekvenser av og sette 1100 personer i karantene. Anonymkode: 48fd7...5ce 2
Gjest Lasox Skrevet 5. september 2020 #14 Skrevet 5. september 2020 (endret) Forsatt litt for tidlig med å stenge barnehager og skoler. Smittede ligger "bare" på ca. 100 per døgn. Den bør ligge mellom 2-300 personer per døgn før man vurderer å stenge ned de siden det påvirket hele samfunnet svært negativt spesielt helsa til de yngre. Ikke minst for de som har voldelige familier! Men, selvfølgelig stiger den til 2-300 per døgn så bør man stenge det ned igjen eller så vil det komme helt ut av kontroll, men foreløbig så virker det ut som om dem har noelunde kontroll og oversikt. Endret 5. september 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #15 Skrevet 5. september 2020 Jeg synes absolutt det... jeg bor i rødt, og er lærer til årets skolestartere... og dessverre har de vært på skolen med snørr og hoste nå i tre uker. Jeg kan nesten forstå foreldrene og som sender «med bare en liten forkjølelse» fordi de er redd for at barna skal gå glipp av den viktige skolestarten. Gjett hvem som ligger på sofaen nå, med feber, snue og hoste? Ikke kjekt. Anonymkode: 43663...043
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #16 Skrevet 5. september 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt for tidlig å tenke at man skal gå opp til rødt nivå her har vi foreløpig veldig lite smitte i en relativt stor by så det blir overreaksjon, iallfall slik ståa er nå. Men der som de har 1100 i karantene nå så kan de jo vurdere både det ene og det andre. Helt horribelt at folk ikke blir holdt ansvarlig finansielt sett når de åpenbart gjør ting som ikke er godkjent. Anonymkode: 07671...7b5 Ts her. Jeg skrev rødt nivå på kommunenivå ... ikke for Norge som helhet nei. For kommuner med mye smitte så hadde de færre folk blitt berørt hvis det var kohorter som skulle i karantene til det ble kontroll på smitten. 1100 i karantene er mye i en by.. skal alle sitte karantene til slutt... Anonymkode: 48fd7...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #17 Skrevet 5. september 2020 3 minutter siden, Lasox skrev: Forsatt litt for tidlig med å stenge barnehager og skoler. Smittede ligger "bare" på ca. 100 per døgn. Den bør ligge mellom 2-300 personer per døgn før man vurderer å stenge ned de siden det påvirket hele samfunnet svært negativt spesielt helsa til de yngre. Ikke minst for de som har voldelige familier! Men, selvfølgelig stiger den til 2-300 per døgn så bør man stenge det ned igjen eller så vil det komme helt ut av kontroll, men foreløbig så virker det ut som om dem har noelunde kontroll og oversikt. Å sette kommuner med mye smitte på rødt nivå har ingenting med stenging og gjøre da. Anonymkode: 48fd7...5ce
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #18 Skrevet 5. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det mange i karantene rundt i Norge og særlig i Østfold da. Burde de ikke sette skoler og barnehager på rødt nivå nå? Det må være mye billigere og bedre at små kohorter går i karantene enn at hele skoleklasser / skoler må det. Dessuten blir det jo mye tryggere at det er små grupper som holder en meter til hverandre ... problemet er selvsagt at skolene har ikke plass nok og ressurser nok og derfor en meter ble borte i skolen... Men med tanke på hvor mange som rammes i forhold til og gå i karantene , og hvor dyrt dette blir virker det bedre og være mer føre var nå, og sette rødt nivå... tviler også på at alle de som blir satt i karantene respekterer den. Redd at de mister kontroll på dette snart . Ulike kommuner burde kunne være på forskjellig nivå ut i fra smittesituasjonen. Anonymkode: 48fd7...5ce hvorfor skal skoler og barnehager opp til rødt nivå, når det er på universiteter og voksenfester smitten skjer??? skjønner ikke logikken? Anonymkode: 241d4...e55
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #19 Skrevet 5. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes absolutt det... jeg bor i rødt, og er lærer til årets skolestartere... og dessverre har de vært på skolen med snørr og hoste nå i tre uker. Jeg kan nesten forstå foreldrene og som sender «med bare en liten forkjølelse» fordi de er redd for at barna skal gå glipp av den viktige skolestarten. Gjett hvem som ligger på sofaen nå, med feber, snue og hoste? Ikke kjekt. Anonymkode: 43663...043 Hvis du leser retningslinjene til Fhi, så ser du barn har liv til å komme på skolen med forkjølelse, dvs rennende nese (uansett farge på snørr) og resthoste fra luftveisinfeksjon. Dersom du har blitt syk av det har du hatt dårlig hygiene. Jeg jobber med 24 barn i min gruppe nå, alle under 3 år og ingen har vært syke siden oppstart i august. Anonymkode: 436f4...b89
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #20 Skrevet 5. september 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvorfor skal skoler og barnehager opp til rødt nivå, når det er på universiteter og voksenfester smitten skjer??? skjønner ikke logikken? Anonymkode: 241d4...e55 Fordi nå må veldig mange elever sitte i karantene! For at de skal det må det vel være smittede der. Så føre var hadde kanskje vært og satt røde kommuner på rødt nivå for og hindre at så mange kommer i karantene . Er det ikke bedre at noen få kommer i karantene ( kohorter ) enn hele klasser og skoler . Forebygging heter det. Logisk for meg. Anonymkode: 48fd7...5ce 1
Anbefalte innlegg