AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #1 Del Skrevet 5. september 2020 Når sjefer spør etter referanse og vil ringe til dem, hvilke spørsmål stilles og hvilke svar trenger dem vedrørende en ansettelse? Anonymkode: 3edfb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #2 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg er veldig nysgjerrig på det samme. Anonymkode: 52b81...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #3 Del Skrevet 5. september 2020 Google is your friend! Anonymkode: 6882f...bd4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #4 Del Skrevet 6. september 2020 Jeg var referanse for en kollega en gang. De spurte om sykefravær, hvordan hun fungerte sosialt med oss andre, hva jeg kunne si om måten hun jobbet på, osv. Veldig selvsagte ting som arbeidsgivere lurer på når de skal ansette en ny 😊 Anonymkode: eb86a...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 6. september 2020 #5 Del Skrevet 6. september 2020 Spørr vell hvordan du har fungert i jobben oppgavene fravær osv. En ide med gode refereranser eller sluttattester da har du ikke noe og frykte hehe😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 6. september 2020 #6 Del Skrevet 6. september 2020 Det er egentlig samme spørsmål som blir stilt hver gang. Hvordan kjenner du til Ola/Kari? Hva slags arbeidsoppgaver hadde Ola/Kari? Hvor godt utførte de jobben sin - gi eksempler? Hvordan er Ola/Kari som person? Hva er deres sterke/svake sider? Sykemelding/fravær/konflikter? (en variant av denne er - hvordan er Ola/Kari på julebord?) Ville du ansatt Ola/Kari igjen? Det kan noen ganger dukke opp mer spennende spørsmål en variasjonen over - avhengig av stillingen Ola/Kari har søkt på. Er det litt mer seriøs opplegg bruker de gjerne litt mer tid for å se hvem jeg er som person for å bedømme hvor nøytral jeg er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Del Skrevet 6. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var referanse for en kollega en gang. De spurte om sykefravær, hvordan hun fungerte sosialt med oss andre, hva jeg kunne si om måten hun jobbet på, osv. Veldig selvsagte ting som arbeidsgivere lurer på når de skal ansette en ny 😊 Anonymkode: eb86a...227 9 timer siden, PzMan skrev: Det er egentlig samme spørsmål som blir stilt hver gang. Hvordan kjenner du til Ola/Kari? Hva slags arbeidsoppgaver hadde Ola/Kari? Hvor godt utførte de jobben sin - gi eksempler? Hvordan er Ola/Kari som person? Hva er deres sterke/svake sider? Sykemelding/fravær/konflikter? (en variant av denne er - hvordan er Ola/Kari på julebord?) Ville du ansatt Ola/Kari igjen? Det kan noen ganger dukke opp mer spennende spørsmål en variasjonen over - avhengig av stillingen Ola/Kari har søkt på. Er det litt mer seriøs opplegg bruker de gjerne litt mer tid for å se hvem jeg er som person for å bedømme hvor nøytral jeg er. Trodde ikke man fikk lov til å spørre om sykefravær eller helserelaterte spørsmål ... Anonymkode: ce924...a62 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #8 Del Skrevet 7. september 2020 Jeg er ansvarlig for ansettelser i vår avdeling, og vi kan bl.a. spørre om: Hva er din relasjon til vedkommende? Hvordan vil du beskrive h*n som person? Hvordan var vedkommende å jobbe med/samarbeidsevner og forhold til sjef/autoriteter og kolleger. Hvilke arbeidsoppgaver/ansvar hadde vedkommende, og ble disse tilfredsstillende utført? Hvordan forholdt h*n seg til nye oppgaver/endringer. Be dem beskrive noen positive sider ved vedkommende, og eventuelle ting h*n burde utvikle/endre. Ville du ansatt/jobbet med vedkommende igjen? Anonymkode: 1606e...afc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #9 Del Skrevet 7. september 2020 når vil man få beskjed evt. om jobben er din? fra jobbintervju til undersøkelse av referanser til signering av arbeidskontrakt? hva er normalt, hvor lenge skal jeg vente, trenger jeg i det hele tatt å kontakt tilbake å forhøre? Anonymkode: 3edfb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2020 #10 Del Skrevet 7. