Gå til innhold

Dere som slanker dere, hvordan forholder dere dere til uplanlagte utskeielser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned 12 kg, begynte for noen uker siden. Teller kalorier og har spist omtrent det samme hver dag. Men i dag har det altså sklidd ut. Spiste vanlig frokost, så var jeg hos en venninne som serverte kake som jeg forsynte meg av to ganger. Da jeg ikke visste hva kaken inneholdt så ga jeg opp og telle, og siden så har det blitt pizza, chips, øl og bare alt jeg har hatt lyst på. Har sikkert spist dobbelt av det jeg skal. Jaja, spist er spist. 

Men hva med i morgen? Skal jeg redusere kcal framover? Hvordan pleier dere andre deale med utskeielser som ikke var planlagte?

Anonymkode: a1548...c75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det var en veldig hyggelig kveld og så spiser jeg normalt igjen på søndag. Kanskje går du ned litt mindre akkurat denne uka, men det er viktig å leve litt også. Noen ganger blir det sånn, men så lenge det begrenses til maks en gang i uka, så går det greit. Jeg har vært på fest, spist for mye kake, spist en hel pizza + masse øl mange ganger og likevel gått ned 20 kg på 5 mnd. Ikke helt bananas hver uke, men prioriterer det i sosiale sammenhenger. 😊

Anonymkode: f30e7...32a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fortsetter dagene etter som planlagt som om ingenting har skjedd. 

Anonymkode: 18ce7...6c2

• Liker 9
Skrevet

Fortsetter som planlagt, eventuelt spiser litt mindre kalorier de neste dagene, eller teller utskeielsen som et måltid (dvs mye middag/kaker på besøk, mindre kveldsmat eller annen kveldsmat).

Anonymkode: 31059...b6a

Skrevet

Fortsetter som vanlig. 

Anonymkode: d9fab...398

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortsetter dagene etter som planlagt som om ingenting har skjedd. 

Anonymkode: 18ce7...6c2

Dette! 
Innimellom syns jeg det er greit å skeie ut, og ikke telle kalorier så lenge det ikke skjer så ofte. 

Anonymkode: d9a54...adb

Skrevet (endret)

Jeg tillater meg å skeie ut. I dag var en slik dag, hvor det ble mye mer kalorier enn vanlig. Det tenker jeg er helt greit. Det er de andre dagene i året som teller, ikke de få dagene hvor jeg går over kaloribudsjettet.

Jeg må dog presisere at jeg nekter meg selv ingenting, jeg følger kun kalorier. Dvs at jeg fint kan spise sjokolade hver dag om kalorbudsjettet tillater det. Men i dag har jeg altså spist mye mer enn kaloribdusjettet og går strengt tatt i pluss. Det er greit, så lenge det ikke er hver dag. Ikke at det er noen fare for det, for jeg er for øyeblikket så mett at jeg er helt kvalm (ja, det ble altfor mye kake i dag). Det er ikke noe jeg orker hver dag. ;) 

Endret av SPOCA
Skrevet

Ikke straff deg selv. Fortsett som vanlig. 

Anonymkode: d690f...040

Skrevet

Jeg driver ikke med uplanlagte utskeielser når jeg slanker meg. Da sier man nei takk til kake, enkelt og greit. Klarer du ikke det kommer du aldri til å få ned i vekt.

Anonymkode: 7ec2f...d2f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driver ikke med uplanlagte utskeielser når jeg slanker meg. Da sier man nei takk til kake, enkelt og greit. Klarer du ikke det kommer du aldri til å få ned i vekt.

Anonymkode: 7ec2f...d2f

Slik gjør jeg også det. 

Hvis jeg skulle skeie ut, så må det være fordi jeg spiser for mye når jeg er bort, forsi jeg ikke får veid det. Jeg regulerer så godt jeg kan med å spise mindre på forhånd eller etterpå, gjerne trener mer osv. 

Anonymkode: 004a2...e09

• Liker 1
Skrevet

Hvordan ser du for deg helger, ferier og sammenkomster når du er ferdig med slankingen? 

Dette er feilen veldig mange gjør. De er ekstremt strenge, går ned, og så er det tilbake til normalen og rett opp igjen i vekt. 

Om du skal lykkes må du innarbeide vanen at du kan ta et lite syltynt kakestykke hos venninna di, to stykker pizza, og en øl. IKKE det tredobbelte av dette. Og så tilbake til normalt kosthold dagen etter. 

Anonymkode: 276ea...394

• Liker 6
Skrevet

Det er ingen krise å falle utpå en dag, bare fortsett de gode vanene resten av dagene så ordner det seg. Jeg er også på vei ned i vekt, men på onsdag ble jeg invitert på spontant besøkt der de hadde kjøpt en kake jeg elsker, så da spiste jeg to stykker uten snev av dårlig samvittighet. (syns også det hadde vært uhøflig å takke nei, men det er en annen diskusjon). Droppet i steden å handle noe ekstra søtt i helgen, så ordner det seg. 

Anonymkode: 08ef8...a33

Skrevet

Litt avhengig av hvor mye man er i underskudd, men jeg ville spist litt mindre enn planlagt den neste dagen, og deretter fortsatt som normalt. 

Jeg tenker på min slankeprosess som en livsstilsendring mer enn slanking, og der må det være rom for å spise kake. Samtidig, skal jeg da ha store utskeielser, må jeg i framtida ta igjen for det ved å spise litt mindre på fohånd eller etterpå. Slike "konsekvenser" forholder jeg meg til også nå selv om det er en del kilo igjen til jeg er normalvektig.