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: når vil man få beskjed evt. om jobben er din? fra jobbintervju til undersøkelse av referanser til signering av arbeidskontrakt? hva er normalt, hvor lenge skal jeg vente, trenger jeg i det hele tatt å kontakt tilbake å forhøre? Anonymkode: 3edfb...0d1 Det kommer helt an på. Som regel et par dager. Ikke ring tilbake. Bare vent Anonymkode: ec52d...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thoringen Skrevet 8. september 2020 #11 Del Skrevet 8. september 2020 On 9/7/2020 at 12:46 AM, AnonymBruker said: Trodde ikke man fikk lov til å spørre om sykefravær eller helserelaterte spørsmål ... Anonymkode: ce924...a62 Helserelaterte spørsmål - nei, det er ikke lov og det er ikke det jeg noengang er blitt spurt om. Frammøtte på arbeidsplassen (=sykefravær) - har jeg blitt spurt om nesten konsekvent om de siste 3-4 år i en eller annen form. Ta det som du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #12 Del Skrevet 8. september 2020 2 minutter siden, PzMan skrev: Helserelaterte spørsmål - nei, det er ikke lov og det er ikke det jeg noengang er blitt spurt om. Frammøtte på arbeidsplassen (=sykefravær) - har jeg blitt spurt om nesten konsekvent om de siste 3-4 år i en eller annen form. Ta det som du vil. Man har ikke lov å spørre direkte om sykefravær, men man kan legge det opp slik du sier. Da vil de fleste begynne å fortelle av seg. Det er nokså upraktisk at man ikke kan spørre, for noen mennesker er syke hele tiden noe som er greit for en potensiell ny arbeidsgiver å vite. Ts: en referansesjekk tar alt fra 2 minutter til 1 time, så mye kan bli spurt om. Deg som person, deg som arbeidstaker, dette med oppmøte, hvordan du utfører arboppgaver, er mot kolleger osv. Når det gjelder når du får svar kan dette være alt fra 5 minutter etter de sjekket referansen til 1 uke etter. Er de helt sikre ringer de kanskje med en gang. Hadde de feks 2 aktuelle og de helst vil ha den andre venter de til tilbudet er sendt vedkommende og vedkommende har signert eller takket nei. Men lykke til! Anonymkode: 698ff...29a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #13 Del Skrevet 8. september 2020 De siste gangene jeg har fått jobbtilbud har arbeidsgiverne gitt med tilbud og kontrakt før de ringte referanser (hvis de i det hele tatt har ringt...). Fikk 3 jobbtilbud fra ulike arbeidsgivere i fjor der de alle spurte om referanser, men ingen av de ringte dem. I tillegg fikk jeg et tilbud nå nylig som jeg takket ja til, og der ga de meg et tilbud før de ringte referanse (som ikke gir noe mening). Alle disse arbeidsgiverne har vært fra store annerkjente selskaper. Føler det å ringe referanser kanskje begynner å bli litt ut nå 🤷♀️ Anonymkode: ab038...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #14 Del Skrevet 8. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De siste gangene jeg har fått jobbtilbud har arbeidsgiverne gitt med tilbud og kontrakt før de ringte referanser (hvis de i det hele tatt har ringt...). Fikk 3 jobbtilbud fra ulike arbeidsgivere i fjor der de alle spurte om referanser, men ingen av de ringte dem. I tillegg fikk jeg et tilbud nå nylig som jeg takket ja til, og der ga de meg et tilbud før de ringte referanse (som ikke gir noe mening). Alle disse arbeidsgiverne har vært fra store annerkjente selskaper. Føler det å ringe referanser kanskje begynner å bli litt ut nå 🤷♀️ Anonymkode: ab038...5fa Hva slags store selskap? Jeg tenker at å ringe referanser er et veldig enkelt tiltak for å avdekke åpenbare slabbedasker eller problemer på tidligere arbeidsplass. Jeg søkte jobb i juni, og da ringte de min daværende sjef. Anonymkode: ec52d...