Anonymkode: 7df50...f98

Skrevet

For å være helt ærlig. For meg så fører det til mer utskeielse. Har jeg først gått på en smell kan jeg like så gjerne ta to til tenker jeg. Utrolig dum tankegang og handlemåte, men jeg jobber med saken. Nå har det sklidd ut i helgen. Men da starter jeg på nytt i morgen. 

Skrevet
På 5.9.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Da jeg ikke visste hva kaken inneholdt så ga jeg opp og telle, og siden så har det blitt pizza, chips, øl og bare alt jeg har hatt lyst på.

Av og til må man bare innse at man sprekker. Start forfra imorgen. 

For min del hadde jeg kalkulert å spise 2 pizzastykker til mine foreldre en dag. Før jeg visste ordet av det så hadde jeg slukt 6 stykker, med mye kvitløksdressing. Med andre ord, jeg sprakk noe kolossalt uten at jeg kunne styre meg. Og det verste av alt, jeg nøt øyeblikket.

Når jeg kom hjem fant jeg ut at det var bare å ta et grovt, men ærlig, gjennomslag av hva jeg spiste og markere dagen som knallrød. Jeg lovde meg at det ikke skulle skje igjen, jeg hadde tross alt "lagt på meg" alt jeg hadde jobbet for siste uken, og at jeg derfor skulle starte forfra dagen etter med det kcalinntaket jeg hadde bestemt, altså 1700 kcal. Spist er spist, nullstill hodet, ta det som en lærepenge, ikke gjør det igjen i en slik slankeprosess, og start på nytt. 

Anonymkode: 3101f...0fb

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 10 kilo for 7 år siden. Har opprettholdt vekten ved å kompensere litt de neste dagene hvis jeg har hatt en dag som jeg vet er veldig på pluss-siden. Drikker da mye vann, dropper kveldsmat og tar litt magrere middag i 1-3 dager. Veier meg hver eneste dag slik at jeg raskt ser hvis jeg er på feil spor. En liten utskeielse som ekstra stor middag og dessert gjør ingenting, men hvis jeg har tatt helt av en dag syns jeg det er like greit å ta tak i det med en gang.

Anonymkode: 19c83...56f

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til må man bare innse at man sprekker. Start forfra imorgen. 

For min del hadde jeg kalkulert å spise 2 pizzastykker til mine foreldre en dag. Før jeg visste ordet av det så hadde jeg slukt 6 stykker, med mye kvitløksdressing. Med andre ord, jeg sprakk noe kolossalt uten at jeg kunne styre meg. Og det verste av alt, jeg nøt øyeblikket.

Når jeg kom hjem fant jeg ut at det var bare å ta et grovt, men ærlig, gjennomslag av hva jeg spiste og markere dagen som knallrød. Jeg lovde meg at det ikke skulle skje igjen, jeg hadde tross alt "lagt på meg" alt jeg hadde jobbet for siste uken, og at jeg derfor skulle starte forfra dagen etter med det kcalinntaket jeg hadde bestemt, altså 1700 kcal. Spist er spist, nullstill hodet, ta det som en lærepenge, ikke gjør det igjen i en slik slankeprosess, og start på nytt. 

Anonymkode: 3101f...0fb

Jeg synes det var bra du nøt det, jeg. Man skal jo kunne kose seg med mat. Er mye verre når man dytter innpå en stor sjokoladeplate på 10 minutter mens man synes synd på seg selv, det smaker jo ikke godt en gang, ikke 1000 kalorier-godt.

Anonymkode: 7df50...f98

• Liker 3
Skrevet
På 5.9.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ned 12 kg, begynte for noen uker siden. Teller kalorier og har spist omtrent det samme hver dag. Men i dag har det altså sklidd ut. Spiste vanlig frokost, så var jeg hos en venninne som serverte kake som jeg forsynte meg av to ganger. Da jeg ikke visste hva kaken inneholdt så ga jeg opp og telle, og siden så har det blitt pizza, chips, øl og bare alt jeg har hatt lyst på. Har sikkert spist dobbelt av det jeg skal. Jaja, spist er spist. 

Men hva med i morgen? Skal jeg redusere kcal framover? Hvordan pleier dere andre deale med utskeielser som ikke var planlagte?

Anonymkode: a1548...c75

Hørtes trivelig ut 👍 altså når jeg slanket meg hardt forekom slikt fra tid til annen og mitt tips er: shake it off. Som du selv sier, spist er spist  :)

Det blir litt som en alkoholiker som sprekker en helg. Hva gjør hun på mandag når 3 litern er tom? Jo, hun starter forfra. Det er jo ikke verdens ende! 

For å motivere deg litt så kan jeg si at det samme hendte meg noen ganger både første virkelige slankekur og den forrige. Jeg har likevel gått ned veldig mye uten at det har spilt inn. Dropp hele samvittighetsgreia og lat som om ingenting har skjedd (bare husk på dette til neste innveiing så du ikke blir motløs om nedgangen er mindre enn du hadde håpet).

• Liker 1
Skrevet

Det gjør ingenting siden jeg spiser etter 5:2 og dermed kan tillate meg å spise normalt de dagene jeg ikke faster. 😊

Anonymkode: 4e573...ed0

Skrevet

Holder på ned livsstilsendring. Jeg har planlagt på forhånd hva jeg skal gjøre. F.eks når jeg er på besøk og vet at personen kommer til å servere noe; jeg drikker kaffen først og drikker litt vann. On det er frukt elns, så spiser jeg det.

noenganger spiser jeg det keg får servert, men bare en gang. 

Av og til spiser jeg mer, men da har jeg tenkt over det grundig. Så om jeg velger der, så nyter jeg det! Og lar meg ikke lure senere av «nå har jeg spist det, nå kan jeg like gjerne kjøpe sjokolade».

Anonymkode: 6b7d1...43b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...