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #15 Del Skrevet 8. september 2020 Jeg fikk også jobb sist nå uten at sjefen ringte referansen min. Men nå hadde jeg en tidligere kollega der jeg søkte som la inn et godt ord for meg. Mulig det veide tyngre at en kollega mente jeg var hardtarbeidende, hadde godt oppmøte og var sosial osv. enn hva en sjef kan ha å si. Anonymkode: eb86a...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #16 Del Skrevet 8. september 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva slags store selskap? Jeg tenker at å ringe referanser er et veldig enkelt tiltak for å avdekke åpenbare slabbedasker eller problemer på tidligere arbeidsplass. Jeg søkte jobb i juni, og da ringte de min daværende sjef. Anonymkode: ec52d...285 I praksis er ikke det at en bedrift er "stor" og "kjent" en garanti for profesjonalitet.... Verste arbeidsplassen jeg har jobbet på hvor var en bedrift som er ledende i sitt felt i Europa. Der var turnoveren såpass høy at lange ansettelsesprosesser var ikke noe noe man tok seg tid til. Så man ringte aldri referanser f.eks. Gjett om vi fikk mange rare folk inn da 🙄 Anonymkode: 8b048...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #17 Del Skrevet 8. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De siste gangene jeg har fått jobbtilbud har arbeidsgiverne gitt med tilbud og kontrakt før de ringte referanser (hvis de i det hele tatt har ringt...). Fikk 3 jobbtilbud fra ulike arbeidsgivere i fjor der de alle spurte om referanser, men ingen av de ringte dem. I tillegg fikk jeg et tilbud nå nylig som jeg takket ja til, og der ga de meg et tilbud før de ringte referanse (som ikke gir noe mening). Alle disse arbeidsgiverne har vært fra store annerkjente selskaper. Føler det å ringe referanser kanskje begynner å bli litt ut nå 🤷♀️ Anonymkode: ab038...5fa jeg fikk beskjed nå at arbeidsgiver enda ikke hadde ringt referansene, men har også ikke enda hørt noe. Jeg tenkte kanskje referanse sjekk ble oppringt fortløpende fordi når man ringer referansene på forhånd for å spørre om de kan være referanse, så vil jeg jo ikke at de skal vente over lengre tid. De vil jo også få det gjort unna, slik at de kan være på med sine egne ting, og ikke oppleve at de må vente på en telefon. Anonymkode: 3edfb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 8. september 2020 #18 Del Skrevet 8. september 2020 På 7.9.2020 den 0.46, AnonymBruker skrev: Trodde ikke man fikk lov til å spørre om sykefravær eller helserelaterte spørsmål ... Anonymkode: ce924...a62 Sykefravær er lov å spør om og ett av de viktigste spørsmålene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #19 Del Skrevet 8. september 2020 Jeg liker best at referansen forteller mest mulig om vedkommende uten at jeg behøver å fiske så veldig mye. Personlighet, arbeidsmoral, væremåte, sterke og svake sider er ting jeg alltid ønsker å danne meg et bilde over. Jeg ringer som regel referanser før intervju, da jeg ikke gidder å kaste bort tid på kandidater som ikke er aktuelle. Jeg kjenner også folk i de fleste firmaer innen bransjen min, så ringer ikke nødvendigvis de som er oppført som referanse. Anonymkode: 7730e...f29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2020 #20 Del Skrevet 8. september 2020 når skal jeg legge evt. søknadsprosessen død? etter en uke? de vet jeg kan starte opp fra oktober. hva skal jeg ta med meg i søknadsprosessen til ny arbeidsgiver? Anonymkode: 3edfb...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå